Kradzieże. Nowy sposób na nieuczciwych klientów
Niemal każdy przedsiębiorca działający w branży handlu detalicznego boryka się z problemem kradzieży. Dotyczy to praktycznie każdej branży - od niewielkich sklepów osiedlowych, poprzez dyskonty spożywcze, sklepy odzieżowe, sklepy wyposażenia wnętrz, drogerie i perfumerie, aż po supermarkety czy duże sklepy budowlane. Dane regularnie publikowane przez Komendę Główną Policji pokazują, że przez ostatnie lata liczba kradzieży stale rośnie[1], a jej czasowe spadki w dół wynikają raczej z uchwalonych szkodliwych zmian w prawie i podniesieniu kwoty, od której kradzież traktowana jest jak przestępstwo (a nie wykroczenie), niż zmiany trendów[2] - coś co było do tej pory traktowane jako kradzież, po zmianach jest już tylko wykroczeniem, pomimo tak samo wysokiej szkodliwości społecznej i tak samo wysokich strat finansowych dla sprzedawców. Coraz większy problem stanowi też najmłodsza grupa konsumentów – nastolatkowie. Nie oznacza to jednak, że handlowcy są bezbronni i nie mają sposobów na to, aby skutecznie zmniejszyć straty powstałe w ten sposób. Tak jak zmieniają się metody kradzieży, tak i ewoluują zabezpieczenia, stają się one coraz skuteczniejsze i coraz bardziej dopasowane do zróżnicowanego asortymentu.
Młodzież na cenzurowanym
Nie tak dawno temu media szeroko rozpisywały się o coraz większym nasileniu kradzieży dokonywanej przez młodzież w sieci sklepów[3]. W tym przypadku głównym bohaterem były napoje energetyczne, do których swobodny dostęp niepełnoletni stracili wraz z początkiem roku. To jednak tylko przykład, a policyjne dane pokazują, że kradzieże wśród nastolatków to coraz większy i powszechniejszy problem, który już określany jest mianem plagi[4]. Coraz częściej media donoszą o gangach młodzieży, terroryzujących całe galerie handlowe[5], a policjanci nie dziwią się już, kiedy po kradzieży zatrzymują nawet 11-12 latków[6]. Choć – jak mówią przedstawiciele drogerii – nastolatki „sieją w sklepach zniszczenie”, to są doskonałymi klientami i potrafią wydać nawet 800 zł podczas jednej wizyty[7]. Wśród towarów, które giną najczęściej, wymieniane są kosmetyki, odzież, telefony komórkowe, ale także inne rzeczy[8]. Mogą być nimi produkty pożądane przez małoletnich jak np. gry elektroniczne i klasyczne, drogie markowe klocki, puzzle – ograniczeniem jest tylko wyobraźnia i aktualna potrzeba młodego człowieka.
- Tego typu produkty sprzedawane są najczęściej opakowane w pudełka - niezależnie czy mówimy o grach, czy drogich klockach duńskiego producenta, czy o elektronice i gadżetach. Na rynku zabezpieczeń pojawił się produkt, który skutecznie udaremnia próbę kradzieży tak zapakowanych przedmiotów. Corner BoxLok pozwala na nieskrępowaną, elegancką ekspozycję produktu i łatwy do niego dostęp, a jednocześnie jest niezmiernie trudny do usunięcia w przypadku kradzieży. Próba demontażu uszkodzi opakowanie, co dramatycznie zmniejsza szanse na odsprzedaż skradzionego produktu – komentuje Robert Głażewski, Business Unit Director w Checkpoint Systems Polska.
Zmiana preferencji konsumentów – chcemy doświadczać produktów, a nie oglądać je w gablotach
Wydawać by się mogło, że najprostszą i najbardziej skuteczną metodą jest zamykanie towarów w gablotach z solidnym zamknięciem. To rozwiązanie jest jednak nieakceptowane przez konsumentów, ponieważ – szczególnie wśród młodszych kupujących – aż 75% z nich oczekuje fizycznego kontaktu z produktem[9]. Chcą poznać fakturę, dotknąć, przeczytać samodzielnie skład, a w przypadku elektroniki sprawdzić w praktyce działanie urządzenia. Tak samo jak majsterkowicze będą chcieli samodzielnie sprawdzić, czy dane elektronarzędzie ma odpowiednią dla nich ergonomię i wagę. Linki bezpieczeństwa nie są tutaj najlepszym rozwiązaniem – utrudniają dostęp do produktów i pełne zapoznanie się z jego właściwościami. Na rynku pojawiają się jednak rozwiązania, które pozwalają pogodzić wodę z ogniem – dać konsumentom możliwość pełnego doświadczenia produktu, a jednocześnie skutecznie zabezpieczyć go przed kradzieżą.
- Jednym z najnowszych rozwiązań, które szturmem podbijają rynek, są najnowsze zabezpieczenia, które tworzą w sklepach bezpieczne strefy. Przykładem może być tutaj – Alpha Zone. Dyskretnie umieszczona antena monitoruje wybrany przez sprzedawcę obszar, wewnątrz którego klienci mogą całkowicie swobodnie doświadczać produktów. Używać ich, dotykać, a nawet przemieścić się z nimi wewnątrz strefy. Jednak próba jej opuszczenia z produktem natychmiast wzbudzi alarm i powiadomi ochronę czy sprzedawców. Jeśli klient nie opuścił wyznaczonej strefy intencjonalnie, to gdy tylko się cofnie alarm umilknie. To rozwiązania na miarę naszych czasów, w których konsumenci oczekują od marek jak najlepszych doświadczeń[10], a nie ograniczeń. To rozwiązanie, które z powodzeniem można zastosować w sklepach, ale także na wyspach handlowych, a nawet sezonowych stoiskach – dodaje Robert Głażewski.
Współcześnie handel detaliczny boryka się z wieloma problemami, jednak do tej pory najtrudniej było pogodzić oczekiwania klientów i ich potrzebę swobodnego doświadczania produktów ze skutecznym zabezpieczeniem kradzieżowym. Dzięki rozwojowi technologii jest to już możliwe. A jest z czym walczyć – w 2023 r. ujawniono oficjalnie 40.000 kradzieży sklepów, co według ekspertów stanowi zaledwie 10% wszystkich kradzieży[11]. Do tego rozpoczęliśmy sezon wakacyjny, w którym sprzedawcy mierzą się z mniejszą obsadą sklepów, a jednocześnie większym obłożeniem konsumentów – szczególnie w popularnych miejscowościach.
[1] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-coraz-wiecej-kradziezy-w-sklepach-kgp-wzrost-o-jedna-czwarta,nId,7298967
[2] https://www.bankier.pl/wiadomosc/800-dla-zlodziei-obnizylo-statystyki-Mocny-spadek-liczby-kradziezy-w-sklepach-8749624.html
[3] https://biznes.interia.pl/gospodarka/news-zabka-walczy-z-plaga-mlodych-zlodziei-nowy-zakaz-w-sklepach,nId,7495825
[4] https://www.rp.pl/prawo-karne/art39500641-plaga-kradziezy-wsrod-dzieci-i-mlodziezy
[5] https://radiopoznan.fm/informacje/pozostale/posnania-najniebezpieczniejszy-miejscem-w-polsce-w-poznanskiej-galerii-grasuje-gang-nieletnich
[6] https://www.dziennik.pl/artykuly/8772901,coraz-mlodsze-dzieci-kradna-11-latki-zrabowaly-sklep-zabraly-slodycz.html
[7] https://www.edziecko.pl/Junior/7,160032,31047194,polskie-nastolatki-w-drogeriach-z-ekskluzywnymi-kosmetykami.html
[8] https://edukacja.rp.pl/oswiata/art37331361-nieletni-kradna-na-potege-lupem-padaja-batony-piwo-i-szminki
[9] [9]https://www.retailtouchpoints.com/topics/retail-store-design/gen-z-in-store-shopping-expectations?email=vision2002%40go2.pl
[10] https://www.parp.gov.pl/component/content/article/84204:marketing-doswiadczen-czym-jest-i-jakie-ma-znaczenie-dla-marki
[11] https://www.infor.pl/prawo/wykroczenia/odpowiedzialnosc-za-wykroczenia/6457090,w-sklepach-jest-coraz-wiecej-kradziezy-a-tylko-10-z-nich-jest-ujawni.html

