Komunikaty PR

Niezwykły wernisaż - kolektyw Muzeum Polskiej Wódki i światowych projektantów

2021-09-27  |  17:00
Biuro prasowe
Do pobrania IP_MPW ( 0.12 MB )

Co łączy światowych artystów, międzynarodowy design i Muzeum Polskiej Wódki? W jaki sposób polska kultura i tradycja mogą przybrać formę sztuki użytkowej? I czy Polska Wódka – Chronione Oznaczenie Geograficzne może stać się inspiracją do stworzenia unikatowej kolekcji ceramicznej? Na te pytania odpowiedzią jest IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE, projekt przygotowany przez stowarzyszenie International Design Expeditions, którego efekty będziemy mogli podziwiać w dniach 30 września – 1 października 2021 roku na wernisażu w Pavilionie Hotelu Raffles Europejski Warsaw, a w 2022 roku w Fondation d’entreprise Martell w Cognac we Francji. Muzeum Polskiej Wódki jest partnerem polskiej ekspedycji.

 

Stowarzyszenie International Design Expeditions (w skrócie: IDE) jest organizatorem wypraw CERAMIC & FOOD ROUTE do Włoch, Polski i Kambodży. Podróże te mają na celu zapoznanie artystów z całego świata z lokalną kuchnią oraz tradycjami różnych krajów. Ich obyczaje i kultura stają się inspiracja do stworzenia unikatowych, pełnych symboliki prototypów kulinarnej sztuki użytkowej.

W 2021 roku zespół projektantów, a wśród nich Eimear Ryan, Goliat Dyevre, Zhuo Qi pod kreatywnym kierunkiem Mathilde Brettilot i Miski Miller-Lovegrove przybył do Polski i nawiązał współpracę z miejscowymi ekspertami, specjalizującymi się w dziedzinie ceramiki: Majolika Nieborów, Donde, Ceramika Mosko oraz Kolodziej Ceramika. Artyści w ramach inspiracji polską kulturą odwiedzili także Muzeum Polskiej Wódki, które jest oficjalnym partnerem projektu.

Niepowtarzalna w idei ekspedycja IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE, tworzona we współpracy z Fundacją Creative Project, rozpoczęła się 23 sierpnia 2021 roku i zakończy się wystawą dzieł zainspirowanych wspomnianymi podróżami w Fondation d’entreprise Martell w Cognac we Francji w 2022 roku. Poprzedzi ją ekskluzywny pokaz prototypów, który odbędzie się w dniach 30 września – 1 października 2021 roku w Pavilionie Hotelu Raffles Europejski Warsaw. Gościom serwowane będą wirtuozerskie koktajle na bazie Polskiej Wódki – Chronionego Oznaczenia Geograficznego, wykreowane przez food designera Marca Bretillot i ambasadora Polskiej Wódki Macieja Starosolskiego.

Kolekcja prototypów ceramicznych inspirowana jest m.in. polską gościnnością i kulturą, której nieodłącznym elementem była na przestrzeni wieków i jest nadal polska wódka. Z historią trunku, członkowie ekspedycji zapoznali się podczas wizyty w Muzeum Polskiej Wódki, jednego z partnerów projektu IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE.

Istota i znaczenie Polskiej Wódki w kulturze i tradycjach kulinarnych Polski zdecydowały o jej wyborze jako jednego z elementów w przygotowaniu dedykowanej kolekcji ceramicznej i jednocześnie jako bazy autorskiego koktajlu Marca Bretillot.  

„Celem Muzeum Polskiej Wódki jest edukacja i wzmacnianie świadomości na temat Polskiej Wódki, chronionego oznaczenia geograficznego, wśród Polaków i gości zagranicznych. Tu właśnie  prezentujemy ponad 500-letnią historię i tradycję Polskiej Wódki, jako nieodłącznego elementu naszej kultury oraz tradycji. W naturalny sposób Muzeum Polskiej Wódki wpisało się zatem w program ekspedycji IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE. Z przyjemnością zaprosiliśmy do świata Polskiej Wódki międzynarodowych twórców sztuki użytkowej, którzy mogli wykorzystać zdobytą w muzeum wiedzę w tworzeniu autorskiej kolekcji ceramicznej, inspirowanej Polską” – podsumowuje Andrzej Szumowski, prezes Stowarzyszenia Polska Wódka, twórca idei Muzeum.

