„Historia jednego kieliszka” – wernisaż prac ceramicznych światowych artystów
W dniach 30 września–1 października 2021 roku w Pavilionie Hotelu Raffles Europejski Warsaw odbył się wernisaż prac ceramicznych światowych projektantów. Artyści wędrowali po miejscach związanych z polskim wzornictwem i kulturą. Odwiedzili także Muzeum Polskiej Wódki w Warszawie.
Prototypy prezentowanych podczas wernisażu naczyń użytkowej sztuki kulinarnej powstały w ramach projektu IDE TO POLAND/CERAMIC & FOOD ROUTE realizowanego przez stowarzyszenie International Design Expeditions, którego partnerem było m.in. Muzeum Polskiej Wódki.
Pobyt grupy artystów w Polsce miał na celu stworzenie swoistego nomadycznego studia projektowego. We współpracy z miejscowymi twórcami w dziedzinie sztuki ceramicznej: Majolika Nieborów, Donde, Ceramika Mosko oraz Kolodziej Ceramika, przyniósł on efekt w postaci nowych dzieł sztuki użytkowej osadzonych w kontekście lokalnego dziedzictwa.
Jedną z inspiracji artystycznych stała się Polska Wódka – Chronione Oznaczenie Geograficzne oraz historia naczyń historycznie przeznaczonych do jej podawania. Inspiracją były polskie „przekąski” serwowane wraz z Polską Wódką podczas różnego rodzaju celebracji.
„Celem Muzeum Polskiej Wódki jest edukacja i wzmacnianie świadomości na temat Polskiej Wódki, chronionego oznaczenia geograficznego, wśród Polaków i gości zagranicznych. Tu właśnie prezentujemy ponad 500-letnią historię i tradycję Polskiej Wódki, jako nieodłącznego elementu naszej kultury oraz tradycji. W naturalny sposób Muzeum Polskiej Wódki wpisało się zatem w program ekspedycji IDE TO POLAND/CERAMIC & FOOD ROUTE. Z przyjemnością zaprosiliśmy do świata Polskiej Wódki międzynarodowych twórców sztuki użytkowej, którzy mogli wykorzystać zdobytą w muzeum wiedzę w tworzeniu autorskiej kolekcji ceramicznej, inspirowanej Polską” – podsumowuje Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, twórca idei Muzeum.
Wódka, zwana początkowo gorzałką, na dobre zagościła na ziemiach polskich około XVI wieku i obok wielu innych, stała się jednym z głównych symboli polskiej kuchni. Nasi przodkowie spożywali ją chętnie, niezależnie od stanu, do jakiego przynależeli. Przez wieki zmieniała się jednak forma naczynia, z którego konsumowano ten trunek. Podczas wernisażu zaprezentowane zostały m.in. nowoczesne przedmioty ceramiczne z przeznaczeniem do spożywania Polskiej Wódki oraz podawanych z nią zakąsek.
U zarania dziejów wódki na naszych ziemiach, nie było mowy o jakichkolwiek kieliszkach – ani kryształowych, ani szklanych. Pierwszym dedykowanym wódce naczyniem była metalowa czarka używana do końca XVIII wieku, która gościła raczej na dworach. W domach i karczmach ówczesne społeczeństwo musiało zadowolić się drewnianym lub glinianym kubkiem. Dopiero w XVIII wieku pojawił się typ szklanego kieliszka przypominający ten, z którego pijemy wódkę współcześnie. Był on wyposażony w nóżkę i stanowił prawdziwe małe dzieło sztuki szklarskiej. Oprócz przeróżnych form samego kieliszka, posiadał finezyjne ornamenty, herby, czy bogate złocenia. Oczywiście, pijano z nich również inne mocniejsze alkohole, jak słodkie likiery i nalewki. Hitem był zaś kieliszek na nóżce bez podstawki tzw. Kulawka, którego nie można było odstawić bez wypicia trunku do samego dna.
Wiele tradycyjnych polskich potraw, stanowi świetne towarzystwo dla Polskiej Wódki. Ryba w każdej odsłonie jest oczywistym i klasycznym jej kompanem. Chcąc urozmaicić ten tandem z czasem i kawior zagościł jako wykwintna rybna przekąska do mocnego trunku. Polski kawior z jesiotra idealnie pasuje do Polskiej Wódki. Warto zakosztować go z wódka ziemniaczaną, posiada w ocenie wielu subtelniejszy smak od pozostałych Polskich Wódek. Idealnie pasuje do lekkich rybnych przystawek, podkreśla ich walory smakowe, a jednocześnie nie przytłacza ich intensywnym aromatem.
Na polskim stole nie może również zabraknąć ogórka w różnej postaci, piklowane na wszelkie sposoby ogórki, kiszone, małosolne są nieodłącznym elementem polskiej kuchni. Nie można także zapominać o marynowanych grzybach, które wspaniale wzbogacą zestaw przekąsek i jednocześnie doskonale wypadają w połączeniu z Polską Wódką.
Artyści również kreatywnie postanowili zabawić się formą i logotypem Muzeum Polskiej Wódki, proponując ciekawe rozwiązania, które mogą stanowić inspirację różnych form szkliwienia i ozdabiania oryginalnym wzorem m.in. naczyń, zarówno tych do spożywania alkoholu, jak i tradycyjnych polskich potraw.
Zwieńczeniem wernisażu był wirtuozerski koktajl przygotowany przez food designera Marca Bretillot. Sam koktajl również stał się nieoczywistym eksponatem tej wyjątkowej ekspozycji. Przygotowany na bazie Polskiej Wódki „EXQUISITE” z musem ziemniaczano-śmietanowym ze szczyptą kawioru z jesiotra, serwowany był w zaprojektowanym na tę okazję ceramicznym naczyniu – jednym z efektów projektu IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE.
Wśród partnerów IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE obok Muzeum Polskiej Wódki znaleźli się m.in Foundation D’Entreprise Martell, Instytut Adama Mickiewicza, Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu RP, Instytut Francuski w Warszawie, Instytut Francuski, Raffles Europejski Warsaw, Restauracja Epoka, Antonius Caviar, Autor Rooms, School of Form i fundacja 14 Septembre.
Biogramy artystów znajdą Państwo w załączonym press kit wraz ze zdjęciami.
Więcej o projekcie na stronie: http://international-design-expeditions.com/expeditions/
Instagramie IDE: https://www.instagram.com/internationaldesignexpeditions/
oraz na Instagramie Creative Project Foundation: https://www.instagram.com/creativeprojectfoundation/
Więcej informacji o Muzeum Polskiej Wódki: https://muzeumpolskiejwodki.pl/
Polub nas na Facebooku: www.facebook.com/MuzeumPolskiejWodki
Śledź nas na Instagramie: https://www.instagram.com/polishvodkamuseum/?hl=pl

