Jak połączyć biznes i pasję do pomagania – wielki projekt CSR
Krajowy rynek inwestycji ekologicznych przeżywa jeden z najlepszych okresów prosperity w historii. Trendy z Zachodu dynamicznie wkraczają nad Wisłę, a już wkrótce — mapa stołecznych atrakcji przywita kolejny punkt, który wykorzystuje najbardziej sprawdzone prawidła świadomego biznesu. Nie brak jednak innowacji, a te z dnia na dzień napędzają zainteresowanie zarówno potencjalnych inwestorów, jak i przyszłych klientów. Czy nadszedł czas etycznych inwestycji w typowo warszawskim wydaniu?
Polskie ulice coraz bardziej zielone
Wkraczanie zielonych inwestycji na krajowy rynek nie jest zjawiskiem nowym, choć impet ruchu obserwuje się właśnie na przestrzeni ostatnich kilku lat. Według raportów Polish Green Building Council, Polska już w 2019 roku była liderem Europy Środkowo-Wschodniej w kategorii rozwoju ekoarchitektury. Aż 51 proc. obiektów, które spełniają regionalne warunki klasyfikacji, jako projekty wpisujące się w ideę zrównoważonego rozwoju, znajdują się właśnie nad Wisłą. Według tych samych wyliczeń krajowe ekoinwestycje łącznie stanowią ekwiwalent aż 13 871 550 metrów kwadratowych powierzchni użytkowej. Już wkrótce — do tego grona dołączy blisko 10 tys. kolejnych pod hasłem “Implant”.
— To była nasza wewnętrzna potrzeba. Każdy z nas odniósł już swoje pierwsze sukcesy zawodowe, jesteśmy zupełnie z różniących się od siebie branży i bardzo się od siebie różnimy jako ludzie, ale łączy nas jedno — chcielibyśmy zrobić coś, co ma znacznie. Geneza projektu kiełkowała w naszych głowach, każdy myślał o projekcie w inny sposób, ale udało się nam wypracować jedną spójną wizję — opowiada o początkach nowej ekoinwestycji Zbigniew Bagiński, CMO Implantu.
Implant, czyli CSR w służbie (nie tylko) millenialsom
Twórcy ekoinwestycji na styku trzech stołecznych dzielnic — Woli, Ochoty i Śródmieścia — podkreślają, iż grupą docelową projektu są osoby młode, którym nie jest obojętny los planety. Z drugiej strony, estetyka obiektu może również zachęcić starsze pokolenia do świadomej konsumpcji oraz popularyzacji zielonej architektury, ponieważ według raportu analityków z U.S. Green Building Council, decyzje inwestorów segmentu w 34 proc. są motywowane właśnie przesłankami ze strony samych klientów (w tym — klientów 40+). Ponadto, oferta Implantu może być interpretowana bardzo szeroko, ponieważ obiekt (utrzymany w stylistyce zrecyklingowanego kontenera) zmieści m.in. show-roomy, studio tatuażu, bar z kraftowym piwem, warsztat stolarski, a otoczony będzie motywami stricte eko, w tym: parkingiem z wydzielonymi miejscami dla hybryd i pojazdów elektrycznych oraz panelami fotowoltaicznymi.
— Ekologia była zupełnie czymś naturalnym — ona zmienia jakość życia w stolicy i działa na zmysły. W 2015 roku, gdy zaczynaliśmy projekt, to nie było jeszcze takie oczywiste, jednak teraz doszło do znaczącej zmiany światopoglądowej. Ekologia dla nas to nie zdobywanie zielonych orderów — to edukacja społeczna poprzez przykład. Innymi składowymi naszej filozofii jest kultura oraz sztuka ulicy, które uwrażliwiają, otwierają świadomość na otaczający nas świat i jego interpretację. To właśnie kultura, warsztaty, spotkania i koncerty będą spoiwem naszej społeczności. Wokół tego budujemy biznes, który realnie zmienia świat — podkreśla Zbigniew Bagiński z zespołu Implantu.
