Polacy kupują coraz droższe smartfony. Popularniejszy staje się najem
38 pr & content communication
Łódź
91-035 Łódź
magdalena.galant|38pr.pl| |magdalena.galant|38pr.pl
510107786
www.38pr.pl
Jak wynika z najnowszego raportu Smart Barometr 2022 zrealizowanego przez Digital Care przy współpracy z firmą badawczą Kantar[1], już niemal 40 proc. badanych Polaków posiada smartfon wart więcej niż 1000 zł. To o 10 punktów procentowych więcej niż w poprzedniej edycji badania z 2019 roku. Aż 60% Polaków korzysta ze słuchawek bezprzewodowych a niemal 2/3 ma smartwatch lub smartband zintegrowany ze swoim smartfonem. Coraz popularniejszy staje się także najmem urządzeń.
Z badania wynika, iż mimo pandemii i rosnącej inflacji Polacy nadal chętnie kupują nowe smartfony. Już co czwarty z konsumentów na co dzień korzysta z więcej niż jednego smartfona (28%), najwięcej (32%) w grupie wiekowej 40-49 lat. W szufladach zalegają kolejne urządzenia – ponad połowa Polaków trzyma w nich co najmniej dwa stare telefony.
Dodatkowo aż 60% badanych korzysta ze smartfona, który ma nie więcej niż 1,5 roku. To o ponad 10 punktów procentowych więcej niż w poprzedniej edycji badania z 2019 roku. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku szacowanej wartości smartfonów. 37% badanych deklaruje, że ich urządzenie jest warte więcej niż 1000 zł, co również oznacza wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu do 2019 roku. Najwięcej osób z najdroższymi smartfonami wartymi powyżej 1000 zł, bo 45%, jest w najmłodszej badanej grupie wiekowej 18-29 lat.
Zdecydowana większość urządzeń posiada system Android (86 proc.). 12 proc. badanych ma w swoim telefonie system iOS. Głównie są to osoby młode.[2]
Kiedy wymieniamy i jak kupujemy smartfony?
Najczęściej wskazywanym powodem wymiany telefonu jest awaria starego urządzenia (44%) lub jego zniszczenie (36%), a także brak wsparcia technologicznego ze strony producenta (25%). 31% wymienia smartfon wtedy, kiedy otrzyma nową, atrakcyjną ofertę. 82% osób decyduje się na taki krok co dwa lata lub rzadziej, ale ponad 40% badanych chciałoby wymieniać telefon częściej.
Badani najczęściej kupowali swoje telefony u operatorów komórkowych (33%), w stacjonarnych sklepach RTV/AGD (26%) oraz na Allegro (13%), a także w innych sklepach internetowych (6%).
Akcesoria na topie
Badanie pokazuje duże zainteresowanie Polaków akcesoriami zintegrowanymi ze smartfonami. W ankietowanej grupie z bezprzewodowych słuchawek korzysta 58% respondentów, po głośniki bezprzewodowe sięga 40% osób, smartwatche nosi 38% badanych a smartbandy kolejne 22%. Z drugiej strony zaledwie 1% konsumentów integruje swój smartfon z samochodem i z telewizorem. 4% korzysta z AirTaga.
„Badanie pokazało, że podczas zakupu smartfona Polacy coraz częściej szukają jakości i wybierają droższe modele, które posłużą im na dłużej, dobierając do nich wygodne akcesoria. Blisko połowa płaci za zakup smartfona jednorazowo kartą lub gotówką a druga połowa korzysta z możliwości rozłożenia płatności w czasie – dolicza je do swojego abonamentu za usługi telekomunikacyjne, korzysta z rat 0%, wynajmu lub leasingu.” – powiedział Michał Dąbrowski, Członek Zarządu Digital Care.
Coraz więcej smartfonów finansowanych najmem
Chcąc korzystać z urządzeń wysokiej jakości, a więc również droższych – Polacy poszukują różnych form finansowania sprzętu. Potwierdzają to wyniki Smart Barometru pokazujące, że stopniowo rośnie popularność najmu elektroniki. Jest on już równie często wybierany jak kredyt czy leasing, szczególnie w przypadku smartfonów marki Apple.
