Uwaga! Droppery ma platformie Google Play
Badacze z firmy Threat Fabric odkryli zestaw nowych dropperów przeznaczonych do przenoszenie złośliwego oprogramowania atakującego smartfony oraz tablety z systemem operacyjnym Android. Droppery są trudne do zatrzymania, a ich celem jest zainstalowanie na urządzeniu ofiary złośliwego kodu. Nie budzą one podejrzeń wśród użytkowników, ponieważ realizują swoją funkcjonalność, aczkolwiek za kulisami prowadzą szkodliwe działania. Co istotne, potrafią stosunkowo łatwo prześlizgnąć się przez się przez kontrolę bezpieczeństwa platformy Google Play.
Kampania SharkBot
Pierwsza kampania droppera zauważona przez Threat Fabric miała miejsce na początku października bieżącego roku. Dropper instalował na urządzeniach ofiar trojana bankowego SharkBot. Jest to złośliwe oprogramowanie kradnące dane uwierzytelniające z legalnych formularzy logowania do witryn, przechwytujące dane wpisywane na klawiaturze, ukrywające wiadomości SMS oraz przejmujące zdalną kontrolę nad urządzeniem mobilnym.
Naukowcy odkryli dwie nieszkodliwie wyglądające aplikacje typu dropper, „Codice Fiscale 2022” i „File Manager Small, Lite”, obie służą do instalowania SharkBot na urządzeniach mobilnych ofiar.
Pierwsza aplikacja, „Codice Fiscale 2022”, jest zamaskowana jako narzędzie do obliczania płatności podatkowych we Włoszech i została pobrana 10 000 razy. Gdy użytkownik zainstaluje złośliwą aplikację dropper, ta poprosi go o zainstalowanie fałszywej aktualizacji, która zainstaluje malware SharkBot na jego urządzeniu.
Natomiast aplikacja dropper File Manager dostarcza SharkBot o szerszym zasięgu, atakujący klientów banków we Włoszech, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Polsce, Austrii, Australii i Stanach Zjednoczonych.
Kampania Vultur
Inna kampania wykorzystująca aplikacje typu dropper dostarcza szkodliwego trojana Vultur obsługiwanego przez cyberprzestępcę znanego jako „Projekt Brunhilda”. Przestępcy po zainstalowaniu na urządzeniu Vultura mogą śledzić wszelkie kliknięcie, gesty i inne działania podejmowane przez ofiarę.
Droppery rozprowadzające Vultur:
‘Recover Audio, Images & Videos’ – 100,000 pobrań
‘Zetter Authentication’ – 10,000 pobrań
‘My Finances Tracker’ – 1,000 pobrań
Jak bronić się przed dropperami?
Korzystanie z dropperów staje się z jedną z częściej stosowanych metod instalowania złośliwego oprogramowania. Między innymi dlatego, że stosunkowo łatwo omijają skanery wykrywania oszustw.
- Wszystko wskazuje na to, że cyberprzestępcy będą wykorzystywać droppery na coraz szerszą skalę, bowiem jest to rozwiązanie z ich punktu widzenia ekonomiczne i skalowalne. Bardziej wyrafinowane taktyki wymagają poświęcenia więcej zasobów niż droppery. Te ostatnie pozwalają napastnikom łatwo wtargnąć do oficjalnych sklepów z aplikacjami i dotrzeć do szerokiej, niczego niepodejrzewającej publiczności - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutor rozwiązań Bitdefender.
Wadą dropperów jest konieczność zaangażowania się potencjalnych ofiar w przynajmniej jedną ręczną czynność, ponieważ muszą się zgodzić na instalację ładunków. Jednak hakerzy robią wszystko, aby użytkownik połknął haczyk i starają się dopracować witryny oraz interfejsy w taki sposób, aby nie budziły jakichkolwiek podejrzeń wśród klientów Google Play.
- Jeżeli to możliwe, należy nie zezwalać na aktualizacje ze zdalnych źródeł, a także analizować adresy URL, aby potwierdzić, iż aplikacja pochodzi z oficjalnego sklepu Google Play - dodaje Mariusz Politowicz.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.