Komunikaty PR

Trendy na rynku urządzeń refurbished. Czego oczekują polscy klienci?

2023-05-31  |  13:00
Biuro prasowe

Już nie tylko używane ubrania, dodatki czy meble – konsumenci w czasach inflacji i nadchodzącej recesji gospodarczej coraz częściej sięgają po odnowioną elektronikę. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Luxtrade, polskiego lidera rynku refurbished, po elektronikę użytkową z drugiej ręki sięgają najczęściej młodzi konsumenci i rodziny z dziećmi, a kluczowym motywatorem zakupowym jest możliwość nabycia wymarzonego sprzętu w okazyjnej cenie.

Biznesy działające w duchu cyrkularności rozwijają się i podbijają nowe sektory gospodarki. Wśród nich rynek urządzeń refurbished, który jest odpowiedzią na rosnące ceny nowej elektroniki i narastający problem z elektrośmieciami. Aby lepiej poznać potrzeby i oczekiwania konsumentów rynku, Luxtrade, największa polska firma działająca w tym segmencie, przeprowadził ankietę wśród swoich klientów oraz zespołu doradców handlowych i sprawdził, jak wygląda profil polskiego konsumenta recommerce, w tym czego oczekuje i co determinuje jego decyzje zakupowe.

Kto i dlaczego kupuje odnowioną elektronikę

Jak wynika z przeprowadzonego badania, na ekologiczną, tańszą i sprawdzoną alternatywę dla kupna nowego urządzenia stawiają najczęściej rodzice, kupujący smartfon dla swojego dziecka (36 proc.) oraz przedstawiciele generacji Z, czyli osoby do 25. roku życia (32 proc.). Najmłodsi klienci cenią możliwość kupna najnowszych modeli flagowych smartfonów w przystępnej cenie. Trzecią najliczniejszą grupą konsumentów są obywatele Ukrainy.

Do zakupu sprzętu z drugiej ręki najczęściej motywuje możliwość wyboru urządzenia konkretnej marki (40 proc.) oraz okazyjna cena (32 proc.). Co ciekawe, wielu rodziców, deklaruje wybór sprzętu odnowionego ze względu na przeznaczenie dla swojego dziecka i mniejszą obawę przed potencjalnym zepsuciem drogiego smartfonu.          

Bezpieczeństwo i wiarygodność najważniejszymi wyznaniami branży

Mimo rosnącego zainteresowania ekologicznymi i przystępnymi rozwiązaniami na rynku elektroniki, zakup urządzenia z drugiej ręki może budzić szereg wątpliwości. Jak wynika z danych Luxtrade, najważniejszą barierą zakupową jest awaryjność i historia urządzenia. 15 proc. respondentów obawia się problemów z działaniem telefonu ze względu na zastosowanie nieoryginalnych części zamiennych. Konsumenci najczęściej pytają o okres użytkowania sprzętu przez poprzedniego właściciela, warunki i proces gwarancyjny oraz procedurę zwrotu urządzenia.

Zdajemy sobie sprawę, iż przed całą branżą stoi wyzwanie edukacji konsumentów i przekonanie ich, że odnowiona elektronika jest nie tylko tania i ekologiczna, ale przede wszystkim bezpieczna. Najlepszym dowodem na jakość sprzedawanych urządzeń są opinie zadowolonych klientów. Jak wynika z naszych danych konsumenci doceniają jakość obsługi i dwuletnią gwarancję, która wyróżnia nas na tle konkurencji – podkreśla Tomasz Kowalczyk, założyciel i dyrektor generalny Luxtrade.

W duchu globalnych trendów

Coraz większe zainteresowanie odnowioną elektroniką użytkową potwierdzają również globalne dane. International Data Corporation szacuje[1], że światowe dostawy używanych smartfonów, w tym oficjalnie odnowionych i używanych, osiągnęły 282,6 mln sztuk w 2022 roku. To o 11,5 proc. więcej niż rok wcześniej, a rynek refurbished ma rosnąć do 2026 r. w tempie 10,3 proc[2].

Jako Luxtrade od 2017 r. działamy na rynku recommerce i widzimy, w jak szybkim tempie rośnie zainteresowanie tym segmentem. Szczególnie wydarzenia ostatniego roku, czyli rosnąca inflacja i niepewność ekonomiczna, sprawiły, że coraz częściej konsumenci decydują się na rozsądniejszą alternatywę w postaci odnowionego sprzętu – mówi Tomasz Kowalczyk. – Wraz z rosnącą świadomością ekonomiczną rośnie również ta ekologiczna – konsumenci znają możliwości przedłużania cyklu życia smartfonów i innych urządzeń elektroniki użytkowej. Na naszych oczach rodzi się nowy rodzaj konsumenta, czego potwierdzeniem są globalne szacunki dla rynku refurbished i widoczny spadkowy trend w sprzedażach nowych sprzętów. Widzimy tutaj perspektywę dla wzrostu dla naszej działalności – dodaje.

Według danych Counterpoint Technology Market Research światowy rynek nowych smartfonów zmalał w 2022 r. o 12 proc. w porównaniu do poprzedniego. Z kolei segment urządzeń refurbished zanotował wzrost o 5 proc. Wśród odnowionych smartfonów zdecydowanym liderem są urządzenia Apple (49 proc. rynku), na drugim miejsc plasuje się jego koreański konkurent[3].

 


[1] https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS50005523

[2] https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS50005523

[3] https://www.counterpointresearch.com/apple-refurbished-smartphone-volumes-grew-16-yoy-globally-in-2022/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH Biuro prasowe
2024-07-24 | 12:30

PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH

Projektory laserowe DLP Panasonic zostały wybrane przez tureckie muzeum ze względu na swoją rozdzielczość 4K i wysoką jasność, które są niezbędne do projekcji na dużą skalę w
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-07-24 | 01:00

Symfonia na rzecz edukacji MŚP: partnerstwo z Fundacją Digital Poland

Symfonia, producent i dostawca rozwiązań wspierających cyfryzację procesów biznesowych w MŚP, nawiązała współpracę z Fundacją Digital Poland. Partnerstwo to, podobnie jak uruchomione niedawno Symfonia Lab, wpisuje się w
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.