Komunikaty PR

Już 35 proc. Polaków padło ofiarą cyberprzestępców. Nowe dane ClickMeeting

2023-03-13  |  09:55
Biuro prasowe
Kontakt

Ewa Malicka
Rocket Science

Pływacka 3/2
02-633 Warszawa
ewa.malicka|rocketscience.com.pl| |ewa.malicka|rocketscience.com.pl
781453815
https://www.rocketscience.com.pl/

Jedynie ⅓ z nas czuje się spokojna o swoje dane w sieci. Jednocześnie aż 65 proc. Polaków martwi się swoim bezpieczeństwem, a już 35 proc. miało do czynienia z cyberprzestępczością. Zabezpieczając się, najczęściej zwracamy uwagę na pliki cookies i ustawienia prywatności w komputerze i na telefonie. Co ciekawe badani coraz rzadziej korzystają z trybu incognito. Jednak wciąż tylko połowa ankietowanych zna narzędzia chroniące nas w świecie online. Polska platforma ClickMeeting po raz kolejny przeprowadziła badanie dotyczące bezpieczeństwa w sieci.

Z najnowszego badania ClickMeeting wynika, że 65 proc. Polaków martwi się swoim bezpieczeństwem w sieci, a zaledwie 20 proc. czuje się bezpiecznie. Natomiast 16 proc. z nas nie czuje w tym kontekście obaw, a 19 proc. nie zastanawiało się nad tym.

Zaledwie z nas czuje, że nasze dane są bezpieczne w sieci

Ankietowani zostali zapytani między innymi o to, czy czują się w sieci bezpiecznie w kontekście ochrony swoich danych. Jedynie 20 proc. badanych nie boi się o swoje dane, natomiast 41 proc. czuje się zabezpieczonych, jednak wolałoby bardziej. Aż 27 proc. nie czuje, że ich dane są chronione internecie, jednak chciałaby to zmienić, a 13 proc. badanych odpowiedziało, że nie zastanawiało się nad tymi kwestiami.

Ponad połowa Polaków zna narzędzia poprawiające bezpieczeństwo w sieci, ale o prywatność zawsze dba tylko 36 proc. 

Jak się okazuje, ponad połowa (52 proc.) z nas zna narzędzia, które poprawiają bezpieczeństwo w sieci. Blisko ⅓ Polaków (28 proc.) nie zna takich rozwiązań, a 20 proc. badanych przyznaje, że nigdy ich nie szukała. Jednocześnie tylko 36 proc. ankietowanych deklaruje, że zawsze dba o swoją prywatność w wirtualnym świecie, a 56 proc. dba, ale nie za każdym razem, jednak się stara. Natomiast 6 proc. z nas nie myśli o tych kwestiach, ponieważ nie wie, jak o nie zadbać, a 1 proc. badanych nie robi tego, bo nie ma to dla nich znaczenia.

Najczęściej zwracamy uwagę na pliki cookies oraz ustawienia w komputerze i na telefonie

Badani zostali zapytani również o to, w jaki sposób dbają o swoje bezpieczeństwo w sieci. Jak się okazało, Polacy najczęściej zwracają uwagę na pliki cookies (60 proc.), dbają o ustawienia prywatności na komputerze i na telefonie (63 proc.) oraz używają aplikacji blokujących śledzenie ruchu w przeglądarce (26 proc.). Inne sposoby, jakie wskazali ankietowani, to: szyfrowana poczta elektroniczna (21 proc.), korzystanie z trybu incognito w przeglądarce (19 proc., co ciekawe w 2022 roku aż 40 proc. badanych deklarowało korzystanie z tej opcji), korzystanie z VPN (12 proc.), używanie komunikatorów szyfrujących przesył danych (12 proc.) oraz szyfrowanie poufnych plików (11 proc.).

Już 35 proc. Polaków znalazło się w sytuacji wirtualnego niebezpieczeństwa

Połowa z nas nigdy nie miała do czynienia z zagrożeniem związanym z bezpieczeństwem w sieci. Natomiast 11 proc. Polaków doświadczyło takiego zagrożenia, a konkretnie phishingu (wyłudzenie danych poprzez podszywanie się pod inną osobę lub instytucję), kolejne 11 proc. doświadczyło wykorzystania przez malware (złośliwe oprogramowanie), a 13 proc. było ofiarą innej niebezpiecznej sytuacji. Jednocześnie 19 proc. nie znalazło się nigdy w takiej sytuacji, ale ktoś z ich bliskiej rodziny padł ofiarą cyberprzestępców.