Wśród partnerów IDE TO POLAND / CERAMIC & FOOD ROUTE obok Muzeum Polskiej Wódki znaleźli się m.in Fondation D’Entreprise Martell, Instytut Adama Mickiewicza, Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu RP, Instytut Francuski w Warszawie, Instytut Francuski, Raffles Europejski Warsaw, Restauracja Epoka, Antonius Caviar, Autor Rooms, School of Form i 14 Septembre. 

 

EIMEAR RYAN to irlandzka projektantka wnętrz, mieszkająca w Paryżu. Po kilku latach, wzbogaciła swoje portfolio, tworząc wraz z ojcem, który był stolarzem swoją pierwszą kolekcję mebli modułowych z drewna dębowego. To z kolei doprowadziło do powstania studia Argot, kreatywnego studia projektowego, skupiającego się na przestrzeniach i harmonijnie wpisujących się w nie eksponatach. Łącząc rzemiosło i technologię, wiele obiektów rzeźbiarskich Argot Studio nabiera kształtu dzięki drukowi 3D. Ta technika, dzięki procesowi drukowania i różnorodnym materiałom, ma na celu rozwinięcie szerokiego repertuaru kształtów i faktur. Co istotne, od koncepcji scenograficznych po rozwój mebli, kreacje Argot są zakorzenione w zrównoważonym podejściu do projektowania. Po drukowaniu w skrobi kukurydzianej PLA studio stale poszukuje materiałów i procesów o ograniczonym wpływie na środowisko.

 

GOLIATH DYÈVRE jest projektantem obiektów. Mieszka i pracuje w Paryżu. Studiował w Ecole Nationale Supérieure de Création Industrielle (ENSCI-Les Ateliers), którą ukończył w 2009 roku. W 2014 roku, po rezydencji w Villa Kujoyama w Kioto, rozpoczął karierę solową. W 2016 wyjechał do Nowej Zelandii, by wziąć udział w programie Te Ataata w Colab of Auckland w ramach University of Technology. Obiekty, które tworzy są projektami badawczymi, których ambicją jest kwestionowanie głównych zagadnień tworzenia na poziomie historycznym, symbolicznym, materialnym oraz metodologii projektowania. W swych pracach wraca do podstaw konstruowania i manifestuje refleksję nad pojmowaniem rzeczy, morfogenezą i wyobraźnią industrialną. Jest dyrektorem eksperymentalnego studia projektowego „Design in Dystopia” w ENSCI-Les Ateliers. Jest bardzo aktywny w tworzeniu scenografii w branży modowej i luksusowej. Zaprojektował witryny butików Hermès w styczniu 2020 roku w ramach projektu „Planète Blanche”. Ostatnio zajmował się projektami wnętrz, takimi jak nowo otwarty butik „Kilomètres.Paris” w paryskiej dzielnicy Marais oraz biura EDF Design Lab. Jako projektant i scenograf Goliath Dyèvre wykonuje swój zawód w sposób przekrojowy – czerpie z wielu dziedzin oraz współpracuje z wieloma rzemieślnikami i artystami. Wraz z artystą Grégory Chatonsky zdobył w 2020 nagrodę MAIF Award for Sculpture za ich wspólny projekt „Internes”.

