Komunikaty PR

Kampania: Czas na bezpieczny rower. Coraz więcej wypadków z udziałem rowerzystów

2022-07-22  |  16:45
Biuro prasowe
Do pobrania jpg ( 0.01 MB )

Kampania: Czas na bezpieczny rower. Coraz więcej wypadków z udziałem rowerzystów

Tylko w tym roku, jak wynika ze wstępnych, policyjnych danych doszło do 1101 wypadków drogowych z udziałem rowerzystów, w których niestety 55 rowerzystów poniosło śmierć, a 1002 zostało rannych. Organizatorzy akcji #Czasnabezpiecznyrower apelują o zwiększoną uwagę na drogach i przestrzeganie przepisów, dzięki czemu można uniknąć wielu nieprzyjemnych zdarzeń.

Nowoczesne i komfortowe drogi rowerowe, które powstają w wielu miejscach w Polsce, zachęcają do podróży na rowerze. Trasy ciągnące się nieprzerwanie dziesiątkami kilometrów oferują niezapomniane wrażenia, a także szybkie i bezpieczne podróżowanie. „Hormon szczęścia” można wyprodukować sobie łatwo i szybko, czy to kręcąc się po mieście, czy wybierając tereny podmiejskie. Te drugie stanowią co prawda wyzwanie dla nóg i reszty ciała, ale sprawiają zazwyczaj zdecydowanie większą przyjemność. „Zazwyczaj”, bo lato to… niebezpieczna pora dla rowerzystów.

"Jeżeli chcemy poruszać się bezpiecznie rowerem po drodze, musimy zacząć od podstaw. Przede wszystkim powinniśmy zapoznać się z przepisami ruchu drogowego a więc ustawą Prawo o ruchu drogowym, która m.in. określa zasady ruchu na drogach publicznych, w strefach zamieszkania i strefach ruchu oraz stosować się do nich. Warto uświadamiać rowerzystów, że zgodnie z przepisami są oni kierującymi pojazdem, co oznacza, że mają zarówno swoje prawa, ale też i obowiązki. Jednym z nich jest chociażby wyposażenie swojego roweru z przodu – w co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej, z tyłu – co najmniej w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt i co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec, a także dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku” - mówi podkom. Michał Gaweł z Wydziału Prasowo-Informacyjnego Komendy Głównej Policji.

Niepokojące statystyki

Jak wynika ze wstępnych danych, od początku roku do końca maja rowerzyści spowodowali 349 wypadków w których zginęły 24 osoby. Jest to znaczący wzrost w porównaniu z tym okresem ubiegłego roku – gdy takich zdarzeń zanotowano 275 a śmierć poniosło 25 osób. Wypadków z udziałem rowerzystów zanotowano 1101, przy 874 w 2021 roku i 998 w 2020. Niestety, aż 55 rowerzystów już w tym roku zginęło na drogach. W 2021 roku było 53 ofiar, zaś w 2020 aż 73.

Należy pokreślić, że zarówno rowerzyści, ale również piesi, którzy w żaden sposób nie są chronieni nadwoziem pojazdu są tzw. niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego. To ta grupa uczestników ruchu, która jest najbardziej narażona na utratę zdrowia, a nawet i życia szczególnie w kontakcie z innym pojazdem. Dlatego tak ważne jest przypominanie o rozsądku, szczególnej ostrożności czy o zasadzie ograniczonego zaufania. Do najczęstszych grzechów rowerzystów należy przede wszystkim jazda po chodniku, jazda wzdłuż po przejściu dla pieszych oraz nieprawidłowe oświetlenie. Natomiast względem pieszych to nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych i wchodzącemu na to przejście oraz nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy skręcaniu w drogę poprzeczną” – dodaje podkom. Michał Gaweł.

Kolejne „grzechy” rowerzystów wymienia kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. „Nadal możemy do nich zaliczyć niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, źle wykonany manewr skrętu, nie przestrzeganie znaków drogowych czy też nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu" – mówi Robert Opas. „Do większości wypadków z udziałem rowerzystów dochodzi w terenie zabudowanym. W 2021 było to 3056 zdarzeń w porównaniu do 457 wypadków w terenie niezabudowanym. Warto odnotować jednak, że śmiertelność rowerzystów w wypadkach w terenie niezabudowanym jest znacznie wyższa.

Niestety ale było ich aż 95 przy 90 ofiar śmiertelnych w terenie zabudowanym. Najwięcej wypadków w których poszkodowani byli rowerzyści to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu przez kierujących innymi rodzajami pojazdów. Takich zdarzeń było aż 1170 w których rannych zostało 1153 osoby a 18 poniosło śmierć" – dodaje doświadczony policjant.

Dobrze Cię widzieć

Jeżdżąc na rowerze (czy jakimkolwiek innym pojeździe) powinniśmy być widoczni dla innych uczestników ruchu – zarówno pieszych, jak i zmotoryzowanych. Im lepiej widać rowerzystę, tym więcej czasu na reakcję ma inny użytkownik drogi. Niestety, często kierowcy aut dostrzegają jednoślady w ostatniej chwili, zwłaszcza nocą czy przy złej pogodzie, ale także w środku słonecznego dnia. Także duże skupiska ludzi i świateł mogą rozpraszać kierowców. Czasami samochód ma po prostu brudną szybę, a motocyklista – zaparowaną przyłbicę kasku. Co ciekawe, badania dowodzą, że noc poprawia widoczność rowerzysty, ale tylko pod warunkiem, że jednoślad i jego kierowca są odpowiednio wyposażeni w światła i odblaski zarówno na pojeździe, jak i stroju cyklisty – na jego butach, nogawkach, kasku czy rękawach. Im więcej świetlistych wstawek, tym lepiej! Może to i stylowe, ale wybierając się na rower unikajmy czarnego stroju – idealne kolory to te jaskrawe lub fluo.

