Jak nowe technologie i AI kształtują przyszłość biznesu
W erze dynamicznych zmian technologicznych, sztuczna inteligencja (AI) i nowe technologie zmieniają oblicze finansów. W ubiegłym tygodniu, podczas wydarzenia "Future of Finance Frontiers: Navigating the Technology (AI) Revolution in Finance", zorganizowanego przez AICPA & CIMA oraz Ambasadę Brytyjską w Warszawie, eksperci dyskutowali o tym, czy technologia może być kluczem do innowacji i jak AI kształtuje przyszłość biznesu.
Spotkanie otworzyła Jennifer Tyldesley, Radczyni Minister ds. gospodarczych w Ambasadzie Brytyjskiej w Warszawie, która zwróciła uwagę, na ogromne możliwości, jakie stwarza sztuczna inteligencja (AI), przypominając też o wyzwaniach z nią związanych. Dodała, że jest to obszar, w którym Wielka Brytania podejmuje inicjatywę, np. poprzez organizację pierwszego globalnego AI Safety Summit, który odbył się na jesieni ubiegłego roku, oraz stworzenie AI Safety Institute.
Następnie głos zabrał Jakub Bejnarowicz, Dyrektor Regionalny na Europę, AICPA & CIMA, witając gości i zapowiadając dyskusję panelową nt. wykorzystania nowych technologii do uzyskania strategicznych przewag konkurencyjnych. Wstępem do panelu była prelekcja Barry’ego Melancona CPA, CGMA, Prezydenta i CEO American Institute of CPAs oraz CEO Association of International Certified Professional Accountants. Barry wprowadził uczestników w temat rewolucji technologicznej w finansach podkreślając, że technologia jest katalizatorem innowacji i rozwoju biznesu. Zmienia się także rola finansów. „Tempo zmian napędzanych technologią jest bezprecedensowe” – zaznaczył. „Ewolucja kompetencji w finansach musi teraz znaleźć się na pierwszym planie, obejmując zarówno analizę danych, technologię i automatyzację, jak i tzw. power skills XXI wieku”.
Power skills – często nazywane umiejętnościami miękkimi, co może mylnie sugerować, że są one mniej istotne niż umiejętności techniczne – są aktualnie niezbędne w każdej firmie i w każdym zespole, będąc fundamentem współpracy, przewodzenia i adaptacji do ciągle zmieniającej się rzeczywistości biznesowej. Są niezastąpione np. w relacjach z interesariuszami i tworzeniu nowych modeli biznesowych. Takie umiejętności jak krytyczne myślenie i rozwiązywanie problemów, w tandemie z wykorzystaniem nowych technologii, są kluczowe dla zarządzania aktywami niematerialnymi i procesu redefiniowania wartości. Liderzy biznesu i finansów mają wyjątkową szansę, by włączyć się w budowanie przyszłości, o czym świadczą też wyniki badania AICPA & CIMA „Future of Finance 2.0”. Jedyny warunek – finansiści muszą zmienić zestaw swoich umiejętności. I to szybko – podkreślał Barry.
Dr hab. Monika Łada, Profesor Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, przytoczyła kilka słów-kluczy, które obrazowo opisują zmiany zachodzące w edukacji profesji finansowo-księgowej: wielowymiarowość i interdyscyplinarność, fokus na projektowanie i rozwijanie procesów finansowych oraz nowe podejście do kształcenia w odpowiedzi na zmieniające się środowisko pracy profesjonalistów i zjawisko nauki przez całe życie (lifelong learning). Anna Trojanowska-Junell ACMA, CGMA, członek CIMA Council zwróciła uwagę na dwa kolejne istotne zagadnienia: hiper-automację, która nastąpiła w wyniku wykorzystania sztucznej inteligencji umożliwiającej skokowe przyspieszenie automacji oraz trend redefiniowania wdrożonych w organizacjach procesów pod kątem możliwości, jakie daje technologia.
„Żyjemy w czasach, w których technologia, a w szczególności AI, głęboko kształtuje biznes i sposób, w jaki działają organizacje. Wprowadzając nowe technologie, warto jednak pamiętać, że dojrzałość technologiczna firmy odzwierciedla się w systemach jakich pracownicy używają na co dzień i na ile są one przyjazne użytkownikom” – dodała Anna. „Technologia ułatwia życie, pozwalając nam pracować mądrzej, jednocześnie często wspiera politykę ESG w firmie”.
„W obecnych czasach systemy informatyczne nie są odizolowane od biznesu, są jego integralną częścią” – podkreślił Maciej Sej ACMA, CGMA, ERP Solution Architect. „Rozwinięte organizacje nie mogą funkcjonować bez zaawansowanych systemów ERP (Enterprise Resource Planning). Z jednej strony mamy zapotrzebowanie biznesu na integrację różnych obszarów działalności z wykorzystaniem technologii, a z drugiej strony IT może generować całkowicie nowe obszary biznesowe, czego dowodem jest dynamiczny rozwój e-commerce w czasie pandemii” – dodał.
Vikram Chellani, Head – Finance Transformation for Continental Europe, HSBC, Kraków, podał receptę na wdrażanie rozwiązań technologicznych w organizacji, dzięki którym zyskają one komercyjną orientację, co przyniesie biznesowi namacalne korzyści z transformacji technologicznej. Jego zdaniem niezwykle ważne jest zastanowienie się, jak technologia będzie wykorzystywana i skalowana, i w jakiej perspektywie czasowej ma szansę przynieść oczekiwane rezultaty. Konieczne jest przeprowadzenie tzw. standaryzacji procesów i usprawnienie ich z pomocą technologii. Należy przyjrzeć się, co można przestać robić, co można uprościć i ujednolicić, i jak można to zautomatyzować. Przy czym transformacja nigdy nie ma końca, to ciągły proces.
Jak zauważył Maciej Sej, możliwości technologiczne już przekraczają nasze oczekiwania i wyobrażenia. Pytaniem pozostaje „czego tak naprawdę potrzebuje biznes”. I to do specjalistów ds. finansów – jako zaufanych partnerów biznesowych – należy ocena, z jakich technologii warto skorzystać, w jakim celu i dla jakich korzyści, oraz co tak naprawdę jest wykonalne i dostępne dla organizacji. „Wdrażanie nowych technologii w organizacji jest związane nieodłącznie z kosztami. Należy więc zawsze mieć na względzie wymierne korzyści, zanim się zdecydujemy na zaawansowane rozwiązania technologiczne” – podkreślał.
Szczególną uwagę na kwestię zaufania zwracał też Barry Melancon. „Rosną różnego rodzaju wyzwania związane z kapitałem ludzkim, także w kontekście AI, ale wzrasta jednocześnie i umacnia się pozycja profesji finansowej jako zaufanego doradcy. I to w świecie coraz bardziej pozbawionym zaufania, w obliczu gasnącej wiary w instytucje, media, rządy, religie, internet i media społecznościowe”. A przed nami kolejne nieuniknione zmiany – zapowiadał Barry. W perspektywie kilkudziesięciu lat oscylujące już nawet nie tylko wokół definicji pracy i kompetencji niezbędnych w przyszłości, ale scenariuszy dotyczących przyszłości społeczeństwa i samej roli człowieka we wszechświecie.