„W należącej do Grupy Digital Care sieci iMad pierwszy na polskim rynku program najmu działa dokładnie od roku. Już co trzeci telefon jest tu wynajmowany. Z produktu korzystają zarówno klienci indywidualni (41% wynajmowanych urządzeń), osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (37%), jak i średnie i duże firmy (22%)[3]. Najem pozwala im korzystać z najlepszych na rynku urządzeń przy niskiej miesięcznej opłacie, która jest stała niezależnie od rosnącej inflacji. To także rozwiązanie korzystne dla środowiska, bo po zakończeniu najmu telefony zyskują drugie życie i trafiają w ręce kolejnych użytkowników, już jako urządzenia odnowione.” – dodaje Michał Dąbrowski.
Najchętniej wynajmowany w iMad sprzęt to smartfony (71%), laptopy (20%), tablety (5%), ale także smartwatche (3%). Wśród smartfonów najpopularniejsze modele to iPhone 13 Pro i iPhone 13 Pro Max. 70% korzystających z najmu to mężczyźni. Co ważne, 2/3 klientów biorąc sprzęt w najem decyduje się na dokupienie ochrony, dzięki której nie muszą się martwić o koszty naprawy urządzenia w przypadku jego uszkodzenia.
Wśród największych korzyści płynących z najmu wskazywane są możliwość wymiany urządzenia na nowsze w trakcie trwania umowy (70%) oraz niska opłata miesięczna (52%). Większość klientów korzystających z najmu planuje wymienić urządzenie, jak tylko na rynku pojawi się nowy model telefonu (50%) lub zwrócić urządzenie i podpisać umowę na kolejne (20%).
Wyniki po roku od wprowadzenia przez iMad najmu na polski rynek jasno pokazują, że usługa ta ma ogromy potencjał, chociaż konieczna jest edukacja w tym obszarze – ponad 50% badanych nadal nie słyszało o najmie urządzeń mobilnych. Tymczasem w ramach oferty iMad można korzystać z najnowszych smartfonów Apple już od 139 zł miesięcznie.
Podsumowanie – najważniejsze dane:
- 72% osób korzysta na co dzień z jednego telefonu, ale więcej niż co czwarty respondent (28%) używa dwóch lub więcej urządzeń.
- Około 60% badanych używa telefonów mających mniej niż 1,5 roku. To o 10 punktów procentowych więcej niż w 2019 roku.
- Ponad jedna trzecia badanych (37%) deklaruje, że wartość ich urządzenia wynosi powyżej 1000 złotych. To również o 10 punktów procentowych więcej niż w 2019 roku.
- Najdroższe urządzenia (powyżej 2000 zł) cieszą się największą popularnością w grupie 18-29 lat.
- Najczęstszym wskazywanym powodem zakupu nowego telefonu jest awaria starego (44%) lub jego zniszczenie (36%), a także otrzymanie nowej, atrakcyjnej oferty (31%).
- W sieci iMad co 3 telefon jest wynajmowany.
- Wśród największych korzyści płynących z najmu wskazywane są możliwość wymiany urządzenia na nowsze w trakcie trwania umowy (70%) oraz niska opłata miesięczna (52%). Najchętniej wynajmowany w iMad sprzęt to smartfony (71%), laptopy (20%), tablety (5%), ale także smartwatche (3%).
Digital Care to największy na polskim rynku dostawca usług dla urządzeń mobilnych, działający od 2012 roku. Współpracuje z sieciami telefonii komórkowej, producentami urządzeń mobilnych oraz ich dystrybutorami. Aktualnie firma działa na 12 rynkach w Europie, Azji i Afryce i łącznie obsługuje na całym świecie ponad 3,8 mln klientów.
[1] Badanie zostało zrealizowane w dniach od 1 do 6 kwietnia 2022 r., za pomocą wywiadów online (CAWI) na reprezentatywnej próbie 1000 użytkowników smartfonów w wieku od 18 do 60 lat.
[2] 2% badanych nie potrafiło wskazać, z jakiego systemu korzysta ich smartfon.
[3] Dane własne iMad i Digital Care.

