Fabryka Norblina oficjalnie ze swoim muzeum

Ada Wysocka
Beyond Public Relations
ul. Klimczaka 1
02-797 Warszawa
a.wysocka|bepr.pl| |a.wysocka|bepr.pl
+48 733 332 018
bepr.pl
Muzeum otworzy swoją ekspozycję już w drugim półroczu bieżącego roku, a przyszłych odwiedzających zaskoczy czterema tematycznymi ścieżkami zwiedzania, licznymi kreatywnymi rozwiązaniami z zakresu nowych technologii, a także unikatową, otwartą formułą. Będzie też jedną z najważniejszych funkcji rewitalizowanego przez Grupę Capital Park kompleksu. Prawie 2-hektarowy teren w samym sercu warszawskiej Woli, pomiędzy ulicami Prostą, Łucką i Żelazną po wielu latach w atrakcyjny, multimedialny sposób opowie warszawiakom oraz odwiedzającym miasto turystom swoją kilkusetletnią historię. Ze względu na swą specyfikę – otwartego terenu z zachowanym zabytkowym układem 10 pofabrycznych budynków oraz 50 maszynami i urządzeniami (42 z nich znajdują się w rejestrze zabytków), Muzeum Fabryki Norblina będzie miało niestandardowy, otwarty charakter i będzie dostępne dla wszystkich odwiedzających kompleks, niezależnie od celu wizyty. Ekspozycja będzie miała niejednorodny charakter, a strefa muzealna i komercyjna będą przenikały się wzajemnie. Dostępne będą cztery ścieżki zwiedzania: Budynki i Architektura, Maszyny i Urządzenia, Ludzie oraz Wyroby. Odwiedzający rozpoczną podróż przez dzieje tego terenu od XVIII w., kiedy był on jeszcze własnością Franciszka Ryxa – kamerdynera króla Stanisława Augusta, poprzez lata świetności zakładu Norblin, Bracia Buch i T. Werner, aż do powojennej działalności jako Walcownia Metali Warszawa. Muzeum pokaże także losy tego miejsca po 1982 roku, kiedy zakończona została fabryczna produkcja. Zwiedzający poznają dzieje rodzin Wernerów i Norblinów, a także sylwetki znaczących historycznie dla fabryki postaci – m.in. Franciszka Ryxa, czy Julii Keilowej – wybitnej projektantki międzywojennej, która tworzyła dla najważniejszych polskich zakładów platerniczych – w tym Fabryki Norblina. Jest autorką m.in. słynnej cukiernicy-kuli w stylu art deco, której produkcję Muzeum Fabryki Norblina odtworzyło po ponad 85 latach, przygotowując limitowaną serię reprodukcji. W ramach jednej ze ścieżek zwiedzania będzie można obejrzeć także kolekcję ponad 600 platerów, z których produkcji w przełomie XIX i XX w. fabryka słynęła nie tylko w Polsce, ale również w Europie i na Zakaukaziu. Muzeum będzie obfitowało w najnowsze rozwiązania technologiczne z obszaru multimediów i wirtualnej rzeczywistości – to właśnie za ich pomocą będzie można niemal namacalnie przenieść się do czasów, w których fabryka tętniła pracą.
– Praktycznie wszystkie ścieżki zwiedzania pokrywają się z ciągami komunikacyjnymi planowanych obiektów handlowych, gastronomicznych lub biurowych. Każda z osób wchodzących na teren kompleksu niemal na każdym kroku będzie stykać się z historią tego wyjątkowego miejsca dzięki unikatowej, otwartej formule muzeum oraz multimedialnym technologiom – mówi Artur Setniewski, dyrektor Muzeum Fabryki Norblina. – Odwiedzający będą mogli skorzystać z wielu ciekawie zaaranżowanych i angażujących ich aktywność ekspozycji – w jednej z nich np. wcielą się w rolę operatora fabrycznego pieca. Wchodząc na taras widokowy, skorzystają z - wydawałoby się - standardowych lunet do podziwiania panoramy. Tu jednak, za pomocą specjalnych pokręteł, będą mogli zmienić rzeczywisty i aktualny wygląd fragmentu fabrycznego terenu na jego historyczny odpowiednik. Nie mniej, najważniejsza dla widza muzeum będzie możliwość obcowania z oryginalnymi obiektami: pofabrycznymi budynkami, maszynami tworzącymi pełny ciąg technologiczny fabryki oraz jej wyrobami, zakonserwowanymi i odrestaurowanymi z zachowaniem historycznych śladów i naleciałości. Wierzymy, że właśnie taka formuła najlepiej opowie wyjątkową historię Fabryki Norblina, będącej ikoną warszawskiego przemysłu. To nasz ukłon w stronę tak długiej i znaczącej tradycji tego miejsca, która wreszcie doczeka się należnej sobie prezentacji i dotrze nie tylko do mieszkańców miasta, ale stanowić będzie również kolejny ciekawy punkt dla odwiedzających je turystów – dodaje A. Setniewski.
