Komunikaty PR

Jakie są pasje Polaków? Wyniki badań Empiku

2020-01-02  |  14:40
Biuro prasowe
Kontakt
Karolina Węgorek
Walk PR

Dzielna 60
01-029 Warszawa
karolina.wegorek|walk.pl| |karolina.wegorek|walk.pl
+48 22 379 25 51
www.walk.pl

Słuchanie muzyki, gotowanie czy gry komputerowe – czym pasjonują się Polacy? Badania na zlecenie Empiku pozwoliły odkryć, czym lubimy zajmować się w czasie wolnym. Wyniki przedstawione przez instytut Kantar okazały się zaskakujące: tyle samo osób interesuje się motoryzacją, co sudoku (13%), a do aktywnego udziału w naszym sporcie narodowym przyznaje się średnio mniej niż co dziesiąty Polak (8%).

W pierwszej piątce – kulturalnie

Jako swoją największą pasję zarówno kobiety (66% respondentek), jak i mężczyźni (61% respondentów) najczęściej wskazywali słuchanie muzyki. Dzięki popularności programów do streamingu muzyki i odtwarzaczy mp3 wbudowanych w telefony komórkowe zajęcie to stało się powszechnie dostępne, niezależnie od miejsca – możemy słuchać piosenek w domu (w tym na coraz bardziej popularnych płytach winylowych), na ulicy, a nawet w biurze podczas pracy. Na drugim oraz czwartym miejscu rankingu uplasowały się również kulturalne pasje, na które wpływ zapewne ma rozwój serwisów streamingowych – oglądanie filmów (60%) i seriali (48%). Trzecim zajęciem pod względem popularności okazuje się – co może intrygować, biorąc pod uwagę niski poziom deklarowanego czytelnictwa – czytanie tradycyjnych, papierowych książek. Pomimo szerokiej oferty ebooków po drukowane pismo sięga niemal co drugi mężczyzna (43%) i aż dwie trzecie kobiet (66%). Piąta pasja Polaków zaskakuje odmiennym charakterem – jest nią gotowanie. Przygotowywanie potraw wypełnia wolny czas 39% badanych.

Zajęcia w grupie czy samotna pasja?

Wśród wskazywanych przez Polaków pasji są zarazem takie, które zwykle uprawia się w grupie – jak gry planszowe (21%), grillowanie (18%) czy zajęcia fitness (14%), jak i te, którymi najczęściej zajmujemy się solo – krzyżówki (23%), czytanie gazet i czasopism (29%) czy ebooków (16%). Jak się okazuje, grupowy charakter naszych pasji wiele mówi o nas samych.

– To, czy człowiek preferuje pasje grupowe czy indywidualne zależy między innymi od poziomu zapotrzebowania jego układu nerwowego na bodźce – tłumaczy doktor Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog z SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego. – Osoby nisko reaktywne, które mają duże potrzeby stymulacji z zewnątrz i silnych doznań, wybierają zazwyczaj aktywności związane z funkcjonowaniem społecznym, bowiem inni ludzie są źródłem bodźców. Takie osoby preferują także pasje, które generują silne emocje. Dla odmiany osoby wysoko reaktywne, unikają takich sytuacji, bowiem dla nich nadmierne pobudzenie odczuwane jest jako przykrość lub stres. Preferują one zazwyczaj pasje wykonywane indywidualnie, w mało stymulujących warunkach, dające więcej wyciszenia i relaksu.

Wiele popularnych pasji, jak oglądanie filmów (60%), spacery (37%), jazda na rowerze (36%) czy hodowla zwierząt domowych (28%), możemy wykonywać pojedynczo lub w grupie, co zapewnia możliwość dostosowania aktywności do naszych aktualnych potrzeb. Co ciekawe, zajęcia jednoznacznie towarzyskie, jak piłka nożna (8%), gry RPG (role-play gaming) (7%) i szachy (7%) znalazły się na samym końcu rankingu, zajmując odpowiednio 46., 48. oraz 50. pozycję. Można z tego wyciągnąć wniosek, że choć piłka nożna jest naszym narodowym sportem, bardziej lubimy oglądać ją przed telewizorem niż w nią grać.

 

Jak podkreśla doktor Jarczewska-Gerc, nieodpowiednio dobrane pasje mogą w znaczący sposób wpłynąć na nasze samopoczucie: – Dla osoby wysoko reaktywnej działania bardzo stymulujące będą generować nadmierne koszty energetyczne a w konsekwencji poczucie frustracji. Osoba nisko reaktywna dla odmiany, nie odnajdzie poczucia przepływu w działaniach, które są mało stymulujące, mało wymagające, szybko poczuje znudzenie i utraci zainteresowanie daną aktywnością. Wybierając rodzaj pasji warto zastanowić się nad swoim poziomem zapotrzebowania na bodźce.

RANKING PASJI

TOP 10 PASJI POLAKÓW

  1. Słuchanie muzyki – 63% (61% mężczyzn, 66% kobiet)
  2. Oglądanie filmów – 60% (60% mężczyzn, 60% kobiet)
  3. Czytanie książek tradycyjnych – 55% (43% mężczyzn, 66% kobiet)
  4. Oglądanie seriali – 48% (42% mężczyzn, 54% kobiet)
  5. Gotowanie – 39% (30% mężczyzn, 47% kobiet)
  6. Spacery – 37% (30% mężczyzn, 43% kobiet)
  7. Rowery – 36% (38% mężczyzn, 33% kobiet)
  8. Czytanie gazet / czasopism – 29% (28% mężczyzn, 29% kobiet)
  9. Hodowla zwierząt domowych (psy, koty, chomiki, itd.) – 28% (24% mężczyzn, 33% kobiet)
  10. Uprawa roślin ozdobnych / doniczkowych – 24% (16% mężczyzn, 31% kobiet)

 

Opracowanie powstało na podstawie badań przeprowadzonych przez Kantar dla Empiku, 2018, N= 1999

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Fremantle łączy siły z IBI. 150 mln na produkcję hitowych tytułów Biuro prasowe
2024-03-25 | 11:00

Fremantle łączy siły z IBI. 150 mln na produkcję hitowych tytułów

Liderzy Fremantle Jennifer Mullin, Andrea Scrosati i Guy Hameiri oraz dyrektor wykonawczy IBI Investment House Dave Lubetzky. Źródło: IBI/Fremantle IBI Investment House oraz Fremantle
Kultura Kultura na wyciągnięcie ręki – muzyka klasyczna w obiektach G City
2024-03-14 | 14:40

Kultura na wyciągnięcie ręki – muzyka klasyczna w obiektach G City

Już w najbliższą niedzielę, 17 marca w Warszawie rozpocznie się 28. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena, którego partnerem jest G City (dawniej Atrium European Real
Kultura OFF NA ZIELONO. ŚWIĘTY PATRYK I DNI IRLANDII W SAMYM SERCU ŁODZI
2024-03-12 | 11:00

OFF NA ZIELONO. ŚWIĘTY PATRYK I DNI IRLANDII W SAMYM SERCU ŁODZI

OFF NA ZIELONO. ŚWIĘTY PATRYK I DNI IRLANDII W SAMYM SERCU ŁODZI Fotograficzna wyprawa do urokliwego Galway, smakowite sery z małych irlandzkich farm, tradycyjne celtyckie

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Kongres MOVE

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia

Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.

Ochrona środowiska

Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie

Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.

Prawo

Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu

Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.