Wielokanałowość, mobilność i cyfryzacja: trendy w sektorze publicznym w 2022 rok
W ciągu ostatnich 18 miesięcy organizacje sektora publicznego – podobnie jak firmy prywatne – wypracowały zupełnie nowe sposoby świadczenia usług o newralgicznym znaczeniu i kontaktowania się z obywatelami. W 2022 roku zmiany będą nową normą. Wdrażanie odporności organizacyjnej poprzez transformację cyfrową będzie nieodłącznym elementem działań każdego lidera sektora publicznego.
Oto kilka trendów, które dostrzegamy w sektorze publicznym w perspektywie nadchodzącego roku.
Coraz większy nacisk na udostępnianie narzędzi cyfrowych
Cyfryzacja ma kluczowe znaczenie dla ożywienia naszej gospodarki. Jest niezbędna do przetrwania wielu przedsiębiorstw i ma zasadnicze znaczenie w utrzymaniu usług publicznych. W kontekście pandemii i zmian klimatycznych potrzeba cyfryzacji procesów i usług w sektorze publicznym będzie coraz większa. Widać to także w Polsce, gdzie coraz więcej wniosków w urzędach przyjmowana jest w formie cyfrowej.
Przyszłość sektora publicznego to wielokanałowość, mobilność i cyfryzacja. Podobnie jak w sektorze komercyjnym, najważniejsze jest umożliwienie korzystania z połączonych doświadczeń cyfrowych, ujednolicenie kanałów cyfrowych i zapewnienie przepływów pracy w organizacjach rządowych. Niezależnie od tego, czy konieczne będzie rozpatrzenie wniosku o wydanie prawa jazdy czy też udzielenie pozwolenia na budowę, obywatele powinni mieć możliwość zwrócenia się do administracji za pomocą jednego źródła, bez konieczności poruszania się po różnych oddziałach i systemach. Można to osiągnąć dzięki elastycznej, skalowalnej platformie kontaktowej, która stawia obywatela na pierwszym miejscu.
Co więcej, w związku z misją cyfryzacji, jednym z głównych zadań rządów będzie pomaganie obywatelom – tak, aby korzystanie z cyfrowych technologii stało się dla nich codziennością, dzięki czemu będą w stanie rozwijać się w gospodarce cyfrowej. W 2022 roku możemy spodziewać się zwiększonych inwestycji w podnoszenie i zmianę kwalifikacji w całym społeczeństwie.
Wraz z rozwojem miejsc pracy zmieniają się oczekiwania pracowników
We wszystkich branżach pracownicy pragną elastyczności, autonomii oraz możliwości wyboru miejsca, czasu i sposobu pracy. W nadchodzącym roku będziemy świadkami tego, jak coraz więcej organizacji sektora publicznego będzie dążyć do zapewnienia pracownikom cyfrowych doświadczeń, które pozwolą zwiększyć produktywność i utrzymać utalentowanych członków zespołów. Wykorzystanie chmury i technologii wspierających współpracę, a także strategii dbania o zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie pracowników, to tylko niektóre przykłady tego, jak można osiągnąć wspomniany cel.
Istotne będzie wdrożenie strategii zapewniającej pracownikom łatwy dostęp do aplikacji i danych, których potrzebują, aby wykonywać swoją pracę jak najefektywniej i z dowolnego miejsca. Podobnie będzie z narzędziami komunikacyjnymi, takimi jak czaty na żywo i usługi cyfrowych konsultantów, które mają na celu rozwiązywanie problemów pracowników, takich jak prośby o wsparcie informatyczne. Dzięki bezpiecznej, ujednoliconej platformie, odpowiedniemu przepływowi pracy oraz hiperautomatyzacji agencje rządowe będą w stanie poprawić doświadczenia pracowników i obywateli.
Otwarte modele danych staną się bardziej powszechne
Jeśli chodzi o dane, przejrzystość będzie nadal priorytetem zarówno dla organizacji sektora publicznego, jak i obywateli. W czasie pandemii organizacje sektora publicznego, które dysponowały otwartymi modelami danych, okazały się najbardziej sprawne.
Ludzie są gotowi wykazać się większą otwartością i dzielić się z rządem większą ilością danych. Skuteczne wykorzystanie tych danych jest niezbędne do stworzenia spersonalizowanych doświadczeń, ale także do zdobycia zaufania, zwiększenia zaangażowania i uzyskania pożądanych rezultatów politycznych.
Transformacja cyfrowa nie jest jednak prostą zmianą. Odseparowane zbiory danych i starsze systemy, a także niewystarczające możliwości techniczne, często sprawiają wrażenie kuli u nogi, która uniemożliwia organizacjom sektora publicznego osiągnięcie obranego celu. W wielu przypadkach to jednak nie technologia powstrzymuje je przed działaniem. Chodzi raczej o sposób, w jaki organizacje skonfigurowały swoje systemy do obsługi danych.
Ważnym zadaniem w nadchodzących miesiącach będzie zbudowanie nowoczesnej architektury opartej na danych, integrującej wszystkie źródła danych w celu promowania kultury otwartości na skalę całej organizacji, a także przeszkolenie pracowników w zakresie efektywnego i przejrzystego dzielenia się danymi i ich wykorzystywania.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.