Komunikaty PR

BYĆ CZY MIEĆ? FILMY Z OKAZJI BLACK FRIDAY NA ARTE.TV

2023-11-22  |  10:26
Biuro prasowe

24 listopada to wielkie święto konsumpcjonizmu – co roku tłumy szturmują sklepy z okazji Black Friday, ogromnych wyprzedaży oraz obniżek nawet do 80%. Tradycja ta ma swoje początki Stanach Zjednoczonych, ojczyźnie kapitalizmu, ale szybko zyskała popularność i rzesze wyznawców na całym świecie. Wiele osób ogarniętych szałem zakupów i radością z „upolowania okazji” zapomina, że to święto ma również swoją ciemną stronę. Masowa produkcja taniej odzieży wywiera negatywny wpływ nie tylko na środowisko naturalne, ale również na aspekty humanitarne. Tanie produkty często są wytwarzane z naruszaniem praw człowieka: udziałem taniej siły roboczej i niemal niewolniczej pracy ludzi pod drugiej stronie globu. Na problem zwraca uwagę bezpłatna platforma streamingowa ARTE.tv, w której dostępne są dokumenty i reportaże poświęcone tej tematyce.

 

Jedną z grup społecznych, której prawa są często naruszane to osoby pracujące w fabrykach marek odzieżowych typu fast fashion. Wielu z nich zmuszanych jest do pracy w niebezpiecznych i niegodnych warunkach. Dodatkowo pracownicy otrzymują bardzo niską płacę oraz są obiektem eksploatacji. Zmuszani są do pracy ponad siły, ponieważ ciężko jest nadążyć za krótkimi terminami produkcji. Standardy bezpieczeństwa i higieny nie są respektowane, a pracownicy narażani są na sytuacje zagrażających ich zdrowiu i życiu. Ze względu na sytuację ekonomiczną w uboższych krajach, do pracy w fabrykach zmuszane są dzieci. Taki zlokalizowanie produkcji wielu firm fast fashion pozwala koncernom na unikanie odpowiedzialności za swoje nieetyczne działania i wyzysk przywodzący na myśl niewolnictwo. Cierpi na tym również środowisko naturalne. Ogromna ilość odpadów oraz części odzieży trafia na wysypiska śmieci lub jest wyrzucana gdziekolwiek, co przyczynia się do degradacji środowiska naturalnego. Cierpią na tym tereny, które powinny być chronione, jak pustynia Atakama. Ogromne zużycie wody oraz zanieczyszczenie gleby doprowadzają do powolnego wyniszczania naszej planety. Prezentowany przez ARTE.tv dokument „Konsekwencje fast fashion – wielkie wysypisko ubrań w Atacamie” ukazujący problem masowego powstawania odzieży i skutków tych działań dla ludzi i Ziemi można zobaczyć pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/107194-025-A/re-konsekwencje-fast-fashion/.

 

Zbliżający się Black Friday to czas zakupowego szaleństwa. Często jako konsumenci nie dokonujemy świadomych wyborów, a decyzje zakupowe podejmujemy pod wpływem impulsu. Chcemy mieć coraz więcej, więc kupujemy, pomimo tego, że wielu z tych produktów nie potrzebujemy, nie używamy i stają się zalegającym w naszej szafie śmieciem. Napędzamy tym nie tylko zjawisko „fast fashion”, ale również nadmierną eksplorację natury. Nieustanne podążanie za nowościami, zniżkami, zaspakajanie chwilowej przyjemności oraz kompulsywne kupowanie nakręcają nieustającą spiralę konsumpcjonizmu. Film „Pyscho Bugs – konsumpcjonizm” obrazuje skale problemu. Można go obejrzeć bez opłat pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/100741-008-A/psycho-bugs/.     

 

- Black Friday, a potem Cyber Monday, na stałe wpisał się w handlowy kalendarz, gdyż polscy klienci często korzystają z promocji. Udziela się nam poczucie ekscytacji związanej z „polowaniem” na niższe ceny, czy z samym zakupem – mówi Agnieszka Krakós, autorka książki i bloga „Prosta organizacja”. W efekcie kupujemy więcej, niż potrzebujemy, a nawet zupełnie zbędne rzeczy. Korzystając z Black Friday z głową warto kierować się kilkoma zdroworozsądkowymi zasadami:

 1. Wykorzystaj tę okazję na zakup droższej rzeczy, której cenę znasz (jeśli nie masz pewności, sprawdź historię zmian)

2. Zrób listę planowanych zakupów i trzymaj się jej

3. Zrezygnuj z niechcianych newsletterów

4. Pomyśl o innych atrakcjach, które możesz zrobić zamiar zakupów.

 

POZOSTAŁE FILMY NA TEMATY FAST FASHION W ARTE TV

 

