Kryzys demograficzny – główna bolączka rynku produktów dla dzieci w Polsce 2021

Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Rynek produktów dla dzieci* w Polsce w 2020 r. wart był 14,49 mld zł po zanotowaniu 2,3% spadku r/r, wynika z najnowszego raportu PMR Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2021. Analiza i prognozy rozwoju rynku na lata 2021-2026.
Ponad połowa (54%) respondentów, tj. osób kupujących produkty dla dzieci, badania PMR z września 2021 r. deklaruje, że epidemia COVID-19 nie wpłynęła na ich zakupy produktów dla dzieci. Zakupy w niektórych spośród analizowanych przez nas segmentów produktów dla dzieci ma charakter nieprzekładalny (np. pieluch, chusteczek wilgotnych czy żywności). Na sprzedaż niektórych kategorii pandemia zadziałała stymulująco, m.in. w kategoriach wyposażeniowych i zabawkarskich.
Okres lockdownu oraz zamkniętych placówek opiekuńczych i oświatowych sprzyjał re-aranżacji przestrzeni domowej (wydzielania miejsc do nauki, zabawy) oraz zakupom nowych gier i zabawek. Szczególnie popularne były te, które zajmowały dzieci na dłużej lub te, które interesowały rodziców (wpisując się w trend na rynku zabawkarskim kidult).
Największą barierą dla rozwoju rynku produktów dla dzieci w Polsce jest demografia. Trend ten bardzo dobrze obrazuje tzw. indeks starości. Według danych GUS w Polsce wynosi on 121, tj. na 100 „wnuczków” (dzieci w wieku 0-14 lat) przypada 121 „dziadków” (osób w wieku 65 i więcej lat), a różnica w wielkości tych populacji wynosi 1,2 mln na niekorzyść dzieci (w miastach sięga 1,3 mln, a na terenach wiejskich nadal jest więcej dzieci – o 99 tys.).
Bardzo niski poziom urodzeń w 2020 r. przyczynił się do rekordowo niskiego poziomu przyrostu naturalnego. W 2020 r. odnotowano ponad 355 tys. urodzeń żywych (375 tys. w 2019 r.). W okresie prognozy tendencje demograficzne nie ulegną odwróceniu. Szczególnie niekorzystne są prognozy dla liczby dzieci w grupie wiekowej od urodzenia do 3. roku życia, która od 2021 do 2026 roku zmniejszy się o ponad 15%.
Dlatego w nadchodzących latach najtrudniejsza sytuacja prognozowana jest w segmentach bezpośrednio związanych z prognozami demograficznymi dotyczącymi liczby urodzeń żywych, a więc: żywności dla niemowląt, gdzie prognozowany przez PMR CAGR dla lat 2022-2026 wynosi -3,9%, artykułów higienicznych oraz wózków dziecięcych i fotelików samochodowych. W przypadku tych ostatnich kategorii, dodatkowym problemem dla detalistów i producentów pozostaje obrót wtórny (re-commerce). Jak wynika z badania PMR, przeprowadzonego we wrześniu 2021 r. na próbie celowej dorosłych mieszkańców Polski kupujących produkty dla dzieci (z dowolnej kategorii), spośród osób deklarujących zakup wózka dziecięcego w ciągu roku poprzedzającego badanie, 26% wybrało produkt używany (jak zdarzyło się podkreślać rozmówcom PMR operującym w tym segmencie, z racji krótkiego używania np. wózków głębokich, te kupione w 2020 r., w związku z niską mobilnością społeczną w ubiegłym roku były relatywnie niewiele używane i dodatkowo zachęcają do zakupu w obiegu wtórnym w 2021 r.). W przypadku fotelików samochodowych analogiczny odsetek wyniósł 28%.
W pozostałych segmentach rynku produktów dla dzieci (tj. odzieży dziecięcej, obuwia dziecięcego, zabawek oraz mebli dziecięcych i artykułów wyposażenia pokoi dziecięcych), wyższy dochód rozporządzalny gospodarstw domowych w większym stopniu zamortyzuje negatywne tendencje demograficzne przekładając się na wyższe wydatki per dziecko.
Migracja zakupów do kanału internetowego będzie trwać
Przed wybuchem pandemii największym kanałem w ramach rynku produktów dla dzieci były sklepy spożywcze. W ich sprzedaży – regularnej bądź na zasadzie krótkich serii sprzedażowych – znajdują się niemal wszystkie wyszczególnione przez PMR segmenty i kategorie produktowe. Jednak w 2020 r., po wzroście sprzedaży o 40,5% r/r, największym kanałem stał się kanał internetowy. Sprzedaż w ramach e-sklepów i platform handlowych stanowiła 27,2% rynku produktów dla dzieci w Polsce. W końcu okresu prognozy – tj. w 2026 r. – ponad co trzecia złotówka (36,6%) wydawana na analizowane kategorie będzie wydawana online.
* Pod pojęciem produktów dla dzieci rozumiemy następujące artykuły: odzież (wraz z bielizną) i obuwie dziecięce, zabawki, kosmetyki dla dzieci i artykuły higieniczne (tj. pieluchy, chusteczki wilgotne do higieny dziecięcej, podkłady higieniczne itp.), żywność dla niemowląt, meble dziecięce oraz wyposażenie pokoi dziecięcych, wózki, foteliki i akcesoria do nich.
Więcej informacji można znaleźć w raporcie PMR: „Handel detaliczny produktami dla dzieci w Polsce 2021”
PMR Market Experts dostarcza swoim partnerom najwyższej jakości analizy rynkowe, badania oraz usługi doradcze przygotowane przez doświadczone zespoły branżowych ekspertów. Od ponad 20 lat ekspertyzy i rekomendacje PMR wspierają firmy na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Europy Południowo-Wschodniej, umożliwiając im realizację strategicznych celów. To firma którą tworzą ludzie, umiejętnie korzystający z osiągnięć technologii, by sprostać zmieniającym się wymaganiom partnerów biznesowych.
Więcej autorskich treści tworzonych w oparciu o prowadzone badania można znaleźć na naszej stronie https://www.pmrmarketexperts.com/press-room.
W razie jakichkolwiek pytań zapraszamy do kontaktu.