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Uchodźcy z Ukrainy pomogli wygenerować 2,7 proc. PKB Polski w 2024 roku. Napływ nowych pracowników znacznie zmienił polski rynek pracy
Uchodźcy z Ukrainy coraz lepiej radzą sobie na polskim rynku pracy – pracuje 69 proc. z nich – wynika z najnowszego badania przeprowadzonego przez Deloitte dla UNHCR. Jednocześnie wciąż w tym obszarze jest wiele wyzwań, w tym bariery językowe czy kwestie dotyczące uznawania kwalifikacji, np. w zawodach medycznych i prawniczych. Na rosnącej aktywności zawodowej Ukraińców mocno skorzystała polska gospodarka, ale też sam rynek pracy: wzrosła konkurencja, a Polacy uzyskali możliwość specjalizacji i objęcia stanowisk menedżerskich, eksperckich i technicznych.
Ochrona środowiska
W UE wciąż więcej kontroli działań firm w ramach ESG niż zachęt. Konieczne jest złagodzenie podejścia

Instytucje unijne powinny bardziej koncentrować się na celach i możliwościach rozwoju, jakie daje ESG, a nie kontroli działań firm w tym obszarze i obowiązków sprawozdawczych – twierdzą przedstawiciele organizacji Business for Good. Konieczne jest więc złagodzenie obowiązujących regulacji. Europa powinna również dążyć do utworzenia wspólnego rynku o ujednoliconych przepisach i mechanizmach.
Konsument
Wakacje wyzwaniem dla operatorów komórkowych. W najpopularniejszych kurortach ruch w sieci rośnie nawet pięciokrotnie

Długie weekendy i wakacje to wymagający czas dla operatorów komórkowych. W najbardziej obleganych kurortach udział abonentów tylko sieci Play w stosunku do liczby mieszkańców przekracza 500 proc. Dlatego operator planuje dalszą rozbudowę swojej sieci komórkowej do minimum ponad 15 tys. stacji bazowych. W latach 2020–2024 Play zainwestował w sieć i częstotliwość ponad 6 mld zł.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.