Siemens słucha ludzi, upraszczając swoje operacje finansowe
Linkleaders
Piotrkowska 148/150
90-631 Łódź
patrycja.kaleta|linkleaders.pl| |patrycja.kaleta|linkleaders.pl
505 223 994
https://www.linkleaders.pl/
Wyzwaniem dla działów obsługujących operacje finansowe we współczesnych przedsiębiorstwach jest nie tylko mnogość procesów, ale również narzędzi. Szczególnie widać to w dużych organizacjach, obracających ogromnymi wolumenami danych. Dla koncernu Siemens AG zmiana takiego stanu rzeczy stała się w pewnym momencie priorytetem, gdy zauważono, w jakiej skali przekłada się on na produktywność zespołu.
Z danych SAP i Strategic CFO 360 (raport: How New Technologies are Innovating Finance) wynika, że w opinii większości przedstawicieli działów finansowych dużych organizacji, kluczowym elementem nowoczesnych, cyfrowych platform jest możliwość posiadania jednego źródła danych dla wszystkich procesów. Integracja danych w przypadku działalności o dużej skali to trudne, ale ważne, a przede wszystkim opłacalne zadanie. Dzięki inteligentnej automatyzacji w obszarze finansów możliwe jest usprawnienie działań, poprawa organizacji pracy i zwiększenie produktywność w zakresie kontroli procesów zarządzania środkami pieniężnymi, raportowania zgodności czy monitorowania.
Zdiagnozowana potrzeba
Działający niemal na całym świecie koncern Siemens AG, dostarcza nowoczesne rozwiązania technologiczne na potrzeby wielu kluczowych branż, m.in. sektora przemysłowego, infrastrukturalnego, mobilności oraz opieki zdrowotnej. Siemens AG tworzy specjalistyczne narzędzia, służące automatyzacji i cyfryzacji m.in. dla przemysłu przetwórczego i produkcyjnego, a także nowoczesną infrastrukturę cyfrową budynków i energetyki, inteligentne rozwiązania mobilne dla kolei i dróg, jak również cyfrowe usługi opieki zdrowotnej.
W pewnym momencie dostrzeżono potrzebę unowocześnienia w obrębie samej organizacji, a konkretnie – jej działu obsługującego operacje finansowe. Obsługa ta była bowiem realizowana za pośrednictwem różnych, niepołączonych ze sobą systemów i aplikacji wewnętrznych. Oznaczało to, że pracownicy musieli korzystać z wielu różnych narzędzi i nie byli w stanie w prosty sposób przełączać się między aplikacjami. Odbijało się przede wszystkim na jakości danych, ale także produktywności zespołu.
System tworzony z ludźmi
Gdy podjęto decyzję o przejściu na zaawansowany system ERP, najważniejszym celem, jaki wyznaczyła sobie firma, było stworzenie jednego, zharmonizowanego środowiska, które umożliwiłoby zespołowi finansowemu dostęp do wszystkich danych finansowych i aplikacji w jednym miejscu. Aby taki system rzeczywiście odpowiadał oczekiwaniom użytkowników, Siemens zaangażował ich na każdym etapie procesu projektowania.
Wśród wyzwań i możliwości, jakie zidentyfikowano na inicjalnym etapie projektu, znalazła się m.in. potrzeba poprawy wydajności procesów. Zespół wyraźnie sygnalizował, że dotychczasowa nawigacja między aplikacjami jest uciążliwa i utrudnia nie tylko codzienną pracę, ale może także odbijać się na całościowych wskaźnikach efektywności. Kolejnym hamulcem produktywności okazał się nieintuicyjny wygląd i brak możliwości personalizacji istniejących narzędzi. Pracownicy trafnie akcentowali potrzebę nowych rozwiązań, które mogliby dostosowywać do swoich codziennych potrzeb. Dotychczasowy system był też zbyt złożony. Trzecim, niezwykle istotnym postulatem, przekładającym się zarówno na produktywność zespołów, jak i lepsze doświadczenie każdego pojedynczego użytkownika, okazała się wiec potrzeba wdrożenia narzędzi, które będą prostsze, a jednocześnie zapewnią lepszą jakość, zgodność i spójność danych.
Przede wszystkim UX
Aby sprostać tym oczekiwaniom, Siemens AG postawił na rozwiązania SAP S/4HANA i SAP Fiori Design System. Opracowany ekosystem narzędzi pozwolił spełnić oczekiwania użytkowników w zakresie intuicyjnego designu, przyjaznych aplikacji i scentralizowanego dostępu. Było to możliwe dzięki przyjętej wraz z nowymi rozwiązaniami filozofii stawiania na pierwszym miejscu doświadczenia użytkownika. Najlepsze praktyki i lekcje z innych wdrożeń UX uwzględniono także dzięki temu, że do zespołu UX, pracującego nad projektem, dołączył architekt UX z działu wsparcia SAP.
– Prawie 2500 osób zaangażowanych w nasze procesy finansowe może teraz błyskawicznie uzyskiwać dostęp do około 1000 aplikacji korzystających z różnych technologii, zapewniających użytkownikom odpowiadające ich potrzebom doświadczenia – podsumowuje Franziska Homa, Product Owner SAP Fiori UX, Siemens AG
Słowem-kluczem, najlepiej podsumowującym ten projekt, okazało się „uproszczenie”. W rezultacie wdrożenia prostsza stała się bowiem codzienna praca zespołów finansowych i procesy przekładające się na produktywność, jakość i zgodność danych. Pomyślnie wdrożono nowe, lokalne rozwiązanie, przygotowując także firmę do korzystania w przyszłości z aplikacji działających w chmurze. W pracę nad transformacją UX zaangażowano zespoły programistów, architektów, projektantów i użytkowników końcowych m.in. konfigurując system w oparciu o wywiady badawcze i konsultacje z pracownikami, którzy na co dzień korzystają z systemu. Dzięki temu, że byli oni od początku zaangażowani w projekt, świadomi jego celu i mieli wpływ na kierunek, bez trudu pokonano także opór przed zmianami w tak dużym zespole.
– Dojrzałe organizacje, planujące szeroko zakrojone zmiany z zakresu cyfryzacji i integracji danych, doskonale wiedzą, że w planie takiego projektu musi znaleźć się miejsce na uważną analizę oczekiwań przyszłych użytkowników systemu. Nie da się odpowiedzieć na wszystkie potrzeby biznesowe przedsiębiorstwa, nie uwzględniając potrzeb pracowników i ich doświadczenia, związanego z codzienną pracą. Obszar operacji finansowych wydaje się wyjątkowo wymagający pod tym względem – mnogość procesów i danych przetwarzanych w ich obrębie wymaga bez wątpienia szczególnego namysłu nad takimi projektami. Dobre skalibrowanie rozwiązań daje jednak organizacji zyski na wielu poziomach. Oprócz systemu zapewniającego jakość, spójność, zgodność danych czy wzrost wskaźników efektywności, niewątpliwym benefitem jest też poprawa motywacji i zaangażowania zespołu – mówi Tomasz Zazula, wiceprezes SAP Polska odpowiedzialny za finanse spółki.

