Komunikaty PR

CZŁOWIEK DELFIN - OPOWIEŚĆ O ZDOBYWCY GŁĘBIN W ARTE.TV

2023-08-23  |  12:00
Biuro prasowe

,,Wielki błękit” to kultowy obraz przez wielu uważany za wizualne arcydzieło kina lat 80. Nagrodzony dwoma Cezarami film fabularny Luca Bessona z Jeanem Reno w roli głównej został zainspirowany prawdziwymi wydarzeniami, które mogą poznać polscy widzowie arte.tv. ,,Człowiek delfin” to dokument opowiadający o jednym z największych nurków naszych czasów, jego życiu i niepohamowanej ambicji zrodzonej z fascynacji głębią oceanów. Jacques Mayol, rekordzista świata we freedivingu zwany człowiekiem-delfinem sprawił, że podwodny świat już nigdy nie będzie dla nas taki sam.

 

Film dokumentalny ,,Człowiek delfin” opowiada prawdziwą historię Jacquesa Mayola, który zadziwił cały świat swoimi osiągnięciami. Urodził się w Szanghaju w 1927 roku, ale często spędzał wakacje w Japonii. Tam razem z bratem całymi dniami bawili się w wodzie z dziećmi nurków Ama - kobiet morza. Praktykowały one nurkowanie na jednym wdechu - stąd właśnie młody Jacques czerpał naukę freedivingu, którą w późniejszych latach udoskonalał.*

 

- Pomiędzy człowiekiem a delfinem istnieje pewna więź. Delfin nie jest rybą. Pod wodą zachowuje się tak jak my - wstrzymuje oddech. Wciąga powietrze, zanim zanurkuje i wstrzymuje. To słowa Jacquesa Mayola, którego nazywano człowiekiem-delfinem. Niektórzy zastanawiali się, co wyróżniało go spośród innych nurków. Co powodowało, że delfiny reagowały na niego w zupełnie inny sposób: tak, jakby był jednym z nich? Morze oraz jego mieszkańcy byli dla Mayola całym życiem. Otchłań oceanu nadawała sens jego istnieniu, była inspiracją, miłością, ale i celem, który go oślepiał – dawał spełnienie i niszczył jednocześnie. Przez swoją pasję i ambicję bycia najlepszym nie znalazł szczęścia w życiu rodzinnym, o którym tak marzył. Porzucił żonę i dwójkę małych dzieci, by jeździć po świecie, zdobywać głębiny oraz kobiety. Polscy widzowie jeszcze do 9 września mogą poznać historię Jacquesa Mayola w filmie ,,Człowiek delfin” dostępnym na darmowej platformie arte.tv pod linkiem: https://www.arte.tv/pl/videos/058357-000-A/jacques-mayol-czlowiek-delfin/.

 

60-letni Mayol brał udział w pisaniu scenariusza do filmu „Wielki błękit” - opowieści o rywalizacji dwóch płetwonurków uprawiających freediving, której stał się inspiracją. Jego postać zagrał znany aktor Jean-Marc Barr, a Jean Reno wcielił się w rolę jego konkurenta Enzo Molinariego. Film Bessona przedstawia odyseję największego nurka naszych czasów. To historia rekordzisty świata we freedivingu, wielokrotnego mistrza świata w tej dyscyplinie, który jako pierwszy w historii zszedł pod wodę na głębokość 100 metrów.

 

W 1983 roku Mayol poprawił swój wynik (105 m) i po raz kolejny udowodnił, że człowiek może zanurkować bez tlenu poniżej 100 m. Dopiero w 2023 roku jego rekord został pobity przez Arnauda Jeralda, który przesunął barierę zejścia do 122 metrów podczas zawodów Vertical Blue na Bahamach.

 

„Wielki błękit” miał swoją uroczystą premierę na festiwalu w Cannes, gdzie zdobył dwie nagrody Cezara, czyli „francuskie Oscary” (był nominowany aż w 6 kategoriach) oraz nagrodę dla najlepszego francuskiego filmu sezonu - laur National Academy of Cinema.

 

*Tradycja poławiania pereł oraz życia w zgodzie z oceanem sięgać może nawet 2000 lat. Ama nurkują głównie w poszukiwaniu jedzenia: wodorostów, homarów, ośmiornic, jeżowców i ostryg. Ze względu na inne rozmieszczenie tkanki tłuszczowej, to właśnie kobiety mają większe predyspozycje do wykonywania tego zawodu. Do lat 60. XX wieku, zanurzały się w długich, białych strojach. W tym momencie nurkują w kombinezonach, płetwach i maskach. Obecnie kultura kobiet morza zanika. W całej Japonii zostało około 2000 Ama, większość z nich jest już po sześćdziesiątce.

--

Kontakt dla mediów:

Aleksandra Kulik, tel.: 506

029 442, e-mail:

a.kulik@agencjafaceit.pl

O ARTE.tv

ARTE.tv to bezpłatny kulturalny kanał VOD współfinansowany ze środków unijnych, który powstał z inicjatywy publicznego, niekomercyjnego, francusko-niemieckiego kanału kulturalnego ARTE, istniejącego na rynku już od 30 lat.

ARTE.tv ma na celu dotarcie do jak najszerszego grona Europejczyków poprzez udostępnianie wysokiej jakości programów w językach ojczystych odbiorców. Programy ARTE są dostępne w Internecie bezpłatnie w kilku wersjach językowych: francuskiej, niemieckiej, angielskiej, hiszpańskiej, polskiej i włoskiej.

Bezpłatna oferta cyfrowa ARTE.tv obejmuje najciekawsze programy z ramówki ARTE - nowoczesne filmy dokumentalne, reportaże śledcze, magazyny poświęcone aktualnym zagadnieniom społecznym, polityce, historii, podróżom, technologii, kulturze i popkulturze i sztuce.

Oferta obfituje także w relacje z różnorodnych występów scenicznych: spektakli operowych, baletowych, teatralnych oraz koncertów pełnego przekroju gatunków muzycznych.

Programy ARTE.tv można oglądać bezpłatnie na www.arte.tv/pl, na urządzeniach mobilnych, a także na smart TV i na kanale na YouTubie https://www.youtube.com/c/ARTEtvDokumenty

.

Więcej informacji i nowości: http://facebook.com/ARTEpopolsku ,https://twitter.com/ARTEpl

Aby otrzymywać cotygodniowy newsletter z nowościami ARTE.tv można zapisać się na stronie https://www.arte.tv/pl/articles/newsletter

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach Biuro prasowe
2025-06-05 | 06:00

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

9 czerwca na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Archiwów. Archiwa Państwowe w Polsce już po raz osiemnasty aktywnie włączą się w wydarzenie,
Kultura Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace
2025-05-14 | 06:00

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Marki modowe mają wpływ na postawy społeczne. Są też istotne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. O wyzwaniach na przyszłość dla branży modowej i nie tylko
Kultura Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
2024-12-19 | 08:00

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Książka to prezent świąteczny, na który decyduje się ponad połowa Polaków. Jak pokazują wyniki „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników

Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.

Konsument

35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.

Problemy społeczne

Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu​ lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.