Komunikaty PR

BYĆ CZY MIEĆ? FILMY Z OKAZJI BLACK FRIDAY NA ARTE.TV

2023-11-22  |  10:26
Biuro prasowe

24 listopada to wielkie święto konsumpcjonizmu – co roku tłumy szturmują sklepy z okazji Black Friday, ogromnych wyprzedaży oraz obniżek nawet do 80%. Tradycja ta ma swoje początki Stanach Zjednoczonych, ojczyźnie kapitalizmu, ale szybko zyskała popularność i rzesze wyznawców na całym świecie. Wiele osób ogarniętych szałem zakupów i radością z „upolowania okazji” zapomina, że to święto ma również swoją ciemną stronę. Masowa produkcja taniej odzieży wywiera negatywny wpływ nie tylko na środowisko naturalne, ale również na aspekty humanitarne. Tanie produkty często są wytwarzane z naruszaniem praw człowieka: udziałem taniej siły roboczej i niemal niewolniczej pracy ludzi pod drugiej stronie globu. Na problem zwraca uwagę bezpłatna platforma streamingowa ARTE.tv, w której dostępne są dokumenty i reportaże poświęcone tej tematyce.

 

Jedną z grup społecznych, której prawa są często naruszane to osoby pracujące w fabrykach marek odzieżowych typu fast fashion. Wielu z nich zmuszanych jest do pracy w niebezpiecznych i niegodnych warunkach. Dodatkowo pracownicy otrzymują bardzo niską płacę oraz są obiektem eksploatacji. Zmuszani są do pracy ponad siły, ponieważ ciężko jest nadążyć za krótkimi terminami produkcji. Standardy bezpieczeństwa i higieny nie są respektowane, a pracownicy narażani są na sytuacje zagrażających ich zdrowiu i życiu. Ze względu na sytuację ekonomiczną w uboższych krajach, do pracy w fabrykach zmuszane są dzieci. Taki zlokalizowanie produkcji wielu firm fast fashion pozwala koncernom na unikanie odpowiedzialności za swoje nieetyczne działania i wyzysk przywodzący na myśl niewolnictwo. Cierpi na tym również środowisko naturalne. Ogromna ilość odpadów oraz części odzieży trafia na wysypiska śmieci lub jest wyrzucana gdziekolwiek, co przyczynia się do degradacji środowiska naturalnego. Cierpią na tym tereny, które powinny być chronione, jak pustynia Atakama. Ogromne zużycie wody oraz zanieczyszczenie gleby doprowadzają do powolnego wyniszczania naszej planety. Prezentowany przez ARTE.tv dokument „Konsekwencje fast fashion – wielkie wysypisko ubrań w Atacamie” ukazujący problem masowego powstawania odzieży i skutków tych działań dla ludzi i Ziemi można zobaczyć pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/107194-025-A/re-konsekwencje-fast-fashion/.

 

Zbliżający się Black Friday to czas zakupowego szaleństwa. Często jako konsumenci nie dokonujemy świadomych wyborów, a decyzje zakupowe podejmujemy pod wpływem impulsu. Chcemy mieć coraz więcej, więc kupujemy, pomimo tego, że wielu z tych produktów nie potrzebujemy, nie używamy i stają się zalegającym w naszej szafie śmieciem. Napędzamy tym nie tylko zjawisko „fast fashion”, ale również nadmierną eksplorację natury. Nieustanne podążanie za nowościami, zniżkami, zaspakajanie chwilowej przyjemności oraz kompulsywne kupowanie nakręcają nieustającą spiralę konsumpcjonizmu. Film „Pyscho Bugs – konsumpcjonizm” obrazuje skale problemu. Można go obejrzeć bez opłat pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/100741-008-A/psycho-bugs/.     

 

- Black Friday, a potem Cyber Monday, na stałe wpisał się w handlowy kalendarz, gdyż polscy klienci często korzystają z promocji. Udziela się nam poczucie ekscytacji związanej z „polowaniem” na niższe ceny, czy z samym zakupem – mówi Agnieszka Krakós, autorka książki i bloga „Prosta organizacja”. W efekcie kupujemy więcej, niż potrzebujemy, a nawet zupełnie zbędne rzeczy. Korzystając z Black Friday z głową warto kierować się kilkoma zdroworozsądkowymi zasadami:

 1. Wykorzystaj tę okazję na zakup droższej rzeczy, której cenę znasz (jeśli nie masz pewności, sprawdź historię zmian)

2. Zrób listę planowanych zakupów i trzymaj się jej

3. Zrezygnuj z niechcianych newsletterów

4. Pomyśl o innych atrakcjach, które możesz zrobić zamiar zakupów.

 

POZOSTAŁE FILMY NA TEMATY FAST FASHION W ARTE TV

 

ELEKTROŚMIECI: MOŻNA MĄDRZEJ

Kupujemy nowe urządzenia, a wyrzucamy stare w coraz szybszym tempie. Co się dzieje z elektrośmieciami? Mniej niż jedno na pięć urządzeń jest poddawanych właściwemu recyklingowi, przez co marnujemy cenne surowce. Jak to zmienić? Czy zawsze da się naprawić, zamiast wyrzucić? 

https://www.arte.tv/pl/videos/107194-075-A/re-elektrosmieci-mozna-madrzej/

 

NA REWERSIE MAPY – WIELKI ŚMIETNIK ZWANY ŚWIATEM

Ludzie na całym świecie generują średnio 2 miliardy ton odpadów rocznie. Recyklingowi poddajemy tylko 16% śmieci. Reszta jest zakopywana, spalana lub składowana na otwartej przestrzeni, co wiąże się z zanieczyszczeniem i emisją CO2. Gdzie jest najgorzej, a z których krajów powinniśmy brać przykład?

https://www.arte.tv/pl/videos/108458-022-A/na-rewersie-mapy/

 

DOPAMINA: AMAZON

Amazonowi nie można się oprzeć! Dzięki ofercie PRIME platforma sprzedażowa działa na zasadzie warunkowania instrumentalnego. Im szybciej przesyłka dotrze do odbiorcy, tym więcej będzie chciał on kupić.

Dopamina (2/7) - Amazon - Obejrzyj cały dokument | ARTE po polsku

 

Kontakt dla mediów: Aleksandra Kulik, tel.: 506 029 442, e-mail: a.kulik@agencjafaceit.pl

 

O ARTE.tv

ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat. ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.

Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.

Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych. Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty.

Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku, https://twitter.com/ARTEpl

Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach Biuro prasowe
2025-06-05 | 06:00

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

9 czerwca na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Archiwów. Archiwa Państwowe w Polsce już po raz osiemnasty aktywnie włączą się w wydarzenie,
Kultura Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace
2025-05-14 | 06:00

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Marki modowe mają wpływ na postawy społeczne. Są też istotne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. O wyzwaniach na przyszłość dla branży modowej i nie tylko
Kultura Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
2024-12-19 | 08:00

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Książka to prezent świąteczny, na który decyduje się ponad połowa Polaków. Jak pokazują wyniki „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.