OPOWIEŚCI Z NARNII - Pełna kolekcja na DVD od 9 grudnia!
Wejdź do świata pełnego magii i niezwykłych sekretów z Łucją, Edmundem, Zuzanną oraz Piotrem. Dzięki fantastycznym stworzeniom, porywającym przygodom i niezwykłym efektom specjalnym ten kolekcjonerski zestaw trzech „Opowieści z Narnii” oczaruje cię na wieczność! Pełna trylogia w nowej odsłonie zadebiutowała 9 grudnia na DVD!
Niezwykle popularna filmowa seria jest adaptacją trzech z siedmioczęściowego cyklu powieściowego autorstwa Clive’a Staplesa Lewisa (1898-1963), angielskiego pisarza, filozofa i wykładowcy literatury renesansowej na uniwersytetach w Oksfordzie i Cambridge. Książki o fantastycznej krainie Narnii powstały w latach 1950-56 i osiągnęły wielki sukces w Europie i USA. Weszły do kanonu literatury dziecięcej i młodzieżowej, sprzedały się w ponad stu milionach egzemplarzy i przetłumaczono je na pięćdziesiąt języków.
Filmy zrealizowane na podstawie trzech pierwszych tomów były hitami kinowymi w latach 2005-2010. W Polsce obejrzało je w kinach łącznie ponad 3 mln widzów. Ekranizacje wciąż cieszą się nieustającym zainteresowaniem fanów filmów familijnych, a szczególnie chętnie są oglądane w okresie Świąt Bożego Narodzenia.
Dwie pierwsze części sagi o produkcje Disneya, podczas gdy ostatnia – trzecia część została wyprodukowana przez studio 20th Century Fox. Dopiero teraz, po licencyjnym zjednoczeniu wszystkich ekranizacji sagi o tajemniczym świecie Narnii, możliwym jest zaoferowanie konsumentom kompletnego pakietu trzech filmów na DVD.
Reżyserem pierwszych dwóch części trylogii jest Andrew Adamson, Nowozelandczyk, współreżyser pierwszej i drugiej części „Shreka”, który opracował adaptację powieści Lewisa. Brano pod uwagę i innych reżyserów: Johna Boormana („Generał”, „Excalibur”) i Roba Minkoffa („Stuart Malutki 2”). Adamson, który poznał powieści Lewisa jako dziecko, mówił, że powrót do nich po latach był ciekawym i pouczającym doświadczeniem, pozwalającym zauważyć rzeczy, które wcześniej przeoczył. „To klasyka w prawdziwym sensie tego słowa. Pamiętam, że przez okrągły rok, gdy rodzice czytali mi te książki, żyłem głównie w fantastycznym świecie Narnii. W dużej mierze ukształtował on moją wyobraźnię. Pewnie zabrzmi to tak, jakbym się przechwalał, ale ten film robię przede wszystkim dla siebie – koniec końców, inaczej nie da się pracować. Można się tylko poddać własnemu instynktowi. Robię więc film, który jest oparty na moim wspomnieniu o tej książce, na tym, czym ta książka była dla mnie. Staram się też wejść głębiej w postaci. Ale oczywiście jestem przekonany, że to historia, która świetnie przemówi i do dzieci, i do dorosłych” – tłumaczył swe zamiary Adamson. Sam Lewis miał nadzieję, że jego powieści będą „książkami wielokrotnego użytku”. Liczne zastępy wielbicieli Narnii i kolejne wznowienia tych opowieści potwierdzają, że tak właśnie się stało.
OPOWIEŚCI Z NARNII – O FILMOWEJ TRYLOGII.
LEW, CZAROWNICA I STARA SZAFA.
Film opowiada historię czwórki rodzeństwa – Łucji, Zuzanny, Edmunda i Piotra – które odnajduje drogę do tajemniczej krainy Narnii zamieszkałej przez mityczne stworzenia i mówiące zwierzęta. Bramą do tego niezwykłego świata okazuje się stara szafa w wiejskim domu należącym do nieco dziwacznego Profesora. Narnia od stu lat znajduje się we władzy złego czaru, a jej mieszkańcy żyją w ciągłym strachu. Dzieci pomagają prawowitemu władcy - Lwu Aslanowi – pokonać Białą Czarownicę (Tilda Swinton), która zamieniła bajkową Narnię w kraj zła i wiecznej zimy.