ELEKTROŚMIECI: MOŻNA MĄDRZEJ

Kupujemy nowe urządzenia, a wyrzucamy stare w coraz szybszym tempie. Co się dzieje z elektrośmieciami? Mniej niż jedno na pięć urządzeń jest poddawanych właściwemu recyklingowi, przez co marnujemy cenne surowce. Jak to zmienić? Czy zawsze da się naprawić, zamiast wyrzucić? 

https://www.arte.tv/pl/videos/107194-075-A/re-elektrosmieci-mozna-madrzej/

 

NA REWERSIE MAPY – WIELKI ŚMIETNIK ZWANY ŚWIATEM

Ludzie na całym świecie generują średnio 2 miliardy ton odpadów rocznie. Recyklingowi poddajemy tylko 16% śmieci. Reszta jest zakopywana, spalana lub składowana na otwartej przestrzeni, co wiąże się z zanieczyszczeniem i emisją CO2. Gdzie jest najgorzej, a z których krajów powinniśmy brać przykład?

https://www.arte.tv/pl/videos/108458-022-A/na-rewersie-mapy/

 

DOPAMINA: AMAZON

Amazonowi nie można się oprzeć! Dzięki ofercie PRIME platforma sprzedażowa działa na zasadzie warunkowania instrumentalnego. Im szybciej przesyłka dotrze do odbiorcy, tym więcej będzie chciał on kupić.

Dopamina (2/7) - Amazon - Obejrzyj cały dokument | ARTE po polsku

 

Kontakt dla mediów: Aleksandra Kulik, tel.: 506 029 442, e-mail: a.kulik@agencjafaceit.pl

 

O ARTE.tv

ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.

Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.

Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.

Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl

Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace Biuro prasowe
2025-05-14 | 06:00

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Marki modowe mają wpływ na postawy społeczne. Są też istotne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. O wyzwaniach na przyszłość dla branży modowej i nie tylko
Kultura Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
2024-12-19 | 08:00

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Książka to prezent świąteczny, na który decyduje się ponad połowa Polaków. Jak pokazują wyniki „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na
Kultura Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
2024-12-18 | 12:15

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Z okazji nadchodzących Świąt Bożego Narodzenia mieszkańcy Szczecina otrzymali od Browaru Bosman i Miasta Szczecin wyjątkowy eko-prezent. Browar opracował koncepcję parku przy ulicy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Targi Bezpieczeństwa

Handel

Ważą się losy nowej umowy między Unią Europejską a Ukrainą na temat zasad handlu. Obecne przepisy wygasają 5 czerwca

5 czerwca wygasa ATM, czyli wprowadzona przed trzema laty i potem z modyfikacjami przedłużana umowa między UE a Ukrainą, liberalizująca zasady wwozu ukraińskich towarów na teren Wspólnoty. Strona ukraińska chciałaby jej przedłużenia, na razie jednak Unia zgodziła się jedynie na przedłużenie bezcłowego przywozu żelaza i stali. Największe obawy, zwłaszcza w Polsce, budzi kwestia produktów rolnych. Zdaniem europosłanki Konfederacji Anny Bryłki należałoby wrócić do obowiązującej przed 2022 rokiem umowy stowarzyszeniowej DCFTA, ponieważ Ukraina może dziś eksportować swoje towary drogą morską poprzez porty na Morzu Czarnym, a dzięki darmowemu dostępowi do unijnego rynku bogacą się jedynie potentaci rolni.

Ochrona środowiska

Nowe technologie pomagają szybciej i dokładniej sortować odpady. Wciąż nie wszystkie da się jednak przetworzyć

Do 2030 roku 55 proc. odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych powinno trafiać do przetworzenia. W ubiegłym roku było to ok. 27 proc. Nowe technologie w coraz większym stopniu ułatwiają sortowanie odpadów, ale nie pozwalają jeszcze na przetworzenie wszystkich ich rodzajów. To pierwsze wyzwanie związane z zamykaniem obiegu. Kolejnym jest zwiększanie zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w produkowanych opakowaniach, czego wymagają unijne przepisy. Choć w tym obszarze widać w ostatnich latach znaczące postępy, nie brakuje wyzwań.

Handel

Rosyjskie surowce przestaną płynąć do UE. Spóźniony, ale ambitny i istotny plan ma być wdrożony do 2027 roku

– Kupowanie surowców energetycznych z Rosji jest jak kupowanie broni przeciwko Ukrainie – uważa europosłanka PO Mirosława Nykiel. Dlatego KE planuje do 2027 roku ograniczyć do zera import rosyjskich paliw. Joanna Scheuring-Wielgus ocenia, że taka decyzja powinna zapaść już dawno, ale lepiej późno niż wcale. Co więcej, państwa członkowskie powinny być w tych deklaracjach zjednoczone najbardziej, jak się da.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.