Komunikaty PR

Ransomware: średnia wartość płaconego okupu wzrosła o 33%

2020-05-08  |  01:00
Biuro prasowe

Według raportu Coverware, opisującego ataki ransomware w I kwartale 2020 roku, przedsiębiorcy płacą coraz więcej za odszyfrowanie danych. Większa gotowość przedsiębiorców do zapłaty okupu wiąże się z niepewną sytuacją gospodarczą wywołaną przez pandemię koronawirusa.

 

Ransomware cały czas nęka przedsiębiorców, hakerzy dywersyfikują ataki i nie oszczędzają żadnej branży. Wprawdzie autorzy raportu przyznają, że wśród grup przestępczych nie zaszły jakieś istotne zmiany, cały czas dominują ci sami gracze, ale pojawiły się też dwa interesujące trendy. Po pierwsze niektórzy napastnicy zrezygnowali z ataków na instytucje opieki zdrowotnej w związku z pandemią COVID-19. Po drugie hakerzy grożą swoim ofiarom, iż upublicznią pozyskane dane, jeśli nie otrzymają okupu. Wcześniej ograniczali swoje działania wyłącznie do zaszyfrowania plików, żądając zapłaty za klucze deszyfrujące. Eksfiltracja danych dotyczyła niemal 9 proc. wszystkich przypadków zarejestrowanych przez Coverware. Taktyka ta była stosowana m.in przez Maze, Sodinokibi, DopplePaymer.

 

Analitycy Coverware zwracają uwagę na fakt, iż w pierwszym kwartale bieżącego roku, średnia wartość płaconego okupu wyniosła 111 605 USD - 33 proc. więcej niż w IV kwartale 2019 roku. Co istotne, większość dokonywanych płatność jest niższa, bowiem mediana osiągnęła wartość 44 021 USD.  Natomiast nie uległy zmianie rodzaje złośliwego oprogramowania wykorzystywanego w czasie cyberataków. W pierwszym kwartale 2020 roku przestępcy najczęściej sięgali po Sodinokibi - 26,7 proc. spośród wszystkich ataków typu ransomware było realizowanych za pomocą tego narzędzia. Hakerzy bardzo chętnie też posługiwali się programami Ryuk (19,6 proc) oraz Fobos (7,8 proc.). Autorzy raportu zauważają, że pod koniec pierwszego kwartału bieżącego roku zaczęła zanikać liczba ataków przeprowadzanych za pomocą systemu Ryuk oraz innych wariantów Hermesa. Przyczyna takiego stanu rzeczy nie jest znana.

 

Cyberprzestępcy najchętniej biorą na cel małe i średnie firmy świadczące profesjonalne usługi, np. kancelarie prawne czy dostawców zarządzanych usług IT. Przeciwko tej grupie w skierowanych było 18,1 proc. spośród wszystkich ataków ransomware. Drugie miejsce w tym niechlubnym rankingu zajmuje służba zdrowia (13,8 proc), a trzecie sektor publiczny (12 proc).

 

Innym, ważnym wskaźnikiem jest tzw. powodzenie płatności, które wynosi 99 proc. W praktyce oznacza, że w 99 proc. przypadków organizacje po dokonaniu wpłaty otrzymuje dostęp do danych.

 

- Warto zaznaczyć, że ta wartość nie do końca oddaje rzeczywisty stan. Wspominają o tym autorzy raportu, którzy bardzo aktywnie śledzą grupy przestępcze. Z ich obserwacji wynika, że w cyberprzestrzeni działają napastnicy, którzy nie wywiązują się z zobowiązań. Właśnie dlatego Coverware odradza firmom płacenie okupów. W pełni podzielamy to stanowisko. - mówi Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.

 

Źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia Biuro prasowe
2025-06-25 | 03:00

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Wyciek danych, ataki przeciążające stronę (DDoS), złośliwe oprogramowanie, phishing. Dziś wojna w cyberprzestrzeni dotyczy nie tylko infrastruktury krytycznej czy wielkich
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Problemy społeczne

Ślązacy wciąż nie są uznani za mniejszość etniczną. Temat języka śląskiego wraca do debaty publicznej i prac parlamentarnych

W Polsce 600 tys. osób deklaruje narodowość śląską, a 460 tys. mówi po śląsku. Kwestia uznania etnolektu śląskiego za język regionalny od lat wzbudza żywe dyskusje. Zwolennicy zmiany statusu języka śląskiego najbliżej celu byli w 2024 roku, ale nowelizację ustawy o mniejszościach narodowych i etnicznych zablokowało prezydenckie weto. Ostatnio problem wybrzmiał podczas debaty w Parlamencie Europejskim, ale zdaniem Łukasza Kohuta z PO na forum UE również trudna jest walka o prawa mniejszości etnicznych i językowych.

Transport

Polacy z niejednoznacznymi opiniami na temat autonomicznych pojazdów. Wiedzą o korzyściach, ale zgłaszają też obawy

Polacy widzą w pojazdach autonomicznych szansę na poprawę bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie mobilności osób starszych czy z niepełnosprawnościami. Jednocześnie rozwojowi technologii AV towarzyszą obawy, m.in. o utratę kontroli nad pojazdem czy o większą awaryjność niż w przypadku tradycyjnych aut – wynika z prowadzonych przez Łukasiewicz – PIMOT badań na temat akceptacji społecznej dla AV. Te obawy wskazują, że rozwojowi technologii powinna także towarzyszyć edukacja, zarówno kierowców, jak i pasażerów. Eksperci mówią także o konieczności transparentnego informowania o możliwościach i ograniczeniach AV.

Prawo

70 proc. Polaków planuje wyjazd na urlop w sezonie letnim 2025. Do łask wracają wakacje last minute

Ponad 70 proc. Polaków planuje wyjechać na urlop w sezonie letnim, czyli między końcem czerwca a końcem września – wynika z badania Polskiej Organizacji Turystycznej. 35 proc. zamierza wyjechać tylko raz, a 30 proc. – co najmniej dwa razy. Z grupy wyjeżdżających jedna trzecia wybierze się na wyjazd zagraniczny. Jak wskazuje Katarzyna Turosieńska z Polskiej Izby Turystyki, po kilku latach ponownie do łask wracają oferty last minute, a zagraniczne kierunki pozostają niezmienne – prym wiodą m.in. Grecja, Tunezja, Egipt czy Hiszpania.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.