Komunikaty PR

BYĆ CZY MIEĆ? FILMY Z OKAZJI BLACK FRIDAY NA ARTE.TV

2023-11-22  |  10:26
Biuro prasowe

24 listopada to wielkie święto konsumpcjonizmu – co roku tłumy szturmują sklepy z okazji Black Friday, ogromnych wyprzedaży oraz obniżek nawet do 80%. Tradycja ta ma swoje początki Stanach Zjednoczonych, ojczyźnie kapitalizmu, ale szybko zyskała popularność i rzesze wyznawców na całym świecie. Wiele osób ogarniętych szałem zakupów i radością z „upolowania okazji” zapomina, że to święto ma również swoją ciemną stronę. Masowa produkcja taniej odzieży wywiera negatywny wpływ nie tylko na środowisko naturalne, ale również na aspekty humanitarne. Tanie produkty często są wytwarzane z naruszaniem praw człowieka: udziałem taniej siły roboczej i niemal niewolniczej pracy ludzi pod drugiej stronie globu. Na problem zwraca uwagę bezpłatna platforma streamingowa ARTE.tv, w której dostępne są dokumenty i reportaże poświęcone tej tematyce.

 

Jedną z grup społecznych, której prawa są często naruszane to osoby pracujące w fabrykach marek odzieżowych typu fast fashion. Wielu z nich zmuszanych jest do pracy w niebezpiecznych i niegodnych warunkach. Dodatkowo pracownicy otrzymują bardzo niską płacę oraz są obiektem eksploatacji. Zmuszani są do pracy ponad siły, ponieważ ciężko jest nadążyć za krótkimi terminami produkcji. Standardy bezpieczeństwa i higieny nie są respektowane, a pracownicy narażani są na sytuacje zagrażających ich zdrowiu i życiu. Ze względu na sytuację ekonomiczną w uboższych krajach, do pracy w fabrykach zmuszane są dzieci. Taki zlokalizowanie produkcji wielu firm fast fashion pozwala koncernom na unikanie odpowiedzialności za swoje nieetyczne działania i wyzysk przywodzący na myśl niewolnictwo. Cierpi na tym również środowisko naturalne. Ogromna ilość odpadów oraz części odzieży trafia na wysypiska śmieci lub jest wyrzucana gdziekolwiek, co przyczynia się do degradacji środowiska naturalnego. Cierpią na tym tereny, które powinny być chronione, jak pustynia Atakama. Ogromne zużycie wody oraz zanieczyszczenie gleby doprowadzają do powolnego wyniszczania naszej planety. Prezentowany przez ARTE.tv dokument „Konsekwencje fast fashion – wielkie wysypisko ubrań w Atacamie” ukazujący problem masowego powstawania odzieży i skutków tych działań dla ludzi i Ziemi można zobaczyć pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/107194-025-A/re-konsekwencje-fast-fashion/.

 

Zbliżający się Black Friday to czas zakupowego szaleństwa. Często jako konsumenci nie dokonujemy świadomych wyborów, a decyzje zakupowe podejmujemy pod wpływem impulsu. Chcemy mieć coraz więcej, więc kupujemy, pomimo tego, że wielu z tych produktów nie potrzebujemy, nie używamy i stają się zalegającym w naszej szafie śmieciem. Napędzamy tym nie tylko zjawisko „fast fashion”, ale również nadmierną eksplorację natury. Nieustanne podążanie za nowościami, zniżkami, zaspakajanie chwilowej przyjemności oraz kompulsywne kupowanie nakręcają nieustającą spiralę konsumpcjonizmu. Film „Pyscho Bugs – konsumpcjonizm” obrazuje skale problemu. Można go obejrzeć bez opłat pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/100741-008-A/psycho-bugs/.     

 

- Black Friday, a potem Cyber Monday, na stałe wpisał się w handlowy kalendarz, gdyż polscy klienci często korzystają z promocji. Udziela się nam poczucie ekscytacji związanej z „polowaniem” na niższe ceny, czy z samym zakupem – mówi Agnieszka Krakós, autorka książki i bloga „Prosta organizacja”. W efekcie kupujemy więcej, niż potrzebujemy, a nawet zupełnie zbędne rzeczy. Korzystając z Black Friday z głową warto kierować się kilkoma zdroworozsądkowymi zasadami:

 1. Wykorzystaj tę okazję na zakup droższej rzeczy, której cenę znasz (jeśli nie masz pewności, sprawdź historię zmian)

2. Zrób listę planowanych zakupów i trzymaj się jej

3. Zrezygnuj z niechcianych newsletterów

4. Pomyśl o innych atrakcjach, które możesz zrobić zamiar zakupów.

 

POZOSTAŁE FILMY NA TEMATY FAST FASHION W ARTE TV

 

ELEKTROŚMIECI: MOŻNA MĄDRZEJ

Kupujemy nowe urządzenia, a wyrzucamy stare w coraz szybszym tempie. Co się dzieje z elektrośmieciami? Mniej niż jedno na pięć urządzeń jest poddawanych właściwemu recyklingowi, przez co marnujemy cenne surowce. Jak to zmienić? Czy zawsze da się naprawić, zamiast wyrzucić? 

https://www.arte.tv/pl/videos/107194-075-A/re-elektrosmieci-mozna-madrzej/

 

NA REWERSIE MAPY – WIELKI ŚMIETNIK ZWANY ŚWIATEM

Ludzie na całym świecie generują średnio 2 miliardy ton odpadów rocznie. Recyklingowi poddajemy tylko 16% śmieci. Reszta jest zakopywana, spalana lub składowana na otwartej przestrzeni, co wiąże się z zanieczyszczeniem i emisją CO2. Gdzie jest najgorzej, a z których krajów powinniśmy brać przykład?

https://www.arte.tv/pl/videos/108458-022-A/na-rewersie-mapy/

 

DOPAMINA: AMAZON

Amazonowi nie można się oprzeć! Dzięki ofercie PRIME platforma sprzedażowa działa na zasadzie warunkowania instrumentalnego. Im szybciej przesyłka dotrze do odbiorcy, tym więcej będzie chciał on kupić.

Dopamina (2/7) - Amazon - Obejrzyj cały dokument | ARTE po polsku

 

Kontakt dla mediów: Aleksandra Kulik, tel.: 506 029 442, e-mail: a.kulik@agencjafaceit.pl

 

O ARTE.tv

ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.

Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.

Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.

Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl

Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura BRAK ZDJĘCIA
2024-04-24 | 01:00

Jak dbać o prawa autorskie?

Od 1995 roku dzięki inicjatywie UNESCO obchodzimy 23 kwietnia Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Z tej okazji powinniśmy przyjrzeć się dobrym praktykom dbania o prawa autorskie, np. dorobkowi Tove Jansson, autorki Muminków.
Kultura Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Chińskiego 2024
2024-04-16 | 20:00

Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Chińskiego 2024

Ośrodek „Instytut Konfucjusza w Krakowie” serdecznie zaprasza wszystkich na obchody Międzynarodowego Dnia Języka Chińskiego ONZ. Wydarzenie odbędzie się w sobotę 20 kwietnia
Kultura Przyszłość historycznych holenderskich wiatraków jest bezpieczna
2024-03-28 | 15:00

Przyszłość historycznych holenderskich wiatraków jest bezpieczna

Partnerstwo – z Fundacją Światowego Dziedzictwa Kinderdijk – będzie polegało na wykorzystaniu wiedzy technicznej AkzoNobel oraz innowacyjnych powłok firmy w celu konserwacji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.