Znana sieć sklepów sportowych ofiarą cyberataku
Intersport jest francuskim sprzedawcą artykułów sportowych, który może pochwalić się około 6 tysiącami sklepów w 57 krajach. Włamanie do firmowej sieci tego detalisty miało miejsce 23 listopada. Oprogramowanie ransomware unieruchomiło kasy fiskalne we francuskich punktach sprzedaży, a także uniemożliwiło klientom korzystanie z kart lojalnościowych oraz kart podarunkowych. Data ataku była bardzo niefortunna dla sprzedawców, bowiem jego skutki były odczuwalne między innymi w „Czarny Piątek”. Działały jedynie kasy ręczne oraz te, które nie były podłączone do centralnej sieci Intersport. W części placówek wywieszono kartki informujące klientów o występujących utrudnieniach, a tym samym dłuższym oczekiwaniu na realizację transakcji.
Kilka dni po przeprowadzeniu ataku grupa Hive opublikowała na swojej stronie internetowej dowody mające świadczyć o przejęciu danych klientów Intersportu. Nie jest jasne, czy gang zdecydował się ujawnić tego typu informacje, ponieważ Intersport odmówił opłacenia okupu. Niewykluczone, że cyberprzestępcy chcą zachęcić w ten sposób swoją ofiarę do poważniejszego potraktowania swoich żądań. Intersport nie wierzy w to, iż grupa Hive uzyskała dostęp do danych klientów. Nie wiadomo czy sieć handlowa chce w przyszłości zapłacić okup napastnikom, bowiem odmawia komentarza na ten temat.
Warto przypomnieć, że w 2020 roku Intersport był jednym z wielu sprzedawców detalicznych, których klienci padli ofiarą Magecarta, czyli złośliwego kodu instalowanego przez przestępców w sklepach internetowych, przechwytującego dane z kart płatniczych.
- Hive jest bardzo skutecznym cybergangiem. FBI ujawniło, że w ciągu zaledwie 18 miesięcy wyłudził od swoich ofiar 100 milionów dolarów. Trudno zatem do końca przewidzieć jak zachowają się władze Intersport. Jednak niezależnie od tego czy mamy do czynienia z profesjonalnymi napastnikami, czy też żółtodziobami, zawsze przekonujemy klientów, by nie płacić okupu. Po pierwsze znane są przypadki, że po wniesieniu opłaty napastnicy nie odszyfrowali danych, zaś po drugie, w ten sposób zachęcamy przestępcę, by za pewien czas powrócił do nas, bowiem będzie wiedział, że jesteśmy skłonni zapłacić haracz - mówi Mariusz Politowicz z firmy Marken, dystrybutora rozwiązań Bitdefender.
Źródło: marken.com.pl; bitdefender.pl
![PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH Biuro prasowe](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_1568045905,w_254,wo_300,ho_169,_small.jpg)
PROJEKTORY PANASONIC OŻYWIAJĄ STAROŻYTNY EFEZ W MUZEUM DOŚWIADCZEŃ IMMERSYJNYCH
Symfonia na rzecz edukacji MŚP: partnerstwo z Fundacją Digital Poland
![Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic](https://www.newseria.pl/files/_uploaded/glownekonf_101500437,w_253,wo_300,ho_169,_small.jpg)
Nowe życie Ogrodu Moneta z projektorami Panasonic
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-innowacje.png)
Jedynka Newserii
![](/files/11111/n-lifestyle.png)
Handel
![](https://www.newseria.pl/files/11111/e-papieros1,w_274,_small.jpg)
Od przyszłego roku akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75 proc. To trzy razy więcej niż na tradycyjne papierosy
– Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – mówi Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.
Infrastruktura
Zielone zamówienia publiczne stanowią dziś zaledwie kilka procent rynku. Rządowy zespół ma opracować specjalne kryteria dla nich
![](https://www.newseria.pl/files/11111/oigd-zielone-regulacje-foto,w_133,r_png,_small.png)
Zielone zamówienia publiczne stają się w ostatnich latach coraz bardziej powszechną praktyką, choć w Polsce odpowiadają za kilka procent ogólnej liczby zamówień. Duży nacisk na ten aspekt, w postaci nowych regulacji i wytycznych, kładzie także Unia Europejska. Dlatego też w maju br. zarządzeniem prezesa Rady Ministrów został powołany specjalny rządowy zespół, którego zadaniem będzie uwzględnienie aspektów środowiskowych w polskim systemie zamówień publicznych oraz opracowanie wytycznych dla zamawiających. – Ważne, żeby te opracowywane kryteria były dostosowane do realiów polskiego rynku – wskazuje Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.
IT i technologie
Boom na sztuczną inteligencję w ochronie zdrowia ma dopiero nastąpić. Wyzwaniem pozostają regulacje i zaufanie do tej technologii
![](https://www.newseria.pl/files/11111/upmedic-ai-foto,w_133,r_png,_small.png)
Sztuczna inteligencja ma potencjał, żeby zrewolucjonizować podejście do profilaktyki, diagnostyki i leczenia pacjentów, jednocześnie redukując ich koszty. W globalnej skali wartość rynku rozwiązań opartych na AI w opiece zdrowotnej rośnie lawinowo – w ub.r. wynosiła ponad 32 mld dol., ale do 2030 roku ta kwota ma się zwiększyć ponad sześciokrotnie. Również w Polsce narzędzia bazujące na AI zaczynają być wdrażane coraz szerzej, choć – jak wynika z lipcowego raportu SGH – prawdziwy rozwój potencjału sztucznej inteligencji w polskiej branży ochrony zdrowia ma dopiero nastąpić. Warunkiem jest stworzenie stabilnego i bezpiecznego środowiska dla rozwoju tej technologii, opartego na regulacjach prawnych i zaufaniu wszystkich interesariuszy.
Partner serwisu
Szkolenia
![](https://www.newseria.pl/files/11111/ramka-prawa-akademia-newser_1,w_274,_small.jpg)
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.