Komunikaty PR

Trendy na rynku urządzeń refurbished. Czego oczekują polscy klienci?

2023-05-31  |  13:00
Biuro prasowe

Już nie tylko używane ubrania, dodatki czy meble – konsumenci w czasach inflacji i nadchodzącej recesji gospodarczej coraz częściej sięgają po odnowioną elektronikę. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Luxtrade, polskiego lidera rynku refurbished, po elektronikę użytkową z drugiej ręki sięgają najczęściej młodzi konsumenci i rodziny z dziećmi, a kluczowym motywatorem zakupowym jest możliwość nabycia wymarzonego sprzętu w okazyjnej cenie.

Biznesy działające w duchu cyrkularności rozwijają się i podbijają nowe sektory gospodarki. Wśród nich rynek urządzeń refurbished, który jest odpowiedzią na rosnące ceny nowej elektroniki i narastający problem z elektrośmieciami. Aby lepiej poznać potrzeby i oczekiwania konsumentów rynku, Luxtrade, największa polska firma działająca w tym segmencie, przeprowadził ankietę wśród swoich klientów oraz zespołu doradców handlowych i sprawdził, jak wygląda profil polskiego konsumenta recommerce, w tym czego oczekuje i co determinuje jego decyzje zakupowe.

Kto i dlaczego kupuje odnowioną elektronikę

Jak wynika z przeprowadzonego badania, na ekologiczną, tańszą i sprawdzoną alternatywę dla kupna nowego urządzenia stawiają najczęściej rodzice, kupujący smartfon dla swojego dziecka (36 proc.) oraz przedstawiciele generacji Z, czyli osoby do 25. roku życia (32 proc.). Najmłodsi klienci cenią możliwość kupna najnowszych modeli flagowych smartfonów w przystępnej cenie. Trzecią najliczniejszą grupą konsumentów są obywatele Ukrainy.

Do zakupu sprzętu z drugiej ręki najczęściej motywuje możliwość wyboru urządzenia konkretnej marki (40 proc.) oraz okazyjna cena (32 proc.). Co ciekawe, wielu rodziców, deklaruje wybór sprzętu odnowionego ze względu na przeznaczenie dla swojego dziecka i mniejszą obawę przed potencjalnym zepsuciem drogiego smartfonu.          

Bezpieczeństwo i wiarygodność najważniejszymi wyznaniami branży

Mimo rosnącego zainteresowania ekologicznymi i przystępnymi rozwiązaniami na rynku elektroniki, zakup urządzenia z drugiej ręki może budzić szereg wątpliwości. Jak wynika z danych Luxtrade, najważniejszą barierą zakupową jest awaryjność i historia urządzenia. 15 proc. respondentów obawia się problemów z działaniem telefonu ze względu na zastosowanie nieoryginalnych części zamiennych. Konsumenci najczęściej pytają o okres użytkowania sprzętu przez poprzedniego właściciela, warunki i proces gwarancyjny oraz procedurę zwrotu urządzenia.

Zdajemy sobie sprawę, iż przed całą branżą stoi wyzwanie edukacji konsumentów i przekonanie ich, że odnowiona elektronika jest nie tylko tania i ekologiczna, ale przede wszystkim bezpieczna. Najlepszym dowodem na jakość sprzedawanych urządzeń są opinie zadowolonych klientów. Jak wynika z naszych danych konsumenci doceniają jakość obsługi i dwuletnią gwarancję, która wyróżnia nas na tle konkurencji – podkreśla Tomasz Kowalczyk, założyciel i dyrektor generalny Luxtrade.

W duchu globalnych trendów

Coraz większe zainteresowanie odnowioną elektroniką użytkową potwierdzają również globalne dane. International Data Corporation szacuje[1], że światowe dostawy używanych smartfonów, w tym oficjalnie odnowionych i używanych, osiągnęły 282,6 mln sztuk w 2022 roku. To o 11,5 proc. więcej niż rok wcześniej, a rynek refurbished ma rosnąć do 2026 r. w tempie 10,3 proc[2].

