Komunikaty PR

Work-life integration – czy potrzebę spójności da się spełnić?

2023-06-16  |  01:00

Jeszcze kilka lat temu pokolenie milenialsów opisywane było jako roszczeniowe i leniwe. Obecnie, kiedy stanowią już 35%[1] aktywnych zawodowo osób, mówi się, że są pewni siebie i dbają o wysoką jakoś życia, ceniąc równowagę pomiędzy sferą zawodową, a prywatną. Jacy są naprawdę? Czy możliwe jest w ogóle określenie wspólnych potrzeb osób urodzonych na przestrzeni 15 lat? W jaki sposób pracodawcy powinni dbać o tę bardzo istotna na rynku pracy grupę?

Kolejne pokolenia różnią się od siebie pod wieloma względami i zachowanie na rynku pracy na pewno jest jednym z nich. Trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że opisy generacji miewają charakter biznesowych horoskopów. Zawierają ogólne, rzadko poparte praktyką stwierdzenia, które mogą pasować w zasadzie do każdej osoby. Aby faktycznie określić czego potrzebują pracownicy i pracownice w konkretnych przedziałach wiekowych, konieczna jest codzienna praca w ich środowisku. Jeśli chodzi o milenialsów, na tego rodzaju doświadczeniach mogą z pewnością bazować firmy branży IT, w których przynajmniej 43% zatrudnionych osób[2] stanowi właśnie ta grupa.

- Pokolenie milenialsów jest z pewnością bardzo zróżnicowane, jednak można dostrzec wśród nich podobne założenia, jeżeli chodzi o stosunek do pracy. Podstawową wartością wydaje się tu pewnego rodzaju autentyczność. Pracownicy i pracownice w tej grupie wiekowej chcą być sobą, a to oznacza, że muszą w dużym stopniu identyfikować się z wartościami firmy, która ich zatrudnia, ich rozwój w miejscu pracy to nie tylko próżne słowa, ale realna potrzeba, a dawny work-life balance zmienił się dla nich w work-life integration, czyli potrzebę spójności w życiu zawodowym i prywatnym – opowiada Paula Rejmer, Country People Lead w SoftServe Poland.

Work-life integration

Wśród obecnych trzydziestolatków dominuje przekonanie, że praca nie jest najważniejszą sferą życia. Stanowi jego integralną część, ale nie powinna w nim dominować[3]. Jednak biorąc pod uwagę praktyczne ograniczenia, szybko okazuje się, że życie zawodowe musi spełniać szereg potrzeb, na które zwyczajnie nie ma czasu po pracy. Idealnym przykładem jest tu słynna już chęć rozwoju. Milenialsi chcą się uczyć i rozwijać, a optymalnym sposobem realizacji tej potrzeby jest możliwość doskonalenia swoich umiejętności w miejscu pracy.

- W tym roku SoftServe Poland znalazło się w pierwszej dziesiątce listy „Najlepsze Miejsca Pracy dla Milenialsów Polska 2023” opublikowanej przez Great Place To Work. Jedną z inicjatyw, która pozwoliła nam otrzymać to wyróżnienie, jest SoftServe University. Rozwój i zdobywanie nowych umiejętności stanowią integralną część struktury firmy. Doszliśmy do wniosku, że standardowe przekazywanie budżetu na szkolenia to zdecydowanie za mało. Nasi pracownicy i pracownice mogą uczyć się w ramach firmy, a następnie certyfikować swoje umiejętności – mówi Paula Rejmer.

Popularna praktyka przekazywania budżetu na szkolenia ma pewną, dość istotną wadę. Bardzo często zdarza się, że pracownicy i pracownice zwyczajnie nie wiedzą, w jaki sposób go zrealizować, nie mają czasu na dogłębny przegląd oferty rynku szkoleniowego i ostatecznie nie korzystają z tego benefitu. W przypadku SoftServe jest inaczej - firma zatrudnia trenerów i trenerki, których rolą jest właśnie wsparcie w wytyczaniu drogi rozwoju i znalezienia sposobu na jej realizację w ramach oferty SoftServe University.