MediaMarkt i bp łączą siły: Za zakupy w MediaMarkt dostajesz bon na paliwo lub kawę

Posnet Evo – Jak przyspieszyć sprzedaż i oszczędzać pieniądze w Twojej firmie

Gadżety erotyczne z dostawą do domu – zamówienia rosną szybciej niż inflacja
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Transport

Bezpieczeństwo stało się w UE tematem numer jeden. Miała w tym udział polska prezydencja
Ostatnie dni czerwca to dobra okazja do podsumowania pół roku prezydencji Polski w Radzie UE. Z tej okazji w Łodzi odbył się Wielki Piknik Europejski w Łodzi, w trakcie którego również wiceprzewodnicząca Parlamentu Europejskiego podsumowała ten okres: w ciągu ostatnich sześciu miesięcy Polska była silnym i odważnym przywódcą i również nam dała siłę i odwagę, aby kroczyć naprzód w tych bardzo trudnych czasach. Zdaniem europosła Dariusza Jońskiego Polsce udało się odbudować swoją pozycję na arenie międzynarodowej.
Polityka
Nie brakuje przeciwników zwiększenia wydatków na obronność do 5 proc. Obawiają się, że paradoksalnie zagrozi to bezpieczeństwu Europy

W Hadze rusza szczyt NATO. Jednym z ważniejszych punktów ma być podwyższenie wydatków państw sojuszniczych na zbrojenia i obronność do 5 proc. PKB. Jeśli wniosek zostanie zatwierdzony, państwa członkowskie przeznaczą łącznie na ten cel ponad 500 mld euro więcej rocznie. – Zwiększając wydatki na broń, nie tworzy się warunków do pokoju. Dlatego jesteśmy temu zdecydowanie przeciwni – podkreśla włoski europoseł Pasquale Tridico z Ruchu Pięciu Gwiazd (M5S).
Ochrona środowiska
Gospodarowanie odpadami nieodłącznym elementem strategii firm. Brak jasnych przepisów utrudnia ich działania

Odpowiedzialne gospodarowanie odpadami stanowi integralną część biznesu, a działania w tym obszarze coraz częściej wchodzą w skład strategii ESG. Opóźniające się wdrożenie systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP) zgodnego z wymogami Unii Europejskiej stawia jednak przed polskimi przedsiębiorstwami wiele wyzwań.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.