Rynek podróbek: jak firmy mogą walczyć z fałszerzami i oszustami?
Co zrobić, gdy na rynku pojawiają się tańsze, podrabiane imitacje, które niweczą tysiące godzin i miliony dolarów zainwestowanych w stworzenie produktu? Przestępcy, kiedy wykonują nielegalne kopie produktu, narażają producentów na znaczne straty w przychodach. Istnieje jednak potencjalnie poważniejszy problem, a mianowicie – utrata zaufania konsumentów, którzy myślą, że kupują prawdziwy produkt, który następnie ulega awarii.
Skutki podrabiania towarów są bardziej powszechne niż mogłoby się wydawać. Według raportu Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), handel podrobionymi i pirackimi towarami stanowi 3,3% globalnego handlu. Wartość importowanych, podrobionych towarów na całym świecie wynosi 509 miliardów dolarów. Od czasu opublikowania tych danych, ograniczony dostęp do fizycznych sklepów podczas lockdownów spowodował, że cały świat zaczął polegać na zakupach online w znacznie większym stopniu niż wcześniej. Jednak nie tylko firmy przestawiły się na e-handel, również oszuści przenieśli się do sieci.
Zakupy internetowe zapewniają przestępcom anonimowość, która pomaga im sprzedawać podrobione produkty, przedstawiając je jako oryginalne. W przypadku fizycznej sprzedaży detalicznej konsumenci mają większą szansę rozpoznania podrobionych towarów w punkcie sprzedaży, podczas gdy osoby sprzedające te produkty ponoszą za nie odpowiedzialność. Przestępcom znacznie łatwiej jest ukryć swoją działalność i tożsamość w Internecie oraz uzyskać dostęp do rynków światowych. Marki takie jak HP, które produkują wkłady drukujące przeznaczone do sprzedaży na całym świecie, muszą zatem działać szybko, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się podrabianych towarów – online, offline, wszędzie.
Największe zyski przestępcy generowali zawsze na rynku komercyjnym. Jednak z uwagą obserwują oni również rynek konsumencki. Nieuczciwi dostawcy żerują na fakcie, że konsumenci chętnie wybierają zniżki – zwłaszcza ostatnio, kiedy kryzys ekonomiczny i wzrost kosztów życia zmusza ludzi do szukania okazji przy każdym zakupie. Przez to, często kupują oni fałszywe produkty, wierząc, że są one prawdziwe.
E-commerce wymusza nowe rozwiązania
W przypadku HP sposoby badania podrobionych towarów tradycyjnie obejmują badanie łańcucha dostaw handlowych i detalicznych, począwszy od lokali fizycznych. Dzięki temu firma może śledzić drogę od sklepów do dystrybutora, a następnie do producenta. Dochodzenia HP okazały się skuteczne; w okresie od listopada 2020 r. do października 2021 r. firma skonfiskowała 3,5 miliona fałszywych produktów do druku, w tym wyrobów gotowych i części składowych, znajdujących się w obiegu w regionie EMEA, Azji i Pacyfiku oraz w obu Amerykach.
Wzrost kanału e-commerce wymusza na firmach szerszy zestaw narzędzi, rozwiązań i partnerów. Duża część podrobionych produktów poligraficznych jest sprzedawana na internetowych portalach, a HP współpracuje z tymi platformami, jak również z innymi organizacjami zewnętrznymi. Wszystko po to, aby pomóc w wykryciu podrobionych towarów, usunięciu ich ze sprzedaży i znalezieniu źródła ich pochodzenia.
Przykładowo, HP przeprowadza wirtualne kontrole dostaw do klientów (CDI) i audyty ochrony partnerów handlowych (CPPA). W samym roku finansowym 2021 przeprowadzono około 1191 kontroli CPPA, co stanowi wzrost o 11% w stosunku do roku finansowego 2020. Wirtualne inspekcje oraz audyty pomogły zespołowi HP ds. zwalczania podróbek i oszustw (ACF) w zidentyfikowaniu, a także usunięciu z obrotu ponad 224000 nielegalnych ofert internetowych HP na całym świecie. HP zwiększyło przy tym liczbę wycofanych ofert online o 19% w stosunku rok do roku.
Firma nadal stosuje dodatkowe zabezpieczenia dynamiczne, dzięki którym chipy w produktach są aktualizowane o informacje, które mogą pomóc klientom w weryfikacji autentyczności wkładów.
Dlaczego walka z podróbkami jest aż tak istotna?
Zwalczanie podróbek wymaga współpracy różnych stron, ponieważ skoordynowane działania przynoszą największe korzyści. Zwłaszcza że powstrzymanie stosowania fałszywych materiałów do drukowania leży tak naprawdę w interesie wszystkich zaangażowanych. Przykładowo, gdy konsumenci używają oryginalnych produktów do drukowania, a nie fałszywych, ich drukarki pracują zgodnie z najwyższymi standardami. Dodatkową korzyścią jest to, że ograniczona gwarancja na drukarki nie jest unieważniana przez używanie materiałów eksploatacyjnych, które nie są do nich przeznaczone.
Są też ważniejsze kwestie: firmy przestępcze nie traktują priorytetowo zatrudnionych osób i ich warunków pracy. Kupowanie oryginalnych produktów jest ważnym elementem wspierania pracowników na całym świecie i dbania o to, aby nie byli oni wykorzystywani bez prawa do świadczeń i bezpiecznych warunków pracy.
Zakup oryginalnych produktów świadczy również o zaangażowaniu w ochronę środowiska. Firma HP wyprodukowała ponad 3,9 miliarda oryginalnych wkładów atramentowych i tonerów HP, które zawierają tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu. Obecnie ponad 80% oryginalnych wkładów atramentowych HP i 100% oryginalnych wkładów z tonerem HP jest produkowanych z wykorzystaniem materiałów pochodzących z recyklingu. Dzięki HP Planet Partners, firmowemu programowi zwrotu i recyklingu, HP przetworzyło ponad 875 milionów wkładów od czasu rozpoczęcia programu prawie 30 lat temu i rozszerzyło go na 68 krajów. Poszukiwanie oryginalnych produktów wspiera te wysiłki i zwiększa liczbę ekologicznych wkładów w obiegu.
Należy robić wszystko co tylko możliwe, żeby zatrzymać produkcję podrabianych towarów u źródła, a także uświadamiać konsumentom, jak ważne jest wyszukiwanie i zgłaszanie podrabianych produktów. Wszyscy – od producentów po konsumentów – są odpowiedzialni za to, aby nie dopuścić do powstania cyklu podrabianych produktów i oszustw. Dlatego tak istotnym jest, aby sprawdzać holograficzne etykiety zabezpieczające na pudełku danego produktu, skanowanie kodu QR i sprawdzanie, czy faktycznie jest on oryginalny (jeśli nie, zgłosić ten fakt odpowiednim organom).
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
NEWSERIA POLECA
Optegra otwiera dwunastą klinikę w Polsce i trzecią w Warszawie, dedykowaną specjalnie do korekcji wad wzroku
Sieć klinik okulistycznych Optegra, lider chirurgii korekcji wad wzroku w Polsce, otwiera nową, flagową klinikę w nowoczesnym biurowcu Warsaw Trade Tower w centrum Warszawy. Będzie to dwunasta placówka Optegra w Polsce oraz trzecia w Warszawie.
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.