Budżet jednej z najbardziej prestiżowych produkcji Disney’a wyniósł ponad 150 milionów dolarów. Przygotowania do produkcji trwały dwa lata, zdjęcia – 18 miesięcy. Kręcono je głównie w Nowej Zelandii, a także w Czechach i… w Polsce.
To w Polsce powstała jedna z najbardziej dramatycznych scen z udziałem Białej Czarownicy. Zdjęcia miały być realizowane nad jeziorem Siemianówka, na północ od Puszczy Białowieskiej – opowiada polska producenta z Ozumi Films, Marianna Rowińska. – Jedynym warunkiem była pogoda: jezioro musiało zamarznąć. Gdyby tak się nie stało, zdjęcia w ogóle by odwołano. Na szczęście Siemianówka zamarzła. To były bardzo trudne zdjęcia, wymagające doskonałego przygotowania. Chodziło o jedną z kluczowych scen filmu, w której dzieci mogą albo biec naokoło jeziora, ukrywając się przed Białą Czarownicą, albo też zaryzykować i przedostać się jego środkiem, dzięki czemu mogłyby prędzej pospieszyć na ratunek bratu. W tym wypadku grozi im jednak schwytanie przez czarownicę. Mimo to, dzieci wybierają drugą możliwość i biegną przez gigantyczne, owalne, zamarznięte jezioro. Scena ta była kręcona przy użyciu bardzo skomplikowanego sprzętu. Kamery zainstalowano na śmigłowcach, skuterach śnieżnych, poduszkowcach i specjalnych platformach.
KSIĄŻE KASPIAN
Od przygód Łucji, Zuzanny, Edmunda i Piotra Pevensie w Narnii minął już rok. Zgodnie z obietnicą Aslana, dzieci powracają tam, jednak w czasie ich nieobecności w Narnii minęło ponad 1000 lat i wiele się zmieniło. Magiczne stworzenia i mówiące zwierzęta stały się jedynie legendą, a rządy sprawuje okrutny uzurpator, Król Miraz. Narnijczycy kryją się przed bezwzględnymi wojskami. Prawdziwy król - tytułowy Książę Kaspian - siostrzeniec Miraza, zostaje zmuszony do ucieczki. Rodzeństwo musi pomóc mu w pokonaniu tyrana i zdobyciu tronu.
Prace nad scenariuszem drugiej części cyklu rozpoczęto jeszcze przed premierą „Lwa, czarownicy i starej szafy”. Reżyser i współscenarzysta Andrew Adamson zdecydował o ekranizacji powieści Lewisa w porządku publikacji, a nie chronologicznym. Główny powód był prosty: obawiał się, że jego młodzi aktorzy zbytnio się zestarzeją. Reżyser deklarował, że tym razem ton opowieści będzie zdecydowanie bardziej mroczny. Scenarzyści postanowili wprowadzić pewne zmiany w stosunku do literackiego oryginału. Dodali partie mówiące o tym, jak czuje się rodzeństwo po powrocie z baśniowego świata do szkoły. Postanowili też o wiele szybciej niż w powieści spleść losy dzieci i Kaspiana. A także obdarzyć bohaterów pewnym poczuciem winy za to, co wydarzyło się w Narnii podczas ich nieobecności. Jednym z kluczowych konsultantów był Douglas Gresham (syn żony autora i jej pierwszego męża, pisarza W.L. Greshama), który zarządza spuścizną po Lewisie, prowadząc C.S. Lewis Company. Podkreślał on wielką satysfakcję, nie tylko finansową, jaką przyniosła spadkobiercom pisarza współpraca z Adamsonem i resztą ekipy. Wspominał, że przez 20 lat nie sprzedawano praw do ekranizacji i nie działo się tak bez powodu. Poprzednie adaptacje uznano za – pod wieloma względami – rozczarowujące. Moje marzenie wreszcie się spełniło – wspominał Gresham. – „Lew...” podbił w 2005 roku światowe kina. Skala sukcesu jednak mnie zaskoczyła, w dodatku film był naprawdę wierny duchowi i literze powieści.