Jako Luxtrade od 2017 r. działamy na rynku recommerce i widzimy, w jak szybkim tempie rośnie zainteresowanie tym segmentem. Szczególnie wydarzenia ostatniego roku, czyli rosnąca inflacja i niepewność ekonomiczna, sprawiły, że coraz częściej konsumenci decydują się na rozsądniejszą alternatywę w postaci odnowionego sprzętu – mówi Tomasz Kowalczyk. – Wraz z rosnącą świadomością ekonomiczną rośnie również ta ekologiczna – konsumenci znają możliwości przedłużania cyklu życia smartfonów i innych urządzeń elektroniki użytkowej. Na naszych oczach rodzi się nowy rodzaj konsumenta, czego potwierdzeniem są globalne szacunki dla rynku refurbished i widoczny spadkowy trend w sprzedażach nowych sprzętów. Widzimy tutaj perspektywę dla wzrostu dla naszej działalności – dodaje.

Według danych Counterpoint Technology Market Research światowy rynek nowych smartfonów zmalał w 2022 r. o 12 proc. w porównaniu do poprzedniego. Z kolei segment urządzeń refurbished zanotował wzrost o 5 proc. Wśród odnowionych smartfonów zdecydowanym liderem są urządzenia Apple (49 proc. rynku), na drugim miejsc plasuje się jego koreański konkurent[3].

 


[1] https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS50005523

[2] https://www.idc.com/getdoc.jsp?containerId=prUS50005523

[3] https://www.counterpointresearch.com/apple-refurbished-smartphone-volumes-grew-16-yoy-globally-in-2022/

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25 Biuro prasowe
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,
IT i technologie Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce
2025-04-02 | 10:40

Nowa motorola edge 60 fusion już w Polsce

W Polsce zadebiutowała motorola edge 60 fusion – pierwszy tegoroczny model z rodziny edge. Łączy cechy smartfona klasy premium z wysoką odpornością, potwierdzoną

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają prace nad szczegółowymi wytycznymi dla schronów. Prowadzona jest też inwentaryzacja i ocena stanu istniejących obiektów

W MSWiA trwają prace nad rozporządzeniem, które określi m.in., jakie warunki powinny spełniać miejsca schronienia, oraz wprowadzi spójne standardy dotyczące ich organizacji i wyposażenia. Ich opracowanie wymagane jest przez ustawę o ochronie ludności i obronie cywilnej, która weszła w życie 1 stycznia br. Trwa także inwentaryzacja istniejących obiektów zbiorowej ochrony, w tym schronów. Jak podkreślają eksperci, mamy w tym obszarze wiele zaległości do nadrobienia. Problemem jest niedobór specjalistów od budowli schronowych, którzy mogliby ten proces wesprzeć i przyspieszyć.

Handel

Nowy rozdział we współpracy Wielka Brytania – Unia Europejska. Bezpieczeństwo jedną z kluczowych kwestii

19 maja odbędzie się w Londynie pierwszy od brexitu na tak wysokim szczeblu szczyt brytyjskich i unijnych przywódców. Zdaniem polskich europosłów obydwie strony dojrzały do ponownego zacieśnienia stosunków i są dla siebie kluczowymi partnerami. Rozmowy dotyczyć mają przede wszystkim zagadnień związanych z obronnością, ale także możliwości swobodnego przemieszczania się młodych ludzi. Wyzwaniem we wzajemnych relacjach wciąż są kwestie handlowe.

Transport

W Amazon pracuje ponad 750 tys. robotów. Najnowszy jest wyposażony w „zmysł” dotyku

Pierwsze roboty wyposażone w „zmysł” dotyku wykorzystywane są przez Amazon do obsługi produktów w centrach realizacji zamówień w USA i Niemczech. Roboty potrafią precyzyjnie przeszukiwać nawet ciasne przestrzenie półek w poszukiwaniu konkretnych produktów i z wyczuciem przenosić je na taśmę. Dzięki nim pracownicy nie muszą się schylać ani wspinać po drabinie w poszukiwaniu towaru. Automatyzacja wspiera też pracę kurierów. Paczki, które mają być dostarczone pod wskazany adres, podświetlane są w furgonetce na zielono, co ułatwia znalezienie właściwej przesyłki i skraca czas dostawy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.