Pierwsze wrażenie… nowoczesnego biurowca
- Pandemia przyspieszyła implementacje cyfrowych rozwiązań w biurach. Rośnie zainteresowanie rozwiązaniami smart office – w tym wirtualnymi recepcjami.
- Wartość rynku smart office w perspektywie najbliższego roku może osiągnąć 46 mld USD, co stanowi 13% wzrost w stosunku do 2017 r.
- Większe bezpieczeństwo najemców, komfort gości, prestiż i kontrola nad sytuacją w budynku – tego mogą spodziewać się właściciele po wdrożeniu zintegrowanych systemów zarządzania odwiedzinami.
Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. Sprawa nie jest prosta, bo utrudnia ją fakt, że takie odczucie kształtuje się już po 0.1-30 sekund od pierwszego kontaktu. Kwestia ta tyczy się oczywiście relacji międzyludzkich, ale analogicznie można ją przenieść także na wrażenie, jakie możemy odnieść odwiedzając budynek.
Od kilku ostatnich lat, a szczególnie od czasu pandemii, wyposażenie przestrzeni w cyfrowe – inteligentne rozwiązania jest coraz ważniejsze. Co może wpłynąć na pierwsze wrażenie w nowoczesnym budynku? Jak innowacyjne biurowce rozkochują w sobie użytkowników? Ogromne i coraz większe znaczenie w tej materii odgrywają wirtualne recepcje.
Post-pandemiczne biurowe realia
Pandemia na chwilę odciągnęła nas od biur. Jak wskazuje raport Konfederacji Lewiatan – w szczytowym momencie pandemii pracę zdalnie mogło wykonywać nawet rekordowo ponad 3 mln pracowników. Od tego czasu jednak zdążyło się już wiele zmienić.
- Wybuch pandemii COVID-19 zrewolucjonizował myślenie o miejscu pracy – w tym także o biurze. Zarządzający biurowcami wiele wysiłku włożyli we wdrożenie nowoczesnych i intuicyjnych rozwiązań, które zapewnią bezpieczeństwo, ale też po prostu ułatwią korzystanie z przestrzeni. Choć wiele takich systemów wciąż wywołuje efekt „wow”, to odwiedzający obiekty biurowe je zaakceptowali i docenili. Jednym z takich trendów są wirtualne recepcje – wskazuje Sebastian Kroszko, Project Manager w SPIE Building Solutions.
Rynek smart office (inteligentnych biur) rozwija się niezwykle szybko – szacuje się, że w 2023 r. ma osiągnąć wartość 46 mld USD, co stanowi prawie 13% wzrost w stosunku do 2017 r. Z najnowszego raportu CBRE „Praca z domu czy z biura?” wynika, że pandemia usunęła wiele przeszkód, które stały firmom na drodze do zmiany podejścia w zakresie elastyczności. Respondenci wskazali, że w ramach doświadczeń z lockdownów 8% przedsiębiorstw wdrożyło aplikacje rezerwacyjne, a 3% wprowadziło ulepszenia w biurze wspierające współpracę hybrydową.
Oznacza to, że mimo szerszego wdrożenia modelu pracy zdalnej i hybrydowej, przestrzenie biurowe są pożądane. Ich atrakcyjność i prestiż podnoszą liczne rozwiązania technologiczne, które zwiększają funkcjonalność biur i usprawniają poruszanie się w tych przestrzeniach.
Czym jest wirtualna recepcja?
Jednym z takich smart rozwiązań, które chętnie jest implementowane w biurowcach, jest smart recepcja. Jeszcze przed pandemią 6% budynków posiadało systemy zarządzania gośćmi, a 44% oczekiwało funkcjonalności zarządzania nimi, na co wskazywał raport CBRE 2019. Obecnie trend ten jest jeszcze bardziej dostrzegalny.
- Wirtualna recepcja to systemu zarządzania wizytami dla najemców, gości czy kontrahentów – tzw. Visitor Management. Pozwala on na szybkie i bardzo intuicyjne rejestrowanie gości, wysyłanie im zaproszeń z poziomu m.in. aplikacji mobilnej lub nawet poczty MS Outlook. Zaproszona osoba dostaje spersonalizowany e-mail z zaproszeniem oraz QR kodem, który jest zintegrowany z systemem kontroli dostępu. Użycie QR kodu pozwala na poruszanie się po budynku (m.in. wejście, korzystanie z windy, otwieranie drzwi, które prowadzą na umówione spotkanie). Co więcej, system może być także połączony z parkingiem – wówczas samoczynnie rezerwowane jest miejsce postojowe – tłumaczy ekspert SPIE Sebastian Kroszko.
Jak podkreśla ekspert – takie rozwiązania stają się już standardem. Są one wykorzystywane zarówno w budynkach o charakterze biurowym, jak też mieszkaniowym. Sprawdzają się również w zakładach produkcyjnych.
Nowoczesne rozwiązania z ideą
Tego typu nowoczesne rozwiązania znacznie podnoszą prestiż budynku, ale też mieszczących się w nim firm. Gościom zapewniają łatwiejszy dostęp i komfort, gdyż nie muszą martwić się m.in. o miejsce parkingowe, czy zagubienie się w biurowej przestrzeni. Kod, który otrzymują zaproszeni goście, prowadzi ich wprost do celu. Co więcej, osoba zapraszająca także otrzymuje powiadomienie o tym, czy jej gość już stawił się na miejsce, co znacznie może usprawnić pracę i przebieg spotkania.