Polski biznes nie jest przygotowany na cyberzagrożenia

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Rozszerzenie UE wśród priorytetów duńskiej prezydencji. Akcesja nowych państw może mieć znaczenie dla bezpieczeństwa i gospodarki
Wraz z czerwcem kończy się druga polska prezydencja w Radzie Unii Europejskiej. W ciągu sześciu miesięcy instytucja ta pod przewodnictwem Polski podejmowała działania na rzecz bezpieczeństwa, w wielu wymiarach: zewnętrznym, wewnętrznym, informacyjnym, ekonomicznym, energetycznym, żywnościowym i zdrowotnym. Przede wszystkim doprowadziła do przełomowego wzrostu wydatków UE na obronność. Od 1 lipca pałeczkę przejmują Duńczycy, którzy zwrócą uwagę m.in. na obronę Bałtyku.
Transport
Ruszyła ważna inwestycja przemysłowa w województwie opolskim. Powstanie tu centrum logistyczne dla giganta motoryzacyjnego

Nowe regionalne Centrum Kompletacji i Dystrybucji, które powstanie w parku logistycznym i produkcyjnym Prologis Park Ujazd w województwie opolskim, będzie związane z rynkiem automotive aftermarket, konkretnie kompletacją i dystrybucją zestawów naprawczych dla branży motoryzacyjnej. Obiekt będzie służył firmie Schaeffler, a za jej budowę odpowiada Prologis. Jak podkreśla jego przedstawiciel, będzie to budynek niezależny od paliw kopalnych bezpośrednio dostarczanych do budynku i wyposażony w wiele rozwiązań prośrodowiskowych.
Konsument
Konsumenci rynku telekomunikacyjnego narzekają na nieprzejrzyste oferty. Jeden z operatorów chce je wyeliminować

Co piąty Polak dostrzega pozytywne zmiany na rynku usług telekomunikacyjnych, głównie jego rozwój, zarówno pod kątem liczby ofert, jak i rozwoju technologii. Gorzej jednak wypada przejrzystość ofert – wynika z badania Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Konsumenci są zmęczeni skomplikowanymi taryfami i ukrytymi kosztami, dlatego coraz większym zainteresowaniem cieszą się proste pakiety. Dlatego też T-Mobile startuje z nową ofertą „Po prostu", z jednym, prostym abonamentem bez żadnych limitów.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.