Komunikaty PR

Uważaj na cyberzagrożenia podczas świątecznych zakupów online

2022-12-23  |  10:00
Biuro prasowe

Uważaj na cyberzagrożenia podczas świątecznych zakupów online

Okres przedświąteczny to czas, w którym robimy mnóstwo zakupów online: prezenty, choinkowe dekoracje, czy okazyjnie kupione na promocjach towary. Zakupy online robi już 77% Polaków[1]. W porównaniu do 2019 r. jest to aż o 15% więcej. Świąteczny pośpiech bywa złym doradcą, w trakcie zakupowego szału można się łatwo zatracić, a cyberprzestępcy nie śpią.  Jak nie stracić głowy i zadbać o bezpieczne transakcje online?

 

Sprawdzony sklep

Pierwszą regułą bezpiecznych zakupów jest kupowanie w znanym i renomowanym miejscu. Najlepiej korzystać ze sklepu, który jest już sprawdzony – przez nas, bądź naszych znajomych czy bliskich. Warto przed pierwszym zakupem sprawdzić opinie na temat sklepu bądź sprzedawcy w specjalnych serwisach np. opineo.pl. – mówi Aleksandr Valentij, Security Officer w Surfshark. Jeśli nie są one najlepsze, szczególnie, gdy wspominają problemy z obsługą zamówień, lepiej z danego sklepu zrezygnować. Warto zwrócić uwagę, czy firma umieściła regulamin na swojej stronie www – taki dokument precyzuje sposoby działania sklepu przy zakupach czy reklamacjach.

Przy zakupach za pośrednictwem aplikacji mobilnej koniecznie należy sprawdzić w Sklepie Play lub App Store, kto jest wydawcą aplikacji – czy jest to ta sama firma, która prowadzi sklep – jeśli jest inaczej powinniśmy być bardzo czujni, lub wręcz zrezygnować z zakupów, żeby nie paść ofiarą oszustwa. Korzystając z usług portali sprzedażowych należy także sprawdzić, jak wiele osób pozostawiło pozytywne komentarze na temat transakcji i sprzedającego, bo zwykle kupujący czytają tylko opinie o towarze.

 

Certyfikat połączenia i bezpieczne hasło

Kolejnym ważnym czynnikiem przy zakupach online jest certyfikat sklepu. Aby połączenie było bezpieczne i szyfrowane adres sklepu w oknie przeglądarki internetowej powinien się zaczynać od https, a nie od http. Ta jedna mała literka robi ogromną różnicę! Szyfrowanego połączenia nie można podsłuchać. Ponadto przeglądarka wyświetli ikonę zielonej kłódki, po której kliknięciu wyświetla się informacja czy certyfikat jest aktualny i kto jest jego wystawcą. Aby zwiększyć swoje bezpieczeństwo warto posiadać w każdym sklepie inne hasło. Hasło, oprócz liter i liczb powinno zawierać także znaki specjalne takie, jak !, @, $ i tym podobne. Uwaga także na wiadomości, które przychodzą na skrzynkę e-mail. Pierwsza zasada to sprawdzenie, czy link w wiadomości rzeczywiście prowadzi do sklepu, a nie do fałszywej strony, która się pod niego podszywa.

 

Sprawdź opisy produktów i ich ceny

Przy zakupach online, szczególnie w nowych dla nas sklepach powinniśmy też zwracać uwagę na opisy produktów i ich zdjęcia. Czy teksty napisane są poprawnie językowo, a zdjęcia są dobrej jakości. Często okazuje się, że towary, które nas interesują nie są dostępne „od ręki” i musimy na nie bardzo długo czekać, ponieważ płyną do nas np. z Chin. Taką sytuację można rozpoznać najczęściej po stylu i poprawności opisu towaru. Tłumaczenia z języków obcych są często niedokładne, niegramatyczne, a czasami nawet zabawne. To powinno być ostrzeżenie, że przesyłka może nie dotrzeć na czas.

Przed dokonaniem zakupu należy się także upewnić, że cechy produktu są dokładnie takie, jakich potrzebujemy. Jeśli cena jest wyjątkowo atrakcyjna na tle konkurencyjnych sklepów – należy wzmóc czujność, bo być może sprzedawany towar jest niepełnowartościowy lub używany.

