Aukcja Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo
Dzban do wina i misa autorstwa słynnej na całym świecie firmy Fabergé. Patera do chłodzenia kieliszków, z której korzystał sam Car Aleksander III Romanow, czy ikona „Zmartwychwstanie Chrystusa i 12 Świąt Cerkiewnych” pochodząca z legendarnego ośrodka malarstwa ikonowego w Rosji. To tylko niektóre z wyjątkowych obiektów, jakie 8 kwietnia pojawią się na aukcji „Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo” w DESA Unicum. Wylicytować można będzie na niej ponad 100 najciekawszych przykładów rosyjskiego rękodzieła. Wszystkie obiekty obejrzeć można na stronie internetowej, a licytować za pośrednictwem aplikacji, online, telefonicznie oraz za pomocą zleceń stałych.
Wyroby firmy Fabergé są znane, podziwiane i cenione na całym świecie. Ich dzieła sprzedają się za kwoty sięgające nawet kilkunastu milionów dolarów. Na kwietniowej aukcji pojawi się wykonany z wielką dbałością o szczegóły kryształowy dzban do wina oraz misa zdobiona srebrnymi detalami. Historia przedsiębiorstwa rozpoczęła się w 1842 roku, kiedy to Gustav Fabergé założył pracownię złotniczą w Petersburgu. Początki jej działalności nie są zbyt dobrze znane. Największe sukcesy firma Fabergé miała odnieść pod kierownictwem syna Gustava – Petera Carla. Dążył on do uzyskania tytułu złotnika dworu cesarskiego i dostawcy Gabinetu Jego Cesarskiej Wysokości. Ostatecznie dążenia te zakończyły się sukcesem w 1885 roku, kiedy Aleksander III złożył w firmie Fabergé pierwsze prestiżowe zamówienie na carski prezent wielkanocny w formie jajka. Obdarowana nim cesarzowa Maria Fiodorowna, która nazywała Carla swoim ukochanym złotnikiem, była zachwycona, a firma otrzymała tytuł dostawcy dworu cesarskiego. Dwa lata później efektem rozwoju przedsiębiorstwa było otwarcie oddziału Fabergé w Moskwie. Od 1882 roku firma wzięła udział w wielu wystawach sztuki i przemysłu zarówno w Rosji, jak i na świecie. Za wyroby według swoich projektów Fabergé był wielokrotnie nagradzany medalami i odznaczeniami.
Innym obiektem o wyjątkowej historii, który wylicytować można będzie na aukcji jest patera do chłodzenia kieliszków z zastawy wykonanej dla Cara Aleksandra III Romanowa. Pochodzi ona z Pałacu Aniczkowskiego przy Newskim Prospekcie, który był jedną z carskich rezydencji. To właśnie do niej przynależał bogaty serwis na 125 osób, zamówiony w drugiej połowie lat 60. XIX wieku. Po koronacji, car Aleksander III Romanow często przebywał w pałacu. To tam wychowywały się jego dzieci oraz miały miejsce liczne uroczystości rodzinne. Od 1894 roku do rewolucji mieszkała tam wdowa po Aleksandrze III, carowa Maria Fiodorowa. Prezentowany na aukcji serwis w literaturze nazywany jest „Serwisem liliowym ze złotym rantem z monogramem AA pod koroną”. Pięć elementów tej zastawy, w tym dwie identyczne patery do chłodzenia kieliszków, wystawianych jest w Sali Białej w Muzeum Fabergé w Petersburgu.
Na aukcji pojawi się również bogaty zbiór ikon z XVIII, XIX i XX wieku. Jedną z nich jest wyjątkowa ikona „Zmartwychwstanie Chrystusa i 12 Świąt Cerkiewnych”. Praca powstała w jednym z warsztatów w Palech. Była to wioska w okolicach Włodzimierza, która stała się w drugiej połowie XIX w. jednym z najważniejszych ośrodków malarstwa ikonowego w Rosji. W dziełach wychodzących z tamtejszych warsztatów zachowywano związki z dawną tradycją bizantyjsko-ruską. Malowanie ikon w Palech było zajęciem dziedzicznym, przekazywanym z pokolenia na pokolenie. Tworzyli zarówno artyści świeccy, jak i mnisi w monastyrach. O ich niezrównanym kunszcie świadczą legendy głoszące, że malarze pracujący dla carskiego dworu, chcąc pozyskać odpowiednich pomocników, kazali nocą porywać malarzy z Palech i przywozić ich do Moskwy. Na aukcji wylicytować będzie można również m.in. malarstwo Julija Klewera, Wiktora Ignatiewa, czy Stanisława Julianowicza-Żukowskiego oraz liczne przykłady sztuki rzemieślniczej. Licytować można będzie za pośrednictwem strony internetowej, przez aplikację, telefonicznie oraz przez zlecenie stałe.
Aukcja „Sztuka Rosyjska. Ikony, Rzemiosło, Malarstwo” 8 kwietnia 2020, godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/ikony-i-sztuka-rosyjska/

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.