Komunikaty PR

JEDZENIE PREZENTEM NA ŚWIĘTA? - TOO GOOD TO GO ZBADAŁO POSTAWY POLAKÓW

2022-12-20  |  01:00

Tegoroczne święta w dobie wysokiej inflacji będą najskromniejsze od lat. Prawie połowa Polaków deklaruje, że przygotuje mniej niż 12 potraw na wigilijny stół, a w pierwszej kolejności rozważa rezygnację z ryby po grecku (45%). Mimo że w trudnych czasach jedzenie jest cennym „prezentem”, to jednocześnie wciąż wyrzucamy żywność – potwierdziło to 39% Polaków. Co i dlaczego marnujemy postanowiło zbadać Too Good To Go we współpracy z Kantar Public.

Najnowszy szybki odczyt inflacji pokazał, że w listopadzie jedzenie podrożało o 22,3%[1]. W jaki sposób wysokie ceny odcisną się na przygotowaniach bożonarodzeniowych? Wyniki raportu Kantar Public dla Too Good To Go pokazują, że prawie dla wszystkich badanych (93%) tegoroczne święta będą inne niż w poprzednich latach. W wielu polskich domach kolacja wigilijna liczyć będzie mniej niż 12 potraw - aż 49% ankietowanych rozważa rezygnację z przygotowania jednej lub więcej świątecznych potraw.

 

W święta do kosza trafia więcej jedzenia. Jak będzie w tym roku?

W związku z wysoką inflacją przed tegorocznymi świętami Polacy będą szukać oszczędności. Jak? Prawie połowa z ankietowanych (47%) rozejrzy się za promocjami, 33% wybierze tańsze zamienniki produktów, 29% badanych ma zamiar przeznaczyć mniejsze kwoty na prezenty, a 17% z nich chciałoby zmniejszyć porcje przygotowanych potraw. Cięcia w domowych budżetach sprawią, że niektórych tradycyjnych potraw może w tym roku po prostu zabraknąć. Wśród dań, z których badani najchętniej by zrezygnowali, najczęściej pojawiały się: ryba po grecku (45%), pieczeń (44%), galareta wieprzowa/drobiowa (42%) oraz karp (40%).

Choć w przygotowanie wigilijnych potraw wkładamy wiele serca, czasu i pieniędzy, to aż 39% Polaków otwarcie przyznaje, że zdarza im się wyrzucać świąteczne jedzenie, a najczęstszym powodem jest jego zepsucie (52%). Co wyrzucamy? Głównie sałatkę jarzynową (51%), pieczywo (38%), warzywa i owoce (22%), śledzie (21%) i rybę po grecku (20%). Wyniki pokazują pewien paradoks w naszym postępowaniu - z jednej strony wspomniana sałatka jarzynowa jest wyrzucana najczęściej ze wszystkich dań, z drugiej - aż 91% Polaków nie wyobraża sobie bez niej stołu wigilijnego.

Ile wydamy na świąteczne jedzenie?

Najwięcej ankietowanych (32%) deklaruje, że w okresie bożonarodzeniowym przeznaczy 300 – 500 złotych na żywność. Trochę mniej osób, bo 22%, planuje wydać z tej okazji 600 - 1000 złotych, 17% respondentów wskazuje na 200 - 300 złotych, natomiast 7% respondentów deklaruje kwotę wyższą niż 1000 złotych. W związku z rosnącymi cenami żywności, 35% Polaków uważa, że kupno jedzenia pochłonie większą część świątecznego budżetu. 29% ankietowanych jest odmiennego zdania i uważa, że przedświąteczne wydatki zdominują prezenty, z kolei 30% osób planuje przeznaczyć tyle samo pieniędzy na jedzenie, co na upominki.

Polacy chcą ograniczać marnowanie jedzenia

Większość Polaków planuje w trakcie tegorocznych świąt Bożego Narodzenia zwracać większą uwagę na kwestię wyrzucania jedzenia - deklaruje to 61% ankietowanych. Najważniejszymi powodami takiej decyzji są rosnące ceny (69%) oraz coraz większa świadomość Polaków (48%). Kwestie związane ze zmianami klimatu nie są bez znaczenia: 28% ankietowanych wskazuje na zły wpływ produkcji żywności na środowisko naturalne. W tej kwestii jest jednak sporo do poprawy. Okazuje się, że 24% ankietowanych nigdy nie przerabiało jedzenia świątecznego, by wydłużyć jego przydatność do spożycia. Podzielenie się nadwyżkowym jedzeniem to również jeden ze sposóbów na przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Święta Bożego Narodzenia będą dobrą okazją do wsparcia inicjatyw charytatywnych - 27% Polaków deklaruje, że chce z tej możliwości skorzystać.