Bodaj najbardziej niebezpieczną porą dnia jest zapadanie zmroku – nie działają jeszcze odblaski, a oświetlenie nie jest tak kontrastowe. Także w czasie deszczu rowerzyści są bardziej zagrożeni: mokry asfalt mocno odbija światła samochodów oślepiając kierowców, szyby aut bywają zaparowane, a wycieraczki nieskuteczne.

Po prostu pamiętajmy: fakt, że rowerzyści widzą wyraźnie oświetlone i ryczące samochody, nie oznacza wcale, że ich kierowcy dostrzegają cyklistów.

Przez łąki, przez pola, przez tory…

Kolejne potencjalne zagrożenia dla rowerzystów to tory kolejowe – na przejeździe powinniśmy zachować szczególną ostrożność i pełną koncentrację. W zderzeniu z pędzącym pociągiem nawet pasażerowie auta nie mają szans, a co dopiero niechroniony niczym rowerzysta. Droga hamowania rozpędzonego pociągu (i wcale nie chodzi o Pendolino!) może wynieść nawet półtora kilometra! Gdy naszą trasę przetną tory kolejowe, bezwzględnie stosujmy się do znaków i przepisów – ich omijanie czy ignorowanie jest śmiertelnie niebezpieczne. Naszą szczególną czujność powinna budzić obecność charakterystycznego, ośmiokątnego znaku STOP. Ale przed każdym przejazdem trzeba się zatrzymać, zejść z roweru i upewnić, czy z żadnej ze stron nie nadjeżdża pociąg. Nie wolno przechodzić pod zamkniętymi rogatkami ani trenować slalomu wokół zamkniętych półrogatek. Wspomniane Pendolino pędzi z prędkością nawet 250 km na godz., więc zbliżający się skład usłyszymy i zobaczymy w ostatniej sekundzie. Oby nie była to ostatnia sekunda naszego życia.

Ale przepisy to nie wszystko. Warto stosować również dobre praktyki, jak np. komunikację za pomocą gestów podczas jazdy w kolumnie, która może zapobiec wjechaniu komuś „w koło”. Prosta sygnalizacja ręką zapowie nagłe zatrzymanie się, zwolnienie tempa, ominięcie dziury w drodze czy zmianę pasa jazdy. Skąd czerpać tę wiedzę? Zapytaj po prostu kogoś, kto ma większą praktykę w podróżowaniu na dwóch kółkach, albo jadąc obserwuj innych – ta nauka nie jest ani trudna, ani czasochłonna.

Wielu tych tragicznych zdarzeń na pewno dałoby się uniknąć, dzięki zmniejszeniu prędkości przez rowerzystów, choćby w momencie zbliżania się do przejazdu rowerowego, gdzie mamy do czynienia z wieloma niebezpiecznymi zdarzeniami. Wszyscy uczestnicy ruchu drogowego powinny zawsze pamiętać, że nie są jedynymi użytkownikami dróg" – podsumowuje kom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Letnie podróże na rowerze mogą być sielankowe i pełne miłych doznań, ale tylko pod warunkiem, że będziemy rozważni i przewidujący. To niewielka cena za kolejne fajne lato w naszym życiorysie.

 

***

#CzasNaBezpiecznyRower

Kampania społeczna o charakterze edukacyjnym skierowana przede wszystkim do rowerzystów, ale także do innych uczestników ruchu drogowego. Celem kampanii jest promowanie świadomego i bezpiecznego zachowania na drodze. Odwołując się do głównej przyczyny wypadków z udziałem rowerzystów – nieznajomości przepisów – przypominamy najważniejsze punkty rowerowego kodeksu. Akcja wspierana przez Fundację ANDER i FRANCOR. Partnerem akcji jest BikeExpo Narodowy Test Rowerowy.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Właściciele zwierząt wydają więcej na roboty sprzątające i sprzątają częściej – wyniki badania zleconego przez eufy Biuro prasowe
2025-06-12 | 10:15

Właściciele zwierząt wydają więcej na roboty sprzątające i sprzątają częściej – wyniki badania zleconego przez eufy

Anker Innovations, producent robotów sprzątających marki eufy, zlecił badanie, które pokazuje, jak obecność zwierząt domowych wpływa na codzienne nawyki porządkowe.
Padł rekord zapisów do Poland Business Run 2025! Dołącz do 42 000 biegaczy, by pomóc osobom z niepełnosprawnościami
2025-06-09 | 14:00

Padł rekord zapisów do Poland Business Run 2025! Dołącz do 42 000 biegaczy, by pomóc osobom z niepełnosprawnościami

To już pewne – w 14. edycji największej charytatywnej sztafety biznesowej w Polsce, organizowanej przez Fundację Poland Business Run, wystartuje rekordowa liczba ponad 42
Trwają zapisy do Poland Business Run 2025. Na liście startowej jest już ponad 30 tys. zawodników!
2025-06-02 | 11:00

Trwają zapisy do Poland Business Run 2025. Na liście startowej jest już ponad 30 tys. zawodników!

– Nie ma piękniejszego sportu na świecie od biegania. Jeśli już to robicie, wiecie, o czym mówię, a jeśli jeszcze nie, zacznijcie jak najszybciej! Dzięki udziałowi

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.