Komunikaty PR

Trudna sytuacja branży TSL wymusi inwestycje w cyfrową transformację

2022-12-13  |  13:20
Biuro prasowe
Kontakt
PR Solutions
Agencja PR

ul. Wodna 30/3
30-719 Kraków
info|prsolutions.pl| |info|prsolutions.pl
12 444 13 14
www.prsolutions.pl

Prognozy dla polskiej branży transportowo-logistycznej (TSL) są nieubłagane i wszystko wskazuje na długotrwałą stagnację, co jest bezpośrednio związane z nadchodzącą recesją i zmniejszeniem popytu na konsumpcję i towary. Do tego dochodzą duże problemy branży związane z brakiem kadr, które wynikają z wojny w Ukrainie. Ta sytuacja może się jednak obrócić na korzyść polskich firm TSL, jeśli tylko na poważnie zainteresują się cyfryzacją - uważa Paulius Insoda, CEO w NFQ Technologies, międzynarodowej firmie IT pomagającej globalnym markom we wdrażaniu innowacji, która niedawno otworzyła swój polski oddział w Krakowie.

O szybko nadchodzących problemach dla branży TSL świadczy niedawno upubliczniony najnowszy odczyt wskaźnika wyprzedzającego kondycję branży FIT, który został opracowany przez Instytut Keralla Research. Wynosi on obecnie 47,01 proc., czyli jest poniżej granicznego progu, co odzwierciedla słabnącą kondycję polskich firm TSL i zwiastuje zwiększone ryzyka dla sektorów, które współpracują z branżą transportowo-logistyczną.

Z danych Instytutu Keralla Research wynika także, że blisko 40 proc. firm transportowych już odnotowało spadek liczby zleceń w pierwszych miesiącach tego roku w relacji do poprzedniego. Dodatkowo aż o 29% zwiększyła się liczba upadłości w ciągu ostatnich trzech miesięcy w porównaniu do poprzedniego roku, jak informuje Euler Hermes. 

Rozwiązaniem jest cyfryzacja i automatyzacja

Jak wskazują eksperci, problemy branży TSL mogą zostać ograniczone dzięki odpowiednim inwestycjom w cyfryzację, z czego doskonale zdaje sobie sprawę także sama branża. Aż 75 proc. jej przedstawicieli jest zdania, że inwestycje w automatyzację i robotyzację będą motorem napędowym dla branży logistycznej i transportowej. Z kolei 35 proc. uważa, że konieczne jest bliższe przyjrzenie się Big Data i analizie danych. Część firm planuje także inwestycje w nowoczesne rozwiązania online oraz w trend sharing economy, według danych z badania „Logistyka w Polsce” grupy Manpower.

„Wojna w Ukrainie, a wcześniej pandemia zakłóciły funkcjonowanie globalnych łańcuchów dostaw i obecnie cała branża jest na etapie olbrzymich zmian, których wspólnych mianownikiem jest skrócenie łańcuchów dostaw i cyfryzacja. To w połączeniu z nadchodzącą recesją rodzi dużą niestabilność na rynku, ale jednocześnie wszystko to stwarza duże możliwości na zbudowanie trwałej przewagi nad konkurencją dzięki innowacjom” – mówi Paulius Insoda, CEO w NFQ.

Jak zaznacza, ta szansa stoi przed każdą firmą z branży TSL, bo większość z nich boryka się z takimi samymi wyzwaniami, jak np. konieczność optymalizowania transportu przewożonych ładunków. Cyfryzacji tych procesów można dokonać za pomocą zaawansowanej telematyki w połączeniu z analizą danych opartą na chmurze i automatycznie generowanymi sugestiami.

„Umożliwi to firmom transportowym śledzenie i łączenie ze sobą wszystkich danych dotyczących   każdego pojazdu, kierowcy i ładunku. Na podstawie tych informacji można zidentyfikować najbardziej wydajne i opłacalne scenariusze wykorzystania własnej floty samochodowej i kierowców, tak aby ograniczyć puste przebiegi. Warto także inwestować w automatyzację najbardziej pracochłonnych procesów, od tych dotyczących magazynowania towaru, dopasowywania ofert, licytowania, aż po dostawę na ostatniej mili” – mówi Paulius Insoda.

