Konsumenci chętnie kupują w sieci – e-commerce ze wzrostami rok do roku
- W kwietniu rdr. w sklepach internetowych wzrosła sprzedaż (+ 16 proc.) oraz liczba transakcji (+ 39 proc.). Jednocześnie okres ten przyniósł spadek średniej wartości koszyka zakupowego (- 16 proc.) – podaje operator płatności Tpay.
- Ożywienie popytu u e-konsumentów i wzrost sprzedaży zaobserwowano szczególnie w kategorii Poligrafia, wydawnictwa i książki (+ 183 proc.)
oraz Usługi turystyczne (+ 138 proc.), zaś osłabienie w przypadku branży Artykuły dziecięce (- 39 proc.). - Wzrosty rdr. w sprzedaży i liczbie transakcji przyniosła również pierwsza połowa maja – odpowiednio o 15 proc. i 29 proc.
Trudne otoczenie gospodarcze wymusiło na konsumentach zmianę strategii zakupowych, które coraz częściej uwzględniają kanał e-commerce. Większy zwrot w kierunku e-zakupów odzwierciedlają także dane zebrane przez Tpay, który podaje, że w kwietniu w sklepach internetowych współpracujących z tym operatorem płatności, rok do roku wzrosła zarówno sprzedaż (+ 16 proc.), jak i liczba transakcji (+ 39 proc.). Jednocześnie zmniejszyła się jednak średnia wartość koszyka zakupowego (- 16 proc.).
- Choć rdr. wzrosła zarówno sprzedaż, jak i liczba transakcji w sklepach internetowych, to spadek wartość koszyka zakupowego pokazuje, że mimo częstszych zakupów online koszyki są skromniejsze, a Polacy wykazują się większą oszczędnością – mówi Dawid Cichy, Head of Sales w Tpay.
W porównaniu z ubiegłym rokiem, najwięcej transakcji zarejestrowano w takich branżach jak Biżuteria i rękodzieło (+ 176 proc.) oraz Rozrywka (+ 100 proc.), a największy wzrost sprzedaży odnotowano w sektorach: Poligrafia, wydawnictwa i księgarnie (+ 183 proc.) oraz Usługi turystyczne (+ 138 proc.). Z kolei największy spadek zarówno w liczbie transakcji, jak i w sprzedaży nastąpił dla kategorii Artykuły dziecięce (odpowiednio - 34 proc. oraz - 39 proc.).
Strategia sprzedaży odbiciem strategii zakupowych
Raport „(E)mergency Commerce” przygotowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej pokazuje, że polscy konsumenci uważają zakupy online za atrakcyjniejsze od stacjonarnych między innymi ze względu na częstsze promocje (35 proc.), łatwiejsze porównanie cen i cech produktów (29 proc.) czy też większy wybór marek (25 proc.). Zwracają oni również coraz większą uwagę na dodatkowe rozwiązania optymalizujące zakupy, takie jak darmowe zwroty (36 proc.) i dostawa (30 proc.) oraz deklarują chęć skorzystania z opcji porównywania cen (26 proc.) czy zakupu zamienników (23 proc.).
Jak zauważa Dawid Cichy z Tpay, zmieniające się oczekiwania i zachowania zakupowe konsumentów wymagają także aktualizacji strategii sprzedaży wśród właściciele e-commerce’ów:
- Chociaż w dobie galopującej inflacji, obniżki cen lub atrakcyjne promocje bywają trudnym tematem, trzeba zwrócić uwagę również na to, że coraz bardziej świadomi e-konsumenci stawiają także na prosty i intuicyjny proces zakupowy oraz szybkie i wygodne metody płatności. W najbliższym czasie spodziewamy się wzrostu zainteresowania m.in. płatnościami ratalnymi i odroczonymi. Wszystko to finalnie składa się na zbudowanie pozytywnych doświadczeń zakupowych, a w efekcie może przełożyć się również na lepsze nastroje konsumenckie – dodaje Dawid Cichy.

Komentarz rynkowy DPD Polska: Nowoczesna logistyka dla e-commerce – jak fulfillment zmienia reguły gry

DPD Polska otwiera nowoczesną sortownię - Hub Drobnicowy (HDR) w Swędowie pod Łodzią

Wzrasta rynek świeżej żywności online – w Markecie Świeżości DPD już ponad 70 partnerów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Ochrona środowiska

Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do nadzoru nad pierwszą polską elektrownią jądrową. Kluczową kwestią jest bezpieczeństwo
Trwają przygotowania do budowy pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej na Pomorzu. Zgodnie z harmonogramem przedstawianym przez rząd fizyczna budowa ma ruszyć w 2028 roku, a początek eksploatacji pierwszego bloku planuje się na 2036 rok. Również Państwowa Agencja Atomistyki przygotowuje się do realizacji zadań związanych z dozorem nad budową, rozruchem i eksploatacją nowej jednostki. Kluczowe są kwestie związane z bezpieczeństwem jądrowym i ochroną radiologiczną obiektu.
Ochrona środowiska
K. Wyszkowski: Porozumienie paryskie to duże osiągnięcie. Odwrót USA tego nie zmieni

Z danych Climate Action Tracker wynika, że do końca lutego br. tylko 18 państw sygnatariuszy porozumienia paryskiego zaktualizowało swoje plany realizacji celów klimatycznych do 2035 roku. Chociaż walka z rosnącymi emisjami CO2 nie postępuje w takim tempie, jakie jest wymagane, to samo porozumienie klimatyczne z Paryża należy uznać za osiągnięcie, które przyniesie efekty. Zdaniem Kamila Wyszkowskiego z UN GCNP nie powinno tego zmienić nawet wycofanie się z niego Stanów Zjednoczonych.
Ochrona środowiska
Konkurs NCBR i Orlenu ma wesprzeć najciekawsze rozwiązania dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. Na ich rozwój trafi blisko 200 mln zł

Niemal 200 mln zł trafi na realizację innowacyjnych projektów dla przemysłu rafineryjno-petrochemicznego. NCBR i Orlen w ramach konkursu NEON III chcą znaleźć partnerów wśród instytucji naukowych i technologicznych do działania w trzech obszarach: dekarbonizacji, cyfryzacji i gospodarki obiegu zamkniętego. Nabór wniosków potrwa do 30 czerwca br.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.