Komunikaty PR

Znaczniki RFID w produkcji opakowań i etykiet - coś, co pokochają klienci

2024-09-17  |  08:51
Biuro prasowe

Technologia produkcji opakowań musi nieustająco nadążać za zmieniającymi się potrzebami klientów. Nowe materiały, kształty czy bardzo spersonalizowane potrzeby to codzienność w branży. Jeśli przyjrzeć się trendom to wyraźnie widać nacisk na zrównoważone opakowania, które łatwo poddać recyklingowi czy opakowania przedłużające trwałość żywności[1]. Coraz częściej mówi się też o inteligentnych etykietach i opakowaniach, które otwierają nowe możliwości dla producentów i konsumentów. Podnoszą one sprzedaż, upraszczają logistykę czy zarządzanie stanami magazynowymi, ale mogą również śledzić pochodzenie produktu, monitorować jego stan w czasie rzeczywistym, czy potwierdzać jego autentyczność[2]. Idealnie sprawdzają się w przypadku produktów jak np. mięso czy ryby, gdzie opakowanie pilnuje dat przydatności do spożycia. Tworzenie takich opakowań nie byłoby jednak możliwe bez nieustannie rozwijanej technologii etykiet RFID, która gromadzi wszystkie niezbędne dane w opakowaniu.

Inteligentne opakowania i etykiety – co potrafią?

Na początek warto podkreślić, że naniesienie na opakowania kodu QR nie czyni jeszcze opakowania „smart”. Pierwszym krokiem w kierunku inteligentnego opakowania jest implementacja do niego znaczników NFC. Kolejnym, bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest umieszczenie w nim znacznika RFID, który pozwala na zdalne zapisywanie i odczytywanie wielu informacji i sprawia, że możemy mówić o innowacyjnej etykiecie, która wspiera sprzedaż i ułatwia wiele procesów. Co ważne, dodanie takiej cyfrowej warstwy do obecnie produkowanych opakowań jest proste i nie wiąże się z koniecznością zmiany linii produkcyjnych czy z dużymi nakładami finansowymi. Każdy tag RFID ma swój unikalny numer, co w połączeniu z informacją o producencie i produkcie pozwala w prosty sposób potwierdzić jego autentyczność. Próba nieautoryzowanego skopiowania danych etykiety i przeniesienia ich na podrobiony produkt nic nie da, ponieważ unikalny numer RFID będzie i tak spoza puli przypisanej do danego produktu. RFID w opakowaniach i etykietach daje niemal nieograniczone możliwości identyfikacji. Dostawcy opakowań i etykiet dla branży spożywczej szczególnie docenią fakt, że ta technologia umożliwia zdalną kontrolę dat przydatności do spożycia czy to w hurtowni czy na poziomie sklepu. W ten sposób już samo opakowanie przyczynia się do zmniejszenia strat powstałych w związku z marnotrawieniem żywności.

- Jedną z ciekawszych i najszerzej wykorzystywanych możliwości RFID jest możliwość pełnego monitorowania dostępności produktów w czasie rzeczywistym. Producenci, hurtownicy i sklepy widzą bardzo dokładne stany magazynowe, jak i zatowarowanie każdej placówki, przez co mogą łatwo utrzymywać stałą dostępność produktów na półkach – tych fizycznych, ale i tych wirtualnych. Warto też podkreślić, że RFID współpracuje z klasycznymi systemami antykradzieżowymi EAS. Tym samym, ani producent, ani sklep nie muszą się już martwić o konieczność ręcznego zabezpieczenia każdego produktu. Jeden znacznik otwiera wielostronny obszar zarządzania produktem w sieci sprzedaży i dostaw – komentuje Katarzyna Chapman, Business Development Manager Source Tagging z Checkpoint Systems, dostawcy rozwiązań RFID.  

Technologię RFID można także z powodzeniem wykorzystywać przy opakowaniach wielokrotnego użytku. Tutaj prym wiedzie gastronomia i sieci fast-food[3], która podając posiłki na miejscu coraz częściej wykorzystuje do ich serwowania opakowania wielokrotnego użytku, zamiast jednorazówek. Muszą jednak pilnować, aby konsumenci ich ze sobą nie zabierali czy też z przyzwyczajenia nie wrzucali do koszy na zewnątrz poza restauracją. RFID pozwala na zautomatyzowaną kontrolę obiegu tego typu opakowań i monitorowanie cyklu ich życia.

Inteligentne opakowania z technologią RFID to także świetne narzędzie marketingowe. Pozwalają znacznie łatwiej dotrzeć z produktem do tych sieci handlowych, które już wykorzystują choćby elektroniczne systemy antykradzieżowe EAS, ale także tam, gdzie zautomatyzowano już procesy przyjęcia towaru czy monitorowania stanów magazynowych. Pozwalają również przekonać do produktów konsumenta – ten ma pewność, że kupuje oryginalny produkt, który przechowywany był w odpowiednich warunkach, a tym samym kupuje produkt bezpieczny.

Korzyści dla producentów opakowań i etykiet

Dodanie do oferty opakowań i etykiet z technologią RFID w oczywisty sposób zwiększa atrakcyjność ich wytwórcy na rynku. Rynek pokazuje, że coraz częściej duzi gracze na rynku retail i e-commerce zaczynają ich po prostu wymagać od swoich dostawców – choćby  Wallmart[4]. Dostawcom dóbr wygodniej i taniej jest zamówić gotowe, komplementarne z ich potrzebami opakowanie lub etykietę, niż dokładać ten element samodzielnie lub w zewnętrznej firmie.

