Komunikaty PR

Jak nowe technologie i AI kształtują przyszłość biznesu

2024-09-27  |  10:00
Biuro prasowe
Do pobrania docx ( 0.03 MB )

W erze dynamicznych zmian technologicznych, sztuczna inteligencja (AI) i nowe technologie zmieniają oblicze finansów. W ubiegłym tygodniu, podczas wydarzenia "Future of Finance Frontiers: Navigating the Technology (AI) Revolution in Finance", zorganizowanego przez AICPA & CIMA oraz Ambasadę Brytyjską w Warszawie, eksperci dyskutowali o tym, czy technologia może być kluczem do innowacji i jak AI kształtuje przyszłość biznesu.

Spotkanie otworzyła Jennifer Tyldesley, Radczyni Minister ds. gospodarczych w Ambasadzie Brytyjskiej w Warszawie, która zwróciła uwagę, na ogromne możliwości, jakie stwarza sztuczna inteligencja (AI), przypominając też o wyzwaniach z nią związanych. Dodała, że jest to obszar, w którym Wielka Brytania podejmuje inicjatywę, np. poprzez organizację pierwszego globalnego AI Safety Summit, który odbył się na jesieni ubiegłego roku, oraz stworzenie AI Safety Institute.

Następnie głos zabrał Jakub Bejnarowicz, Dyrektor Regionalny na Europę, AICPA & CIMA, witając gości i zapowiadając dyskusję panelową nt. wykorzystania nowych technologii do uzyskania strategicznych przewag konkurencyjnych. Wstępem do panelu była prelekcja Barry’ego Melancona CPA, CGMA, Prezydenta i CEO American Institute of CPAs oraz CEO Association of International Certified Professional Accountants. Barry wprowadził uczestników w temat rewolucji technologicznej w finansach podkreślając, że technologia jest katalizatorem innowacji i rozwoju biznesu. Zmienia się także rola finansów. „Tempo zmian napędzanych technologią jest bezprecedensowe” – zaznaczył. „Ewolucja kompetencji w finansach musi teraz znaleźć się na pierwszym planie, obejmując zarówno analizę danych, technologię i automatyzację, jak i tzw. power skills XXI wieku”.

Power skills – często nazywane umiejętnościami miękkimi, co może mylnie sugerować, że są one mniej istotne niż umiejętności techniczne – są aktualnie niezbędne w każdej firmie i w każdym zespole, będąc fundamentem współpracy, przewodzenia i adaptacji do ciągle zmieniającej się rzeczywistości biznesowej. Są niezastąpione np. w relacjach z interesariuszami i tworzeniu nowych modeli biznesowych. Takie umiejętności jak krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów, w tandemie z wykorzystaniem nowych technologii, są kluczowe dla zarządzania aktywami niematerialnymi i procesu redefiniowania wartości. Liderzy biznesu i finansów mają wyjątkową szansę, by włączyć się w budowanie przyszłości, o czym świadczą też wyniki badania AICPA & CIMA „Future of Finance 2.0”. Jedyny warunek – finansiści muszą zmienić zestaw swoich umiejętności. I to szybko – podkreślał Barry.

Dr hab. Monika Łada, Profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, przytoczyła kilka słów-kluczy, które obrazowo opisują zmiany zachodzące w edukacji profesji finansowo-księgowej: wielowymiarowość i interdyscyplinarność, fokus na projektowanie i rozwijanie procesów finansowych oraz nowe podejście do kształcenia w odpowiedzi na zmieniające się środowisko pracy profesjonalistów i zjawisko nauki przez całe życie (lifelong learning). Anna Trojanowska-Junell ACMA, CGMA, członek CIMA Council zwróciła uwagę na dwa kolejne istotne zagadnienia: hiper-automację, która nastąpiła w wyniku wykorzystania sztucznej inteligencji umożliwiającej skokowe przyspieszenie automacji oraz trend redefiniowania wdrożonych w organizacjach procesów pod kątem możliwości, jakie daje technologia.

Żyjemy w czasach, w których technologia, a w szczególności AI, głęboko kształtuje biznes i sposób, w jaki działają organizacje. Wprowadzając nowe technologie, warto jednak pamiętać, że dojrzałość technologiczna firmy odzwierciedla się w systemach jakich pracownicy używają na co dzień i na ile są one przyjazne użytkownikom” – dodała Anna. „Technologia ułatwia życie, pozwalając nam pracować mądrzej, jednocześnie często wspiera politykę ESG w firmie”.

W obecnych czasach systemy informatyczne nie są odizolowane od biznesu, są jego integralną częścią” – podkreślił Maciej Sej ACMA, CGMA, ERP Solution Architect. „Rozwinięte organizacje nie mogą funkcjonować bez zaawansowanych systemów ERP (Enterprise Resource Planning). Z jednej strony mamy zapotrzebowanie biznesu na integrację różnych obszarów działalności z wykorzystaniem technologii, a z drugiej strony IT może generować całkowicie nowe obszary biznesowe, czego dowodem jest dynamiczny rozwój e-commerce w czasie pandemii” – dodał.

