Komunikaty PR

JEDZENIE PREZENTEM NA ŚWIĘTA? - TOO GOOD TO GO ZBADAŁO POSTAWY POLAKÓW

2022-12-20  |  01:00

Tegoroczne święta w dobie wysokiej inflacji będą najskromniejsze od lat. Prawie połowa Polaków deklaruje, że przygotuje mniej niż 12 potraw na wigilijny stół, a w pierwszej kolejności rozważa rezygnację z ryby po grecku (45%). Mimo że w trudnych czasach jedzenie jest cennym „prezentem”, to jednocześnie wciąż wyrzucamy żywność – potwierdziło to 39% Polaków. Co i dlaczego marnujemy postanowiło zbadać Too Good To Go we współpracy z Kantar Public.

Najnowszy szybki odczyt inflacji pokazał, że w listopadzie jedzenie podrożało o 22,3%[1]. W jaki sposób wysokie ceny odcisną się na przygotowaniach bożonarodzeniowych? Wyniki raportu Kantar Public dla Too Good To Go pokazują, że prawie dla wszystkich badanych (93%) tegoroczne święta będą inne niż w poprzednich latach. W wielu polskich domach kolacja wigilijna liczyć będzie mniej niż 12 potraw - aż 49% ankietowanych rozważa rezygnację z przygotowania jednej lub więcej świątecznych potraw.

 

W święta do kosza trafia więcej jedzenia. Jak będzie w tym roku?

W związku z wysoką inflacją przed tegorocznymi świętami Polacy będą szukać oszczędności. Jak? Prawie połowa z ankietowanych (47%) rozejrzy się za promocjami, 33% wybierze tańsze zamienniki produktów, 29% badanych ma zamiar przeznaczyć mniejsze kwoty na prezenty, a 17% z nich chciałoby zmniejszyć porcje przygotowanych potraw. Cięcia w domowych budżetach sprawią, że niektórych tradycyjnych potraw może w tym roku po prostu zabraknąć. Wśród dań, z których badani najchętniej by zrezygnowali, najczęściej pojawiały się: ryba po grecku (45%), pieczeń (44%), galareta wieprzowa/drobiowa (42%) oraz karp (40%).

Choć w przygotowanie wigilijnych potraw wkładamy wiele serca, czasu i pieniędzy, to aż 39% Polaków otwarcie przyznaje, że zdarza im się wyrzucać świąteczne jedzenie, a najczęstszym powodem jest jego zepsucie (52%). Co wyrzucamy? Głównie sałatkę jarzynową (51%), pieczywo (38%), warzywa i owoce (22%), śledzie (21%) i rybę po grecku (20%). Wyniki pokazują pewien paradoks w naszym postępowaniu - z jednej strony wspomniana sałatka jarzynowa jest wyrzucana najczęściej ze wszystkich dań, z drugiej - aż 91% Polaków nie wyobraża sobie bez niej stołu wigilijnego.

Ile wydamy na świąteczne jedzenie?

Najwięcej ankietowanych (32%) deklaruje, że w okresie bożonarodzeniowym przeznaczy 300 – 500 złotych na żywność. Trochę mniej osób, bo 22%, planuje wydać z tej okazji 600 - 1000 złotych, 17% respondentów wskazuje na 200 - 300 złotych, natomiast 7% respondentów deklaruje kwotę wyższą niż 1000 złotych. W związku z rosnącymi cenami żywności, 35% Polaków uważa, że kupno jedzenia pochłonie większą część świątecznego budżetu. 29% ankietowanych jest odmiennego zdania i uważa, że przedświąteczne wydatki zdominują prezenty, z kolei 30% osób planuje przeznaczyć tyle samo pieniędzy na jedzenie, co na upominki.

Polacy chcą ograniczać marnowanie jedzenia

Większość Polaków planuje w trakcie tegorocznych świąt Bożego Narodzenia zwracać większą uwagę na kwestię wyrzucania jedzenia - deklaruje to 61% ankietowanych. Najważniejszymi powodami takiej decyzji są rosnące ceny (69%) oraz coraz większa świadomość Polaków (48%). Kwestie związane ze zmianami klimatu nie są bez znaczenia: 28% ankietowanych wskazuje na zły wpływ produkcji żywności na środowisko naturalne. W tej kwestii jest jednak sporo do poprawy. Okazuje się, że 24% ankietowanych nigdy nie przerabiało jedzenia świątecznego, by wydłużyć jego przydatność do spożycia. Podzielenie się nadwyżkowym jedzeniem to również jeden ze sposóbów na przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Święta Bożego Narodzenia będą dobrą okazją do wsparcia inicjatyw charytatywnych - 27% Polaków deklaruje, że chce z tej możliwości skorzystać.

