Roboty sposobem na braki kadrowe w logistyce
More&More Marketing
ul. Obrońców Poczty Gdańskiej 5/13
52-204 Wrocław
wojciech|getmorepr.pl| |wojciech|getmorepr.pl
+48571246669
www.moreandmore.pl
Jak wynika z raportu Manpower Group „Niedobór talentów 2021”, trudności w obsadzaniu miejsc pracy nowymi pracownikami zgłasza 81% polskich pracodawców, a pracownicy obszaru logistyki należą do najbardziej pożądanych specjalistów. Według tych danych niedobór talentów, z którym zmaga się obecnie rynek, jest najwyższy od 15 lat. W parze z kłopotami kadrowymi idzie zwiększone zapotrzebowanie na ręce do pracy. Gospodarka i przemysł są na etapie odbicia po COVID-owych zniżkach. W czerwcu 2021 r. odnotowano rekordowo wysoką wartość wskaźnika PMI interpretowanego jako prognostyk koniunktury w sektorze wytwórczym. Pozytywne odczyty utrzymywały się w kolejnych miesiącach. Nic więc dziwnego, że coraz większym zainteresowaniem cieszą się rozwiązania, które pozwalają zwiększać produktywność i podnosić liczbę zadań możliwych do wykonania przez jedna osobę.
Przemysł 4.0 – odpowiedź na dzisiejsze wyzwania
Wszystko wskazuje na to, że skutecznym sposobem na zwiększanie produktywności jest i będzie wdrażanie rozwiązań z obszaru Przemysłu 4.0. Szacuje się na przykład, że roboty logistyczne wdrożone na dużą skalę w centrach fulfilment Amazona pozwoliły zmniejszyć koszty operacyjne o ponad 20 proc. Kooperacyjny przenośnikowo-ludzko-robotyczny system transportu i kompletacji wdrożony w Siemens zwiększył przepustowość magazynu małych części 2,5-krotnie i pozwolił na znaczną poprawę gęstości składowania. W podobnym kierunku idzie Poczta Polska. Na przełomie sierpnia i września 2021 firma ogłosiła 3-letni plan opiewających na 1,2 mld złotych inwestycji w automatyzację procesów logistycznych. Pierwszym zakupem w jego ramach były automatyczne sortery nowej generacji do sortowni we Wrocławiu, Lublinie i okolicach Bydgoszczy. Mają one zostać uruchomione w 2022 i 2023 r. To największa jednorazowa inwestycja w automatyzację procesów logistycznych od początku istnienia Poczty Polskiej.
Przykłady optymalnych zastosowań magazynowych rozwiązań automatyzacyjnych
Eksperci zwracają uwagę, że wśród produktów automatyzacyjnych nie istnieje rozwiązanie idealne. Specyfika procesów transportowych konkretnego zakładu ma ogromne znaczenie dla kryteriów doboru urządzeń i usług. – Zastosowania oparte na seryjnie produkowanych wózkach widłowych wzbogaconych o systemy samodzielnej jazdy i nawigacji sprawdzają się w automatyzacji istniejących procesów bez wymiany infrastruktury – mówi Noë van Bergen, Head of Automated Solutions STILL GmbH. – Charakteryzują się też dobrym ROI. Szacuje się, że w zakładach produkcyjnych wypracowanie zwrotu z tego typu inwestycji trwa zazwyczaj krócej niż 3 lata – tłumaczy. Jako niskokosztowe rozwiązanie dla produkcji i centrów przeładunku polecane są przejezdne robociki AGV. Są tańsze niż wózki widłowe, ze względu na niewielkie rozmiary są w stanie dotrzeć w każde miejsce i dobrze sprawdzają się w trybie pracy just-in-time. – „Żółwiki” są tak małe, że mieszczą się pod nośnikami ładunku, a dzięki zintegrowanemu mechanizmowi podnoszącemu mogą przenosić ładunki do 1,5 tony. Dzięki dobrej zwrotności są w stanie dojechać w każdy kąt zakładu – opowiada Florian Kratzer, International Key Account Manager STILL ds. rozwiązań zautomatyzowanych. Do zakładów charakteryzujących się dużą intensywnością transportu wewnętrznego polecane są natomiast zautomatyzowane ciągniki elektryczne. Trzy dobrze zaprogramowane automatyczne zestawy transportowe są w stanie obsłużyć mniej więcej taką samą ilość materiału, jak 15 tradycyjnych pojazdów. Choć inwestycja w automatyczne ciągniki elektryczne wraz z samodzielnymi stacjami przeładunkowymi jest stosunkowo duża, rozwiązanie pozwala w efekcie skutecznie ograniczyć natężenie ruchu w zakładzie. Przy wsparciu ekspertów można dopasować rozwiązanie automatyzacyjne do konkretnych potrzeb i zwiększać produktywność pracowników i inne KPI tam, gdzie ma to największe znaczenie. Warto pomyśleć o robotach logistycznych - tym bardziej, że są szanse na wsparcie inwestycji tego typu w ramach programu ulg na innowacje.
Światło, które dba o emocje i dobre samopoczucie
Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.