Wielokanałowość, mobilność i cyfryzacja: trendy w sektorze publicznym w 2022 rok
W ciągu ostatnich 18 miesięcy organizacje sektora publicznego – podobnie jak firmy prywatne – wypracowały zupełnie nowe sposoby świadczenia usług o newralgicznym znaczeniu i kontaktowania się z obywatelami. W 2022 roku zmiany będą nową normą. Wdrażanie odporności organizacyjnej poprzez transformację cyfrową będzie nieodłącznym elementem działań każdego lidera sektora publicznego.
Oto kilka trendów, które dostrzegamy w sektorze publicznym w perspektywie nadchodzącego roku.
Coraz większy nacisk na udostępnianie narzędzi cyfrowych
Cyfryzacja ma kluczowe znaczenie dla ożywienia naszej gospodarki. Jest niezbędna do przetrwania wielu przedsiębiorstw i ma zasadnicze znaczenie w utrzymaniu usług publicznych. W kontekście pandemii i zmian klimatycznych potrzeba cyfryzacji procesów i usług w sektorze publicznym będzie coraz większa. Widać to także w Polsce, gdzie coraz więcej wniosków w urzędach przyjmowana jest w formie cyfrowej.
Przyszłość sektora publicznego to wielokanałowość, mobilność i cyfryzacja. Podobnie jak w sektorze komercyjnym, najważniejsze jest umożliwienie korzystania z połączonych doświadczeń cyfrowych, ujednolicenie kanałów cyfrowych i zapewnienie przepływów pracy w organizacjach rządowych. Niezależnie od tego, czy konieczne będzie rozpatrzenie wniosku o wydanie prawa jazdy czy też udzielenie pozwolenia na budowę, obywatele powinni mieć możliwość zwrócenia się do administracji za pomocą jednego źródła, bez konieczności poruszania się po różnych oddziałach i systemach. Można to osiągnąć dzięki elastycznej, skalowalnej platformie kontaktowej, która stawia obywatela na pierwszym miejscu.
Co więcej, w związku z misją cyfryzacji, jednym z głównych zadań rządów będzie pomaganie obywatelom – tak, aby korzystanie z cyfrowych technologii stało się dla nich codziennością, dzięki czemu będą w stanie rozwijać się w gospodarce cyfrowej. W 2022 roku możemy spodziewać się zwiększonych inwestycji w podnoszenie i zmianę kwalifikacji w całym społeczeństwie.
Wraz z rozwojem miejsc pracy zmieniają się oczekiwania pracowników
We wszystkich branżach pracownicy pragną elastyczności, autonomii oraz możliwości wyboru miejsca, czasu i sposobu pracy. W nadchodzącym roku będziemy świadkami tego, jak coraz więcej organizacji sektora publicznego będzie dążyć do zapewnienia pracownikom cyfrowych doświadczeń, które pozwolą zwiększyć produktywność i utrzymać utalentowanych członków zespołów. Wykorzystanie chmury i technologii wspierających współpracę, a także strategii dbania o zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie pracowników, to tylko niektóre przykłady tego, jak można osiągnąć wspomniany cel.
Istotne będzie wdrożenie strategii zapewniającej pracownikom łatwy dostęp do aplikacji i danych, których potrzebują, aby wykonywać swoją pracę jak najefektywniej i z dowolnego miejsca. Podobnie będzie z narzędziami komunikacyjnymi, takimi jak czaty na żywo i usługi cyfrowych konsultantów, które mają na celu rozwiązywanie problemów pracowników, takich jak prośby o wsparcie informatyczne. Dzięki bezpiecznej, ujednoliconej platformie, odpowiedniemu przepływowi pracy oraz hiperautomatyzacji agencje rządowe będą w stanie poprawić doświadczenia pracowników i obywateli.
Otwarte modele danych staną się bardziej powszechne
Jeśli chodzi o dane, przejrzystość będzie nadal priorytetem zarówno dla organizacji sektora publicznego, jak i obywateli. W czasie pandemii organizacje sektora publicznego, które dysponowały otwartymi modelami danych, okazały się najbardziej sprawne.
Ludzie są gotowi wykazać się większą otwartością i dzielić się z rządem większą ilością danych. Skuteczne wykorzystanie tych danych jest niezbędne do stworzenia spersonalizowanych doświadczeń, ale także do zdobycia zaufania, zwiększenia zaangażowania i uzyskania pożądanych rezultatów politycznych.
