Kosmiczne opony - jak NASA, Goodyear i Lockheed Martin rozwijają mobilność
Biuro Prasowe Goodyear Polska
Przy Bażantarni 13
02-793 Warszawa
goodyear|alertmedia.pl| |goodyear|alertmedia.pl
609 329 385
https://news.goodyear.eu/pl-pl/
Od 125 lat innowacje Goodyeara na nowo definiują osiągi opon i napędzają postęp w dziedzinie mobilności. Pionierski duch marki wykracza poza zdolność przemieszczania się na Ziemi. Od pierwszych opon na Księżycu po rozwój technologii lotniczej i kosmicznej, Goodyear jest zaangażowany w przekraczanie granic.
W 1969 r. Goodyear został partnerem NASA i tym samym podjął kosmiczne wyzwanie. Producent dostarczył niezbędne elementy dla statku kosmicznego Apollo 11, który odbył pierwszy załogowy lot na Księżyc. Ponadto wyprodukowane przez Goodyeara hamulce pomogły rakietom przemieścić się na miejsce na platformie startowej, a po powrocie na Ziemię kapsuła była utrzymywana w pozycji pionowej dzięki wyprodukowanym przez markę workom flotacyjnym.
Kosmiczna odyseja Goodyeara na tym się nie skończyła. Na potrzeby misji Apollo 14, która odbyła się w 1971 r., uruchomiono projekt opon księżycowych, a jego owocem były dwa niepneumatyczne modele XLT (Experimental Lunar Tires), które zapisały się w historii jako pierwsze, które pozostawiły ślady na Księżycu, wyznaczając tym samym kierunek przyszłej eksploracji kosmosu i mobilności, bez użycia powietrza.
Pięćdziesiąt lat po pierwszej podróży na Księżyc, kontynuując ambicję rozwoju innowacji i wydajności opon, Goodyear przetestował nowe komponenty opon na pokładzie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) w lipcu 2019 r. W ramach umowy z ISS U.S. National Laboratory, które współpracuje z NASA, astronauci w imieniu Goodyeara badali powstawanie cząstek krzemionki w środowisku mikrograwitacji ISS. Ich celem było ustalenie, czy unikalne formy wytrąconej krzemionki można zastosować w oponach dla zwiększenia ich wydajności.
W 2009 r. opracowano bezpowietrzną oponę „Spring Tire”, zaprojektowaną pod kątem przewożenia ciężkich pojazdów na duże odległości, co miało umożliwić szeroką eksplorację i potencjalny rozwój przyszłych placówek na Księżycu. W jej konstrukcji wykorzystano prostą sieć przeplatających się 800 sprężyn nośnych, dzięki czemu miała ona zdolność poruszania się zarówno w najtrudniejszych warunkach na Księżycu, jak i eksploracji miejsc na Ziemi, do których obecne opony nie byłyby w stanie dotrzeć. Joe Lettieri, główny inżynier Goodyeara w tym projekcie, określił ten model jako „niezwykle trwały i bardzo energooszczędny”.
Goodyear kontynuuje misję rozwoju opon do pojazdów księżycowych. W 2022 r. marka nawiązała współpracę z Lockheed Martin. Łącząc swoje siły, zespoły obu firm zamierzają jako pierwsze uruchomić na Księżycu pojazd użytkowy o przedłużonym okresie eksploatacji. Goodyear wnosi ogromne doświadczenie w dziedzinie opon, które mają kluczowe znaczenie dla misji pokonywania powierzchni Księżyca.
Koncentrując się na programie FACES - obejmuje on floty, pojazdy autonomiczne, połączone, elektryczne i zrównoważony rozwój - Goodyear pozostaje pionierem przyszłości mobilności, opracowującym i wprowadzającym na rynek najnowocześniejsze opony.

Specjalna oferta i dodatkowe rabaty na SUV-y i crossovery Toyoty. Wybiera je już połowa klientów

Rejestracja samochodów za granicą. Czy to się nadal opłaca? Kto może skorzystać?

Electroride podsumowuje 2024 rok w elektromobilności
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Z UE na pomoc Ukrainie trafiło 148 mld euro. Potrzebne jest dalsze wsparcie, także w kontekście wypracowania sprawiedliwego pokoju
Prezydent Rosji Władimir Putin ogłosił gotowość do podjęcia bezpośrednich rozmów pokojowych z Ukrainą, które mają się rozpocząć 15 maja w Stambule. USA i UE liczą, że Rosja zgodzi się na 30-dniowe zawieszenie broni i wstrzyma ataki na infrastrukturę krytyczną. Unia już zapowiedziała, że w przypadku odmowy zaostrzy sankcje. Europoseł PiS Arkadiusz Mularczyk apeluje o większą determinację UE w wykorzystaniu zamrożonych rosyjskich aktywów i wsparcie w odbudowie Ukrainy.
Polityka
Prof. L. Balcerowicz: Polska obok Turcji ma największy udział własności państwowej. Potrzebujemy odpolitycznienia gospodarki

Nacjonalizacja i repolonizacja polskiej gospodarki zapowiedziana przez Donalda Tuska wzbudziła mieszane komentarze i reakcje, głównie z powodu niedoprecyzowania, jakie działania miałaby oznaczać. Zdaniem prof. Leszka Balcerowicza to „mętny slogan”, za którym może się kryć wiele znaczeń, takich jak ograniczenie wpływu kapitału zagranicznego albo nacjonalizacja. Tymczasem tym, co naprawdę potrzebne jest gospodarce, jest wycofanie się z niej polityków i prywatyzacja spółek, których wciąż zbyt wiele znajduje się w gestii rządzących – ocenia ekonomista.
Przemysł
Trwa operacja zmiany wyposażenia indywidualnego żołnierzy. Potrzebny modułowy system „od stóp do głów”

Według zapowiedzi MON ten rok ma być przełomowy pod względem zmiany wyposażenia indywidualnego polskich żołnierzy. To efekt trwającej od 1,5 roku operacji Szpej, której celem jest modernizacja umundurowania oraz uzbrojenia i której rząd nadał wysoki priorytet. Podczas ubiegłotygodniowego forum Defence24 Days dwie polskie firmy przedstawiły swoją propozycję systemu wyposażenia „od stóp do głów” dla żołnierzy, którego zaletą ma być nie tylko kompleksowość, ale także modułowość i możliwość dostosowania do konkretnych potrzeb danego operatora.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.