Tożsamość cyfrowa jest co kilka minut przedmiotem licytacji
Strony internetowe, dostawcy Internetu i brokerzy danych, rejestrują zachowanie internautów, łączą wiele źródeł i tworzą wirtualne profile użytkownika. Następnie sprzedają profil reklamodawcom, którzy bombardują „ofiarę” wiadomościami, kolorowymi reklamami czy krótkimi filmami wideo. Im bardziej szczegółowy profil, tym jest on cenniejszy dla reklamodawców.
Według ICCL tożsamość cyfrowa internauty jest licytowana przez reklamodawców w czasie rzeczywistym za każdym razem, kiedy trafia na stronę wyświetlającą reklamy. Przeciętnemu Amerykaninowi zdarza się to 747 razy dziennie, zaś Europejczykowi 376 razy dziennie. Nieco niższe liczby w Europie są spowodowane surowymi warunkami prywatności narzuconymi przez RODO. Tak czy inaczej dane osobowe mieszkańca USA lub Unii Europejskiej są licytowane i sprzedawane co kilka minut. Zdaniem ICCL mamy do czynienia z największym wyciekiem danych w historii, na dodatek powtarzanym codziennie.
Jak wynika z raportu ICCL jedynie w Stanach Zjednoczonych oraz Europie firmy zajmujące się licytacją w czasie rzeczywistym zarobiły w ubiegłym roku 117 miliardów dolarów. Jednakże rzeczywiste liczby mogą być jeszcze większe, ponieważ badanie nie obejmuje innych części świata i obejmuje sieci reklamowe Google i Microsoft, ale pomija gigantów, takich jak Amazon i Facebook.
- Przeciętny internauta pozostawia po sobie cyfrowy ślad, a zarządzanie nim może być czasochłonne. Brokerzy danych polują na tego typu informacje, a ich wymazanie z wirtualnej przestrzeni może być niezwykle trudne. Jest jednak kilka sposobów, aby chronić swoją prywatność. Nie należy podawać swoich danych osobowych, tam gdzie nie jest to konieczne. Warto korzystać z wirtualnej sieci prywatnej VPN, a także przeglądarki w trybie prywatnym - doradza Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutor rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Osobną kwestią jest użycie rozwiązania do ochrony tożsamości cyfrowej (DIP). To narzędzie automatycznie wyszukuje ujawnione dane osobowe w Internecie, w tym w Darknecie, a także natychmiast ostrzega o naruszeniu prywatności. Może również pomóc znaleźć i usunąć stare konta oraz skontaktować się z brokerami danych w celu legalnego usunięcia informacji.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
UE uszczelnia ochronę konsumentów. Producenci i sprzedawcy będą ponosić większą odpowiedzialność za wadliwe i niebezpieczne produkty
W grudniu weszła w życie unijna dyrektywa, która wprowadza nowe przepisy dotyczące odpowiedzialności za wadliwe produkty. Zastąpi ona regulacje sprzed niemal czterech dekad i ma na celu dostosowanie norm prawnych do współczesnych realiów w handlu, czyli m.in. zakupów transgranicznych i online. Wśród najważniejszych zmian znalazły się nowe zasady dotyczące odpowiedzialności producentów i dystrybutorów, a także obowiązki dla sprzedawców internetowych. Państwa mają czas do 9 grudnia 2026 roku na wdrożenie dyrektywy do swoich porządków prawnych.
Problemy społeczne
Rośnie liczba cyberataków na infrastrukturę krytyczną. Skuteczna ochrona zależy nie tylko od nowych technologii, ale też odporności społecznej
W ciągu ostatnich dwóch lat doszło na świecie do ponad 800 cyberataków o wymiarze politycznym na infrastrukturę krytyczną – wylicza Europejskie Repozytorium Cyberincydentów. Ochrona tego typu infrastruktury staje się więc priorytetem. Rozwiązania, które będą to wspierać, muszą uwzględniać nowe technologie i wiedzę ekspercką, lecz również budowanie społeczeństwa odpornego na cyberzagrożenia.
Zagranica
Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
USA i UE są dla siebie nawzajem kluczowymi partnerami handlowymi i inwestycyjnymi, ale obserwatorzy wskazują, że prezydentura Donalda Trumpa może być dla nich okresem próby. Zapowiadane przez prezydenta elekta wprowadzenie ceł na towary importowane z Europy oraz polityka nastawiona na ochronę amerykańskiego przemysłu mogą ograniczyć zakres tej współpracy i zwiększyć napięcia w relacjach transatlantyckich. Jednak wobec eskalacji napięć i globalnych wyzwań USA i UE są skazane są na dalszą, ścisłą współpracę i koordynację swoich polityk.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.