Komunikaty PR

Jerzy Skolimowski - Jackson Pollock z Polski

2020-12-14  |  18:00
Biuro prasowe

 

„Einstein podobno mówił, że moralność znaczy więcej niż intelekt. A ponieważ mam zastrzeżenia zarówno do swojego intelektu, jak i moralności, przynajmniej obsesyjnie trzymam się estetyki.” 

- Jerzy Skolimowski w wywiadzie z Krzysztofem Materną do pierwszego wydania „Vogue Men Polska”. 


 

Reżyser oklaskiwanego na festiwalach „Essential Killing”, który już na szkolnych korytarzach szturchać mógł się z Milošem Formanem czy Václavem Havlem dla wielu rodaków pozostawał do niedawna zupełnie nieodkrytym malarzem. Chociaż jego prace posiada już w swoich zbiorach stołeczne Muzeum Narodowe, a w 2001 r. dorobek Skolimowskiego eksponowano na zatłoczonym Biennale Sztuki w Wenecji, na lokalnym rynku aukcyjnym mamy do czynienia z prawdziwą premierą.

 

- To już nie jest nasz polski przedsionek, tylko artysta o rozpoznawalności międzynarodowej, którego kolekcjonerzy zgłaszają się przed aukcją zarówno ze Stanów Zjednoczonych, jak i z bliskiej stylistyce Skolimowskiego Japonii - komentuje Iwona Wojnarowicz z warszawskiej Libry.

 

16 grudnia niemal dwumetrowe, tętniące miejską energią płótno Jerzego Skolimowskiego trafi na wieczorną licytację domu aukcyjnego Libra. Czy w okolicznościach pandemii, kiedy rosnące grono upatruje lokat poza bankiem czy rynkiem mieszkań, warto inwestować w dzieła?

 

- Jerzy Skolimowski to ewidentnie wschodząca gwiazda jeśli chodzi o rynek malarstwa, której prace dotychczas prawie nie pojawiały się na aukcjach. Środowa licytacja będzie tak naprawdę trzecią w historii, przy czym wszystkie wystawione poprzednio dzieła wylicytowane zostały znacznie powyżej swoich estymacji, czyli spodziewanych przedziałów. Wiadomo też od niedawna, że rozgłos wokół słynnego reżysera wzrośnie już w nadchodzącym roku ze względu na jego najnowsze projekty - mamy więc świadomość, że nie pozostanie to bez wpływu na ceny jego malarstwa - komentuje Iwona Wojnarowicz z warszawskiej Libry, zwracając uwagę, że dotychczasowe sprzedaże tych obrazów miały miejsce głównie w galeriach amerykańskich. 

 

Podczas jednej z wystaw artysty w Miami kilka prac trafiło m.in. do zbiorów Denisa Hoppera, a cztery do kolekcji Jacka Nicholsona, na którego ścianach zawisły już m.in. obrazy Picassa, surrealisty Magritte’a czy Andy’ego Warhola. 


 

Sztuka reżyserowania płótna 

Prawie nie używa pędzli, a jako ukochane narzędzie pracy obrał długie, szczupłe linijki, którymi miesza płynną farbę. Malarski język Jerzego Skolimowskiego - który rozchlapuje często kontrastujące barwy na ogromnym płótnie rozpiętym u jego stóp - przypominać może wyraźnie malarstwo gestu Jacksona Pollocka. Jak przyznaje sam autor, gwałtowne rozbryzgi farby istotnie osiągać można zamachami rodem z tenisowego kortu, jednak jego pojmowanie sztuki zdecydowanie wykracza poza tzw. action painting. Jak podaje katalog Libry, dla Skolimowskiego malarstwo jest aktem zen, najszczerszą częścią całej twórczości. 

 

- Jego obrazy uchodzą na rynku za spektakularne i niezwykle dekoracyjne, są też zazwyczaj sporych formatów, co pozwoliło rozwinąć charakterystyczne dla artysty gesty zamaszystego kładzenia czy nawet rozlewania farby. Ze względu na silną u Skolimowskiego fascynację kulturą japońską, kluczowa jest dla niego kompozycja każdego z obiektów, która - wbrew temu dynamicznemu wrażeniu - jest dogłębnie przemyślana, wyważona w każdym detalu - zauważa Iwona Wojnarowicz. 