Płatności online dla sklepów Shopify – dwie nowe aplikacje od PayU

Marcowe promocje na smartfony Motorola

Heat Decor wprowadza na rynek rewolucyjny produkt - panel grzewczy HD-NEO!
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Przemysł

Konkurencyjność przemysłu priorytetem dla Europy. Konieczne jest zwiększenie poziomu inwestycji firm w innowacje
Dobrze prosperująca i konkurencyjna Europa – to jedno z haseł przewodnich obecnego tzw. tria prezydencji w Radzie UE, czyli Polski, Danii i Cypru. To oznacza, że przez kolejne 1,5 roku wysiłki państw członkowskich i instytucji unijnych będą się koncentrować oprócz szeroko rozumianego bezpieczeństwa m.in. na wzmacnianiu konkurencyjności europejskiego przemysłu. W tym kontekście na znaczeniu zyskują inwestycje firm w cyfryzację i automatyzację.
Bankowość
Ponad 1,2 tys. projektów związanych z zieloną transformacją miast. BGK podpisał już umowy na 6,4 mld zł

Już ponad 1,2 tys. wniosków wpłynęło do BGK na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Ich łączna wartość przekracza 6,4 mld zł. W ramach całego programu polskie samorządy i spółki komunalne mogą zyskać 40 mld zł w ramach preferencyjnych pożyczek. W marcu BGK podpisało osiem umów na zielone transformacje z czterema samorządami. W Szczytnie środki umożliwią rekultywację ścisłego centrum miasta z uwzględnieniem zabytkowej wieży ciśnień.
Edukacja
Jerzy Owsiak: Polskie firmy potrzebują, aby państwo im nie przeszkadzało w prowadzeniu biznesu. Ważne jest też zaufanie i ograniczenie biurokracji

– To jest najbardziej dzielny kraj na świecie – mówi o polskim podejściu do przedsiębiorczości Jerzy Owsiak, założyciel i prezes Fundacji Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. Przy okazji gali wręczenia statuetek Lidera Polskiego Biznesu nawiązał do lat 90., które pokazały siłę pomysłowości i kreatywności polskich przedsiębiorców. Jerzy Owsiak został jednym z tegorocznych laureatów Nagrody Specjalnej Business Centre Club.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.