 

ZHUO QI podsyca swoją praktykę artystyczną codziennym doświadczaniem semantycznych i językowych cudów generowanych przez przepaść kulturową i jej długą historię nieporozumień. Poprzez humor i ceramikę konfrontuje tradycje i know-how. W jego twórczości porcelana jest zarówno medium, jak i przedmiotem eksperymentalnej „kuchni”, charakteryzującej się tworzeniem przedmiotów z ciałami obcymi zanurzonymi w niepasujących do siebie, enigmatycznych, czasem wrogich, ale zawsze zabawnych środowiskach. W latach 2015-2019 wyreżyserował kilka wystaw indywidualnych w różnych miastach Europy: Paryżu, Marsylii, Genewie i Berlinie. W 2016 roku uczestniczył w wystawie „KAO EXPORT LTD” w Muzeum Narodowym im. Adriena Dubouché w Limoges we Francji. W 2014 roku jego prace były wystawiane na zbiorowej wystawie „1320” w przestrzeni wystawienniczej JCI w Jingdezhen w Chinach. W 2018 roku po kilkumiesięcznej rezydencji zostały wystawione w Centrum Ceramiki Współczesnej w La Borne.

Zhuo Qi urodził się w 1985 roku w Fuxin (prowincja Liaoning, Chiny). Ukończył z wyróżnieniem Wyższą Szkołę Sztuk Pięknych w Le Mans (dyplom DNSEP), ukończył studia podyplomowe KAOLIN w ENSA Limoges we Francji oraz na Uniwersytecie Sztuki i Projektowania w Genewie w Szwajcarii, pracuje i mieszka we Francji od 2008 roku. Pod koniec 2020 roku odbył rezydencję w Fondation Martell w Cognac we Francji.

 

MISKA MILLER-LOVEGROVE urodzona w Polsce Miska Miller-Lovegrove od trzydziestu lat pracuje jako architektka i projektantka. Jej pracownia podchodzi do każdego projektu, obserwując i badając kontekst kulturowy przestrzeni, aby zrozumieć jej wewnętrzny charakter i materialność. Niezależnie od skali projektu, w realizacji koncepcji projektowej zwraca się uwagę na szczegóły, wynikające z osobistego zaangażowania w praktykę zawodową Miski. Rezultatem jest delikatna równowaga tekstur, łącząca dziedzictwo naturalnych materiałów i innowacyjność nowoczesnej produkcji.

Jako partnerka-założycielka Lovegrove Studio z Londynu, Miska ma duże doświadczenie w badaniach nad wzornictwem przemysłowym w zakresie innowacji materiałowych i technik produkcyjnych. Jest autorką wielu koncepcyjnych i postępowych projektów architektonicznych, takich jak Solar Seed, koncepcja samowystarczalnego mieszkania z prefabrykatów z zaawansowanych materiałów, Mediatheque Toyo Ito w Sendai w Japonii oraz biuro Lovegrove Studio. Dzięki doświadczeniu zdobytemu w Lovegrove Studio, Miska wnosi do projektów architektonicznych eksperymentalne, przemysłowe myślenie projektowe (design thinking).

W 2009 roku Miska została współzałożycielką Fundacji Creative Projects, promującej współczesne polskie wzornictwo na świecie w celu ułatwienia wzajemnego dialogu pomiędzy branżą wzornictwa a przemysłem. W ramach pracy dla Fundacji Creative Projects Miska pracowała jako jedna z kuratorów i projektantów cyklu wystaw Young Creative Poland w Londynie i Mediolanie. W 2011 roku na zlecenie Muzeum Narodowego w Warszawie Miska zaprojektowała wystawę „Chcemy być nowocześni. Polski design 1955-1968”.

Założyła MM-L – pracownię architektoniczno-projektową z siedzibą w Londynie. Pracownia zajmuje się projektami architektonicznymi, wystawienniczymi oraz instalacjami w branży sztuki i kultury. Projekty MM-L są często traktowane jako dialog pomiędzy przestrzenią, objętością, lekkością i wagą, z naciskiem na wrażliwość na materiały.

Od 2016 roku MML Studio współpracuje z Mathilde Bretillot Studio w Paryżu przy różnych projektach, takich jak Concept Craft Store w Bangkoku czy Exhibition Daydreaming with Stanley Kubrick w Somerset House w Londynie czy pierwszej edycja Draw Art Fair, która odbyła się w Saatchi Gallery w Londynie. Fair odniósł sukces w wizualnej reinterpretacji scenografii targów sztuki, tworząc otwarte, minimalistyczne tło, co pozwoliło zaakcentować grafikę.