Potrzeba autentyczności

Rozmowy o ważnej dla milenialsów potrzebie autentyczności często wiążą się z dużymi uproszczeniami i sprowadzają ją do braku dress code’u czy możliwości wyrażania poglądów politycznych. Owszem, te zagadnienia dla wielu osób nie są obojętne, jednak nie tutaj leży sedno sprawy. Dla obecnych trzydziestolatków autentyczność oznacza spójność wewnętrzną. Decydując się na pracę w firmie technologicznej, oczekują prawdziwej nowoczesności, co oznacza, że najnowsze technologie i sprzęty nie są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby klientów, ale również służą na co dzień pracownikom i pracownicom. Jeżeli firma, tak jak obecnie zdecydowana większość, decyzje się prowadzić działania CSR to muszą one prowadzić do realnych zmian – milenialsi z daleka wyczują każdy rodzaj tzw. washingu. Kiedy osoby z pokolenia Y decydują się przyjąć ofertę pracy, mając głęboką świadomość własnych kompetencji, chcą bez przeszkód robić swoje, oczekują, że praca nie będzie im przeszkadzała w… pracy.

Aby bycie sobą nie pozostało sloganem, konieczna jest również otwartość pracodawców na różnorodność. Firmy, które chcą, aby pracownicy pokolenia Y zostawali z nimi na dłużej, muszą stworzyć miejsce pracy, w którym nikt nie czuje się wykluczony zarówno systemowo, jak i w codziennych kontaktach międzyludzkich. Różnorodność jest tutaj rozumiana bardzo szeroko, chodzi m.in. o otwartość na osoby w różnym wieku, różnych płci, orientacji, kolorów skóry, na różnych poziomach sprawności i neuroróżnorodności.

- Kluczowe wydaje się tutaj indywidualne podejście do zatrudnianych osób. Oczywistym jest, że pewne ramy wytycza działalność biznesowa, jednak w ich obrębie można zaproponować naprawdę dużo. W SoftServe każda osoba może wybrać sobie sprzęt, formę wykonywania obowiązków (zdalną, hybrydową, stacjonarną) czy godziny pracy. Różnorodność klientów z wielu szerokości geograficznych bardzo poszerza nasz zakres możliwości. W Softserve nie ma lepszego i gorszego stylu pracy, ponieważ każdy może dobrze działać o ile jest dostosowany do indywidualnych preferencji. Nie przez przypadek w 2022 roku prowadziliśmy kampanię pod hasłem „Pracuj w SoftServe tak, jak to działa u Ciebie”  – opowiada Paula Rejmer.

Aby przeciwdziałać wykluczeniu nie tylko w firmie, ale szerzej w branży IT Softserve prowadzi program edukacyjny EmpowerU, w ramach którego osoby z niepełnosprawnościami mogą wziąć udział w  szkoleniu „Podstawy testowania QC”. Uczestnicy i uczestniczki, poza merytoryczną wiedzą, otrzymują również konsultacje HR, które ułatwiają poszukiwanie pracy w IT.

Potrzeba autentyczności milenialsów to nie tylko wyzwanie dla pracodawców, ale również szansa. Osoby, które czują się dobrze w swoim miejscu pracy, wcale nie chcą go zmieniać. Milenialsi przywiązują się do firm i brandów, a co za tym idzie pozostają im lojalni. Dlatego inwestycje w ich komfort, mimo iż mogą wydawać się trudne, zwracają się z nawiązką.

 

 

 


[1] https://hrstandard.pl/2022/11/30/raport-pokolenia-na-polskim-rynku-pracy-2022/

[2] https://bulldogjob.pl/it-report/2023

[3] https://www.deloitte.com/global/en/issues/work/content/genzmillennialsurvey.html

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH Biuro prasowe
2024-07-24 | 12:30

PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH

Projektory laserowe DLP Panasonic zostały wybrane przez tureckie muzeum ze względu na swoją rozdzielczość 4K i wysoką jasność, które są niezbędne do projekcji na dużą skalę w
IT i technologie BRAK ZDJĘCIA
2024-07-24 | 01:00

Symfonia na rzecz edukacji MŚP: partnerstwo z Fundacją Digital Poland

Symfonia, producent i dostawca rozwiązań wspierających cyfryzację procesów biznesowych w MŚP, nawiązała współpracę z Fundacją Digital Poland. Partnerstwo to, podobnie jak uruchomione niedawno Symfonia Lab, wpisuje się w
IT i technologie Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
2024-07-23 | 12:00

Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic

Kiedy FKP Scorpio i Temple Live Entertainment wpadli na pomysł przekształcenia impresjonistycznych arcydzieł Claude'a Moneta w wyjątkową, interaktywną wystawę w Szwecji, wiedzieli, że

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy

 Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Infrastruktura

Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich

Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

IT i technologie

Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii

Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.