“Nadal marnujemy ogromne ilości żywności – w czasie świąt jest to 30% więcej niż pozostałych miesiącach. Kwestia rosnących cen zwiększa widoczność tego problemu, bo wyraźnie odczuwamy, że wraz z jedzeniem wyrzucamy pieniądze. W dobie szalejącej inflacji sprytnym rozwiązaniem jest ratowanie paczek-niespodzianek z supermarketów. Dzięki temu możemy pozyskać podstawowe produkty za jedną trzecią ceny i być może na ich bazie przygotować świąteczne posiłki” - mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go.


Badanie przeprowadzono przez Kantar Public dla Too Good To Go
w listopadzie 2022 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18 roku życia.

 


[1]  Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2022 roku – GUS.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Andrzej Gałdecki, Key Account Manager w DPD Polska
2025-07-21 | 13:00

Komentarz rynkowy DPD Polska: efekt rekompensaty szansą dla e-commerce w sezonie letnim

Sezon wakacyjny niesie ze sobą nie tylko wzmożony ruch turystyczny, ale i ciekawe zmiany w zachowaniach konsumenckich.  Gdy z różnych powodów –
Konsument Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo
2025-05-28 | 09:00

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Z okazji Międzynarodowego Dnia Burgera, przypadającego na 28 maja, Glovo podsumowuje kulinarne wybory Polaków. W 2024 roku zamówili oni ponad 30% więcej burgerów niż rok
Konsument Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle
2025-05-22 | 22:00

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Już 23 maja na ekrany powraca kultowa opowieść o przyjaźni z hawajskim klimatem – Lilo i Stich. Wraz z premierą filmu, Glovo zachęca użytkowników do

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Handel

Mercosur to tylko wierzchołek góry lodowej. UE ma ponad 40 umów handlowych, które mogą destabilizować rynek rolny

Umowa handlowa między UE a krajami Mercosur może znacząco zaburzyć konkurencję na rynku rolnym i osłabić pozycję unijnych, w tym polskich, producentów – ostrzegają rolnicy i producenci żywności. Umowie sprzeciwia się część krajów unijnych, które domagają się klauzuli ochronnych oraz limitów importowych. – Problemem jest jednak nie tylko ta konkretna umowa. Chodzi o cały system wolnego handlu, który się kumuluje z dziesiątek innych porozumień – podkreśla Andrzej Gantner, wiceprezes Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Firma

Dzięki zdalnej weryfikacji tożsamości z wykorzystaniem AI firmy zminimalizowały liczbę oszustw. Rozwiązania wykorzystuje głównie sektor finansowy

Z najnowszych danych Eurostatu wynika, że w 2024 roku 5,9 proc. polskich firm korzystało z rozwiązań z zakresu sztucznej inteligencji. W 2023 roku był to odsetek na poziomie 3,67 proc. Wciąż jednak jest to wynik poniżej średniej unijnej, która wyniosła 13,48 proc. Jednym z obszarów, który cieszy się coraz większym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców, jest weryfikacja tożsamości przez AI, zwłaszcza w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia czy turystyka. Jej zastosowanie ma na celu głównie przeciwdziałać oszustwom i spełniać wymogi regulacyjne.

Prawo

Daniel Obajtek: Własne wydobycie i operacyjne magazyny to filary bezpieczeństwa. Zgoda na magazyny gazu poza krajem to rezygnacja z suwerenności energetycznej

Były prezes Orlenu ostrzega przed zmianami w ustawie o zapasach ropy naftowej, produktów naftowych i gazu ziemnego. Jego zdaniem przygotowana przez rząd nowelizacja tzw. ustawy magazynowej i ujednolicanie unijnej polityki energetycznej to zagrożenie dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. W jego opinii tylko silna spółka narodowa, własne wydobycie, krajowe magazyny i zbilansowany miks energetyczny zapewnią Polsce bezpieczeństwo i konkurencyjność.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.