Klimatyczna współpraca pomorskiego biznesu
Ecol Group
Marynarki Polskiej 163
80-868 Gdańsk
olga.dlugokecka|ecol-group.com| |olga.dlugokecka|ecol-group.com
+48605721555
https://ecol-group.com/
Z inicjatywy fundacji Biznes dla Klimatu oraz organizacji Pracodawcy Pomorza został zainicjowany projekt platformy wymiany wiedzy i doświadczeń między pomorskimi firmami, której celem jest dążenie biznesu do neutralności klimatycznej i wprowadzania skutecznych proekologicznych rozwiązań w organizacjach.
„Realizując jeden z nadrzędnych celów statutowych fundacji Biznes dla Klimatu, jakim jest edukacja proklimatyczna i budowanie platformy współpracy świata biznesu, nauki oraz szeroko rozumianego aktywizmu, zorganizowaliśmy wspólnie z organizacją Pracodawcy Pomorza spotkanie warsztatowe dla największych pomorskich firm produkcyjnych” – mówi Sylwia Molewska, prezeska Fundacji Biznes dla Klimatu. Spotkanie odbyło się pod hasłem „Pomorski biznes dla klimatu” w dniu 19 stycznia br. w siedzibie Pracodawców Pomorza.
Otwierając spotkanie, Tomasz Limon, prezes Pracodawców Pomorza podkreślał, że zagadnienie zielonej transformacji przedsiębiorstw jest bardzo istotne w agendzie przedsięwzięć podejmowanych przez organizację. „Nasza organizacja aktywnie realizuje różne tematy proekologiczne, m.in. te związane z optymalnym wykorzystaniem energii, minimalizacją śladu węglowego w przedsiębiorstwach” – wyliczał Tomasz Limon, przypominając o powołanym w strukturach organizacji Forum Energii i Klimatu.
Spotkanie rozpoczęła prezentacja dr Aleksandry Kardaś z Fundacji Edukacji Klimatycznej, która wygłosiła prelekcję „Klimatyczne ABC - aktualny stan i przyszłość klimatu wg raportu IPCC oraz ustaleń COP26” i opierając się o najnowsze badania i naukowe fakty płynące z raport IPCC, zaprezentowała brief informacji o klimacie w kontekście zarówno polskim, światowym, jak i tym lokalnym wymiarze wpływu zmian klimatu na region pomorza.
W kolejnej części spotkania temat finansowania zielonej transformacji przez instytucje finansowe przybliżył Robert Kasprzak, wiceprezes Zarządu Banku Ochrony Środowiska. Według przewidywań do 2025 roku 1/3 aktywów będzie ulokowana w proekologicznych inwestycjach. To pokazuje, że takie inwestycje stają się koniecznością. Podkreślił również, że skala wyzwań jest ogromna i chociaż rolą instytucji finansowych jest wyjście naprzeciw ograniczania emisji CO2 i wspierania takich inwestycji, to nie obędzie się bez finansowego wsparcia ze środków publicznych.
Jak zaznaczył w kolejnym wystąpieniu Szymon Gajda, prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, gdy spojrzymy z perspektywy geopolityki, skłonność, by ponosić dalsze ciężary dekarbonizacji, nie jest trendem powszechnym. „Gdybyśmy chcieli zrealizować optymistyczny scenariusz zeroemisyjności i zabrać się za oczyszczanie atmosfery z CO2, to zarówno wysiłek, jak i środki na ten cel przeznaczone byłyby gigantyczne”. Zaznaczył również, że wzrastające napięcia społeczne na tle zmian klimatu wywołane suszami i wojnami o wodę, to zjawiska kapitałochłonne i biznes w tym świecie będzie musiał się odnaleźć.
Podczas spotkania nie mogło zabraknąć konkretnych dobrych praktyk wprowadzanych już przez pomorskich przedsiębiorców. Balex Metal, producent materiałów budowlanych, dostarczający rozwiązania dla budownictwa przemysłowego, mieszkalnictwa i rolnictwa, realizuje strategię zrównoważonego rozwoju pod hasłem Planet Passionate. Firma wdraża założenia strategii w swoim biznesie w wielu obszarach, również rozwoju produktów – np. współpracuje z fundacją zajmującą się wyławianiem plastiku z oceanów i przetwarza go jako jeden z elementów swojego asortymentu.
Prezes Ecol-Unicon Wojciech Falkowski w prezentacji o ekologicznych rozwiązaniach spółki stwierdził: „Dwa najważniejsze cele, jakie sobie stawiamy, to ograniczenie emisji CO2 oraz ochrona bioróżnorodności.” Dodał również, że z perspektywy przedsiębiorstwa jednym z elementów, gdzie należy szukać oszczędności jest wykorzystanie wody opadowej do celów technologicznych.
Część pomorskich przedsiębiorstw już postawiła sobie ambitne cele związane z neutralnością swojego biznesu, wskazując w strategiach konkretne daty, kiedy to nastąpi i realizując politykę zrównoważonego rozwoju. Przed niektórymi to wyzwanie przed nimi, aby określić sobie właściwą ścieżkę dla swojego przedsiębiorstwa. Jak wskazali uczestnicy spotkania największą barierą zielonej transformacji polskich przedsiębiorstw jest niewystarczająca edukacja i niska świadomość wśród pracowników i osób decyzyjnych w firmach. Istotny problem to też kwestia finansowania tych zmian oraz brak kompetencji i know-how w organizacji. Te wskazania potwierdzają konieczność realizacji takich przedsięwzięć pogłębiających wiedzę i wymianę doświadczeń wśród pomorskiego biznesu.

