Jak zbudować markę premium? Sprawdź, co radzą eksperci
W ostatnich latach znacząco wzrosła liczba dobrze zarabiających Polaków. Do takich osób zaliczają się konsumenci, których dochody brutto przekraczają 7,1 tys. złotych. Dotyczy to ok. 1,7 miliona Polaków[1]. Natomiast do 265 tys. osób wzrosła liczba zamożnych Polaków, których zarobki przekraczały 20 tys. złotych brutto miesięcznie. Bogaci konsumenci najchętniej kupują luksusowe samochody, biżuterię, rękodzieło, a także alkohol czy perfumy. A jak zbudować markę premium i pozyskać takich klientów?
Wiedza o tym, jak promować siebie, swój przekaz, swoje cele i to, co reprezentuje firma w świecie biznesu i swoich klientów, zależy od tego, jak dobrze rozwijana jest marka[2]. Marki premium mogą wymagać większych inwestycji, ale mogą również zapewnić lepszy zwrot z poniesionych nakładów.
Odbiorcy marek premium
Odbiorcami marek premium są osoby, które pragną posiadać dobra na co dzień trudno dostępne dla osób przeciętnie zarabiających.
– Budowanie marki premium to długotrwały proces. Firma powinna być oparta na pasji, a jej głównym celem powinno być popularyzowanie danego hobby czy innej wyższej idei. Zyski schodzą na dalszy plan. Zamożne osoby poszukują spersonalizowanych produktów wykonanych z największą starannością. Najważniejsza jest ich jakość, a także sposób wykonania i dostępność dla wąskiego grona odbiorców – mówi Remigiusz Kopiej, właściciel firmy Corona Fishing.
Odbiorcy doceniają wizję i misję firmy, a także jej przesłanie. Marka powinna być zgodna z wartościami, jakie są ważne dla konsumentów.
Kanały dystrybucji produktów premium
Z racji tego, że produkty luksusowe przeznaczone są tylko dla wąskiego grona odbiorców, firmy często specjalnie stawiają dodatkowe przeszkody w drodze do zakupu ich produktów. W ten sposób wzrasta poczucie ich prestiżu i unikalności. Luksus ma także swoją cenę.
Wiele marek luksusowych otwiera się jednak na szersze grono klientów i wykorzystuje nowe kanały sprzedaży. Co druga firma deklaruje wejście w e-commerce w ciągu roku, a 38 proc. już teraz pracuje nad rozszerzeniem kanałów dystrybucji[3].
Liczą się detale
W procesie budowania marki premium konieczne są produkty najwyższej jakości. Remigiusz Kopiej przyznaje, że zamożni klienci zwracają uwagę na szczegóły.
– Dużym zainteresowaniem cieszą się produkty, które są niedostępne na szeroką skalę. Liczy się personalizacja, a także to, kto wykonał dany artykuł. W cenie jest rzemieślnictwo, zatem np. wędki czy przynęty tworzone przez artystów-wędkarzy są atrakcyjne i pożądane. Doświadczenie, a także pasja sprawiają, że rzemieślnicy tworzą wyjątkowe produkty. Lojalność klientów wobec marki zdecydowanie wzrasta, gdy ta ma do zaoferowania coś, czego nie mają inni – dodaje.
Wielu konsumentów wybiera dany produkt z uwagi na dobry stosunek ceny do jakości. Ten pierwszy czynnik zdecydowanie schodzi na dalszy plan w przypadku marek luksusowych.
Wyzwania w budowaniu marki premium
Markę premium – tak jak każdą inną – tworzą klienci. Ogromną rolę odgrywa siła rekomendacji. Ponad 80 proc. osób przyznaje, że wybiera produkty, które mają dobrą opinię wśród innych. To szczególnie ważne w przypadku marek premium. Marketing szeptany to jedno z najskuteczniejszych narzędzi XXI wieku.
Są marki, które od dziesięcioleci komunikują jakość, aby nie stracić swojego statusu. Budowanie marki premium wymaga odpowiedniego podejścia do komunikacji i dialogu z klientem.
[1] Rynek dóbr luksusowych w Polsce. Raport KPMG
[2] https://www.outbrain.com/blog/building-premium-brand/
[3] Mobile Institute

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia kontroli celno-skarbowych i podatkowych. Wskazują na potrzebę dialogu z kontrolerami
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców. W ramach deregulacji prowadzonej przez rząd domagają się oni większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony organów podatkowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia. Te zmiany mogłyby poprawić atmosferę i klimat dyskusji między przedsiębiorcami a rządem.
Bankowość
Banki zainteresowane projektami gospodarki obiegu zamkniętego. Chętniej finansują takie inwestycje

Rynek zrównoważonego finansowania rośnie. Banki stawiają na rozwój oferty zielonych instrumentów, które przedsiębiorcy i inne instytucje mogą przeznaczyć na sfinansowanie inwestycji z różnych obszarów ESG. Są wśród nich zarówno zielone obligacje, jak i kredyty połączone z realizacją konkretnych celów klimatycznych. Jednym z obszarów, które chcą finansować firmy w ramach ESG, jest gospodarka obiegu zamkniętego, czyli zamykanie obiegu produktów w myśl zasady reduce, reuse i recycle (ogranicz, użyj ponownie, przetwórz).
Handel
E-papierosy i aromatyzowane saszetki nikotynowe mogą zniknąć z rynku. Ministerstwo Zdrowia chce całkowitego zakazu ich sprzedaży

W wykazie prac legislacyjnych pojawiła się nowa propozycja Ministerstwa Zdrowia, która przewiduje zakaz wprowadzania do obrotu papierosów elektronicznych jednorazowego użytku – zarówno tych z nikotyną, jak i bez niej, oraz zakaz stosowania aromatów w woreczkach nikotynowych. Projekt trafił do konsultacji społecznych. To już kolejna regulacja sektora tytoniowego w ostatnich miesiącach. Przedstawiciele biznesu podkreślają, że to chaos regulacyjny, który wpływa na brak poczucia pewności prawnej i decyzje inwestycyjne.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.