Najnowsze projekty architektoniczne Miski to apartament w Londynie oraz całkowita renowacja i rozbudowa XVI-wiecznego budynku w Polsce.

 

MATHILDE BRETILLOT Przewodnicząca IDE AISBL, Projektowanie wnętrz/Design/Dyrektorka kreatywna

Słynna międzynarodowa projektantka z Paryża, Mathilde Bretillot, znana jest ze swoich charakterystycznych prac, czy to dziwacznych zwrotów w zakresie tradycyjnego luksusu dla Christofle, DAUM, la Manufacture de Sevres i Boffi – czy też globalnych projektów w Europie i Azji dla restauracji, kin, mieszkania, domy i biura. Jej kultowa prostota – często połączona z kolorem i lustrzaną powierzchnią – przeczy pełnemu pasji zainteresowaniu projektowaniem jako radosnym wyrazem bogactwa życia wszystkich grup wiekowych, wszędzie. Od architektury wnętrz po tworzenie produktów, jej prace są szeroko znane we Francji i doceniane przez wiele marek na całym świecie.

Bretillot pracowała początkowo w Mediolanie i Londynie, przenosząc eksperymenty i zainteresowania społeczne Memphis do Solid. To międzynarodowe doświadczenie –  wraz z wrodzoną ciekawością i pasją do podróży – stało się źródłem jej inspiracji. Niezależnie od miejsca pracy, Bretillot szukała eksperymentów ad hoc z miejscowymi rzemieślnikami w ich własnych pracowniach.

Czasami lekceważące podejście Bretillot wypływa z wielokulturowego punktu widzenia; to szacunek dla historii widzianej z perspektywy chwili obecnej tworzy ten wyjątkowy pogląd – jest kluczem dla Bretillot do ponownego przetworzenia tego, co znane, w coś świeżego i innowacyjnego. Odkrywanie jest wszechobecne w tej pracy, która ma stymulować i pobudzać swego rodzaju savoir-faire, aby wzbudzić pytania i rzucić światło na nowe style życia szerszego świata, w którym kluczowe jest piękno.

Jako zapalona praktyk wielodyscyplinarnego podejścia, Bretillot nauczała, kierowała i wpływała na najważniejsze programy edukacyjne we Francji, Belgii, Indiach i Wielkiej Brytanii. To głębokie zainteresowanie wschodzącymi twórcami napędza nieustanna wymiana ze studentami projektowania. Poprzez koordynację licznych międzynarodowych warsztatów i wydarzeń, tworzy powiązania pomiędzy wiedzą, rzemiosłem i przekazem kulturowym.

 

MARC BRETILLOT jest projektantem z zakresu „food design”. Pracuje nad praktykami kulinarnymi, tworzeniem nowych produktów, doradza w sprawach innowacji w przemyśle spożywczym i organizuje międzynarodowe wydarzenia i występy w galeriach i muzeach. Jest twórcą studiów podyplomowych z zakresu wzornictwa kulinarnego w Wyższej Szkole Sztuki i Wzornictwa w Reims (ESAD). To na tej uczelni zaczęła się jego przygoda, kiedy stworzył pierwszą pracownię naukową zajmującą się food designem w 1999 roku. Wykłada także w prestiżowej szkole gastronomicznej Ecole Superieure de Cuisine Française Ferrandi w Paryżu. Prowadzi również warsztaty we Francji i za granicą. Marc Bretillot jest także autorem książki „Culinaire Design” opublikowanej przez wydawnictwo Alternatives oraz współzałożycielem platformy wideo www.thinkingfooddesign.com, która zrzesza przemysłowców, szefów kuchni, projektantów, historyków i wszystkie inne osoby zafascynowane jedzeniem.

