Wielkie połowy na Microsoft Teams
Oszuści coraz częściej próbują wykorzystać dużą popularność Microsoft Teams. Pod koniec ubiegłego tygodnia użytkownicy tej platformy otrzymali podejrzane e-maile.
Przestępcy wysyłali do potencjalnych ofiar e-maile ze sklonowanymi zdjęciami pochodzącymi z automatycznych powiadomień Microsoft Teams. Celem ataku było uzyskanie haseł i loginów do usługi Office 365. Zainteresowanie tą platformą nie jest przypadkowe. W ostatnim czasie Microsoft Teams bije rekordy popularności. Microsoft poinformował, że 30 marca z tego narzędzia korzystało 75 milionów osób - o 70 proc. więcej niż 19 marca, kiedy korzystało 44 miliony użytkowników.
Grupa Abnormal Security, która wykryła atak, szacuje, że fałszywe e-maile trafiły od 15.000 do 50.000 skrzynek. Kampania phishingowa wymierzona przeciwko użytkownikom Microsoft Teams jest bardziej niebezpieczna od standardowych akcji. Osoby korzystające z systemów do komunikacji i współpracy są zalewani informacjami pochodzącymi od przyjaciół, członków rodziny czy współpracowników. W rezultacie bardzo często ignorują różnego rodzaju komunikaty. Tym co dodatkowo wyróżnia ten atak, jest klonowanie alertów Microsoft Teams. Do tej pory w przypadku podobnych incydentów oszuści posługiwali się własnoręcznie tworzonymi grafikami i treściami, które zazwyczaj zawierały literówki i błędy gramatyczne.
- Wykorzystanie w kampanii phishingowej rzeczywistych zdjęć wykorzystywanych przez Microsoft sprawia, że odbiorcy stają się mniej podejrzliwi wobec otrzymywanych komunikatów. Ten mechanizm szczególnie sprawdza się w urządzeniach mobilnych, w których obraz zajmuje większą część ekranu - zauważa Mariusz Politowicz, z firmy Marken dystrybutora rozwiązań Bitdefender w Polsce.
Niektóre e-maile służące do wyłudzania danych zachęcały potencjalne ofiary do wysłuchania wiadomości offline, inne informowały o znajomych, którzy rzekomo szukali kontaktu poprzez Microsoft Teams. Badacze z Abnormal Security zauważyli też, że wysyłane przez napastników informacje omijały bramy e-mail, przez co nie lądowały w folderze ze spamem. Ponadto przestępcy, aby oszukać system ochrony, używali kilku przekierowań adresów URL. Co istotne, stworzone przez hakerów strony docelowe również używały sklonowanych obrazów pochodzących z Microsoft Teams.
Ofiara, które połknęła haczyk, wypełniała spreparowany formularz, a dane uwierzytelniające trafiały w ręce napastników. Należy dodać, że platforma Microsoft Teams stanowi integralną część Office 365, dzięki czemu napastnik, który zdobył hasła i loginy, automatycznie zyskiwał akces do innych informacji udostępnianych przy wykorzystaniu poświadczeń Microsoftu.
- Z pewnością to nie ostatnia taka akcja phishingowa. Kolejne mogą być skierowane zarówno przeciwko użytkownikom Microsoft Teams, jak i konkurencyjnym platformom. Narzędzia do komunikacji i współpracy cieszą się w czasie pandemii ogromną popularnością, a hakerzy nie zmarnują nadarzających się okazji do kradzieży danych. Osoby biorące udział w spotkaniach online powinny pamiętać o tym, aby nie otwierać linków przesyłanych przez nieznajomych. Należy zweryfikować autentyczność nadawcy. Nie można też udostępniać poświadczeń Microsoft Office online. - doradza Mariusz Politowicz.
Warto przypomnieć, że pod koniec marca badacze CyberArk poinformowali Microsoft o istnieniu luki na platformie Microsoft Teams. Hakerzy za pomocą spreparowanego GIF-a mogli wykraść dane użytkownika aplikacji, a następnie przejąć kontrolę nad całym zespołem. Microsoft wprowadził aktualizację zabezpieczającą eliminującą tą lukę w systemie.
Źródło: bitdefender.pl, marken.com.pl
Tworzenie MVP (Minimum Viable Product) i PoC (Proof of Concept) – dlaczego jest tak istotne?
Newline VEGA Pro – już w Polsce!
Zalman T4 Plus — nowa obudowa z podświetleniem Spectrum RGB
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Konsumenci w sieci narażeni na długą listę manipulacyjnych praktyk sprzedażowych. Zagraniczne platformy wymykają się unijnym regulacjom
Wraz z pojawieniem się na polskim i europejskim rynku platform sprzedażowych spoza UE rośnie też liczba przypadków stosowania tzw. dark patterns, czyli manipulacyjnych technik sprzedażowych. Nowe regulacje UE – w tym rozporządzenie w sprawie jednolitego rynku usług cyfrowych oraz akt o usługach cyfrowych – mają lepiej chronić przed nimi konsumentów, a podmiotom stosującym takie praktyki będą grozić wysokie kary finansowe. Problemem wciąż pozostaje jednak egzekwowanie tych przepisów od zagranicznych platform, które wymykają się europejskim regulacjom. – To jest w tej chwili bardzo duże wyzwanie dla całego rynku cyfrowego, że w praktyce regulacje nie dotyczą w takim samym stopniu wszystkich graczy – mówi Teresa Wierzbowska, prezeska Związku Pracodawców Prywatnych Mediów.
Fundusze unijne
Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
Wsparcie startu kariery młodych artystów i debata nad regulacjami dla sektora audiowizualnego, które będą odpowiadać zmieniającej się rzeczywistości technologicznej – to dwa priorytety polskiej prezydencji w Radzie UE z zakresu kultury. Najbliższe półrocze będzie także okazją do promocji polskich twórców w państwach członkowskich i kandydujących, a współpraca z artystami z innych krajów ma pokazać, że kultura może łączyć i być platformą dialogu międzynarodowego.
Ochrona środowiska
Tylko 1 proc. zużytych tekstyliów jest przetwarzanych. Selektywna zbiórka może te statystyki poprawić
Wraz z nowymi przepisami dotyczącymi gospodarki odpadami od stycznia 2025 roku gminy w Polsce wprowadziły selektywną zbiórkę zużytych tekstyliów. To oznacza, że przykładowo zniszczonych ubrań nie można już wyrzucić do frakcji zmieszane. Część gmin wprowadza ułatwienia dla mieszkańców w postaci dodatkowych kontenerów. W innych mieszkańcy będą musieli samodzielnie dostarczyć tekstylia do punktów selektywnej zbiórki odpadów komunalnych (PSZOK).
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.