Aukcja Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo
Dzban do wina i misa autorstwa słynnej na całym świecie firmy Fabergé. Patera do chłodzenia kieliszków, z której korzystał sam Car Aleksander III Romanow, czy ikona „Zmartwychwstanie Chrystusa i 12 Świąt Cerkiewnych” pochodząca z legendarnego ośrodka malarstwa ikonowego w Rosji. To tylko niektóre z wyjątkowych obiektów, jakie 8 kwietnia pojawią się na aukcji „Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo” w DESA Unicum. Wylicytować można będzie na niej ponad 100 najciekawszych przykładów rosyjskiego rękodzieła. Wszystkie obiekty obejrzeć można na stronie internetowej, a licytować za pośrednictwem aplikacji, online, telefonicznie oraz za pomocą zleceń stałych.
Wyroby firmy Fabergé są znane, podziwiane i cenione na całym świecie. Ich dzieła sprzedają się za kwoty sięgające nawet kilkunastu milionów dolarów. Na kwietniowej aukcji pojawi się wykonany z wielką dbałością o szczegóły kryształowy dzban do wina oraz misa zdobiona srebrnymi detalami. Historia przedsiębiorstwa rozpoczęła się w 1842 roku, kiedy to Gustav Fabergé założył pracownię złotniczą w Petersburgu. Początki jej działalności nie są zbyt dobrze znane. Największe sukcesy firma Fabergé miała odnieść pod kierownictwem syna Gustava – Petera Carla. Dążył on do uzyskania tytułu złotnika dworu cesarskiego i dostawcy Gabinetu Jego Cesarskiej Wysokości. Ostatecznie dążenia te zakończyły się sukcesem w 1885 roku, kiedy Aleksander III złożył w firmie Fabergé pierwsze prestiżowe zamówienie na carski prezent wielkanocny w formie jajka. Obdarowana nim cesarzowa Maria Fiodorowna, która nazywała Carla swoim ukochanym złotnikiem, była zachwycona, a firma otrzymała tytuł dostawcy dworu cesarskiego. Dwa lata później efektem rozwoju przedsiębiorstwa było otwarcie oddziału Fabergé w Moskwie. Od 1882 roku firma wzięła udział w wielu wystawach sztuki i przemysłu zarówno w Rosji, jak i na świecie. Za wyroby według swoich projektów Fabergé był wielokrotnie nagradzany medalami i odznaczeniami.
Innym obiektem o wyjątkowej historii, który wylicytować można będzie na aukcji jest patera do chłodzenia kieliszków z zastawy wykonanej dla Cara Aleksandra III Romanowa. Pochodzi ona z Pałacu Aniczkowskiego przy Newskim Prospekcie, który był jedną z carskich rezydencji. To właśnie do niej przynależał bogaty serwis na 125 osób, zamówiony w drugiej połowie lat 60. XIX wieku. Po koronacji, car Aleksander III Romanow często przebywał w pałacu. To tam wychowywały się jego dzieci oraz miały miejsce liczne uroczystości rodzinne. Od 1894 roku do rewolucji mieszkała tam wdowa po Aleksandrze III, carowa Maria Fiodorowa. Prezentowany na aukcji serwis w literaturze nazywany jest „Serwisem liliowym ze złotym rantem z monogramem AA pod koroną”. Pięć elementów tej zastawy, w tym dwie identyczne patery do chłodzenia kieliszków, wystawianych jest w Sali Białej w Muzeum Fabergé w Petersburgu.
Na aukcji pojawi się również bogaty zbiór ikon z XVIII, XIX i XX wieku. Jedną z nich jest wyjątkowa ikona „Zmartwychwstanie Chrystusa i 12 Świąt Cerkiewnych”. Praca powstała w jednym z warsztatów w Palech. Była to wioska w okolicach Włodzimierza, która stała się w drugiej połowie XIX w. jednym z najważniejszych ośrodków malarstwa ikonowego w Rosji. W dziełach wychodzących z tamtejszych warsztatów zachowywano związki z dawną tradycją bizantyjsko-ruską. Malowanie ikon w Palech było zajęciem dziedzicznym, przekazywanym z pokolenia na pokolenie. Tworzyli zarówno artyści świeccy, jak i mnisi w monastyrach. O ich niezrównanym kunszcie świadczą legendy głoszące, że malarze pracujący dla carskiego dworu, chcąc pozyskać odpowiednich pomocników, kazali nocą porywać malarzy z Palech i przywozić ich do Moskwy. Na aukcji wylicytować będzie można również m.in. malarstwo Julija Klewera, Wiktora Ignatiewa, czy Stanisława Julianowicza-Żukowskiego oraz liczne przykłady sztuki rzemieślniczej. Licytować można będzie za pośrednictwem strony internetowej, przez aplikację, telefonicznie oraz przez zlecenie stałe.
Aukcja „Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo” 8 kwietnia 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/ikony-i-sztuka-rosyjska/

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.