Komunikaty PR

Jakie są pasje Polaków? Wyniki badań Empiku

2020-01-02  |  14:40
Biuro prasowe
Kontakt
Karolina Węgorek
Walk PR

Dzielna 60
01-029 Warszawa
karolina.wegorek|walk.pl| |karolina.wegorek|walk.pl
+48 22 379 25 51
www.walk.pl

Słuchanie muzyki, gotowanie czy gry komputerowe – czym pasjonują się Polacy? Badania na zlecenie Empiku pozwoliły odkryć, czym lubimy zajmować się w czasie wolnym. Wyniki przedstawione przez instytut Kantar okazały się zaskakujące: tyle samo osób interesuje się motoryzacją, co sudoku (13%), a do aktywnego udziału w naszym sporcie narodowym przyznaje się średnio mniej niż co dziesiąty Polak (8%).

W pierwszej piątce – kulturalnie

Jako swoją największą pasję zarówno kobiety (66% respondentek), jak i mężczyźni (61% respondentów) najczęściej wskazywali słuchanie muzyki. Dzięki popularności programów do streamingu muzyki i odtwarzaczy mp3 wbudowanych w telefony komórkowe zajęcie to stało się powszechnie dostępne, niezależnie od miejsca – możemy słuchać piosenek w domu (w tym na coraz bardziej popularnych płytach winylowych), na ulicy, a nawet w biurze podczas pracy. Na drugim oraz czwartym miejscu rankingu uplasowały się również kulturalne pasje, na które wpływ zapewne ma rozwój serwisów streamingowych – oglądanie filmów (60%) i seriali (48%). Trzecim zajęciem pod względem popularności okazuje się – co może intrygować, biorąc pod uwagę niski poziom deklarowanego czytelnictwa – czytanie tradycyjnych, papierowych książek. Pomimo szerokiej oferty ebooków po drukowane pismo sięga niemal co drugi mężczyzna (43%) i aż dwie trzecie kobiet (66%). Piąta pasja Polaków zaskakuje odmiennym charakterem – jest nią gotowanie. Przygotowywanie potraw wypełnia wolny czas 39% badanych.

Zajęcia w grupie czy samotna pasja?

Wśród wskazywanych przez Polaków pasji są zarazem takie, które zwykle uprawia się w grupie – jak gry planszowe (21%), grillowanie (18%) czy zajęcia fitness (14%), jak i te, którymi najczęściej zajmujemy się solo – krzyżówki (23%), czytanie gazet i czasopism (29%) czy ebooków (16%). Jak się okazuje, grupowy charakter naszych pasji wiele mówi o nas samych.

– To, czy człowiek preferuje pasje grupowe czy indywidualne zależy między innymi od poziomu zapotrzebowania jego układu nerwowego na bodźce – tłumaczy doktor Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog z SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego. – Osoby nisko reaktywne, które mają duże potrzeby stymulacji z zewnątrz i silnych doznań, wybierają zazwyczaj aktywności związane z funkcjonowaniem społecznym, bowiem inni ludzie są źródłem bodźców. Takie osoby preferują także pasje, które generują silne emocje. Dla odmiany osoby wysoko reaktywne, unikają takich sytuacji, bowiem dla nich nadmierne pobudzenie odczuwane jest jako przykrość lub stres. Preferują one zazwyczaj pasje wykonywane indywidualnie, w mało stymulujących warunkach, dające więcej wyciszenia i relaksu.

Wiele popularnych pasji, jak oglądanie filmów (60%), spacery (37%), jazda na rowerze (36%) czy hodowla zwierząt domowych (28%), możemy wykonywać pojedynczo lub w grupie, co zapewnia możliwość dostosowania aktywności do naszych aktualnych potrzeb. Co ciekawe, zajęcia jednoznacznie towarzyskie, jak piłka nożna (8%), gry RPG (role-play gaming) (7%) i szachy (7%) znalazły się na samym końcu rankingu, zajmując odpowiednio 46., 48. oraz 50. pozycję. Można z tego wyciągnąć wniosek, że choć piłka nożna jest naszym narodowym sportem, bardziej lubimy oglądać ją przed telewizorem niż w nią grać.

 

Jak podkreśla doktor Jarczewska-Gerc, nieodpowiednio dobrane pasje mogą w znaczący sposób wpłynąć na nasze samopoczucie: – Dla osoby wysoko reaktywnej działania bardzo stymulujące będą generować nadmierne koszty energetyczne a w konsekwencji poczucie frustracji. Osoba nisko reaktywna dla odmiany, nie odnajdzie poczucia przepływu w działaniach, które są mało stymulujące, mało wymagające, szybko poczuje znudzenie i utraci zainteresowanie daną aktywnością. Wybierając rodzaj pasji warto zastanowić się nad swoim poziomem zapotrzebowania na bodźce.

