Świąteczne zakupy Polaków!
Wielkimi krokami zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. Zabiegani i zmęczeni staniem w długich kolejkach do kas coraz częściej wybieramy zakupy przez internet. Obok standardowych kosmetyków, ciuchów, słodyczy i elektroniki pojawiają się vouchery na przeżycia lub kursy internetowe. Co jeszcze można znaleźć pod choinką i jak wyglądają świąteczne zakupy Polaków? Sprawdźmy to!
Lubimy robić prezenty
Święta Bożego Narodzenia nierozerwalnie kojarzą się z prezentami – to powszechnie pielęgnowana tradycja. Jak wynika z raportu PayPo, Polacy lubią robić prezenty. Ponad 90% ankietowanych przyznaje, że obdarowuje bliskich upominkami, a 70% zgodnie przyznaje, że czynność ta sprawia im przyjemność. Tylko 24% respondentów uznaje to za męczące lub nudne. Okazuje się, że kobiety (75%) czerpią większą radość z kupowania prezentów niż mężczyźni. 32% ankietowanych panów uważa tę czynność za przykry obowiązek.
Gdzie kupujemy?
Zmęczeni staniem w długich kolejkach do kas, coraz częściej zamiast na wycieczkę do pobliskiej galerii handlowej, decydujemy się na zrobienie świątecznych zakupów przez internet. Potwierdza to m.in. badanie przeprowadzone przez CBRE Polska – Przedświąteczne zakupy Polaków. Aż 74% respondentów biorących udział w sondzie stwierdziło, że w sieci kupuje m.in. książki, kosmetyki, odzież, czy vouchery np. na kursy angielskiego lub niemieckiego online. To bardzo szybkie i wygodne rozwiązanie dla zabieganych. Zakupy online umożliwiają szybkie porównanie cen, przeglądanie różnych produktów i sklepów bez konieczności opuszczania domu. Dodatkowo sklepy internetowe mają niejednokrotnie bogatszą i ciekawszą ofertę, a my nie musimy tracić czasu na dojazd i nosić ciężkich toreb.
Co najczęściej kupujemy?
Zgodnie z ubiegłorocznymi danymi PayPo, wśród prezentów świątecznych dla dorosłych najczęściej królowały kosmetyki i perfumy – taką odpowiedź wskazało 67% respondentów. Dość popularne były również zestawy prezentowe (44%) i słodycze, po które sięgało niespełna 40% ankietowanych. Zapytani wskazywali również m.in. na książki, gry lub filmy (37%), biżuterię i zegarki (33%), akcesoria domowe (30%), artykuły dekoracyjne (29%), vouchery prezentowe (26%). Co ciekawe, jedynie 13% konsumentów decyduje się na bardziej oryginalne prezenty świąteczne, takie jak bilet na koncert czy kursy wybranych języków. Jak się okazuje, zwykle na prezenty średnio wydawaliśmy między 400 a 800 zł. Jak będzie w tym roku? Wszystko wskazuje na to, że podobnie, bo świąteczne preferencje zakupowe Polaków co roku wyglądają podobnie.
Prezenty od Millenialsów i Gen Z
Wśród Millenialsów i Gen Z panuje trend na obdarowywanie bliskich prezentami DIY. Badania przeprowadzone w 2023 roku przez markę Klarna pokazują, że nawet co trzecia osoba (32%) wykonuje prezenty własnoręcznie. Spośród tych osób 25% decyduje się na zrobienie swetrów, czapek czy szalików, 39% przygotowuje domowe przysmaki, takie jak pierniczki lub przetwory, a 20% tworzy biżuterię DIY. Największą popularność własnoręcznie wykonane prezenty cieszą się wśród osób w wieku od 27 do 58 lat.
Prezenty last-minute!
Kiedy Polacy rozpoczynają zakupy świąteczne? Najwięcej osób, bo 37% respondentów, planuje kupić prezenty w pierwszych dwóch tygodniach grudnia. 35% ankietowanych poświęca na to zadanie listopad. Na ostatnią chwilę, czyli w drugiej połowie grudnia, zakupy odkłada 13% ankietowanych. Wśród propozycji prezentów last minute królują vouchery elektroniczne do sklepów lub na różnego rodzaju kursy np. kursy językowe Preply. Platforma umożliwia naukę angielskiego online (oraz innych języków obcych) we własnym domu z native speakerem. Możemy uczyć się w dowolnym momencie na komputerze, tablecie lub telefonie, niezależnie od tego, gdzie jesteśmy – w domu czy za granicą. Wystarczy dostęp do internetu. Dodatkowymi zaletami tego rodzaju kursu jest dostosowanie tempa nauki do Twoich indywidualnych potrzeb i ogromna wygoda. Sprawdź kursy na Preply. Ucz się, jak lubisz i mów, co myślisz w dowolnym języku!

Burgerowy fenomen nie zwalnia – ponad 30% wzrostu zamówień burgerów w aplikacji Glovo

Aloha w dostawie! Lilo i Stich wracają – a z nimi na fali poké bowle

Polacy mylą piwo alkoholowe i bezalkoholowe - połowa z nich chce zakazu reklamy dla obu wariantów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Ze względu na różnice w cenach surowce wtórne przegrywają z pierwotnymi. To powoduje problemy branży recyklingowej
Rozporządzenie PPWR stawia ambitne cele w zakresie wykorzystania recyklatów w poszczególnych rodzajach opakowań. To będzie oznaczało wzrost popytu na materiały wtórne pochodzące z recyklingu. Obecnie problemy branży recyklingu mogą spowodować, że popyt będzie zaspokajany głównie przez import. Dziś do dobrowolnego wykorzystania recyklatów nie zachęcają przede wszystkim ceny – surowiec pierwotny można kupić taniej niż ten z recyklingu.
Przemysł spożywczy
Rośnie presja konkurencyjna na unijne rolnictwo. Bez rekompensat sytuacja rolników może się pogarszać

Rolnictwo i żywność, w tym rybołówstwo, są sektorami strategicznymi dla UE. System rolno-spożywczy, oparty na jednolitym rynku europejskim, wytwarza ponad 900 mld euro wartości dodanej. Jego konkurencyjność stoi jednak przed wieloma wyzwaniami – to przede wszystkim eksport z Ukrainy i niedługo także z krajów Mercosur, a także presja związana z oczekiwaniami konsumentów i Zielonym Ładem. Bez rekompensat rolnikom może być trudno tym wyzwaniom sprostać.
Transport
Infrastruktury ładowania elektryków przybywa w szybkim tempie. Inwestorzy jednak napotykają szereg barier

Liczba punktów ładowania samochodów elektrycznych wynosi dziś ok. 10 tys., a tempo wzrostu wynosi ok. 50 proc. r/r. Dynamika ta przez wiele miesięcy była wyższa niż wyniki samego rynku samochodów elektrycznych, na które w poprzednim roku wpływało zawieszenie rządowych dopłat do zakupu elektryka. Pierwszy kwartał br. zamknął się 22-proc. wzrostem liczby rejestracji w ujęciu rocznym, ale kwiecień przyniósł już wyraźne odbicie – o 100 proc.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.