Komiks. Legenda
Marcowa odsłona wystawy i aukcji komiksu odbędzie się pod hasłem: LEGENDA. Dedykowana jest twórczości wybitnych artystów gatunku jak Bogusław Polch, Grzegorz Rosiński, Zbigniew Kasprzak, Janusz Christa oraz zmarłego w styczniu tego roku Henryka Jerzego Chmielewskiego, czyli Papcia Chmiela. To właśnie oni przetarli szlak następnym pokoleniom twórców sztuki komiksu. W DESA Unicum pojawią się rewelacyjne plansze i rysunki z „Thorgala”, „Funky Kovala”, „Szninkla” i „Yansa”.
Międzynarodową sławę zdobył Grzegorz Rosiński, którego „Thorgal” ma wciąż rosnącą pozycję na rynkach europejskich. Idea komiksu narodziła się dzięki Jeanowi Van Hamme, belgijskiemu pisarzowi oraz scenarzyście. Seria ukazuje się w formie albumów nieprzerwanie od 1980 roku i stanowi jeden z największych sukcesów wydawniczych w Europie. Artysta jest laureatem wielu nagród, w tym Grand Prix Saint-Michel czy Grand Prix Albert Uderzo na komiksowych festiwalach za całokształt twórczości. W DESA Unicum zobaczyć można siedem plansz autorstwa rysownika, w tym zupełną rzadkość – okładkę z 1989 roku do piętnastego tomu „Thorgal. Władca Gór”.
Wśród międzynarodowych gwiazd gatunku wymienić trzeba również Bogusława Polcha, autora „Bogów z kosmosu” oraz „Funky Kovala”. W DESA Unicum pojawi się jedna z bardzo rzadkich okładek – „Nowa Fantastyka” w kolorze z 1991 roku. Inne kultowe komiksy, które przyniosły rysownikowi ogromną popularność to „Wiedźmin” i „Kapitan Żbik”. Wśród czytelników i innych twórców komiksu uchodzi za specjalistę od precyzyjnego, pełnego szczegółów rysunku.
Tytus, Romek i A'Tomek Papcia Chmiela stali się bohaterami kultowymi. W każdym kadrze znajdziemy niezwykły pomysł – wynalazek, krainę, postać czy zwariowaną myśl bohatera, a nierzadko i postać samego autora. Ta seria komiksów wychowała całe pokolenia, począwszy od końca lat 50. XX wieku. Rekordowa kwota za okładkę XX księgi przygód trójki przyjaciół padła w 2015 roku. Sprzedana została prywatnemu kolekcjonerowi za 75 tys. złotych. Tytus, Romek i A’Tomek na dobre zakorzenili się już w polskiej popkulturze.
W 2002 roku powstał pełnometrażowy film animowany oraz płyta ze ścieżką filmową. Tytusowi głosu użyczył Marek Kondrat, Romkowi – Wojciech Malajkat, a Piotr Gąsowski – A’Tomkowi. Z kolei zespół Blenders nagrał piosenkę „Banan i drzewo”, która treścią nawiązywała do komiksu. W teledysku wykorzystano animowane wstawki ukazujące różne sceny z komiksów Papcia Chmiela. Teledysk był emitowany m.in. w MTV. Na najbliższej wystawie „Komiks. Legenda”, która rozpocznie się 19 lutego w DESA Unicum, pojawi się 9 oryginalnych plansz autorstwa Henryka Jerzego Chmielewskiego. To prace wykonane w latach 70., 80. i 90. Ciekawostką jest szkic do okładki tylnej z 1990 roku.
Na wystawie i aukcji pojawią się także rewelacyjne plansze autorstwa Janusza Christy, będące klasyką gatunku. Podobnie jak „Kapitan Kloss” Mieczysława Wiśniewskiego. Wśród artystów młodszego pokolenia warto zwrócić uwagę na Janka Kozę i jego zestaw plansz do baletu „Hamlet”. Ciekawostką jest okładka do pierwszego numeru magazynu komiksowego „AQQ” autorstwa Łukasza Zandeckiego. Pojawią się również klasyczne pozycje takie jak „Batman”, „Spider-Man”, „Hellblazer” czy „Avengersi”, stworzone przez zawodowych rysowników komiksowych, pracujących dla wydawnictw Marvel i DC. Pojawi się również plansza autorstwa Macieja Sieńczyka z komiksu „Przygody na bezludnej wyspie”, nominowanego do nagrody Nike.
Wystawa Komiks. Legenda: 19 lutego – 2 marca 2021, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny
Aukcja Komiks. Legenda: 2 marca 2021 godz. 19.00, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa
https://desa.pl/pl/aukcje/komiks-fjhl/

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.