Jak dobrać właściwą etykietę logistyczną - okiem eksperta
Etykiety logistyczne są źródłem informacji dla systemów zarządzania procesami transportu, logistyki i magazynowania. Jednak, aby systemy te mogły poprawnie działać, etykiety muszą spełniać określone wymagania. Jakie konkretnie i czym się kierować przy ich wyborze? Sprawdźmy, co radzą eksperci.
Nadrukowane na etykietach informacje, zwłaszcza kody, muszą być czytelne. Materiały, z których wykonane są etykiety, muszą z kolei zapewniać odpowiednie przytwierdzenie do jednostek logistycznych. Wybór materiału i technologia drukowania etykiety logistycznej zależą od kilku czynników, w tym warunków atmosferycznych, na jakie będą narażone etykiety, warunków magazynowania i transportu oraz sposobu i warunków aplikacji etykiet na jednostkę logistyczną.
Gdzie sprawdzą się etykiety samoprzylepne, a gdzie oznaczenie bezklejowe?
Najpopularniejszym oznaczeniem logistycznym są etykiety samoprzylepne, których sposób aplikacji do jednostki logistycznej bardzo często jest zautomatyzowany. - W tym przypadku bardzo ważny jest dobór odpowiedniego rodzaju kleju do powierzchni, do której jest przyklejana etykieta. – podpowiada Aleksander Wolny, kierownik Działu Rozwoju Produktu w firmie Etisoft. – Należy także zwracać uwagę, w jakiej temperaturze nastąpi aplikacja. Jeśli etykiety będą umieszczane bezpośrednio na opakowaniach tekturowych, preferuje się stosowanie klejów kauczukowych o podwyższonej adhezji początkowej, które sprawdzają się także przy aplikacji w niższych temperaturach. Z kolei w przypadku aplikacji etykiet logistycznych na folię, można z powodzeniem użyć w tym celu etykiet ze standardowym klejem akrylowym. – dodaje ekspert.
Jeśli jednostką logistyczną są opakowania wielokrotnego użytku, jak np. plastikowe skrzynki, zwykle stosuje się etykiety logistyczne bezklejowe. Wówczas oznaczenie mocuje się w specjalnych uchwytach lub za pomocą samoprzylepnych „kółeczek DUCT”.
Etykiety logistyczne: co się opłaca?
Biorąc pod uwagę względy ekonomiczne, do oznaczeń logistycznych wykorzystuje się najczęściej samoprzylepne etykiety papierowe termiczne lub do termotransferu. Pierwsze z wymienionych stosuje się głównie do oznaczeń krótkotrwałych lub w przypadku, gdy procesy w przedsiębiorstwie wymagają stosowania do druku etykiet logistycznych przenośnych drukarek, zwykle termicznych. – Warto zwrócić uwagę, że w większym stopniu odporny na zarysowania jest jednak nadruk odpowiedniej jakości taśmą termotransferową. Wówczas produkty mogą pozostać w zamkniętych magazynach przez dłuższy czas, bez obawy, że informacje i kody staną się nieczytelne. - zauważa Aleksander Wolny z Etisoft. – W takim przypadku do druku polecamy taśmy woskowe lub woskowo-żywiczne z grupy Carbon. – rekomenduje ekspert.
Jeśli produkty czy jednostki logistyczne są przechowywane w zewnętrznych, otwartych magazynach, gdzie są narażone na działanie czynników atmosferycznych, wówczas najlepszym rozwiązaniem będą etykiety logistyczne foliowe. Jak wynika z doświadczeń ekspertów, najlepiej sprawdzą się etykiety polietylenowy lub polipropylenowe wraz z żywiczną taśmą termotransferową.
Etykiety i oznaczenia w logistyce spełniające potrzeby klienta
Szukając odpowiedniego dla siebie rozwiązania, starajmy się uwzględnić wszystkie przedstawione kryteria, które mają wpływ na jakość oznaczenia. Zawsze przed zaproponowaniem konkretnego rozwiązania warto odpowiedzieć sobie na zasadnicze kwestie. Przede wszystkim zweryfikujmy, w jaki sposób etykiety będą drukowane i aplikowane. Istotną kwestią przy wyborze etykiet logistycznych jest także to, w jakich procesach wewnętrznych i zewnętrznych będą funkcjonowały. Dopiero mając tę wiedzę, możemy przedstawić produkt, który najlepiej się sprawdzi.

Nowy Prezes Związku Browary Polskie

CBAM - szansa czy zagrożenie dla polskiego przemysłu?

MSV 2025 – przemiany w przemyśle, technologie przyszłości i szeroki zakres tematyczny
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.