Transformacja cyfrowa nie jest jednak prostą zmianą. Odseparowane zbiory danych i starsze systemy, a także niewystarczające możliwości techniczne, często sprawiają wrażenie kuli u nogi, która uniemożliwia organizacjom sektora publicznego osiągnięcie obranego celu. W wielu przypadkach to jednak nie technologia powstrzymuje je przed działaniem. Chodzi raczej o sposób, w jaki organizacje skonfigurowały swoje systemy do obsługi danych.
Ważnym zadaniem w nadchodzących miesiącach będzie zbudowanie nowoczesnej architektury opartej na danych, integrującej wszystkie źródła danych w celu promowania kultury otwartości na skalę całej organizacji, a także przeszkolenie pracowników w zakresie efektywnego i przejrzystego dzielenia się danymi i ich wykorzystywania.
![Światło, które dba o emocje i dobre samopoczucie Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_17101402,w_169,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Światło, które dba o emocje i dobre samopoczucie
![Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1063317197,w_300,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
Cropink – Nowe, rewolucyjne narzędzie reklamowe dla marketerów e-commerce
![iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_631145671,w_169,wo_300,ho_169,r_png,_small.png)
iiyama prezentuje nowe gamingowe monitory z serii Red Eagle z matrycami Fast IPS
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Konsument
![](https://www.newseria.pl/files/11111/recycling-1,w_274,_small.jpg)
Gminy obawiają się wysokich kar za nieosiągnięcie poziomów recyklingu odpadów. Apelują o szybkie wprowadzenie zasady „zanieczyszczający płaci”
Polska jest ostatnim krajem Unii Europejskiej, który nie wdrożył jeszcze systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). W efekcie koszty zagospodarowania odpadów opakowaniowych obecnie ponoszą głównie mieszkańcy, a odpowiedzialność organizacyjną – gminy. To na nich spoczywa też obowiązek osiągania określonych prawem poziomów odpadów poddanych recyklingowi. W tym roku wiele z gmin może mieć z tym problem, a to oznacza groźbę kar. Wprowadzenie systemu kaucyjnego bez wcześniejszego albo równoległego wprowadzenia ROP może oznaczać dalsze problemy gmin. – Konieczne jest uszczelnienie systemu – podkreśla Olga Goitowska z Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Prawo
Cudzoziemcy odgrywają coraz większą rolę na polskim rynku pracy. Firmy wciąż obawiają się skomplikowanych i długotrwałych procedur
![](https://www.newseria.pl/files/11111/gremi-cudzoziemcy-foto,w_133,_small.jpg)
Liczba pracowników z zagranicy zarejestrowanych w ZUS-ie w ciągu ostatniej dekady wzrosła kilkukrotnie. Zdecydowanie szybciej przybywa w tej grupie obywateli spoza Unii Europejskiej, nie tylko z Ukrainy, Białorusi i Kaukazu, ale też z Azji Południowo-Wschodniej, Afryki czy Ameryki Południowej. W przyszłości potrzeba zatrudniania obcokrajowców będzie coraz większa ze względu na kurczącą się liczbę osób w wieku produkcyjnym. Dlatego firmy podkreślają potrzebę uproszczenia procedur dopuszczających pracowników z krajów trzecich i skrócenia czasu ich procedowania.
Transport
Warszawa pracuje nad rewolucją biletową. Nowy system pozwoli płacić tylko za faktyczny czas podróży lub przejechane kilometry
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ztm-warszwa-bilety-foto2,w_133,r_png,_small.png)
W stolicy trwają prace nad nowym systemem biletowym. Zamiast karty miejskiej, na której kodowane są wszystkie dane, powstanie centralne konto pasażera, dostępne z komputera i aplikacji mobilnej. Zniknie konieczność skanowania kodów QR w pojazdach, a wprowadzony ma zostać nowy system naliczania opłat za przejazd, wzorowany na obowiązującym m.in. w Londynie. – Zależy nam, żeby pasażer nie zastanawiał się, jaki bilet kupić, a podróż jego była rozliczana optymalnie, bo o to tu głównie chodzi – przekonuje Agnieszka Siekierska-Otłowska, dyrektorka Pionu Handlowego ZTM w Warszawie.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.