Warto marzyć o własnym jednorożcu

Jak podkreśla ekspert NFQ, cyfryzacja i wdrażanie innowacji może całkowicie zmienić pozycję firmy na rynku, bo dzięki temu firmy transportowe i logistyczne będą mogły zdecydowanie zwiększyć szybkość działania, ograniczyć zależność od pracy ludzkiej, a przez to także zwiększyć skalę swojego biznesu.

„Przykładowo – wdrożenie przez jednego z naszych klientów, firmy Atlantic Express, rozwiązania do automatycznego przetwarzania zamówień i przydzielania kierowców umożliwiło tej firmie zwiększenie aż czterokrotnie liczby zamówień realizowanych każdego dnia. Jednocześnie odciążyła ona swój dział obsługi klienta dzięki narzędziu do automatycznego monitorowania dostaw przez klientów” – podkreśla Paulius Insoda.

Potencjał innowacji jest jednak jeszcze większy. Technologie, jak internet rzeczy (w tym m.in. autonomiczne pojazdy dostawcze, inteligentne magazyny), sztuczna inteligencja (wykorzystywana np. w analizie danych czy automatyzacji), Blockchain (w tym zastosowanie samorealizujących się kontraktów cyfrowych w dystrybucji towarów), czy rozwiązania w zakresie ekonomii współdzielonej mogą doprowadzić do całkowitego przetasowania sił na rynku.

„Liczy się przede wszystkim pomysł na to, co za pomocą tych technologii chcemy osiągnąć. I warto mieć rozmach w tych pomysłach. W pierwszej dekadzie naszej działalności też często słyszeliśmy, że powinniśmy stąpać bliżej ziemi. A dziś mamy w swoim portfolio dwa jednorożce (KAYAK i HometoGo), a także szereg firm pretendujących do tego miana, jak CityBee czy Plugsurfing. Dlatego warto marzyć o własnym jednorożcu, bo to jest najlepszy czas, żeby dzięki odważnym decyzjom zbudować trwałą przewagę nad konkurencją, a przy odrobinie szczęścia i z pomocą doświadczonych partnerów nawet ten rynek wywrócić do góry nogami” – podsumowuje ekspert NFQ Technologies.

Dodatkowe informacje o NFQ

NFQ Technologies jest międzynarodową firmą IT z ponad dwudziestoletnim doświadczeniem na rynku, która zatrudnia ponad 850 osób we wszystkich swoich oddziałach na świecie. NFQ pomaga w stworzeniu cyfrowej strategii i w jej realizacji przedsiębiorstwom, które szukają możliwości zbudowania przewagi konkurencyjnej i skalowania swojego biznesu za pomocą inżynierii oprogramowania i rozwoju produktów, cyfryzacji, business intelligence i data science. NFQ świadczy też usługi UX, UI, CRO i konsultingowe dla firm z takich branż, jak turystyka, sprzedaż wielokanałowa, transport, logistyka i ekonomia współdzielenia. Firma z powodzeniem zbudowała zespoły pracujące nad stworzeniem i rozwojem wielu znanych marek, w tym wyszukiwarki ofert turystycznych KAYAK czy platformy z ofertami najmu HomeToGo. W portfolio klientów NFQ jest także m.in. wyszukiwarka połączeń lotniczych Swoodoo.com, która w ciągu zaledwie 2 lat zdobyła wiodącą pozycję w Niemczech i regionie DACH. Ówczesny rynek postrzegał tę platformę jako najlepsze rozwiązanie technologiczne dla sektora. 

Więcej informacje na temat NFQ Technologies można znaleźć na stronie https://www.nfq.pl.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Agencja PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-07-24 | 01:00

Symfonia na rzecz edukacji MŚP: partnerstwo z Fundacją Digital Poland

Symfonia, producent i dostawca rozwiązań wspierających cyfryzację procesów biznesowych w MŚP, nawiązała współpracę z Fundacją Digital Poland. Partnerstwo to, podobnie jak uruchomione niedawno Symfonia Lab, wpisuje się w
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że
IT i technologie SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie
2024-07-23 | 10:00

SOFTSWISS wzmacnia swoją pozycję na polskim rynku i świętuje 15-lecie

SOFTSWISS, międzynarodowa firma IT z biurami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, obchodzi 21 lipca 15-lecie swojej działalności. Na przestrzeni tych lat firma osiągnęła znaczące sukcesy i nadal

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.