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Finansowanie Europejskiego Banku Inwestycyjnego wspiera rozwój OZE czy infrastruktury drogowej. Wśród nowych priorytetów bezpieczeństwo i obronność
Od momentu przystąpienia do UE polska gospodarka urosła dwukrotnie – skumulowany wzrost PKB wyniósł 99 proc., a połowa wzrostu wynikała z członkostwa w UE. Duża w tym zasługa Europejskiego Banku Inwestycyjnego, który od 2004 roku przekazał w Polsce 100 mld euro w finansowanie projektów związanych m.in. z efektywnością energetyczną, OZE czy zrównoważonym rozwojem miast. EBI zwiększa też inwestycje w obronność i bezpieczeństwo – w 2024 roku bank zainwestował 300 mln euro w pierwszy polski program satelitarny.
Polityka
Duży udział własności państwowej negatywnie wyróżnia Polskę na tle Europy. Większość Polaków za ograniczeniem wpływu polityków na gospodarkę

Polska negatywnie wyróżnia się na tle krajów UE i OECD pod względem własności państwowej. Państwo kontroluje nie tylko duże, kluczowe dla gospodarki przedsiębiorstwa, lecz również graczy w mniej znaczących sektorach, jak słodycze czy armatura. Zdaniem przedstawicieli FOR „zatruwa” to zarówno gospodarkę, jak i politykę. W badaniach organizacji Polacy wypowiedzieli się proprywatyzacyjnie, choć w przypadku pytań o prywatyzacje dużych firm już nie byli tak zdecydowani.
Transport
Polska jednym z największych rynków aut używanych na świecie. Dwie trzecie kierowców planuje zakup z drugiej ręki

66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i próby oszukania kupującego. 81 proc. kupujących deklaruje, że weryfikuje stan auta przed zakupem, ale często jest to bardzo pobieżny proces.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.