“Nadal marnujemy ogromne ilości żywności – w czasie świąt jest to 30% więcej niż pozostałych miesiącach. Kwestia rosnących cen zwiększa widoczność tego problemu, bo wyraźnie odczuwamy, że wraz z jedzeniem wyrzucamy pieniądze. W dobie szalejącej inflacji sprytnym rozwiązaniem jest ratowanie paczek-niespodzianek z supermarketów. Dzięki temu możemy pozyskać podstawowe produkty za jedną trzecią ceny i być może na ich bazie przygotować świąteczne posiłki” - mówi Anna Kurnatowska, Country Managerka Too Good To Go.


Badanie przeprowadzono przez Kantar Public dla Too Good To Go
w listopadzie 2022 roku na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie 1000 Polaków w wieku powyżej 18 roku życia.

 


[1]  Wskaźniki cen towarów i usług konsumpcyjnych w listopadzie 2022 roku – GUS.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Konsument Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów Biuro prasowe
2025-04-29 | 06:00

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów

Problem z odróżnieniem piw alkoholowych i bezalkoholowych, potrzeba wyraźnego zróżnicowania opakowań dla obu wariantów oraz całkowity zakaz reklamy
Konsument Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!
2025-04-21 | 23:50

Akcje promocyjne oraz nagrody, które zdobywają klienta i napędzają sprzedaż. Jak zdobyć serca konsumentów? Najnowszy raport!

Jakie akcje promocyjne skutecznie angażują konsumentów i zwiększają sprzedaż? Które nagrody są najbardziej pożądane i wpływają na efekt? Aż 80% Polaków
Konsument Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?
2025-03-19 | 23:00

Międzynarodowy Dzień Szczęścia i tiramisu – przypadek czy przeznaczenie?

Tiramisu, comfort food i szczęście na zamówienie. Jak jedzenie poprawia nastrój w Międzynarodowy Dzień Szczęścia. Szczęście ma wiele smaków, ale jeden

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Zielona transformacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. Mimo to firmy traktują ją jako szansę dla siebie i Europy

Bez zaangażowania największych firm, które ograniczają własny ślad węglowy, będzie trudno o transformację energetyczną. Jak wynika z danych Europejskiego Banku Inwestycyjnego, w ubiegłym roku 61 proc. przedsiębiorstw z UE zainwestowało w walkę ze zmianą klimatu. Choć z tymi inwestycjami wiążą się zwykle ogromne koszty, część firm traktuje je jako szansę na podniesienie swojej konkurencyjności. Wśród znaczących korzyści podnoszą też kwestię zmniejszania zależności od dostaw surowców energetycznych z innych krajów.

Prawo

Rolnicy z Wielkopolski i Opolszczyzny protestują przeciwko likwidacji ich miejsc pracy. Minister rolnictwa deklaruje szukanie rozwiązań

W czwartek 24 kwietnia pracownicy towarowych gospodarstw rolnych z województw wielkopolskiego i opolskiego protestowali przed Ministerstwem Rolnictwa i Rozwoju Wsi w Warszawie. To już kolejny – po poznańskim – protest, który ma zwrócić uwagę na opieszałość urzędników w związku z zagospodarowaniem zwracanych do Zasobu Skarbu Państwa dzierżawionych gruntów, na których dziś prowadzona jest działalność rolnicza. Minister Czesław Siekierski przyjął delegację pracowników, która przekazała petycję z postulatami wymagającymi pilnych działań urzędniczych.

Prawo

W połowie maja pierwszym pakietem deregulacyjnym zajmie się Senat. Trwają prace nad drugim pakietem

Zgodnie z zaplanowanym porządkiem obrad na posiedzeniu 14–15 maja Senat zajmie się pierwszym pakietem deregulacyjnym, przygotowanym przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Przyjęty w ubiegłym tygodniu przez Sejm dokument zawiera około 40 rozwiązań, które mają ułatwić prowadzenie biznesu. W ciągu kilku miesięcy efekty mają być odczuwalne dla przedsiębiorców. Jednocześnie trwają już prace nad kolejnymi propozycjami deregulacyjnymi.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.