- Nie tylko o komfort tutaj chodzi. Ważnym aspektem takiego wirtualnego systemu recepcji jest przestrzeganie zasad i procedur obowiązujących w danym budynku. Zaproszeni goście mogą mieć dostęp do regulaminów lub materiałów wideo, co pomoże im odnaleźć się w nowej przestrzeni. Co więcej, taki system niewspółmiernie do tradycyjnych recepcji, podnosi bezpieczeństwo w obiekcie. Proces awizacji zostaje uproszczony do maksimum, daje odpowiednie narzędzia i wiedzę właścicielom i zarządcą nieruchomości do kontroli nad sytuacją w budynku, w tym także znacznie może przyspieszyć ewentualną ewakuację – dodaje ekspert SPIE Building Solutions.
Wiedza na temat liczby aktualnie przybywających gości w nieruchomości, spodziewanych wizyt ich lokalizacji w przestrzeni budynku znacznie podnosi bezpieczeństwo najemców. Takie dane pozwalają również na przygotowanie budynku na przyszłe wyzwania i wprowadzenie odpowiednich rozwiązań ułatwiających organizację przestrzeni.
Szanse, które tworzą technologie
Rozwiązania typu smart office to przede wszystkim wygoda, uproszczenie wielu działań, intuicyjność i szybkość w obsłudze – z perspektywy użytkowników. Takie systemy wpływają pozytywnie na wizerunek budynków i chęć przebywania w nich. Rozwiązania te niosą również korzyści drugiej stronie - są efektowne i efektywne.
Wirtualna recepcja optymalizuje koszty związane z utrzymanie recepcji. Podnosi efektywność funkcji recepcyjnej i rozszerza ją do panowania nad sytuacją w budynku. Takie podejście znacząco odciąża pracowników recepcji, ochrony, a zarządcy, pozwala na zmniejszenie zatrudnienia.
![Panasonic TOUGHBOOK G2 nominowany do konkursu branżowego Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1010668494,w_299,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Panasonic TOUGHBOOK G2 nominowany do konkursu branżowego
![PowerWalker VFI 1000 LICR IoT — zaawansowany zasilacz UPS o niewielkich gabaryta](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1673958395,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
PowerWalker VFI 1000 LICR IoT — zaawansowany zasilacz UPS o niewielkich gabaryta
![Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1775852870,w_300,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Generatywna sztuczna inteligencja m.in. w opinii Polaków to zrządzenie losu
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Ochrona środowiska
![](https://www.newseria.pl/files/11111/riccardo-annandale-7e2pe9wjl9m-unsplash,w_274,_small.jpg)
Polska wciąż bez strategii transformacji energetyczno-klimatycznej. Zaktualizowanie dokumentów mogłoby przyspieszyć i uporządkować ten proces
Prace nad nowym Krajowym planem w dziedzinie energii i klimatu powinny, zgodnie z unijnymi zobowiązaniami, zakończyć się w czerwcu br., ale do tej pory nie trafił on do konsultacji społecznych. Trzydzieści organizacji branżowych i społecznych zaapelowało do Ministerstwa Klimatu i Środowiska o przyspieszenie prac nad dokumentem i jego rzetelne konsultacje. Jak podkreśliły, nie powinien on być rozpatrywany tylko jako obowiązek do wypełnienia, lecz również jako szansa na przyspieszenie i uporządkowanie procesu transformacji energetyczno-klimatycznej w kraju. Polska pozostaje jedynym państwem w UE, który nie przedstawił długoterminowej strategii określającej nasz wkład w osiągnięcie neutralności klimatycznej UE do 2050 roku.
Bankowość
Firmy mogą się już ubiegać o fundusze z nowej perspektywy. Opcji finansowania jest wiele, ale nie wszystkie przedsiębiorstwa o tym wiedzą
![](https://www.newseria.pl/files/11111/lewicki-zmitrowicz-srodki-ue-foto,w_133,_small.jpg)
Dla polskich firm środki UE są jedną z najchętniej wykorzystywanych form finansowania inwestycji i projektów rozwojowych. W bieżącej perspektywie finansowej na lata 2021–2027 Polska pozostanie jednym z największych beneficjentów funduszy z polityki spójności – otrzyma łącznie ok. 170 mld euro, z których duża część trafi właśnie do krajowych przedsiębiorstw. Na to nakładają się również środki z KPO i programów ramowych zarządzanych przez Komisję Europejską. Możliwości finansowania jest wiele, ale nie wszystkie firmy wiedzą, gdzie i jak ich szukać. Tutaj eksperci widzą zadanie dla banków.
Ochrona środowiska
Biznes chętnie inwestuje w OZE. Fotowoltaika na własnym gruncie najchętniej wybieranym rozwiązaniem
![](https://www.newseria.pl/files/11111/edp-biznes-oze,w_133,r_png,_small.png)
Możliwości związanych z inwestowaniem w zieloną energię jest bardzo dużo, jednak to fotowoltaika na własnych gruntach jest najchętniej wybieranym przez biznes rozwiązaniem OZE. Specjaliści zwracają uwagę, że wydłużył się okres zwrotu z takiej inwestycji, mimo tego nadal jest atrakcyjny, szczególnie w modelu PV-as-a-service. Dlatego też firm inwestujących w produkcję energii ze słońca może wciąż przybywać.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.