Edukacja sprzedawców alkoholu przynosi efekty
Polskie nastolatki piją zdecydowanie mniej alkoholu niż w latach ubiegłych. Sprzyja temu zmniejszona dostępność napojów alkoholowych dla osób niepełnoletnich, co jest zasługą sprzedawców. Wsparciem dla pracowników sklepów i punktów gastronomicznych jest bezpłatne, internetowe szkolenie „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!”. Skorzystało z niego już ponad 10 tys. pracowników polskich sklepów.
Młodzież rzadziej sięga po alkohol
Między 1995 a 2024 rokiem odsetek młodzieży w wieku 15-16 lat, która kiedykolwiek w życiu piła alkohol, spadł o ponad 20 proc. W ocenie tej samej grupy wiekowej dostępność piwa i wina zmniejszyła się w tym czasie o prawie 40 proc., a dostępność wódki o 14,9 proc.
Odsetek uczniów klas pierwszych szkół średnich, którzy w ciągu 30 dni przed badaniem dokonali zakupu piwa spadł między 2003 a 2024 rokiem o 64,3 proc., wina – o 36 proc., a wódki – prawie o 26 proc. Czemu zawdzięczamy te pozytywne zmiany? Eksperci zwracają uwagę na kluczową rolę konsekwentnej, szeroko zakrojonej edukacji w zakresie bezwzględnego przestrzegania zakazu sprzedaży alkoholu niepełnoletnim.
Branża piwowarska od lat aktywna w łańcuchu prewencji
- Od 16 lat prowadzimy działania, których celem jest zapobieganie sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18. roku życia. Zaowocowały one wyraźną zmianą podejścia Polaków do zjawiska sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Zmniejszyło się przyzwolenie społeczne na takie postępowanie, przy jednoczesnym wzroście świadomości zagrożeń wynikających z picia alkoholu przez młodzież.
Szczególnie trudne zadanie stoi przed sprzedawcami. Identyfikacja wieku klienta może rodzić trudności - nie każdemu asertywna, stanowcza odmowa przychodzi łatwo, nie wszyscy sprzedawcy zdają sobie sprawę z konsekwencji sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Z myślą o pracownikach handlu
i gastronomii przygotowaliśmy szkolenie „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!” – deklaruje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
Odpowiedzialna sprzedaż dzięki e-learningowi
Nowe narzędzie, dostępne pod adresem www.odpowiedzialnysprzedawca.pl, ruszyło w lipcu 2024 roku. Od tego czasu z jego pomocą przeszkoliło się już ponad 10 tys. sprzedawców.
Do przejścia szkolenia wystarczy kilkanaście minut i urządzenie z dostępem do internetu. Interaktywne, ogólnodostępne narzędzie pozwala przećwiczyć umiejętność asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, zapoznać się z technikami proszenia o okazanie dokumentu tożsamości oraz nauczyć się, jak szybko sprawdzić, czy osoba okazująca dokument ukończyła 18 lat.
Co więcej, każdy uczestnik szkolenia dowiaduje się, jak postąpić w trudnych sytuacjach, np. gdy dochodzi do kłótni przy kasie. Szkolenie kończy krótki test online. Po udzieleniu poprawnych odpowiedzi na sześć pytań, można uzyskać certyfikat Odpowiedzialnego Sprzedawcy, czyli takiego, który zna konsekwencje związane ze sprzedażą lub podawaniem alkoholu nieletniemu, wie, na jakie przepisy się powołać, odmawiając sprzedaży alkoholu młodo wyglądającej osobie, oraz rozumie, jak duże znaczenie dla zdrowia i życia młodego człowieka może mieć taka odmowa.
Partnerstwo kluczem do sukcesu
Wokół kampanii „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!” zawiązała się koalicja podmiotów, które połączył wspólny cel: ograniczenie dostępności napojów alkoholowych dla osób poniżej 18. roku życia. Należą do niej: Polska Izba Handlu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego, Polska Izba Paliw Płynnych.
Żabka Polska, licząca ponad 11 600 sklepów, lider segmentu modern convenience i członek PIH, włączyła „Zostań OSA” do oferty e-learningowej na swojej platformie szkoleniowej dla sprzedawców i franczyzobiorców.
– W Żabce, wspólnie z naszymi franczyzobiorcami, przywiązujemy dużą wagę do właściwego przeszkolenia sprzedawców w zakresie profesjonalnej i etycznej obsługi. Dlatego też integralną częścią szerokiego pakietu edukacyjnego naszej firmy jest program „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!”, który dostarcza zarówno wiedzę prawną, jak i praktyczne narzędzia potrzebne w codziennej pracy.
Dzięki szkoleniom pracownicy Żabek potrafią odpowiednio reagować w sytuacjach wymagających większej uważności, np. gdy klient wygląda na niepełnoletniego lub nietrzeźwego. Regularnie monitorujemy efektywność prowadzonych szkoleń za pomocą ankiet, audytów oraz tzw. tajemniczych klientów, którzy oceniają jakość obsługi w sklepach. Motywujemy także sprzedawców do odpowiedzialnej sprzedaży poprzez liczne inicjatywy i konkursy na platformie „Sprzedawca PRO”. Widzimy wyraźnie, że wzrost kompetencji pracowników sklepów przekłada się finalnie na satysfakcję i poczucie bezpieczeństwa naszych klientów. – mówi Przemysław Kijewski, Chief Operating Officer (COO) jednostki biznesowej Żabka Polska.
Źródło: Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie

