Odsłonięto wystawę o Szarych Szeregach na skwerze Hoovera w Warszawie
W 85. rocznicę założenia Szarych Szeregów, 27 września 2024 r., Fundacja Pamięci o Bohaterach Powstania Warszawskiego otworzyła plenerową wystawę „Dziś, Jutro, Pojutrze – historia Szarych Szeregów” na warszawskim skwerze Hoovera. Przedstawia ona najważniejsze informacje o bohaterskiej formacji, która odegrała istotną rolę podczas II wojny światowej, w tym w Powstaniu Warszawskim.
Apel „wszyscy jesteśmy żołnierzami” wybrzmiał z komunikatu specjalnego Polskiego Radia 1 września 1939 r. Na te słowa odpowiedzieli również młodzi ludzie, którzy stanęli do walki o wolną Polskę. Ich udział w obronie Katowic, Gdyni, Warszawy czy Grodna jest przykładem determinacji i bohaterstwa młodzieży skupionej wokół Organizacji Harcerzy Związku Harcerstwa Polskiego. Gdy zapadła decyzja o kapitulacji Warszawy, 27 września 1939 r., formacja przeszła do podziemia, przyjmując kryptonim „Szare Szeregi”. Do dziś jest on określeniem dla całego tajnego harcerstwa.
– Działalność Szarych Szeregów była ważną częścią ruchu oporu. Harcerze brali udział w obronie polskich miast podczas kampanii wrześniowej, a po zapadnięciu decyzji o kapitulacji Warszawy stworzyli organizację, która zasłynęła m.in. z „małego sabotażu”. Niezwykle ważną rolę w Powstaniu Warszawskim odegrały stworzone przez harcerzy bataliony „Zośka” i „Parasol”, które wsławiły się bohaterstwem. Postawa tych młodych ludzi, ich walka i poświęcenie są dla nas niegasnącą inspiracją, a także wzorem. Chcemy przekazywać wiedzę o nich następnym pokoleniom, dlatego przy najważniejszym stołecznym deptaku otworzyliśmy plenerową wystawę – mówi Rafał Szczepański, prezes Fundacji Pamięci o Bohaterach Powstania Warszawskiego.
„Dziś, Jutro, Pojutrze – historia Szarych Szeregów” to projekt edukacyjny Fundacji Pamięci o Bohaterach Powstania Warszawskiego zrealizowany we współpracy z Muzeum Harcerstwa. Za dobór materiałów odpowiadał zespół historyków kierowany przez dr. Stefana Artymowskiego. Wystawa znajduje się na skwerze Hoovera przy Krakowskim Przedmieściu w Warszawie i potrwa do 18 października. Wstęp jest bezpłatny. Sponsorem głównym wystawy jest Orlen S.A.
Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Canon na Międzynarodowy Dzień Druku: tworzenie wartości poprzez obraz
„NÓŻ. ROZWAŻANIA PO PRÓBIE ZABÓJSTWA” – PREMIERA KSIĄŻKI I FILM NA ARTE.TV
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.