 

Jak zaznacza ekspertka, dla kolekcjonerów stawiających dopiero pierwsze kroki, śledzenie takich aukcyjnych debiutów może nie być najprostsze, jednak z inwestycyjnego punktu widzenia warto rozglądać się szeroko. Przy dziesiątkach rynkowych klasyków o ugruntowanych cenach i miarowym, stabilnym wzroście, potencjał gwałtownego skoku wartości nie jest tak prawdopodobny jak wtedy, kiedy artysta już rozpoznawalny i wystawiany w galeriach wkracza na rynek aukcyjny, a grono zainteresowanych nim kolekcjonerów zwiększa się znacząco chociażby przez samą publikację katalogu. 

 

Na aukcji 16 grudnia pod młotek pójdą dwie prace Jerzego Skolimowskiego: płótno rozmiarów 195 x 175 cm zatytułowane „2017/2” (na zdj.) oraz niemal metrowa sygnowana grafika „17.2003/2018”. Cena wywoławcza to 40 tys. zł, natomiast pracę na papierze licytować będzie można od progu 8 tys. zł. 


 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura CRAFTY - SPR AWARDS. Pierwsza edycja. Biuro prasowe
2024-09-16 | 12:50

CRAFTY - SPR AWARDS. Pierwsza edycja.

Crafty – SPR Awards to nowa inicjatywa Stowarzyszenia Producentów Reklamowych, mająca na celu wyróżnienie twórców reklam i wzmocnienie branży.
Kultura Świętuj powrót do Hogwartu: nowy zestaw LEGO® Harry Potter™ Nora – Edycja Kolekc
2024-09-03 | 12:00

Świętuj powrót do Hogwartu: nowy zestaw LEGO® Harry Potter™ Nora – Edycja Kolekc

Grupa LEGO ujawniła nowy zestaw kolekcjonerski LEGO® Harry Potter™ Nora, który przedstawia legendarny dom rodziny Weasleyów będący zarazem wymarzonym domem dla mugoli. W
Kultura Odsłonięto wystawę w Ogrodzie Krasińskich nt. powstańczej reduty
2024-08-31 | 13:05

Odsłonięto wystawę w Ogrodzie Krasińskich nt. powstańczej reduty

80 lat po zbombardowaniu przez Niemców powstańczej reduty znajdującej się na terenie obecnego Ogrodu Krasińskich, Fundacja Pamięci o Bohaterach Powstania Warszawskiego otworzyła

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Krynica Forum 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Media i PR

Nowe trendy w digital marketingu. Innowacje rewolucjonizują działania agencji i klientów

Digital marketing rośnie w siłę, a w branży widać w tej chwili kilka mocnych trendów, które mają potencjał do rewolucjonizowania sposobu działania agencji i ich klientów. Najważniejszym z nich jest coraz szersze wykorzystanie technologii – przede wszystkim sztucznej inteligencji, która wprowadza duże zmiany w komunikacji marek z konsumentami i wpływa na strategie reklamowe, a wiele agencji już korzysta z niej w codziennej pracy. – Pełne wykorzystanie potencjału AI wymaga jednak połączenia tej technologii z ekspercką wiedzą. To pozwala nam tworzyć coraz bardziej efektywne rozwiązania – wskazuje Adam Oskaldowicz, partner i prezes Performance Group.

DlaWas.info

Nauka

Miliard euro ze środków unijnych na rozwój technologii kosmicznych. Z programu Cassini skorzystało już ponad 600 europejskich firm

Rośnie potencjał branży kosmicznej, a w jego zagospodarowaniu pomaga uruchomiony trzy lata temu przez Komisję Europejską program Cassini. To inicjatywa, która ma wspierać przedsiębiorstwa z branży kosmicznej na każdym etapie rozwoju, również początkujących pomysłodawców. Na rozwój przedsiębiorczości kosmicznej trafiło już miliard euro. – Przez trzy lata wsparliśmy już ponad 600 firm, z tego kilka z Polski. Wartości tych spółek wzrosły przez ostatnie kilka lat ponad 18-krotnie – mówi Justyna Redełkiewicz z Agencji Unii Europejskiej ds. Programu Kosmicznego (EUSPA).

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.