Unijny cel klimatyczny do 2040 roku komentują organizacje pozarządowe

Każda Puszka Cenna wspólnie z Żabka Polska edukowała na temat systemu kaucyjnego na wrocławskim Placu Solnym

„Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta – polityka środowiskowa, dialog i role interesariuszy” - konferencja Rekopol
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ważą się losy wymiany handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Unią Europejską. Na wysokich cłach stracą obie strony
Komisja Europejska przedstawiła w poniedziałek propozycję ceł na import z USA o wartości 72 mld euro, co ma być odpowiedzią na nałożenie 30-proc. stawek na import z UE zapowiedziane przez Amerykanów w poprzednim tygodniu. Przedstawiciele KE wciąż widzą jednak potencjał kontynuowania negocjacji. Zdaniem europosła Michała Koboski brak porozumienia lub uzgodnienie stawek wyższych niż 10-proc. nie tylko zaszkodzi obydwu stronom, ale i osłabi ich pozycję na arenie międzynarodowej.
Handel
Nie tylko konsumenci starają się kupować bardziej odpowiedzialne. Część firm już stawia na to mocny nacisk

Kwestie równoważonych zakupów stają się elementem strategii ESG. Dostawy energii, zamówienia surowców i materiałów do produkcji czy elementów wyposażenia biur – na każdym etapie swoich zakupów firmy mogą dziś decydować między opcjami bardziej i mniej zrównoważonymi. Dotyczy to także zamówień rzeczy codziennego użytku dla pracowników czy środków czystości – wskazują eksperci Lyreco, e-sklepu, który prowadzi sprzedaż produktów do biur, pokazując ich wpływ na środowisko czy efektywność pracy.
Prawo
Unia Europejska wzmacnia ochronę najmłodszych. Parlament Europejski chce, by test praw dziecka był nowym standardem w legislacji

Parlament Europejski chciałby tzw. testu praw dziecka dla każdego aktu prawnego wychodzącego z Komisji Europejskiej. – Każda nowa legislacja Unii Europejskiej powinna być sprawdzana pod kątem wpływu na prawa dziecka – zapowiada Ewa Kopacz, wiceprzewodnicząca PE. Jak podkreśla, głos dzieci jest coraz lepiej słyszalny w UE i jej różnych politykach. Same dzieci wskazują na ważne dla siebie kwestie, którymi UE powinna się zajmować. Wśród nich są wyzwania w obszarze cyfrowym i edukacyjnym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.