RANKING PASJI

TOP 10 PASJI POLAKÓW

  1. Słuchanie muzyki – 63% (61% mężczyzn, 66% kobiet)
  2. Oglądanie filmów – 60% (60% mężczyzn, 60% kobiet)
  3. Czytanie książek tradycyjnych – 55% (43% mężczyzn, 66% kobiet)
  4. Oglądanie seriali – 48% (42% mężczyzn, 54% kobiet)
  5. Gotowanie – 39% (30% mężczyzn, 47% kobiet)
  6. Spacery – 37% (30% mężczyzn, 43% kobiet)
  7. Rowery – 36% (38% mężczyzn, 33% kobiet)
  8. Czytanie gazet / czasopism – 29% (28% mężczyzn, 29% kobiet)
  9. Hodowla zwierząt domowych (psy, koty, chomiki, itd.) – 28% (24% mężczyzn, 33% kobiet)
  10. Uprawa roślin ozdobnych / doniczkowych – 24% (16% mężczyzn, 31% kobiet)

 

Opracowanie powstało na podstawie badań przeprowadzonych przez Kantar dla Empiku, 2018, N= 1999

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Walk PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Wernisaż twórczości Pawła Adamowskiego Biuro prasowe
2024-07-11 | 01:00

Wernisaż twórczości Pawła Adamowskiego

Ośrodek „Instytut Konfucjusza w Krakowie” serdecznie zaprasza w poniedziałek 15 lipca o godzinie 16:00 na wernisaż twórczości Pawła Adamowskiego pt. „Ulotne piękno
Kultura Momentum Leisure otwiera trzeci park tematyczny w Polsce!
2024-07-02 | 10:00

Momentum Leisure otwiera trzeci park tematyczny w Polsce!

Momentum Leisure świętuje wielkie otwarcie już trzeciego parku tematycznego w Polsce, Majaland Gdańsk, które odbyło się 29 czerwca 2024 r. Po udanych otwarciach parków Majaland
Kultura „Matsuri - Piknik z Kulturą Japońską” już w ten weekend!
2024-06-20 | 09:00

„Matsuri - Piknik z Kulturą Japońską” już w ten weekend!

To niezwykłe wydarzenie stanowi doskonałą okazję do poznania ponadczasowych tradycji, jak i również współczesnych aspektów Japonii.  W trakcie pikniku mieszkańcy

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Konkurs Polskie Branży PR

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

ePłatności z wykorzystaniem portfeli cyfrowych będą już wkrótce dostępne w mObywatelu. Do pilotażu usługi dołączy więcej urzędów

Ponad 50 gmin korzystających z ePłatności w mObywatelu i 82 tys. zrealizowanych transakcji – to dotychczasowy efekt pilotażu tej usługi prowadzonego od ubiegłego roku. Mieszkańcy uczestniczących w nim gmin mogą przez aplikację i portal płacić m.in. podatek od nieruchomości czy podatek rolny albo uiszczać opłaty za śmieci. Do opcji opłacania zobowiązań administracyjnych wkrótce dojdą także płatności z inicjatywy użytkownika, czyli np. opłaty skarbowe ponoszone przy okazji załatwiania różnych spraw urzędowych. Trwają także prace nad wdrożeniem kolejnych metod płatności – do BLIK-a właśnie dołączyły karty płatnicze, a następne będą cyfrowe portfele, czyli Google Pay i Apple Pay.

Ochrona środowiska

Kosmiczne śmieci są coraz większym problemem. Ich obecność na orbicie generuje znaczne koszty

Liczba kosmicznych odpadów stale rośnie. Ich źródłem są obiekty, które zostały wysłane w kosmos, zakończyły misję lub uległy rozpadowi. Krążące w przestrzeni kosmicznej fragmenty tych obiektów stwarzają ryzyko kolizji z tymi, które są obecnie eksploatowane. Unikanie takich zdarzeń wiąże się z koniecznością ponoszenia wydatków na monitoring zagrożeń czy zwiększeniem zużycia paliwa poprzez obieranie niekolizyjnych kursów. Jednym ze sposobów na zmniejszenie tego problemu jest wydłużenie eksploatacji obiektów poprzez ich tankowanie na orbicie. Polacy pracują nad taką technologią.

Ochrona środowiska

Beton z alg czy szkło fotowoltaiczne. Ekologiczne innowacje zmieniają sektor budowlany

Sektor budynków i budownictwa jest największym emitentem gazów cieplarnianych, odpowiadając za 37 proc. globalnych emisji – wynika z danych ONZ. Tradycyjne materiały budowlane, takie jak beton czy cegły, są stopniowo udoskonalane, aby jak najlepiej odpowiadać na wyzwania środowiskowe. – Większość producentów, szczególnie tych dużych, skupia się na tym, aby obniżać koszty ekologiczne produkcji materiałów, tak żeby konsumenci otrzymywali produkt bardziej zrównoważony – ocenia Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Z drugiej strony na rynek wchodzą innowacje, które stosowane w większej skali będą stopniowo zazieleniać budownictwo.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.