Jak dobrać właściwą etykietę logistyczną - okiem eksperta
Etykiety logistyczne są źródłem informacji dla systemów zarządzania procesami transportu, logistyki i magazynowania. Jednak, aby systemy te mogły poprawnie działać, etykiety muszą spełniać określone wymagania. Jakie konkretnie i czym się kierować przy ich wyborze? Sprawdźmy, co radzą eksperci.
Nadrukowane na etykietach informacje, zwłaszcza kody, muszą być czytelne. Materiały, z których wykonane są etykiety, muszą z kolei zapewniać odpowiednie przytwierdzenie do jednostek logistycznych. Wybór materiału i technologia drukowania etykiety logistycznej zależą od kilku czynników, w tym warunków atmosferycznych, na jakie będą narażone etykiety, warunków magazynowania i transportu oraz sposobu i warunków aplikacji etykiet na jednostkę logistyczną.
Gdzie sprawdzą się etykiety samoprzylepne, a gdzie oznaczenie bezklejowe?
Najpopularniejszym oznaczeniem logistycznym są etykiety samoprzylepne, których sposób aplikacji do jednostki logistycznej bardzo często jest zautomatyzowany. - W tym przypadku bardzo ważny jest dobór odpowiedniego rodzaju kleju do powierzchni, do której jest przyklejana etykieta. – podpowiada Aleksander Wolny, kierownik Działu Rozwoju Produktu w firmie Etisoft. – Należy także zwracać uwagę, w jakiej temperaturze nastąpi aplikacja. Jeśli etykiety będą umieszczane bezpośrednio na opakowaniach tekturowych, preferuje się stosowanie klejów kauczukowych o podwyższonej adhezji początkowej, które sprawdzają się także przy aplikacji w niższych temperaturach. Z kolei w przypadku aplikacji etykiet logistycznych na folię, można z powodzeniem użyć w tym celu etykiet ze standardowym klejem akrylowym. – dodaje ekspert.
Jeśli jednostką logistyczną są opakowania wielokrotnego użytku, jak np. plastikowe skrzynki, zwykle stosuje się etykiety logistyczne bezklejowe. Wówczas oznaczenie mocuje się w specjalnych uchwytach lub za pomocą samoprzylepnych „kółeczek DUCT”.
Etykiety logistyczne: co się opłaca?
Biorąc pod uwagę względy ekonomiczne, do oznaczeń logistycznych wykorzystuje się najczęściej samoprzylepne etykiety papierowe termiczne lub do termotransferu. Pierwsze z wymienionych stosuje się głównie do oznaczeń krótkotrwałych lub w przypadku, gdy procesy w przedsiębiorstwie wymagają stosowania do druku etykiet logistycznych przenośnych drukarek, zwykle termicznych. – Warto zwrócić uwagę, że w większym stopniu odporny na zarysowania jest jednak nadruk odpowiedniej jakości taśmą termotransferową. Wówczas produkty mogą pozostać w zamkniętych magazynach przez dłuższy czas, bez obawy, że informacje i kody staną się nieczytelne. - zauważa Aleksander Wolny z Etisoft. – W takim przypadku do druku polecamy taśmy woskowe lub woskowo-żywiczne z grupy Carbon. – rekomenduje ekspert.
Jeśli produkty czy jednostki logistyczne są przechowywane w zewnętrznych, otwartych magazynach, gdzie są narażone na działanie czynników atmosferycznych, wówczas najlepszym rozwiązaniem będą etykiety logistyczne foliowe. Jak wynika z doświadczeń ekspertów, najlepiej sprawdzą się etykiety polietylenowy lub polipropylenowe wraz z żywiczną taśmą termotransferową.
Etykiety i oznaczenia w logistyce spełniające potrzeby klienta
Szukając odpowiedniego dla siebie rozwiązania, starajmy się uwzględnić wszystkie przedstawione kryteria, które mają wpływ na jakość oznaczenia. Zawsze przed zaproponowaniem konkretnego rozwiązania warto odpowiedzieć sobie na zasadnicze kwestie. Przede wszystkim zweryfikujmy, w jaki sposób etykiety będą drukowane i aplikowane. Istotną kwestią przy wyborze etykiet logistycznych jest także to, w jakich procesach wewnętrznych i zewnętrznych będą funkcjonowały. Dopiero mając tę wiedzę, możemy przedstawić produkt, który najlepiej się sprawdzi.

CBAM - szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu?

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny

Rosnąca popularność wynajmu wózków widłowych. Koszty, dostępność i serwis decydują o wyborze
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Import materiałów budowlanych z Rosji zagrożeniem dla konkurencyjności europejskiego rynku. Konieczne są zmiany i egzekwowanie sankcji
Unia Europejska powinna zrewidować politykę celną na import materiałów budowlanych spoza państw członkowskich, w tym państw wschodnich – twierdzą uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo gospodarcze UE”. Obecnie Wspólnota nakłada na europejskich producentów coraz więcej ograniczeń, nie rewidując polityki celnej, co przekłada się na systematyczne osłabienie konkurencyjności przedsiębiorstw, spadek produkcji i zagrożenie dla miejsc pracy.
Konsument
Polacy odczuwają brak wiedzy na temat inwestowania. Może to sprzyjać podejmowaniu nieracjonalnych decyzji finansowych

Co trzeci Polak odczuwa brak wiedzy w obszarze inwestowania, a tylko co piąty chciałby pogłębić swoją wiedzę na ten temat – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2025”. Ci, którzy na własną rękę szukają informacji i porad, coraz częściej sięgają do blogów, portali, podcastów i wideo w internecie. Eksperci przestrzegają, że finansowych i inwestycyjnych porad udzielają nie tylko specjaliści w danej dziedzinie, więc potrzebna jest zasada ograniczonego zaufania.
Handel
Do 2030 roku liczba plastikowych opakowań w e-handlu modowym może się podwoić. Ich udział najszybciej rośnie w Polsce

Wraz ze wzrostem kanału e-commerce w branży modowej rośnie liczba wykorzystywanych opakowań, z których znaczną część wciąż stanowią te z plastiku. Do 2030 roku w Polsce e-sprzedawcy zużyją 147 mln plastikowych opakowań – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith. Można zauważyć rosnący trend wśród marek modowych, które coraz częściej wybierają opakowania wykonane z papieru lub materiałów z recyklingu. To o tyle istotne, że polscy konsumenci odczuwają wyrzuty sumienia z powodu ilości plastiku, w którym dostarczane są ich zamówienia.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.