Komunikaty PR

Jakie są pasje Polaków? Wyniki badań Empiku

2020-01-02  |  14:40
Biuro prasowe
Kontakt
Karolina Węgorek
Walk PR

Dzielna 60
01-029 Warszawa
karolina.wegorek|walk.pl| |karolina.wegorek|walk.pl
+48 22 379 25 51
www.walk.pl

Słuchanie muzyki, gotowanie czy gry komputerowe – czym pasjonują się Polacy? Badania na zlecenie Empiku pozwoliły odkryć, czym lubimy zajmować się w czasie wolnym. Wyniki przedstawione przez instytut Kantar okazały się zaskakujące: tyle samo osób interesuje się motoryzacją, co sudoku (13%), a do aktywnego udziału w naszym sporcie narodowym przyznaje się średnio mniej niż co dziesiąty Polak (8%).

W pierwszej piątce – kulturalnie

Jako swoją największą pasję zarówno kobiety (66% respondentek), jak i mężczyźni (61% respondentów) najczęściej wskazywali słuchanie muzyki. Dzięki popularności programów do streamingu muzyki i odtwarzaczy mp3 wbudowanych w telefony komórkowe zajęcie to stało się powszechnie dostępne, niezależnie od miejsca – możemy słuchać piosenek w domu (w tym na coraz bardziej popularnych płytach winylowych), na ulicy, a nawet w biurze podczas pracy. Na drugim oraz czwartym miejscu rankingu uplasowały się również kulturalne pasje, na które wpływ zapewne ma rozwój serwisów streamingowych – oglądanie filmów (60%) i seriali (48%). Trzecim zajęciem pod względem popularności okazuje się – co może intrygować, biorąc pod uwagę niski poziom deklarowanego czytelnictwa – czytanie tradycyjnych, papierowych książek. Pomimo szerokiej oferty ebooków po drukowane pismo sięga niemal co drugi mężczyzna (43%) i aż dwie trzecie kobiet (66%). Piąta pasja Polaków zaskakuje odmiennym charakterem – jest nią gotowanie. Przygotowywanie potraw wypełnia wolny czas 39% badanych.

Zajęcia w grupie czy samotna pasja?

Wśród wskazywanych przez Polaków pasji są zarazem takie, które zwykle uprawia się w grupie – jak gry planszowe (21%), grillowanie (18%) czy zajęcia fitness (14%), jak i te, którymi najczęściej zajmujemy się solo – krzyżówki (23%), czytanie gazet i czasopism (29%) czy ebooków (16%). Jak się okazuje, grupowy charakter naszych pasji wiele mówi o nas samych.

– To, czy człowiek preferuje pasje grupowe czy indywidualne zależy między innymi od poziomu zapotrzebowania jego układu nerwowego na bodźce – tłumaczy doktor Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog z SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego. – Osoby nisko reaktywne, które mają duże potrzeby stymulacji z zewnątrz i silnych doznań, wybierają zazwyczaj aktywności związane z funkcjonowaniem społecznym, bowiem inni ludzie są źródłem bodźców. Takie osoby preferują także pasje, które generują silne emocje. Dla odmiany osoby wysoko reaktywne, unikają takich sytuacji, bowiem dla nich nadmierne pobudzenie odczuwane jest jako przykrość lub stres. Preferują one zazwyczaj pasje wykonywane indywidualnie, w mało stymulujących warunkach, dające więcej wyciszenia i relaksu.

Wiele popularnych pasji, jak oglądanie filmów (60%), spacery (37%), jazda na rowerze (36%) czy hodowla zwierząt domowych (28%), możemy wykonywać pojedynczo lub w grupie, co zapewnia możliwość dostosowania aktywności do naszych aktualnych potrzeb. Co ciekawe, zajęcia jednoznacznie towarzyskie, jak piłka nożna (8%), gry RPG (role-play gaming) (7%) i szachy (7%) znalazły się na samym końcu rankingu, zajmując odpowiednio 46., 48. oraz 50. pozycję. Można z tego wyciągnąć wniosek, że choć piłka nożna jest naszym narodowym sportem, bardziej lubimy oglądać ją przed telewizorem niż w nią grać.

