Ransomware: mniej ataków z podwójnym wymuszeniem
W ostatnich dwóch latach gangi ransomware wprowadziły do swoich ataków nowy sposób na wymuszanie haraczu - oprócz szyfrowania danych, zaczęły grozić upublicznieniem skradzionych informacji. Jak wynika z najnowszego raportu Coverware w pierwszym kwartale bieżącego roku w 77 proc. incydentów wykorzystano metodę podwójnego wymuszania okupu. Dla porównania w IV kwartale ubiegłego roku ten wskaźnik wyniósł 84 proc. Coverware sugeruje, iż ta tendencja zostanie utrzymana w kolejnych miesiącach.
Zdaniem autorów raportu napastnicy wyciągają wnioski z przeszłości i szukają mniej destrukcyjnych sposobów wyłudzenia pieniędzy, szantażując ofiary jedynie wyciekiem danych, bez ich szyfrowania. Charakterystyczny jest przypadek rurociągu Colonial Pipeline. Zakłócenie działania operatora zwróciło uwagę zarówno organów ścigania, jak i władz amerykańskich, a gangi ransomware nie potrzebują takiego rozgłosu.
Inne ważne dane zawarte w raporcie Coverware odnoszą się do płatności okupów. W pierwszym kwartale bieżącego roku 46 proc. śledzonych ofiar zapłaciło napastnikom, zaś w poprzednim kwartale było to 42 proc. Natomiast średnia wypłata okupu w badanym okresie wyniosła 211 529 USD (spadek o 34 proc. w porównaniu z IV kwartałem 2021 r.), a mediana wyniosła 73 906 USD (spadek o 37 proc).
- Najnowszy raport firm Coverware daje nam powody do umiarkowanego optymizmu. Wprawdzie na pierwszy rzut oka sytuacja atakowanych firm nie poprawiła się w jakiś spektakularny sposób, ale zmiany najwyraźniej idą we właściwym kierunku. Warto też porównać najnowsze dane do tych ze wcześniejszych lat. Jeśli porównać odsetek firm płacących okup w pierwszym kwartale 2022 i 2019 roku, okazuje się, że mamy do czynienia z 85 proc. spadkiem. To efekt coraz lepszych narzędzi dostarczanych przez dostawców systemów bezpieczeństwa IT oraz rosnącej świadomości użytkowników na temat zagrożeń występujących w cyberprzestrzeni - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutor rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Specjaliści z Coverware nie pozostawiają złudzeń - walka z gangami ransomware nie skończy się w następnym kwartale, ale jeśli ten pozytywny trend się utrzyma, częstotliwość ataków, a tym samym waga problemu może za kilka lat wyglądać zupełnie inaczej aniżeli obecnie.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.