Komunikaty PR

Kawa i sprawiedliwość

2021-09-28  |  01:00
Biuro prasowe

Kawa to drugi najpopularniejszy produkt świata. Każdego dnia wypija się jej średnio dwa miliardy kubków. To też najczęściej kojarzony produkt ze znakiem Fairtrade w Polsce. Dzień Kawy, obchodzony w Polsce 29 września, to dobra okazja, by poznać sytuację rolników i rolniczek pracujących na plantacjach w krajach globalnego Południa i zmienić swoje nawyki w kupowaniu kawy.

Zanim kawa trafi do naszych kubków, musi przejść przez skomplikowany proces uprawy, zbiorów, łuskania, suszenia, mieszania, palenia i w końcu pakowania. System Fairtrade wzmacnia rolników i producentów na wszystkich etapach łańcucha, dba o to, by procesy były zrównoważone, a pracownicy otrzymywali godziwe wynagrodzenie za swoją pracę. Obecnie, w spółdzielniach producenckich zakładanych przez Fairtrade pracuje 795 023 rolników, głównie w Peru, Kolumbii, Brazylii i Hondurasie. Obecność w systemie Fairtrade daje szansę na lepsze życie dla nich i ich rodzin. Pracownicy i pracowniczki działają wg określonych standardów, w ramach których otrzymują cenę minimalną (niezależną od spadku cen na rynku), oraz premię, którą przeznaczaną na poprawę jakości i wydajności produkcji, a także projekty społeczne (np. opieka medyczna czy edukacja dla dzieci rolników).

 

Na rozwój całego systemu Fairtrade wpływ mają codzienne decyzje zakupowe kawoszy między innymi w Europie. W dyskontach, supermarketach, kawiarniach i lokalnych palarniach znaleźć można certyfikowane kawy oznaczone znakiem Fairtrade. – Kawa przemierza długą i trudną drogę, zanim trafi do naszych domów. W Dniu Kawy warto uświadomić sobie, że na każdym etapie tej podróży pracują ludzie. Kupując kawę z certyfikatem Fairtrade, wspieramy ich wysiłki na rzecz zapewnienia lepszej przyszłości dla siebie i swoich rodzin – mówi Rozalia Wiśniowska z Fundacji Fairtrade Polska. – To nie kwestia miłosierdzia czy litości, ale sprawiedliwego i partnerskiego podejścia do relacji handlowych, w których jako konsumenci uczestniczymy.

 

Według przeprowadzonego w marcu tego roku badania GlobeScan, 46% polskich respondentów rozpoznaje znak Fairtrade podczas codziennych zakupów. Ci, którzy wiedzą co oznacza, czują z nim silny związek – 8 na 10 osób zgadza się ze stwierdzeniami, że kupując produkty Fairtrade, stają po stronie rolników i producentów, oraz że czują się częścią społeczności działającej na rzecz uczciwości i sprawiedliwości. Te liczby oraz idąca za nimi świadomość konsumentów stale rosną. To dobry klimat, by mówić o tym, jak nasze codzienne zakupy wpływają na sytuację osób pracujących przy produkcji kawy, czekolady, herbaty czy bawełny.


Wybieram Fairtrade na Dzień Kawy

 

Obchody tegorocznego Dnia Kawy zbiegły się z ogólnopolską kampanią wizerunkową „Wybieram Fairtrade”, która ma na celu popularyzowanie idei Sprawiedliwego Handlu. Od początku września w  na billboardach, citylightach i ekranach pojazdów komunikacji miejskiej w polskich miastach zobaczyć można twarze Anity Włodarczyk – trzykrotnej mistrzyni olimpijskiej i czterokrotnej mistrzyni świata w rzucie młotem oraz Marka Kamińskiego – podróżnika, filozofa i zdobywcy obu biegunów ziemi. – Wybieram produkty ze znakiem Fairtrade dlatego, że jako sportowiec działam według zasady fair play i chciałabym, żeby rolnicy z uboższych krajów świata byli traktowani fair – mówi Anita Włodarczyk, która od kilkunastu lat wybiera kawę z certyfikatem Fairtrade. Marek Kamiński, zwraca szczególną uwagę na niesprawiedliwość, jaka płynie z systemu wyzysku: – Ci, którzy uprawiają kawę, kakao, bawełnę, banany, finalnie otrzymują najmniej, mimo, że na świecie istnieje olbrzymi popyt na kawę czy czekoladę. Kupując produkty ze znakiem Fairtrade, wspieramy ludzi mniej uprzywilejowanych – mówi podróżnik.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Przemysł spożywczy Smak zaczyna się od mięsa Biuro prasowe
2024-12-30 | 15:20

Smak zaczyna się od mięsa

W nowej kampanii marketingowej firma Sokołów skupia się na wysokiej jakości swojego surowca i produktów. – W Sokołowie wiemy, że smak zaczyna się od mięsa –
Przemysł spożywczy Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?
2024-12-20 | 01:00

Dlaczego na świątecznych stołach zostaje tyle jedzenia?

Ponad 60 proc. polskich gospodarstw domowych przyznaje, że po świętach zostaje im nadmiar jedzenia – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie sieci Netto[1]. Choć większość
Przemysł spożywczy „Herbapol. We współpracy z naturą.”
2024-12-19 | 11:27

„Herbapol. We współpracy z naturą.”

Jej założeniem jest pokazanie, że marka Herbapol, która poszczycić się może bogatą wiedzą i wieloletnim doświadczeniem w zakresie ziół i owoców, jednocześnie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Bankowość

Prawo

Przedstawienie projektu przez KE oznacza początek dyskusji nad nowym siedmioletnim budżetem. W PE zdania co do jego kształtu są podzielone

16 lipca br. Komisja Europejska przedstawi propozycję wieloletnich ram finansowych. To będzie dopiero początek wytężonych prac nad kształtem nowego budżetu i trudnych dyskusji na ten temat, bo wśród państw członkowskich, ale też w różnych frakcjach parlamentarnych jest wiele różnic dotyczących szczegółowych rozwiązań. Chodzi m.in. o podejście do wspólnego zadłużania się, nowych źródeł zasobów UE czy rozszerzania kompetencji UE.

Konsument

Konflikty i żywioły wpływają na wakacyjne plany Polaków. Bezpieczeństwo coraz ważniejsze przy wyborze letniej destynacji

Sytuacja geopolityczna i pogodowa sprawia, że Polacy coraz rozważniej podchodzą do wyboru wakacyjnych kierunków. Choć nieprzewidziane zdarzenia mogą się zdarzyć w każdym miejscu na świecie, to minimalizowaniu ryzyka służą m.in. sprawdzanie ostrzeżeń dla podróżnych na stronach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, rejestracja w systemie Odyseusz, który zadziała w razie kryzysowej sytuacji, a także wyjazd z ubezpieczeniem turystycznym. Koszty ewentualnego leczenia czy repatriacji znacząco przewyższają bowiem wysokość składki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.