Przewodnikiem po muzeum będzie mobilna aplikacja, w ramach której zostaną poprowadzone dwa modele zwiedzania: bezpłatny, zawierający kompleksowo zebrane najważniejsze informacje o fabryce, jak również pogłębiający go i poszerzający wiedzę dodatkowy kontent, dostępny dla odwiedzających, którzy zakupią bilety. W wersji płatnej będzie także możliwość skorzystania z dodatkowych funkcji multimedialnych ekspozycji. Ze względu na otwarty charakter, muzeum nastawione jest na samodzielne zwiedzanie i eksplorowanie historii Norblina np. pod kątem własnych zainteresowań czy jednego wybranego aspektu tematycznego (możliwy jest wybór tylko jednej ścieżki, np. skoncentrowanej tylko na platerach). Planowane są także warianty dla grup szkolnych czy system przewodników głosowych, dedykowany tym, którzy nie będą mieć możliwości zainstalowania aplikacji. Dla tych osób przewidziane są również różnego rodzaju drukowane mapy, katalogi czy broszury. Ich zawartość oraz zakres będzie różnił się w zależności od wybranego wariantu zwiedzania – bezpłatnego lub biletowanego. Przy muzeum działać będzie także sklep (stacjonarny i internetowy), w którym sprzedawane będą pamiątki związane z fabryką, m.in. limitowana kolekcja reprodukcji cukiernic projektu Julii Keilowej.
– Muzeum Fabryki Norblina to nowoczesny i unikatowy koncept, z którego jesteśmy szczególnie dumni. Jako inwestor skupiający się na projektach opartych na idei placemakingu, chcemy wokół nich budować społeczności i tak kształtować ich politykę, by wrastały w miejską tkankę i budowały jej wartość dodaną. Z dużym szacunkiem pochylamy się nad historią tego miejsca, ale opowiadamy ją w sposób atrakcyjny, barwny i interaktywny. Umożliwiamy eksplorowanie jej na własną rękę, a narrację prowadzimy tak, by była ciekawa dla każdego, niezależnie od wieku czy zasobu wiedzy o Norblinie. Mamy nadzieję, że mnogość możliwych wątków poznawania historii fabryki oraz atrakcyjna formuła ekspozycji sprawią, że widzowie będą wracać do nas wielokrotnie, pragnąc za każdym razem wzbogacić się o kolejną porcję przystępnie podanej wiedzy – podsumowuje Kinga Nowakowska, członek zarządu i dyrektor operacyjna Capital Park, odpowiedzialna za projekt rewitalizacji Fabryki Norblina.
Fabryka Norblina zaoferuje 65 tys. mkw. powierzchni użytkowej, z czego 41 tys. mkw. to biura, a pozostałe 24 tys. mkw. wypełnią koncepty rozrywkowe, gastronomiczne, usługowe, handlowe, kulturalne oraz wellness. Wśród najemców zrewitalizowanej Fabryki Norblina, oprócz BioBazaru znajdzie się m.in. foodhall z ponad 30 konceptami gastronomicznymi (3.200 mkw.), butikowe kino z siedmioma salami (3.300 mkw.), Piano Bar z muzyką na żywo (408 mkw.), a także liczne restauracje. W części biurowej kompleksu swoje biura będą miały m.in. Allegro.pl (16.200 mkw.) oraz Globalne Centrum Usług Biznesowych Japan Tobacco International (8,5 tys. mkw.). Blisko 800 mkw. powierzchni zajmie pierwsza w Polsce w pełni interaktywna i cyfrowa galeria sztuki ART BOX Experience. Planowane ukończenie inwestycji to II połowa 2021 roku.
Inwestorem i pomysłodawcą rewitalizacji Fabryki Norblina jest Grupa Capital Park. Za projekt architektoniczny odpowiada pracownia PRC Architekci. Głównym wykonawcą jest firma Warbud SA, z którą współpracują m.in. Soletanche Polska, Maat4 i TKT Engineering. Za działania związane z konserwacją zabytków odpowiada firma Monument Service.

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.