- To sytuacja podobna do salonów samochodowych. Łatwiej i wygodniej zamówić wyposażenie dodatkowe u producenta, niż potem je dodatkowo montować, często już w nie tak przemyślany i estetyczny sposób, jak zrobi to właśnie producent. Nie zapominajmy także, że sam dostawca opakowań czerpie korzyści z wdrożenia RFID. Po pierwsze ma dokładny wgląd w swoją produkcję i stany magazynowe. Po drugie, jeśli klient złoży reklamację na jakąś partię towaru, to jest w stanie dokładnie prześledzić na jakiej zmianie został on wyprodukowany, z użyciem jakich komponentów i do kogo trafiły produkty. W ten sposób jest w stanie błyskawicznie dotrzeć do źródła problemu i go rozwiązać – dodaje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems.

Branża opakowań podlega ciągłym zmianom, rozwojowi i nie obce są jej innowacje technologiczne. Doszliśmy do momentu, kiedy to samo opakowanie RFID staje się inteligentną częścią produktu dostarczanego do sklepów. Jak pokazuje doświadczenie – pierwsi, którzy zaoferują takie rozwiązania zyskają najwięcej.

 


[1] https://foodfakty.pl/najnowsze-trendy-w-sektorze-opakowan-nowy-raport-innova-market-insights

[2] https://www.wiazarka.pl/najwazniejsze-trendy-w-branzy-opakowaniowej-w-polsce-w-2024-roku.html

[3] https://checkpointsystems.com/pl/blog/opakowania-wielokrotnego-uzytku-z-rfid-od-checkpoint-systems-rewolucjonizuja-funkcjonowanie-francuskich-restauracji-fast-food/

[4] https://packagingeurope.com/news/did-walmarts-rfid-mandate-successfully-drive-rfid-adoption-in-retail/9954.article

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI Biuro prasowe
2024-09-26 | 10:42

Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI

Nowe badanie Slack Workforce Lab sprawdziło, co motywuje pracowników do korzystania ze sztucznej inteligencji i co sądzą oni o używaniu jej w pracy. Dzięki pogłębionym wywiadom i
IT i technologie 150 fałszywych zbiórek dla powodzian. Hakerzy żerują na ludzkiej tragedii
2024-09-26 | 09:00

150 fałszywych zbiórek dla powodzian. Hakerzy żerują na ludzkiej tragedii

Kiedy tysiące Polaków próbuje stanąć na nogi po dramatycznej powodzi, cyberprzestępcy nie śpią. Próbują wykorzystać dobre serca darczyńców chcących
IT i technologie MSI Roamii BE Lite - nowy system mesh WiFi 7 do sieci domowej
2024-09-26 | 08:00

MSI Roamii BE Lite - nowy system mesh WiFi 7 do sieci domowej

MSI wprowadza na rynek system mesh WiFi 7 Roamii BE Lite stworzony z myślą o szybkiej i niezawodnej łączności bezprzewodowej dla coraz większej liczby urządzeń mobilnych obsługujących

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

W przyszłym roku spodziewana jest fala inwestycji ze środków UE. Prawo zamówień publicznych wymaga pewnych korekt

W 2025 roku spodziewany jest w Polsce początek boomu inwestycyjnego, związanego głównie z większym niż dotychczas napływem funduszy z KPO i regularnych środków unijnych. Skorzysta na tym przede wszystkim budownictwo, ale pewne obawy budzi przewidywana kumulacja inwestycji, również w kontekście systemu zamówień publicznych. – O ile może prawo zamówień publicznych wymagać pewnych punktowych korekt, o tyle chyba nie ma potrzeby jego gruntownego przemeblowania – ocenia Mariusz Haładyj, prezes Prokuratorii Generalnej RP. Jak wskazuje, niektóre elementy zamówień publicznych wymagają raczej wypracowania praktycznych rozwiązań niż zmian legislacyjnych.

Prawo

Polska prezydencja w Radzie UE będzie szansą na kształtowanie polityki gospodarczej Unii. Przedsiębiorcy mają swoje oczekiwania

Poprawa otoczenia prawnego, uproszczenie regulacji, likwidacja protekcjonizmu w poszczególnych krajach członkowskich wobec innych rynków UE, ale też budowanie otoczenia sprzyjającego rozwojowi innowacji i nowoczesnego rynku technologicznego – to główne postulaty Federacji Przedsiębiorców Polskich wobec nadchodzącej polskiej prezydencji w Radzie UE. Wszystkie te elementy mają wzmocnić konkurencyjność unijnych firm i przemysłu na arenie międzynarodowej, gdzie dziś przegrywają wyścig z USA i Azją.

DlaWas.info

Transport

Sejm pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych pasażera. Linie lotnicze liczą na uniknięcie miliardowych kar

Parlament pracuje nad nowelizacją ustawy o przetwarzaniu danych dotyczących przelotu pasażera. Wymaga tego orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości UE, który orzekł, że niektóre wprowadzone dyrektywą i wdrożone w krajach członkowskich regulacje są zbyt restrykcyjne. Chodzi m.in. o obowiązek przekazywania danych pasażerów na wszystkich lotach wewnątrz UE. Poprawy w polskiej ustawie wymaga także mechanizm nakładania kar na przewoźników za niewywiązanie się z obowiązków. Na razie nad liniami lotniczymi wisi widmo 4 mld zł kar, ale projekt ustawy zawiera propozycję abolicji.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.