Jak stworzyć ogród smart?

Potencjał biznesowy innowacji w obszarze analizy tekstu

Cztery nowe kamery typu box od Axis Communications
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Powrót do hossy na kryptowalutach może potrwać kilka lat. Podlegają one tym samym cyklom koniunkturalnym jak giełda czy rynek obligacji
– Rynek kryptowalut jest oparty na spekulacjach. Wydaje się, że duża zmienność i spekulacyjność tych aktywów jeszcze trochę potrwa. Jednak wraz z pojawieniem się na tym rynku większych graczy zwiększy się też płynność, co zapewni trochę więcej stabilizacji. O ile możemy w ogóle o niej mówić w przypadku kryptowalut – mówi Christina Kucinska z Polish Blockchain Association. Jak podkreśla, obecne spadki notowań bitcoina to głównie efekt sytuacji gospodarczej, która powoduje, że inwestorzy przesuwają kapitał na mniej ryzykowne aktywa. Duża część analityków i inwestorów optymistycznie postrzega jednak jego potencjał i wieloletnie perspektywy cyfrowej waluty.
Handel
Za kilka lat co piąte piwo sprzedawane przez Kompanię Piwowarską będzie bezalkoholowe. Browary firmy odpowiadają dziś za 41 proc. tego rynku

Kompania Piwowarska w 2021 roku miała największy, przekraczający 41 proc., udział w całości sprzedaży piwa bezalkoholowego w Polsce. Do 2030 roku co piąte piwo w ofercie firmy nie będzie zawierało alkoholu. – Nie dążymy do zwiększenia poziomu spożycia piwa na osobę, tylko sugerujemy konsumentom wybór napojów dobrej jakości oraz piw bezalkoholowych – mówi Igor Tikhonov, prezes Kompanii Piwowarskiej. Jak wskazuje, promowanie odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu to jeden z elementów strategii zrównoważonego rozwoju spółki. Właśnie ukazał się jej raport zrównoważonego rozwoju 2021 „Lepsza Przyszłość 2030”.
Firma
Warszawski kampus innowacji w dwa lata zgromadził 150 firm i start-upów. W planach jest dalsza ekspansja

– Udało nam się zbudować centrum innowacji i biznesu w bardzo trudnym okresie pandemii – mówi Jerzy Brodzikowski, general manager CIC Warsaw. Po dwóch latach od uruchomienia na warszawskim Kampusie Innowacji działa już ponad 150 firm i start-upów. Skupiona wokół niego społeczność liczy około pół tysiąca osób, a w przestrzeni biznesowej CIC Warsaw każdego miesiąca odbywa się też około setki eventów, w tym m.in. Thursday Gathering, czyli coczwartkowe spotkania networkingowe dla społeczności innowatorów. W planach jest dalsza ekspansja i kolejne inicjatywy wspierające młode biznesy. – To będzie biuro turystyki innowacyjnej, którego celem będzie promowanie warszawskiego ekosystemu innowacji – zapowiada Aureliusz Górski, co-founder CIC Warsaw.
Współpraca

Obsługa konferencji prasowych
Zapraszamy do współpracy przy organizacji konferencji prasowych. Nasz doświadczony i kompetentny zespół sprosta każdej realizacji. Dysponujemy nowoczesnym, multimedialnym centrum konferencyjnym i biznesowym w samym sercu Warszawy. Zapraszamy do kontaktu w sprawie oferty.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.