Vikram Chellani, Head – Finance Transformation for Continental Europe, HSBC, Kraków, podał receptę na wdrażanie rozwiązań technologicznych w organizacji, dzięki którym zyskają one komercyjną orientację, co przyniesie biznesowi namacalne korzyści z transformacji technologicznej. Jego zdaniem niezwykle ważne jest zastanowienie się, jak technologia będzie wykorzystywana i skalowana, i w jakiej perspektywie czasowej ma szansę przynieść oczekiwane rezultaty. Konieczne jest przeprowadzenie tzw. standaryzacji procesów i usprawnienie ich z pomocą technologii. Należy przyjrzeć się, co można przestać robić, co można uprościć i ujednolicić, i jak można to zautomatyzować. Przy czym transformacja nigdy nie ma końca, to ciągły proces.

Jak zauważył Maciej Sej, możliwości technologiczne już przekraczają nasze oczekiwania i wyobrażenia. Pytaniem pozostaje „czego tak naprawdę potrzebuje biznes”. I to do specjalistów ds. finansów – jako zaufanych partnerów biznesowych – należy ocena, z jakich technologii warto skorzystać, w jakim celu i dla jakich korzyści, oraz co tak naprawdę jest wykonalne i dostępne dla organizacji. „Wdrażanie nowych technologii w organizacji jest związane nieodłącznie z kosztami. Należy więc zawsze mieć na względzie wymierne korzyści, zanim się zdecydujemy na zaawansowane rozwiązania technologiczne” – podkreślał.

Szczególną uwagę na kwestię zaufania zwracał też Barry Melancon. „Rosną różnego rodzaju wyzwania związane z kapitałem ludzkim, także w kontekście AI, ale wzrasta jednocześnie i umacnia się pozycja profesji finansowej jako zaufanego doradcy. I to w świecie coraz bardziej pozbawionym zaufania, w obliczu gasnącej wiary w instytucje, media, rządy, religie, internet i media społecznościowe”. A przed nami kolejne nieuniknione zmiany – zapowiadał Barry. W perspektywie kilkudziesięciu lat oscylujące już nawet nie tylko wokół definicji pracy i kompetencji niezbędnych w przyszłości, ale scenariuszy dotyczących przyszłości społeczeństwa i samej roli człowieka we wszechświecie.  

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie 2024 rokiem integracji sztucznej inteligencji według raportu UiPath Biuro prasowe
2024-09-26 | 16:00

2024 rokiem integracji sztucznej inteligencji według raportu UiPath

Coroczne badanie UiPath wykazało, że specjaliści ds. automatyzacji aktywnie integrują sztuczną inteligencję w swojej pracy, ponieważ branża automatyzacji oprogramowania nadal się
IT i technologie Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI
2024-09-26 | 10:42

Nowe badania Salesforce: jest 5 typów osobowości z różnym podejściem do AI

Nowe badanie Slack Workforce Lab sprawdziło, co motywuje pracowników do korzystania ze sztucznej inteligencji i co sądzą oni o używaniu jej w pracy. Dzięki pogłębionym wywiadom i
IT i technologie 150 fałszywych zbiórek dla powodzian. Hakerzy żerują na ludzkiej tragedii
2024-09-26 | 09:00

150 fałszywych zbiórek dla powodzian. Hakerzy żerują na ludzkiej tragedii

Kiedy tysiące Polaków próbuje stanąć na nogi po dramatycznej powodzi, cyberprzestępcy nie śpią. Próbują wykorzystać dobre serca darczyńców chcących

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Do 2050 roku lotnictwo ma być zeroemisyjne. Do osiągnięcia tego celu konieczna jest wymiana floty i przejście na ekologiczne paliwa

Lotnictwo odpowiada za ok. 4 proc. całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego (ICAO) prognozowała, że wraz z dynamicznym wzrostem ruchu lotniczego do 2050 roku emisje z lotnictwa mogą się potroić w porównaniu z 2015 rokiem. Dlatego dwa lata temu wszystkie państwa członkowskie tej organizacji przyjęły zobowiązanie, by w ciągu kolejnych 25 lat dążyć do zeroemisyjności. Eksperci oceniają, że do tego konieczne są co najmniej dwa warunki – przejście na ekologiczne paliwa lotnicze i modernizacja floty.

Prawo

Rośnie liczba wynalazków wykorzystujących sztuczną inteligencję. Za rozwojem technologii nie nadążają przepisy

W ciągu ostatnich 10 lat liczba patentów związanych z generatywną sztuczną inteligencją wzrosła z 733 w 2014 roku do ponad 14 tys. w 2023 roku – wynika z raportu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej (WIPO). Łącznie w ciągu dekady przyznano niemal 54,5 tys. patentów dla tego typu wynalazków. Nie wszystkie kwestie związane z prawem własności intelektualnej, prawem autorskim, wykorzystaniem gen AI są uregulowane. – Potrzeba jeszcze trochę czasu, żeby znalazły się odpowiednie rozwiązania prawne, które pozwolą na ochronę rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję – ocenia Dorota Rzążewska, prezeska Polskiej Izby Rzeczników Patentowych.

DlaWas.info

Edukacja

MNiSW wspiera programy badawcze dotyczące żywienia. W planach jest też popularyzacja zdrowej diety

Resort nauki współfinansuje programy, które mają odpowiedzieć na wyzwania związane ze zdrowiem uczniów. Ruszyła właśnie kolejna edycja programu JEŻ – Junior-Edu-Żywienie, w którym rodzice i dzieci będą uczestniczyć w badaniu dotyczącym marnowania żywności. – Innym ważnym i nowatorskim komponentem jest program telewizyjny, który będzie popularyzował zdrowe żywienie – zapowiada Maciej Gdula, wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego. Jak podkreśla, to przykład na to, jak wykorzystywać w praktyce wyniki badań naukowych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.