Aukcja Bolesław Cybis. Odyseja Artysty
Prac Bolesława Cybisa na polskim rynku sztuki pojawiło się zaledwie ponad 20. Każde nowe, prezentowane na wystawie i aukcji dzieło tego artysty jest więc unikatowym wydarzeniem. Cybis studiował rzeźbę i rysunek w Petersburgu. Początki jego kariery charakteryzowały prace abstrakcyjne. Podczas wojny domowej w Rosji Bolesław Cybis uciekł do Turcji, gdzie przebywał do 1922 roku. W Stambule utrzymywał się z rysowania portretów i produkcji ceramicznych fajek, które też sam projektował. W 1923 roku zamieszkał w Warszawie. Wraz z grupą kilku malarzy założył jedno z najważniejszych ugrupowań artystycznych 20-lecia międzywojennego. Bractwo św. Łukasza, znane też pod nazwą „łukaszowcy”, zebrało uczniów popularnego profesora warszawskiej Szkoły Sztuk Pięknych, Tadeusza Pruszkowskiego. To właśnie oni namalowali 7 dużych kompozycji historycznych wystawionych w Pawilonie Polskim Wystawy Światowej w Nowym Jorku w 1939 roku. Po wystawie obrazy „łukaszowców” już nigdy nie powróciły do kraju. Kurator polskiego pawilonu przejął je i umieścił w jezuickim kolegium Le Moyne w Syracuse w Stanach Zjednoczonych, gdzie był wykładowcą. Do dziś pozostają one bibliotece uczelni.
Okres międzywojenny spędzony w Polsce należał do najbardziej aktywnych artystycznie. Cybis wypracował wtedy swój własny, oryginalny styl. Eksperymentował w zakresie technik i technologii malarskich, wprowadzał do obrazów polerowane elementy złoceń, piasek czy tkaninę. To wówczas powstają jego najwybitniejsze prace stanowiące szczyt artystycznej kreacji twórcy. W pracach z tego okresu uwidaczniają się silne inspiracje i wpływy, jakie wywarła na sztuce Cybisa twórczość artystów z kręgu Neue Sachlichkeit. Jednym z przedstawicieli tej formacji był słynny malarz, grafik i karykaturzysta George Grosz. Ten kierunek w sztuce niemieckiej określony został mianem Nowej Rzeczowości. Artyści tego nurtu przedstawiali rzeczywistość obiektywnie, często o zabarwieniu satyrycznym.
Jedną z najbardziej wyjątkowych prac Bolesława Cybisa prezentowaną na aukcji jest dzieło zatytułowane „Marynarz, kobieta i dziecko”. Stanowi ono wyjątkowy przykład inspiracji sztuką nowoczesną w twórczości młodego artysty. Stambuł jako ówczesna stolica Turcji i miasto o wielowiekowej i silnie zróżnicowanej kulturze dostarczało mu zarówno licznych „obrazków” z życia wielkiej metropolii, jak i niszowego półświatka. Zubożały twórca był stałym bywalcem portowych knajp i spelun, a także domów publicznych. Z właściwą sobie ciekawością zaczął przedstawiać otaczającą go rzeczywistość. Kompozycje z tego czasu zapełniają postacie prostytutek i marynarzy oddających się cielesnym przyjemnościom w miejskich przybytkach.
Z kolei obraz „Postać kobiety w żółtym berecie” stanowi jedno z największych i jednocześnie najciekawszych dzieł Cybisa. W prezentowanej pracy widoczne są również młodzieńcze doświadczenia awangardy, które miał za sobą Cybis. Istotną rolę odgrywa tutaj geometryzacja i uproszczenie form. Tytułowa kobieta w żółtym berecie przedstawiona została w towarzystwie psa, a właściwie małej zabawkowej kukiełki. To właśnie ten element wnosi do pracy wręcz magiczną atmosferę. Artysta ciało modelki przedstawił jako syntetyczną formę, a jej postać sprawia wrażenie wciśniętej do małego pudełka. Z obrazu przebija atmosfera przepełniona tajemniczością, sprawiająca wrażenie umieszczenia postaci poza czasem i realną przestrzenią świata.
Na aukcji pojawią się również dzieła takie jak „Chłopiec siedzący na drzewie”, „Manekin wsparty na prawym ramieniu”, „Portret młodej dziewczyny”, „Wnętrze pokoju” czy „Pejzaż z parą i autem”.
Aukcja „Bolesław Cybis. Odyseja Artysty”: 31 marca 2019, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://www.desa.pl/pl/aukcje/boleslaw-cybis-odyseja-artysty/

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Rośnie liczba i wartość udzielonych konsumentom kredytów gotówkowych. Gorzej mają się kredyty ratalne oraz te udzielane firmom
Rynek kredytowy w Polsce co do zasady rośnie, choć nierównomiernie. Z danych Biura Informacji Kredytowej wynika, że najlepiej rozwija się segment kredytów gotówkowych dla konsumentów. Wartościowo wzrosła też kwota udzielonych limitów w kartach kredytowych. Według prognoz BIK w całym roku wzrośnie wartość zarówno udzielonych kredytów mieszkaniowych, jak i gotówkowych, choć tych pierwszych poniżej inflacji. Wcześniejsze cięcia stóp procentowych przez RPP nie zmieniły tej prognozy.
Transport
37,5 proc. środków z Planu Społeczno-Klimatycznego trafi na walkę z ubóstwem transportowym. Organizacje branżowe apelują o zmianę priorytetowych projektów [DEPESZA]

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej z końcem czerwca zakończyło konsultacje Planu Społeczno-Klimatycznego, który otwiera drogę do pozyskania 65 mld zł (11,4 mld euro) z unijnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. Polska będzie jego największym beneficjentem, a 37,5 proc. budżetu zostanie przeznaczone na bezpośrednie wsparcie osób narażonych na ubóstwo transportowe. Organizacje branżowe oceniają jednak, że walka z tym zjawiskiem może się okazać nieskuteczna. W toku konsultacji zgłosiły swoje zastrzeżenia co do priorytetów w wydatkach i sposobu wsparcia inwestycji w transport rowerowy.
Prawo
Firmy będą mogły przetestować krótszy tydzień pracy z rządowym wsparciem. Nabór wniosków ruszy w sierpniu

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej uruchamia pilotaż krótszego tygodnia pracy. Zainteresowane wzięciem w nim udziału firmy będą się mogły ubiegać o wsparcie finansowe ze strony rządu. Politycy Nowej Lewicy, którzy są pomysłodawcami testu tego rozwiązania, przekonują, że finalnie zyskają na nim wszyscy, zarówno pracownicy, jak i pracodawcy, a ostrzeżenia o spodziewanych problemach gospodarki są mocno przesadzone.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.