 

Jak podkreśla doktor Jarczewska-Gerc, nieodpowiednio dobrane pasje mogą w znaczący sposób wpłynąć na nasze samopoczucie: – Dla osoby wysoko reaktywnej działania bardzo stymulujące będą generować nadmierne koszty energetyczne a w konsekwencji poczucie frustracji. Osoba nisko reaktywna dla odmiany, nie odnajdzie poczucia przepływu w działaniach, które są mało stymulujące, mało wymagające, szybko poczuje znudzenie i utraci zainteresowanie daną aktywnością. Wybierając rodzaj pasji warto zastanowić się nad swoim poziomem zapotrzebowania na bodźce.

RANKING PASJI

TOP 10 PASJI POLAKÓW

  1. Słuchanie muzyki – 63% (61% mężczyzn, 66% kobiet)
  2. Oglądanie filmów – 60% (60% mężczyzn, 60% kobiet)
  3. Czytanie książek tradycyjnych – 55% (43% mężczyzn, 66% kobiet)
  4. Oglądanie seriali – 48% (42% mężczyzn, 54% kobiet)
  5. Gotowanie – 39% (30% mężczyzn, 47% kobiet)
  6. Spacery – 37% (30% mężczyzn, 43% kobiet)
  7. Rowery – 36% (38% mężczyzn, 33% kobiet)
  8. Czytanie gazet / czasopism – 29% (28% mężczyzn, 29% kobiet)
  9. Hodowla zwierząt domowych (psy, koty, chomiki, itd.) – 28% (24% mężczyzn, 33% kobiet)
  10. Uprawa roślin ozdobnych / doniczkowych – 24% (16% mężczyzn, 31% kobiet)

 

Opracowanie powstało na podstawie badań przeprowadzonych przez Kantar dla Empiku, 2018, N= 1999

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Źródło informacji: Walk PR
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach Biuro prasowe
2025-06-05 | 06:00

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

9 czerwca na całym świecie obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Archiwów. Archiwa Państwowe w Polsce już po raz osiemnasty aktywnie włączą się w wydarzenie,
Kultura Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace
2025-05-14 | 06:00

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Marki modowe mają wpływ na postawy społeczne. Są też istotne z punktu widzenia ochrony środowiska naturalnego. O wyzwaniach na przyszłość dla branży modowej i nie tylko
Kultura Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
2024-12-19 | 08:00

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Książka to prezent świąteczny, na który decyduje się ponad połowa Polaków. Jak pokazują wyniki „Badania o książkach” przeprowadzonego przez IMAS International na

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Kongres Profesjonalistów Public Relations

Konsument

Proces deregulacji nie dotyczy branży tytoniowej. Jest propozycja kolejnej ustawy w ciągu kilku miesięcy

Najpierw wprowadzenie podatku akcyzowego na saszetki nikotynowe, potem propozycja przepisów, które zmierzają do wycofania tych produktów z rynku – przedstawiciele środowisk biznesowych podkreślają, że przygotowywane przez resort zdrowia przepisy wprowadzają chaos legislacyjny w branży tytoniowej. To tym bardziej dziwi przedsiębiorców, że stoi w opozycji do prowadzonego przez rząd procesu deregulacji w gospodarce. W dodatku może mieć negatywne skutki dla budżetu państwa i doprowadzić do skokowego wzrostu szarej strefy.

Bankowość

Grzyby rozkładające tekstylia nagrodzone w konkursie ING. 1 mln zł trafi na innowacyjne projekty dla zrównoważonych miast

Firma Myco Renew, która opracowała technologię rozkładającą tekstylia za pomocą grzybów, została laureatem siódmej edycji Programu Grantowego ING. Motywem przewodnim konkursu skierowanego do start-upów i młodych naukowców był tym razem zrównoważony rozwój miast i społeczności. Łącznie na nagrodzone innowacyjne projekty trafił 1 mln zł. Wśród nich są także bezzałogowe statki powietrzne dostarczające defibrylatory czy system do zbierania deszczówki w blokach.

Prawo

Trwają próby wzmocnienia dialogu społecznego. Niespokojne czasy wymuszają większe zaangażowanie społeczeństwa w podejmowanie decyzji

Według zapowiedzi szefowej Komisji Europejskiej Ursuli von der Leyen głos partnerów społecznych i dialog społeczny będą stały w centrum procesu decyzyjnego w Europie. Taki jest cel podpisanego w marcu Paktu na rzecz europejskiego dialogu społecznego. Potrzeba wzmocnienia głosu społeczeństwa jest również podkreślana na forum krajowym. Rząd planuje reformę Rady Dialogu Społecznego, by usprawnić pracę tej instytucji, a przedsiębiorcy wzywają do rzetelnego konsultowania ze stroną społeczną ustaw, które wychodzą z rządu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.