 

Więcej o projekcie na stronie: http://international-design-expeditions.com/expeditions/

Instagramie IDE: https://www.instagram.com/internationaldesignexpeditions/

oraz na Instagramie Creative Project Foundation: https://www.instagram.com/creativeprojectfoundation/

Więcej informacji o Muzeum Polskiej Wódki: https://muzeumpolskiejwodki.pl/

Polub nas na Facebooku: www.facebook.com/MuzeumPolskiejWodki

Śledź nas na Instagramie: https://www.instagram.com/polishvodkamuseum/?hl=pl

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura Startuje konkurs Pulsu Biznesu na Biznesową Książkę Roku Biuro prasowe
2024-10-23 | 15:00

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku

Dziś rusza premierowa edycja konkursu Biznesowa Książka Roku organizowanego przez dziennik „Puls Biznesu”. Jego celem jest wyróżnienie wyjątkowych tytułów,
Kultura Canon na Międzynarodowy Dzień Druku: tworzenie wartości poprzez obraz
2024-10-23 | 01:00

Canon na Międzynarodowy Dzień Druku: tworzenie wartości poprzez obraz

Obchodzony 23 października Międzynarodowy Dzień Druku to doskonały moment, aby przyjrzeć się bliżej roli, jaką we współczesnym świecie odgrywa technologia druku. Firma Canon, od
Kultura „NÓŻ. ROZWAŻANIA PO PRÓBIE ZABÓJSTWA” – PREMIERA KSIĄŻKI I FILM NA ARTE.TV
2024-10-07 | 12:00

„NÓŻ. ROZWAŻANIA PO PRÓBIE ZABÓJSTWA” – PREMIERA KSIĄŻKI I FILM NA ARTE.TV

Salman Rushdie to urodzony w Bombaju brytyjski pisarz i eseista, laureat Nagrody Bookera za powieść „Dzieci północy”. W 2022 roku cały świat obiegła informacja o

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Polityka

Konkurencyjność UE priorytetem nowej Komisji Europejskiej. Wśród barier do eliminacji nadmierna biurokracja

Komisja Europejska w nowym składzie, pod wodzą Ursuli von der Leyen, właśnie rozpoczyna swoją kadencję. Zgodnie z zapowiedziami ma się skupić na ożywieniu stojącej w miejscu gospodarki UE, zwiększeniu konkurencyjności, odblokowaniu inwestycji i zniwelowaniu luki innowacyjnej dzielącej ją od Stanów Zjednoczonych i Chin. Dużym wyzwaniem będzie także zmniejszenie uciążliwej biurokracji, również w dostępie do europejskich funduszy.

Infrastruktura

Stan budynków w Polsce poprawia się zbyt wolno. Ma to negatywny wpływ na klimat i zdrowie mieszkańców

W ciągu ostatnich ośmiu lat kluczowe statystyki dotyczące stanu budownictwa i zdrowia publicznego na poziomie UE się nie poprawiły. Budynki nadal zużywają zbyt dużo energii, emitują coraz więcej gazów cieplarnianych, a liczba inwestycji w poprawę efektywności energetycznej wręcz maleje, co skutkuje coraz niższym rocznym wskaźnikiem renowacji. Tym samym budynki w Europie nadal nie zapewniają ich użytkownikom zdrowych i komfortowych warunków, co przekłada się na gorsze samopoczucie i problemy zdrowotne – pokazuje najnowsza, ósma edycja raportu „Barometr zdrowych budynków”.

Problemy społeczne

40 proc. Polaków nie czuje się zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby. Obawiają się problemów z dostępem do leczenia i jego finansowaniem

Większość Polaków obawia się chorób cywilizacyjnych, takich jak nowotwory i choroby sercowo-naczyniowe. Niemal 40 proc. nie czuje się w pełni zabezpieczonych na wypadek poważnej choroby – wynika z badania zleconego przez Nationale-Nederlanden. Badani obawiają się nie tylko braku zabezpieczenia finansowego, lecz także problemów z uzyskaniem pomocy lekarskiej i dostępem do badań. W odpowiedzi na te potrzeby Nationale-Nederlanden i Grupa LUX MED stworzyły we współpracy ofertę ubezpieczeniową łączącą pomoc finansową i usługi medyczne.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.