Komunikaty PR

Uważaj na cyberzagrożenia podczas świątecznych zakupów online

2022-12-23  |  10:00
Biuro prasowe

Uważaj na cyberzagrożenia podczas świątecznych zakupów online

Okres przedświąteczny to czas, w którym robimy mnóstwo zakupów online: prezenty, choinkowe dekoracje, czy okazyjnie kupione na promocjach towary. Zakupy online robi już 77% Polaków[1]. W porównaniu do 2019 r. jest to aż o 15% więcej. Świąteczny pośpiech bywa złym doradcą, w trakcie zakupowego szału można się łatwo zatracić, a cyberprzestępcy nie śpią.  Jak nie stracić głowy i zadbać o bezpieczne transakcje online?

 

Sprawdzony sklep

Pierwszą regułą bezpiecznych zakupów jest kupowanie w znanym i renomowanym miejscu. Najlepiej korzystać ze sklepu, który jest już sprawdzony – przez nas, bądź naszych znajomych czy bliskich. Warto przed pierwszym zakupem sprawdzić opinie na temat sklepu bądź sprzedawcy w specjalnych serwisach np. opineo.pl. – mówi Aleksandr Valentij, Security Officer w Surfshark. Jeśli nie są one najlepsze, szczególnie, gdy wspominają problemy z obsługą zamówień, lepiej z danego sklepu zrezygnować. Warto zwrócić uwagę, czy firma umieściła regulamin na swojej stronie www – taki dokument precyzuje sposoby działania sklepu przy zakupach czy reklamacjach.

Przy zakupach za pośrednictwem aplikacji mobilnej koniecznie należy sprawdzić w Sklepie Play lub App Store, kto jest wydawcą aplikacji – czy jest to ta sama firma, która prowadzi sklep – jeśli jest inaczej powinniśmy być bardzo czujni, lub wręcz zrezygnować z zakupów, żeby nie paść ofiarą oszustwa. Korzystając z usług portali sprzedażowych należy także sprawdzić, jak wiele osób pozostawiło pozytywne komentarze na temat transakcji i sprzedającego, bo zwykle kupujący czytają tylko opinie o towarze.

 

Certyfikat połączenia i bezpieczne hasło

Kolejnym ważnym czynnikiem przy zakupach online jest certyfikat sklepu. Aby połączenie było bezpieczne i szyfrowane adres sklepu w oknie przeglądarki internetowej powinien się zaczynać od https, a nie od http. Ta jedna mała literka robi ogromną różnicę! Szyfrowanego połączenia nie można podsłuchać. Ponadto przeglądarka wyświetli ikonę zielonej kłódki, po której kliknięciu wyświetla się informacja czy certyfikat jest aktualny i kto jest jego wystawcą. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo warto posiadać w każdym sklepie inne hasło. Hasło, oprócz liter i liczb powinno zawierać także znaki specjalne takie, jak !, @, $ i tym podobne. Uwaga także na wiadomości, które przychodzą na skrzynkę e-mail. Pierwsza zasada to sprawdzenie, czy link w wiadomości rzeczywiście prowadzi do sklepu, a nie do fałszywej strony, która się pod niego podszywa.

 

Sprawdź opisy produktów i ich ceny

Przy zakupach online, szczególnie w nowych dla nas sklepach powinniśmy też zwracać uwagę na opisy produktów i ich zdjęcia. Czy teksty napisane są poprawnie językowo, a zdjęcia są dobrej jakości. Często okazuje się, że towary, które nas interesują nie są dostępne „od ręki” i musimy na nie bardzo długo czekać, ponieważ płyną do nas np. z Chin. Taką sytuację można rozpoznać najczęściej po stylu i poprawności opisu towaru. Tłumaczenia z języków obcych są często niedokładne, niegramatyczne, a czasami nawet zabawne. To powinno być ostrzeżenie, że przesyłka może nie dotrzeć na czas.

Przed dokonaniem zakupu należy się także upewnić, że cechy produktu są dokładnie takie, jakich potrzebujemy. Jeśli cena jest wyjątkowo atrakcyjna na tle konkurencyjnych sklepów – należy wzmóc czujność, bo być może sprzedawany towar jest niepełnowartościowy lub używany.

 

Bezpieczna płatność

Najbezpieczniejszą formą płatności są karty płatnicze, z których skorzystamy zarówno bezpośrednio, wpisując dane karty, jak i za pomocą rozwiązań takich jak Apple Pay, Google Pay, Masterpass czy Visa Mobile. Coraz większą popularnością cieszy się bardzo prosta usługa Blik. Ważne, żeby zwrócić uwagę czy rozliczeń dokonuje renomowany pośrednik płatności. Wiele banków oferuje również jednorazowe wirtualne karty płatnicze – gdy cyberprzestępcy wykradną dane takiej karty, będą one dla nich bezużyteczne. Płatności dokonane kartą można reklamować w trybie tzw. chargebacku. To specjalna procedura organizacji kartowych, która gwarantuje, że dostaniemy zwrot pieniędzy, gdy zakup do nas nie dotrze czy będzie uszkodzony. Szczegółowe informacje na temat tej usługi można znaleźć na stronie internetowej swojego banku.

