Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co jest zasługą sprzedawców. Wsparciem dla pracowników sklepów i punktów gastronomicznych jest bezpłatne, internetowe szkolenie „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!”. Skorzystało z niego już ponad 10 tys. pracowników polskich sklepów.
Młodzież rzadziej sięga po alkohol
Między 1995 a 2024 rokiem odsetek młodzieży w wieku 15-16 lat, która kiedykolwiek w życiu piła alkohol, spadł o ponad 20 proc. W ocenie tej samej grupy wiekowej dostępność piwa i wina zmniejszyła się w tym czasie o prawie 40 proc., a dostępność wódki o 14,9 proc.
Odsetek uczniów klas pierwszych szkół średnich, którzy w ciągu 30 dni przed badaniem dokonali zakupu piwa spadł między 2003 a 2024 rokiem o 64,3 proc., wina – o 36 proc., a wódki – prawie o 26 proc. Czemu zawdzięczamy te pozytywne zmiany? Eksperci zwracają uwagę na kluczową rolę konsekwentnej, szeroko zakrojonej edukacji w zakresie bezwzględnego przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu niepełnoletnim.
Branża piwowarska od lat aktywna w łańcuchu prewencji
- Od 16 lat prowadzimy działania, których celem jest zapobieganie sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18. roku życia. Zaowocowały one wyraźną zmianą podejścia Polaków do zjawiska sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Zmniejszyło się przyzwolenie społeczne na takie postępowanie, przy jednoczesnym wzroście świadomości zagrożeń wynikających z picia alkoholu przez młodzież.
Szczególnie trudne zadanie stoi przed sprzedawcami. Identyfikacja wieku klienta może rodzić trudności - nie każdemu asertywna, stanowcza odmowa przychodzi łatwo, nie wszyscy sprzedawcy zdają sobie sprawę z konsekwencji sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Z myślą o pracownikach handlu
i gastronomii przygotowaliśmy szkolenie „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!” – deklaruje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
Odpowiedzialna sprzedaż dzięki e-learningowi
Nowe narzędzie, dostępne pod adresem www.odpowiedzialnysprzedawca.pl, ruszyło w lipcu 2024 roku. Od tego czasu z jego pomocą przeszkoliło się już ponad 10 tys. sprzedawców.
Do przejścia szkolenia wystarczy kilkanaście minut i urządzenie z dostępem do internetu. Interaktywne, ogólnodostępne narzędzie pozwala przećwiczyć umiejętność asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, zapoznać się z technikami proszenia o okazanie dokumentu tożsamości oraz nauczyć się, jak szybko sprawdzić, czy osoba okazująca dokument ukończyła 18 lat.
Co więcej, każdy uczestnik szkolenia dowiaduje się, jak postąpić w trudnych sytuacjach, np. gdy dochodzi do kłótni przy kasie. Szkolenie kończy krótki test online. Po udzieleniu poprawnych odpowiedzi na sześć pytań, można uzyskać certyfikat Odpowiedzialnego Sprzedawcy, czyli takiego, który zna konsekwencje związane ze sprzedażą lub podawaniem alkoholu nieletniemu, wie, na jakie przepisy się powołać, odmawiając sprzedaży alkoholu młodo wyglądającej osobie, oraz rozumie, jak duże znaczenie dla zdrowia i życia młodego człowieka może mieć taka odmowa.
Partnerstwo kluczem do sukcesu
Wokół kampanii „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!” zawiązała się koalicja podmiotów, które połączył wspólny cel: ograniczenie dostępności napojów alkoholowych dla osób poniżej 18. roku życia. Należą do niej: Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Polska Izba Paliw Płynnych.
Żabka Polska, licząca ponad 11 600 sklepów, lider segmentu modern convenience i członek PIH, włączyła „Zostań OSA” do oferty e-learningowej na swojej platformie szkoleniowej dla sprzedawców i franczyzobiorców.
– W Żabce, wspólnie z naszymi franczyzobiorcami, przywiązujemy dużą wagę do właściwego przeszkolenia sprzedawców w zakresie profesjonalnej i etycznej obsługi. Dlatego też integralną częścią szerokiego pakietu edukacyjnego naszej firmy jest program „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!”, który dostarcza zarówno wiedzę prawną, jak i praktyczne narzędzia potrzebne w codziennej pracy.
Dzięki szkoleniom pracownicy Żabek potrafią odpowiednio reagować w sytuacjach wymagających większej uważności, np. gdy klient wygląda na niepełnoletniego lub nietrzeźwego. Regularnie monitorujemy efektywność prowadzonych szkoleń za pomocą ankiet, audytów oraz tzw. tajemniczych klientów, którzy oceniają jakość obsługi w sklepach. Motywujemy także sprzedawców do odpowiedzialnej sprzedaży poprzez liczne inicjatywy i konkursy na platformie „Sprzedawca PRO”. Widzimy wyraźnie, że wzrost kompetencji pracowników sklepów przekłada się finalnie na satysfakcję i poczucie bezpieczeństwa naszych klientów. – mówi Przemysław Kijewski, Chief Operating Officer (COO) jednostki biznesowej Żabka Polska.
Źródło: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Unijne mechanizmy ułatwiają zwiększenie wydatków na obronność przez europejskie kraje NATO. Ważnym aspektem infrastruktura podwójnego zastosowania
Wydatki na obronność w krajach NATO mają wzrosnąć do 2035 roku do 5 proc. PKB. W dużej mierze będzie to możliwe dzięki Unii Europejskiej, która stworzyła ramy umożliwiające krajom członkowskim realizację celów NATO w zakresie obronności, nie tylko poprzez finansowanie i inwestycje, ale także poprzez elastyczność budżetową. – To pełna synergia, można powiedzieć, że Unia Europejska współfinansuje razem z państwami członkowskimi cele zdolnościowe NATO – ocenia Paweł Zalewski, sekretarz stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej.
Ochrona środowiska
Rusza budowa lądowej infrastruktury dla projektów Bałtyk 2 i Bałtyk 3. Prąd z tych farm wiatrowych popłynie w 2027 roku

Ruszyła budowa lądowej infrastruktury dla morskich farm wiatrowych Bałtyk 2 i Bałtyk 3 rozwijanych przez Equinor i Grupę Polenergia. To przede wszystkim baza serwisowa w Łebie i dwie stacje elektroenergetyczne. Jednocześnie trwają przygotowania do rozpoczęcia prac na morzu. Pierwszy prąd z obu projektów popłynie w 2027 roku, a w kolejce czeka morska farma wiatrowa Bałtyk 1 – największy i najbardziej zaawansowany projekt II fazy rozwoju offshore.
Edukacja
Uczelnie zaczynają wspólnie walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji. Ruszają badania nad skalą problemu

Szkoły wyższe chcą aktywniej walczyć ze zjawiskiem mobbingu i dyskryminacji zarówno wobec pracowników, jak i studentów. W ramach projektu Bezpieczna Uczelnia będą się wymieniać dobrymi praktykami w zakresie polityki antymobbingowej. Zostaną przeprowadzone także badania na temat obecnej sytuacji w środowisku akademickim. Dotychczasowe badania prowadzone przez Fundację Science Watch Polska wskazują, że mobbing to dość powszechne zjawisko na uczelniach, które przybiera charakterystyczne dla środowiska formy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.