Aukcja Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo
Dzban do wina i misa autorstwa słynnej na całym świecie firmy Fabergé. Patera do chłodzenia kieliszków, z której korzystał sam Car Aleksander III Romanow, czy ikona „Zmartwychwstanie Chrystusa i 12 Świąt Cerkiewnych” pochodząca z legendarnego ośrodka malarstwa ikonowego w Rosji. To tylko niektóre z wyjątkowych obiektów, jakie 8 kwietnia pojawią się na aukcji „Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo” w DESA Unicum. Wylicytować można będzie na niej ponad 100 najciekawszych przykładów rosyjskiego rękodzieła. Wszystkie obiekty obejrzeć można na stronie internetowej, a licytować za pośrednictwem aplikacji, online, telefonicznie oraz za pomocą zleceń stałych.
Wyroby firmy Fabergé są znane, podziwiane i cenione na całym świecie. Ich dzieła sprzedają się za kwoty sięgające nawet kilkunastu milionów dolarów. Na kwietniowej aukcji pojawi się wykonany z wielką dbałością o szczegóły kryształowy dzban do wina oraz misa zdobiona srebrnymi detalami. Historia przedsiębiorstwa rozpoczęła się w 1842 roku, kiedy to Gustav Fabergé założył pracownię złotniczą w Petersburgu. Początki jej działalności nie są zbyt dobrze znane. Największe sukcesy firma Fabergé miała odnieść pod kierownictwem syna Gustava – Petera Carla. Dążył on do uzyskania tytułu złotnika dworu cesarskiego i dostawcy Gabinetu Jego Cesarskiej Wysokości. Ostatecznie dążenia te zakończyły się sukcesem w 1885 roku, kiedy Aleksander III złożył w firmie Fabergé pierwsze prestiżowe zamówienie na carski prezent wielkanocny w formie jajka. Obdarowana nim cesarzowa Maria Fiodorowna, która nazywała Carla swoim ukochanym złotnikiem, była zachwycona, a firma otrzymała tytuł dostawcy dworu cesarskiego. Dwa lata później efektem rozwoju przedsiębiorstwa było otwarcie oddziału Fabergé w Moskwie. Od 1882 roku firma wzięła udział w wielu wystawach sztuki i przemysłu zarówno w Rosji, jak i na świecie. Za wyroby według swoich projektów Fabergé był wielokrotnie nagradzany medalami i odznaczeniami.
Innym obiektem o wyjątkowej historii, który wylicytować można będzie na aukcji jest patera do chłodzenia kieliszków z zastawy wykonanej dla Cara Aleksandra III Romanowa. Pochodzi ona z Pałacu Aniczkowskiego przy Newskim Prospekcie, który był jedną z carskich rezydencji. To właśnie do niej przynależał bogaty serwis na 125 osób, zamówiony w drugiej połowie lat 60. XIX wieku. Po koronacji, car Aleksander III Romanow często przebywał w pałacu. To tam wychowywały się jego dzieci oraz miały miejsce liczne uroczystości rodzinne. Od 1894 roku do rewolucji mieszkała tam wdowa po Aleksandrze III, carowa Maria Fiodorowa. Prezentowany na aukcji serwis w literaturze nazywany jest „Serwisem liliowym ze złotym rantem z monogramem AA pod koroną”. Pięć elementów tej zastawy, w tym dwie identyczne patery do chłodzenia kieliszków, wystawianych jest w Sali Białej w Muzeum Fabergé w Petersburgu.
Na aukcji pojawi się również bogaty zbiór ikon z XVIII, XIX i XX wieku. Jedną z nich jest wyjątkowa ikona „Zmartwychwstanie Chrystusa i 12 Świąt Cerkiewnych”. Praca powstała w jednym z warsztatów w Palech. Była to wioska w okolicach Włodzimierza, która stała się w drugiej połowie XIX w. jednym z najważniejszych ośrodków malarstwa ikonowego w Rosji. W dziełach wychodzących z tamtejszych warsztatów zachowywano związki z dawną tradycją bizantyjsko-ruską. Malowanie ikon w Palech było zajęciem dziedzicznym, przekazywanym z pokolenia na pokolenie. Tworzyli zarówno artyści świeccy, jak i mnisi w monastyrach. O ich niezrównanym kunszcie świadczą legendy głoszące, że malarze pracujący dla carskiego dworu, chcąc pozyskać odpowiednich pomocników, kazali nocą porywać malarzy z Palech i przywozić ich do Moskwy. Na aukcji wylicytować będzie można również m.in. malarstwo Julija Klewera, Wiktora Ignatiewa, czy Stanisława Julianowicza-Żukowskiego oraz liczne przykłady sztuki rzemieślniczej. Licytować można będzie za pośrednictwem strony internetowej, przez aplikację, telefonicznie oraz przez zlecenie stałe.
Aukcja „Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo” 8 kwietnia 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/ikony-i-sztuka-rosyjska/

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.