 

Warto zachować ostrożność, gdy dostajemy podejrzane smsy czy wiadomości e-mail z linkami – mogą to być próby wyłudzenia naszych danych. Nigdy nie należy podawać numeru pin karty płatniczej, numerów swoich dokumentów, takich jak chociażby dowód osobisty itd. Najczęściej na próby oszustwa można trafić na popularnych portalach z ogłoszeniami – w ich przypadku trzeba być szczególnie ostrożnym.

 

Podczas gorączki świątecznych zakupów łatwo zapomnieć o tym, że nasze dane są cenne zarówno dla sklepów, jak i cyberprzestępców – mówi Aleksandr Valentij, Security Officer w Surfshark. Warto pamiętać, że nie musimy wyrażać zgód marketingowych w sklepach, aby potem nie otrzymywać niechcianych reklam na swoją skrzynkę mailową czy telefon. Cyberprzestępcom dane mogą posłużyć natomiast do oszustw, czy też po prostu kradzieży naszych pieniędzy.

 

Korzystanie z wiarygodnych sklepów, wzmożona ostrożność przy zakupach oraz używanie bezpiecznych połączeń (np. domowa sieć zamiast publicznego hotspotu, do którego dostęp ma wiele ludzi i cyberprzestępcy mogą próbować wykraść nasze dane) zwiększy szanse udanych i bezproblemowych zakupów. By mieć pewność, że nasze dane są chronione na najwyższym poziomie warto skorzystać z usługi VPN, która szyfruje nasze połączenie ze sklepem online, dzięki czemu cyberprzestępcy nie przechwycą naszych danych.

 

Zwrot i reklamacja

Wszystkie konsumenckie zakupy online poza dobrami cyfrowymi (np. gry czy muzyka w formie cyfrowej) i towarami przygotowanymi na specjalne zamówienie (np. unikalny grawerunek) można zwrócić do 14 dni bez podania przyczyny. Sklep jest zobowiązany zwrócić pełną cenę towaru i koszt najtańszej wysyłki. Zasady zwrotu i reklamacji powinny być dokładnie opisane na stronie sklepu internetowego. W razie problemów z reklamacją można skorzystać ze wsparcia Powiatowego Rzecznika Konsumentów czy Federacji Konsumentów. Pomocna może być także wyżej wspomniana procedura chargeback. Osoby, które padły ofiarą oszustwa powinny zgłosić to bezzwłocznie na policję, a gdy skradziono również dane ich karty płatniczej – należy kartę zastrzec w banku.

 

 


[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Rady Podatkowej

Targi Bezpieczeństwa

Ochrona środowiska

Ostateczny kształt rozszerzonej odpowiedzialności producenta wciąż pod znakiem zapytania. Przykładem dla Polski mogą być rozwiązania z Czech czy Belgii

Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej do końca 2025 roku Polska powinna osiągnąć poziom recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie min. 65 proc. Trudno to osiągnąć bez wdrożenia systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP), który w świetle unijnych zaleceń powinien być zaimplementowany już w 2023 roku, a którego ostatecznego kształtu jeszcze nie znamy. Zagraniczni eksperci uważają, że Polska powinna iść w ślady Czech, Belgii i Włoch, stawiając na elastyczną organizację odpowiedzialności producenta (OOP).

Handel

Prof. G. Kołodko: Trump osiągnie efekt odwrotny od zamierzonego i spowolni rozwój Ameryki. Na wojnie handlowej z resztą świata to Stany mogą tracić najmocniej

– Liczne decyzje prezydenta Trumpa, nie tylko na polu ekonomicznym, są po prostu oparte na nieracjonalnych przesłankach, są fałszywe, są szkodliwe i dla Stanów Zjednoczonych, i dla innych, mówiąc językiem popularnym, są chore – ocenia prof. Grzegorz Kołodko, były minister finansów, i wskazuje m.in. na chaos spowodowany wprowadzaniem, zawieszaniem i przywracaniem ceł. Ekonomista w książce „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku” analizuje trumponomikę, a więc ekonomię i politykę gospodarczą pomysłu prezydenta oraz jej wpływ na gospodarkę, przestrzega przed zagrożeniami i wskazuje sposoby wyjścia z nasilającego się globalnego zamieszania. Autor ocenia też negatywnie pozaekonomiczne aspekty działalności amerykańskiego prezydenta z wyjątkiem jednego aspektu.

Farmacja

Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie. Dzięki temu odciążone są europejskie systemy zdrowotne

Każdego roku Europejczycy leczą samodzielnie ok. 1,2 mld drobnych dolegliwości, w tym przeziębienie czy niestrawność. Zdaniem ekspertów wzmocnienie tych kompetencji społeczeństwa może być remedium na braki kadrowe w opiece zdrowotnej i jej deficyt budżetowy. Sięganie po leki bez recepty (OTC), suplementy diety i wyroby lecznicze pozwala uniknąć ok. 120 mln konsultacji lekarskich w skali roku, co odpowiada pracy nawet 36 tys. lekarzy pierwszego kontaktu. Samoleczenie generuje w UE oszczędności na poziomie 40 mld euro rocznie – wynika z danych przedstawionych podczas 61. konferencji AESGP, która odbyła się w Warszawie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.