Metodologia:

Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej grupie Polaków powyżej 18 roku życia (od 18 do 34 roku życia 26 proc., od 35 do 54 roku 35 proc. i powyżej 55 roku 39 proc.). Kobiety stanowiły 52 proc. ankietowanych, a mężczyźni 48 proc. Badani to mieszkańcy miejscowości liczących do 5 tys. mieszkańców (40 proc.), od 5 do 20 tys. mieszkańców (11 proc.), od 20 do 100 tys. mieszkańców (20 proc.), od 100 do 500 tys. mieszkańców (17 proc.) i powyżej 500 tys. mieszkańców (12 proc.).

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Rocket Science
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
IT i technologie Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska Biuro prasowe
2025-06-04 | 15:30

Cyberbezpieczeństwo dla firm – skuteczne rozwiązania iIT Distribution Polska

Współczesne przedsiębiorstwa nie mogą pozwolić sobie na brak ochrony w świecie cyfrowym. Codziennie pojawiają się nowe zagrożenia: wycieki danych, ataki phishingowe,
IT i technologie Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25
2025-05-13 | 14:45

Emitel Partnerem Technologicznym Impact’25

Emitel ponownie został Partnerem Technologicznym konferencji Impact’25 – jednego z najważniejszych wydarzeń poświęconych nowoczesnym technologiom, gospodarce
IT i technologie Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?
2025-04-29 | 10:00

Polki najbardziej przedsiębiorczymi kobietami w Unii Europejskiej. Jak w biznesie może pomóc im AI?

Udział kobiet na stanowiskach kierowniczych w Polsce wynosi 43 % i jest to drugi najwyższy wynik w Europie (wyżej jest jedynie Łotwa – 46%).* Polki od lat udowadniają,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Dzięki e-commerce rośnie eksport polskich małych i średnich przedsiębiorców. Wartość ich sprzedaży na Amazon przekracza rocznie 5 mld zł

Mali i średni przedsiębiorcy coraz lepiej radzą sobie na arenie międzynarodowej, choć na razie tylko niecałe 5 proc. z nich sprzedaje swoje produkty za granicę. Duże możliwości ekspansji zagranicznej dają im e-commerce i współpraca z marketplace’ami. Za pośrednictwem Amazon w 2024 roku polskie MŚP sprzedały produkty za ponad 5,1 mld zł. Model sprzedaży sklepu umożliwia przedsiębiorcom z Polski działanie na skalę, która jeszcze kilka lat temu wydawała się zarezerwowana głównie dla największych marek

Polityka

Większość Polaków sprzeciwia się wprowadzeniu euro. Problemem może być brak dobrej komunikacji

– ​Polska należy do siedmiu krajów UE, które do tej pory nie wprowadziły jeszcze euro.  Choć zobowiązaliśmy się do przyjęcia wspólnej waluty w traktacie akcesyjnym, nigdy nie podjęliśmy konsekwentnych działań w tym kierunku – ocenia europosłanka Nowej Lewicy Joanna Scheuring-Wielgus. W dodatku tylko co czwarty Polak jest zwolennikiem zmiany waluty. Również obecna sytuacja gospodarcza – wysoka inflacja i rosnący deficyt – nie sprzyjają dyskusji o przyjęciu euro.

Handel

Źle wprowadzony system ROP może oznaczać duży wzrost cen dla konsumentów. Podrożeć mogą produkty spożywcze

Ministerstwo Klimatu i Środowiska proponuje powierzenie NFOŚiGW zadań organizacji odpowiedzialności producenta, która w imieniu producentów będzie realizowała obowiązki wynikające z ROP w ramach zamkniętego obiegu finansowego. Przedstawiciele Polskiej Federacji Producentów Żywności i sektora odzysku odpadów ostrzegają, że może utrudnić to Polsce wypełnienie unijnych wymogów w zakresie selektywnej zbiórki odpadów, a co za tym idzie, może się wiązać z karami, a w konsekwencji – ze wzrostem cen.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.