 

Bezpieczna płatność

Najbezpieczniejszą formą płatności są karty płatnicze, z których skorzystamy zarówno bezpośrednio, wpisując dane karty, jak i za pomocą rozwiązań takich jak Apple Pay, Google Pay, Masterpass czy Visa Mobile. Coraz większą popularnością cieszy się bardzo prosta usługa Blik. Ważne, żeby zwrócić uwagę czy rozliczeń dokonuje renomowany pośrednik płatności. Wiele banków oferuje również jednorazowe wirtualne karty płatnicze – gdy cyberprzestępcy wykradną dane takiej karty, będą one dla nich bezużyteczne. Płatności dokonane kartą można reklamować w trybie tzw. chargebacku. To specjalna procedura organizacji kartowych, która gwarantuje, że dostaniemy zwrot pieniędzy, gdy zakup do nas nie dotrze czy będzie uszkodzony. Szczegółowe informacje na temat tej usługi można znaleźć na stronie internetowej swojego banku.

 

Warto zachować ostrożność, gdy dostajemy podejrzane smsy czy wiadomości e-mail z linkami – mogą to być próby wyłudzenia naszych danych. Nigdy nie należy podawać numeru pin karty płatniczej, numerów swoich dokumentów, takich jak chociażby dowód osobisty itd. Najczęściej na próby oszustwa można trafić na popularnych portalach z ogłoszeniami – w ich przypadku trzeba być szczególnie ostrożnym.

 

Podczas gorączki świątecznych zakupów łatwo zapomnieć o tym, że nasze dane są cenne zarówno dla sklepów, jak i cyberprzestępców – mówi Aleksandr Valentij, Security Officer w Surfshark. Warto pamiętać, że nie musimy wyrażać zgód marketingowych w sklepach, aby potem nie otrzymywać niechcianych reklam na swoją skrzynkę mailową czy telefon. Cyberprzestępcom dane mogą posłużyć natomiast do oszustw, czy też po prostu kradzieży naszych pieniędzy.

 

Korzystanie z wiarygodnych sklepów, wzmożona ostrożność przy zakupach oraz używanie bezpiecznych połączeń (np. domowa sieć zamiast publicznego hotspotu, do którego dostęp ma wiele ludzi i cyberprzestępcy mogą próbować wykraść nasze dane) zwiększy szanse udanych i bezproblemowych zakupów. By mieć pewność, że nasze dane są chronione na najwyższym poziomie warto skorzystać z usługi VPN, która szyfruje nasze połączenie ze sklepem online, dzięki czemu cyberprzestępcy nie przechwycą naszych danych.

 

Zwrot i reklamacja

Wszystkie konsumenckie zakupy online poza dobrami cyfrowymi (np. gry czy muzyka w formie cyfrowej) i towarami przygotowanymi na specjalne zamówienie (np. unikalny grawerunek) można zwrócić do 14 dni bez podania przyczyny. Sklep jest zobowiązany zwrócić pełną cenę towaru i koszt najtańszej wysyłki. Zasady zwrotu i reklamacji powinny być dokładnie opisane na stronie sklepu internetowego. W razie problemów z reklamacją można skorzystać ze wsparcia Powiatowego Rzecznika Konsumentów czy Federacji Konsumentów. Pomocna może być także wyżej wspomniana procedura chargeback. Osoby, które padły ofiarą oszustwa powinny zgłosić to bezzwłocznie na policję, a gdy skradziono również dane ich karty płatniczej – należy kartę zastrzec w banku.

 

 


[1] https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH Biuro prasowe
2024-07-24 | 12:30

PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH

Projektory laserowe DLP Panasonic zostały wybrane przez tureckie muzeum ze względu na swoją rozdzielczość 4K i wysoką jasność, które są niezbędne do projekcji na dużą skalę w
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-07-24 | 01:00

Symfonia na rzecz edukacji MŚP: partnerstwo z Fundacją Digital Poland

Symfonia, producent i dostawca rozwiązań wspierających cyfryzację procesów biznesowych w MŚP, nawiązała współpracę z Fundacją Digital Poland. Partnerstwo to, podobnie jak uruchomione niedawno Symfonia Lab, wpisuje się w
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.