Walka z CO2 i etyczny biznes
Inwestycja przy ulicy Chmielnej 75 to także wyjście naprzeciw rekordowo wysokiej emisji dwutlenku węgla budynków usługowych. Jak podają autorzy ONZ-owskiego opracowania 2020 Global Status Report for Buildings and Constructionwskaźnik udziału infrastruktury miejskiej w globalnym pogłębianiu śladu węglowego oscyluje w okolicach 38 proc. Dlatego też szacowana na nawet 28 mln zł inwestycja zespołu Implantu przewiduje oprócz wcześniej wspomnianych paneli PV, zasilanie oparte na pompach ciepła, design na farbach tytanowych, a za nawadnianie kompleksu odpowiadać będzie zbiornik retencyjny. Co więcej, dochód z każdego biletu parkingowego będzie przeznaczany na poczet programu sadzenia drzew, co jeszcze bardziej przyczyni się do redukcji CO2. Kiedy możemy się spodziewać inauguracji działań obiektu?
— Pierwotnie realnym terminem otwarcia była wiosna 2020 roku. Wcześniejsze daty spotkały się z równie dużym zainteresowaniem, choć plany pokrzyżowała nam pandemia koronawirusa. W skali regionu projekt jest prekursorski, co spowodowało jeszcze wiele zmian i adaptacji na poziomie budowy, a sam covid i jego następstwa, przedłużyły kolejne etapy prac. Obecnie otwarcie planowane jest na przełomie 2. i 3. kwartału tego roku — wyjaśnia Zbigniew Bagiński.
Wkład w starania o bezemisyjną przestrzeń miejską, łącznie ekologii z urbanistyką, etyczny biznes realizujący najnowsze trendy branżowe. Tak można w dużym skrócie opisać postulaty, które firmuje zespół Implantu. Czy założenia inwestorów spotkają się z oczekiwanym zainteresowaniem? Jeśli wszystkie hasła zapowiadane przez twórców znajdą swoje przełożenie w efektach prac — Warszawa już wkrótce zyska bezprecedensowy punkt, który jest w stanie wywindować trend ekoarchitektury poza granice samej stolicy.
Zielone światło dla przebudowy ul. Suwak!
Plac Defilad wykorzysta wodę z drugiego obiegu
Sienkiewicz laureatem Diamentów Forbesa
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Handel
Po kiełbaski wege czy roślinne burgery sięga coraz więcej konsumentów. Branża roślinna będzie walczyć o utrzymanie takiego nazewnictwa
Kiełbasa bezmięsna, burger roślinny, parówka wegetariańska, stek vege – do takich nazw produktów wielu konsumentów zdążyło się przyzwyczaić i coraz chętniej po nie sięga. Pojawiają się jednak pomysły, by zakazać nazewnictwa charakterystycznego dla produktów mięsnych. Również w Polsce pojawiła się propozycja w tym zakresie ze strony poprzedniego składu resortu rolnictwa pod koniec ubiegłego roku. Zwolennicy uzasadniają ten pomysł ochroną interesów konsumenckich, ale badania pokazują, że tylko niewielki odsetek klientów pomylił produkt wegański i mięsny przy zakupie.
Infrastruktura
Za dwa lata w gdańskim porcie ma powstać baza instalacyjna morskich farm wiatrowych. Będzie ponad pięć razy większa od krakowskiego Rynku Głównego
21-hektarowy Terminal 5, który powstanie na wodach zewnętrznej części gdańskiego portu Baltic Hub, ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych. To duży projekt, którego realizacja może się rozpocząć w drugiej połowie tego roku. Tego typu infrastruktura jest konieczna dla przyspieszenia inwestycji offshore w polskiej części Bałtyku. Pierwsze morskie farmy wiatrowe zaczną produkować zieloną energię w 2026 roku.
Prawo
Społeczne agencje najmu w Polsce dopiero raczkują. Część gmin widzi w nich szansę na walkę z wyludnieniem
W Polsce zawiązało się już i rozpoczyna działalność kilkanaście społecznych agencji najmu, kolejnych kilkanaście jest w trakcie powstawania. To niewiele jak na niemal 2,5 tys. gmin w kraju, jednak eksperci widzą w tym rozwiązaniu duży potencjał. Jak podkreślają, może to być szansa zwłaszcza dla miast średniej wielkości, by walczyć ze zjawiskiem wyludniania. Społeczne agencje najmu we współpracy z gminami pośredniczą w wynajmie mieszkań – gminnych bądź należących do prywatnych właścicieli – osobom, których zarobki nie pozwalają na rynkowy najem, ale nie kwalifikują ich też do otrzymania mieszkania socjalnego.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.