Podwójne standardy w polityce handlowej UE – środki lustrzane lekiem na całe zło? - zaproszenie na debatę

Cztery dni wyjątkowych okazji podczas Prime Day w sklepie Amazon.pl

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Możliwość pozyskiwania danych z ZUS i prowadzenia zdalnych kontroli. Państwową Inspekcję Pracy czeka szereg zmian
Instytucje kontrolujące stopniowo zmieniają swój charakter na bardziej doradczy, informacyjny i edukacyjny – wskazuje Główny Inspektor Pracy. Ta zmiana odpowiada na potrzeby procesu deregulacji prowadzonego przez rząd, który zresztą w pierwszym pakiecie uwzględnił ograniczenie liczby kontroli i ich czasu. Jednocześnie trwają prace nad wzmocnieniem PIP w ramach kamieni milowych przewidzianych w Krajowym Planie Odbudowy, w tym nadaniu jej uprawnień do przekształcania pozornych umów cywilnoprawnych w umowy o pracę.
Prawo
Mikro-, małe i średnie firmy liczą na lepszy dostęp do finansowania. To coraz istotniejszy klient dla sektora bankowego

Sektor MŚP stanowi 99 proc. firm w Polsce i odpowiada za prawie połowę polskiego PKB. Dlatego od jego rozwoju w dużej mierze uzależniony jest wzrost gospodarczy. Ekonomiści wskazują jednak, że poziom inwestycji jest zbyt niski, by budować silne podstawy rozwoju. Jak wskazuje Rzecznik MŚP, przedsiębiorcy liczą na lepszy dostęp do finansowania bankowego. Chodzi nie tylko o wsparcie inwestycji w kraju, lecz również w ekspansji zagranicznej.
Farmacja
E. Kopacz: Róbmy wszystko, by dzieci przyjeżdżające do Polski wchodziły w cykl kalendarza szczepień. Wiele zależy od świadomości matek

Według danych UNICEF poziom wyszczepialności dzieci w Ukrainie wynosi 70 proc. i jest znacząco niższy niż w przypadku dzieci w Polsce. – Róbmy wszystko, żeby dzieci, które do nas przyjeżdżają, wchodziły w cykl kalendarza szczepień i pobierały szczepionki – mówi Ewa Kopacz. Jednocześnie dane Ministerstwa Zdrowia wskazują, że noworodki, które przychodzą na świat w Polsce, są szczepione w prawie 100 proc. Wciąż jest jednak pewien odsetek mam, które mimo obowiązku szczepień dla dzieci nie zamierzają tego robić. Duża w tym wina mitów krążących wokół szczepionek, podsycanych przez ruchy antyszczepionkowe.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.