Pracownicy hybrydowi pracują ciężej
W ciągu ostatnich dwóch lat słowo „hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu. Dodatkowo ponad połowa badanych wskazuje, że zastanawiając się nad zmianą pracy, szukałaby pracodawcy, który pozwala na samodzielne wybranie modelu współpracy – wynika z badania Pracuj.pl, przeprowadzonych w marcu 2022 r. Po kilku miesiącach pracy poza siedzibą organizacji, wielu pracowników odkryło, jak może wyglądać ich nowa codzienność pracy – mieszanka legalnych dni pracy w domu i tych „po staremu”, z biura.
Według „The Economist” podczas pandemii liczba przepracowanych godzin przez pracowników hybrydowych była większa o 30%, w porównaniu z zatrudnionymi wykonującymi służbowe obowiązki z siedziby firmy. Jednak Polacy w dalszym ciągu opowiadają się za modelem hybrydowym – świadczą o tym wyniki badania firmy VELUX, które przedstawiają co myślą na ten temat. Jak się okazuje, większość respondentów uważa, że obecnie podział na życie prywatne i zawodowe jest dobrze wyważony, a nawet woleliby częściej pracować z domu, bo zdaniem 54% ankietowanych, poprawia to ich jakość życia. Dwie trzecie (66%) Polaków pracujących zdalnie lub hybrydowo uważa, że dzięki pracy z domu czują większą swobodę, nawet jeśli wiąże się to ze wzrostem liczby poświęconych na to godzin. Paradoksalnie, 60% z nich twierdzi, że oszczędzając czas na dojazdy i zyskując większą elastyczność w dopasowaniu dziennych obowiązków ma znacznie więcej czasu dla siebie oraz bliskich. Wprowadzając na stałe hybrydowy model pracy do organizacji, warto zainwestować nie tylko w ergonomiczne krzesła, biurka typu sit/stand, monitory i inne udogodnienia i rozwiązania technologiczne – niezwykle ważna jest koncentracja na dobrostanie psychicznym pracowników. Odpowiednie podejście, wysłuchanie i chęć zrozumienia aktualnych potrzeb zatrudnionych odgrywają znaczącą rolę w ich poczuciu bycia widzianym i wysłuchanym, a przede wszystkim satysfakcji z pracy. Niestety łatwo jest zapomnieć o potrzebach pracowników, gdy fizycznie nie ma ich w siedzibie firmy, jednak to właśnie oni często odgrywają dużą rolę w postrzeganiu przedsiębiorstwa przez klientów i kształtowaniu opinii.
Należy pamiętać, że elastyczność może stać się „obciążeniem” dla pracowników, a szczególnie gdy komunikacja jest prowadzona we wszystkich możliwych porach dnia, istnieje duże ryzyko wypalenia zawodowego. Wielu osobom trudno jest wyznaczyć granice prywatności podczas pracy z domu, więc kiedy widzą nieodczytaną wiadomość od szefa późnym wieczorem, a są w zasięgu laptopa czy telefonu służbowego chcą pilnie zareagować – jednak znaczna część odpowiedzialności za work-life balance zatrudnionych spoczywa na osobie zarządzającej organizacją. W dobrym hybrydowym miejscu pracy ważne jest, aby zaznaczyć współpracownikom, że nie oczekuje się odpowiedzi natychmiast – jednocześnie należy jasno informować, kiedy pracownicy powinni być online i dostępni – nawet w świecie, w którym godziny pracy stają się coraz bardziej płynne.
W interesie organizacji jest jasne określenie zasad dotyczących tego, jak zatrudnieni powinni się zachowywać, jeśli chodzi o formalną i nieformalną współpracę. Po ustaleniu zasad cyfrowej etykiety pracownikom łatwiej jest budować poczucie przynależności i wspólnoty – niezależnie od tego, czy znajdują się w sali konferencyjnej, w biurze, czy w domu w salonie, próbując utrzymać kontakt wzrokowy z resztą zespołu za pomocą kamery. Dobre samopoczucie psychiczne jest także wynikiem możliwości oceny, gdzie i kiedy jest mu najwygodniej i najłatwiej rozwiązywać pewne zadania lub odbywać spotkania. Doświadczenie zaufania ze strony przełożonego co do wyboru własnych godzin pracy, miejsca i metody, nie tylko pomaga zwiększyć wydajność pracownika, ale także pozwala czuć się częścią firmy, kreując jej kulturę.
Jakub Abramczyk, Sales Director Eastern Europe w firmie Poly

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Kraje dotknięte powodzią z 2024 roku z dodatkowym wsparciem finansowym. Europosłowie wzywają do budowy w UE lepszego systemu reagowania na kryzysy
W lipcu Parlament Europejski przyjął wniosek o uruchomienie 280,7 mln euro z Funduszu Solidarności UE na wsparcie sześciu krajów dotkniętych niszczycielskimi powodziami w 2024 roku. Polska otrzyma z tego 76 mln euro, a środki mają zostać przeznaczone na naprawę infrastruktury czy miejsc dziedzictwa kulturowego. Nastroje polskich europosłów związane z funduszem są podzielone m.in. w kwestii tempa unijnej interwencji oraz związanej z nią biurokracji. Ich zdaniem w UE potrzebny jest lepszy system reagowania na sytuacje kryzysowe.
Handel
Nestlé w Polsce podsumowuje wpływ na krajową gospodarkę. Firma wygenerowała 0,6 proc. polskiego PKB [DEPESZA]

Działalność Nestlé w Polsce wsparła utrzymanie 45,2 tys. miejsc pracy i wygenerowała 20,1 mld zł wartości dodanej dla krajowej gospodarki. Firma przyczyniła się do zasilenia budżetu państwa kwotą 1,7 mld zł – wynika z „Raportu Wpływu Nestlé” w Polsce przygotowanego przez PwC na podstawie danych za 2023 rok.
Polityka
M. Kobosko: Surowce dziś rządzą światem i zdecydują o tym, kto wygra w XXI wieku. Zasoby Grenlandii w centrum zainteresowania

Duńska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej rozpoczęła się 1 lipca pod hasłem „Silna Europa w zmieniającym się świecie”. Według zapowiedzi ma się ona skupiać m.in. na bezpieczeństwie militarnym i zielonej transformacji. Dla obu tych aspektów istotna jest kwestia niezależności w dostępie do surowców krytycznych. W tym kontekście coraz więcej mówi się o Grenlandii, autonomicznym terytorium zależnym Danii, bogatym w surowce naturalne i pierwiastki ziem rzadkich. Z tego właśnie powodu wyspa znalazła się w polu zainteresowania Donalda Trumpa.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.