Jak samorządowcy mogą mówić o zmianach klimatu? Przystępnie!
Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ramach kampanii „Nasz Klimat” przygotowało pakiet edukacyjno-informacyjny dla jednostek samorządowych w naszym kraju. W nowoczesnym opracowaniu znalazły się materiały edukacyjne, przykłady dobrych praktyk z Polski i innych krajów, a także nowatorskie materiały graficzne do adaptacji według potrzeb konkretnej gminy. Dokumenty pomogą samorządowcom w przekazywaniu wiedzy o zmianach klimatu w przystępny sposób. Pakiet można pobrać ze strony: www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/klimat-dla-samorzadu.
Ministerstwo Klimatu i Środowiska realizuje kampanię edukacyjną „Nasz Klimat”. Głównym celem działań jest promowanie ekologicznych postaw i nawyków wśród Polaków, budowanie wrażliwości społecznej w zakresie dbania o stan środowiska naturalnego oraz edukacja nt. konsekwencji zmian klimatu i globalnego ocieplenia.
Niezwykle istotnym elementem kampanii jest komunikacja do administracji lokalnego samorządu terytorialnego. W tym zakresie powstały unikatowe materiały edukacyjno-informacyjne do adaptacji i wykorzystania wśród pracowników administracji publicznej oraz mieszkańców gminy.
Pakiet podzielony jest na dwie części – informacyjną oraz graficzno-edukacyjną.
W części informacyjnej znalazły się:
- Kompendium wiedzy o klimacie – informator dla władz gminy i pracowników administracji. W przystępny i klarowny sposób przybliża najważniejsze zagadnienia związane ze zmianami klimatu.
- Przykłady dobrych praktyk realizowanych w Polsce – dokument inspiracyjny, który pomoże zapoznać się z najlepszymi inwestycjami i działalnością jednostek samorządowych na rzecz ochrony klimatu w Polsce.
- Przykłady dobrych praktyk realizowanych w innych krajach – dokument inspiracyjny, który pomoże zapoznać się z najlepszymi inwestycjami i działalnością władz na rzecz ochrony klimatu w Europie i na świecie.
Drugą część pakietu stanowią materiały do wykorzystania w przestrzeni on-line, a także profesjonalnie przygotowane do druku. W części graficzno-edukacyjnej znalazły się:
- Animacja o OZE: „Zielona energia i odnawialne źródła energii – czym są i jak można je wykorzystać?”
- Banner internetowy przybliżający tematykę retencji wody.
- Plakat informacyjny o wydarzeniu organizowanym na terenie gminy – dokument utrzymany w motywie graficznym kampanii jest łatwy do zaadaptowania na własne potrzeby. Może być wykorzystywany jako zapowiedź wydarzenia organizowanego w gminie.
- Broszura informacyjna, która w jasny i przyjazny sposób wyjaśnia najważniejsze pojęcia z zakresu ochrony klimatu. Może być praktycznym, podręcznym informatorem dla pracowników urzędu gminy lub innych jednostek samorządowych. Można ją również traktować jako mini-kompendium wiedzy o klimacie dla mieszkańców.
- Ulotka dwustronna, na której zaprezentowano informacje na temat gospodarki o obiegu zamkniętym.
- Key Visual kampanii, czyli motyw graficzny kampanii „Nasz Klimat”. Plik może być wykorzystany do zastosowania w materiałach promocyjnych gminy – np. na kubkach, torbach wielorazowych czy innych gadżetach.
- Tapeta na pulpit z kalendarzem – zestaw tapet na pulpit na 12 miesięcy z ekonawykami do wdrożenia w każdym miesiącu.
- Naklejki z zasadami segregacji odpadów.
- Prezentacja z listą eko-miejsc w gminie – atrakcyjna wizualnie prezentacja do uzupełnienia według potrzeb i możliwości danej gminy. Prezentacja może służyć pracownikom urzędów, a także mieszkańcom.
- Szablon dobrych praktyk – gotowy szablon prezentacji w programie Power Point do wpisania najważniejszych dobrych praktyk wdrożonych w gminie (np. zdjęcia autobusów hybrydowych, nowe kosze, oświetlenie led w parku itp.). Taka prezentacja przyda się władzom gminy lub pracownikom administracyjnym do podsumowania działań na rzecz ochrony klimatu. Następnie może też być wykorzystywana jako aplikacja do różnego rodzaju konkursów, do przedstawiania na posiedzeniach, spotkaniach, do edukowania dzieci i młodzieży – najmłodszych mieszkańców gminy.
Pakiety można pobrać ze strony kampanii w zakładce „Klimat dla samorządu”: https://www.gov.pl/web/edukacja-ekologiczna/klimat-dla-samorzadu. Materiały zostały również rozesłane do urzędów gmin drogą mailową.
Więcej informacji o kampanii można znaleźć na stronie http://www.naszklimat.gov.pl/.

Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

KE proponuje nowy Fundusz Konkurencyjności. Ma pobudzić inwestycje w strategiczne dla Europy technologie
W środę 16 lipca Komisja Europejska przedstawiła projekt budżetu na lata 2028–2034. Jedna z propozycji zakłada utworzenie Europejskiego Funduszu Konkurencyjności o wartości ponad 400 mld euro, który ma pobudzić inwestycje w technologie strategiczne dla jednolitego rynku. Wśród wspieranych obszarów znalazła się obronność i przestrzeń kosmiczna. Na ten cel ma trafić ponad 130 mld euro, pięciokrotnie więcej niż do tej pory.
Firma
Były prezes PGE: OZE potrzebuje wsparcia magazynów energii. To temat traktowany po macoszemu

Choć udział odnawialnych źródeł energii w miksie energetycznym Polski jest stosunkowo wysoki i rośnie, to ten przyrost jest chaotyczny i nierównomiernie rozłożony miedzy technologiami – wskazuje Forum Energii. Dodatkowo OZE potrzebują wsparcia magazynów energii, a zdaniem Wojciecha Dąbrowskiego, prezesa Fundacji SET, ten temat jest traktowany po macoszemu. Brak magazynów powoduje, że produkcja energii z OZE jest tymczasowo wyłączana, co oznacza marnowanie potencjału tych źródeł.
Infrastruktura
Wzrost wynagrodzeń ekip budowlanych najmocniej wpływa na koszty budowy domu. Zainteresowanie inwestorów mimo to nieznacznie wzrasta

Budowa metra kwadratowego domu w Polsce kosztuje od 5,55 do 6 tys. zł w zależności od województwa – wynika z najnowszych analiz firmy Sekocenbud. Najdrożej jest w Warszawie, gdzie cena za metr kwadratowy domu przekroczyła już 6,2 tys. zł. Na przyrosty kosztów budowy domu wpływają zarówno drożejące materiały budowlane, jak i wyższe wynagrodzenia pracowników. Inwestorzy nie rezygnują jednak z budowy domów jednorodzinnych, co ma związek m.in. z wciąż wysokimi cenami mieszkań czy też obniżką stóp procentowych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.