PODRÓŻ WĘDROWCA DO ŚWITU
W tej części Edmund, Łucja i ich kuzyn Eustachy zostają wciągnięci w obraz przedstawiający okręt „Wędrowiec do Świtu” i przenoszą się świata Narnii. Dołączają do króla Kaspiana i walecznej myszy o imieniu Ryczypisk – czeka ich walka o uratowanie królestwa. Będą musieli stawić czoło nie tylko wrogowi, ale i własnym słabościom i pokusom. Odwiedzą tajemnicze wyspy, spotkają się z magicznymi stworzeniami i dawnym przyjacielem, Lwem Aslanem. Film jest adaptacją trzeciej z siedmiu części „Opowieści z Narnii”. Książki wydano po raz pierwszy w latach 1950-1956. Weszły do kanonu literatury dziecięcej i młodzieżowej, sprzedały się w ponad stu milionach egzemplarzy i przetłumaczono je na pięćdziesiąt języków. Dwa pierwsze filmy zrealizowane na podstawie poprzednich tomów były hitami kinowymi lat 2005 i 2008.
Film wyreżyserował Michael Apted, który ma na swoim koncie takie filmy jak „Świat to za mało” czy „Goryle we mgle” i „Córkę górnika”. Główne role zagrali znani już widzom poprzednich części Georgie Henley, Skandar Keynes, Tilda Swinton i Ben Barnes. Na ekranie zobaczymy też Willa Poultera.
Choć najpopularniejszą częścią serii jest „Lew, czarownica i stara szafa”, jej miłośnicy uważają, że „Podróż Wędrowca do Świtu” to najlepszy tom. „Zgadzam się. Ta część jest pełna magii i po prostu zachwyca” – mówi producent, Andrew Adamson.
Scenarzysta Stephen McFeely przyznaje, że najtrudniejsze było pokazanie tej magii : „Każda z odwiedzanych przez bohaterów wysp jest niezwykła i przeżywają tam niesamowitą przygodę, ale chcieliśmy, żeby film był spójną całością, a nie pięcioma historyjkami. Trzeba było zachować tez ciągłość – w końcu to trzecia część siedmiotomowej serii”.
„Scenariusz mnie wciągnął, ponieważ opowiada o dwóch wędrówkach – tej dosłownej i tej, którą bohaterowie odbywają w głąb siebie. Pokonując magiczne przeszkody dorastają i dojrzewają. Uczą się jak nie ulegać pokusom, dowiadują się jacy są naprawdę. Uczą się tego w Narnii, a potem wracają do rzeczywistości i wcielają naukę w życie. To piękne i uniwersalne przesłanie.” – mówi reżyser, Michael Apted.
DODATKI SPECJALNE
OPOWIEŚCI Z NARNII: LEW, CZAROWNICA I STARA SZAFA (DVD)
- Wpadki narnijskie,
- Ciekawostki o Narnii,
- Komentarze ekipy, reżysera i młodych aktorów
OPOWIEŚCI Z NARNII: KSIĄŻE KASPIAN (DVD)
- Komentarz audio
OPOWIEŚCI Z NARNII: PODRÓŻ WĘDROWCA DO ŚWITU (DVD)
- Sceny niewykorzystane;
- Komentarz audio
***
Więcej informacji o premierach DVD i Blu-ray na profilu:
facebook.com/MojeFilmyDVD/
Kolejny Piknik Fundacji Avalon już za dwa tygodnie!
Young Leosia ambasadorką marki Orbit® Refreshers!
Nowa propozycja muzyczna Kasi Chałdaś
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Regionalne
Start-upy mogą się starać o wsparcie. Trwa nabór do programu rozwoju innowacyjnych pomysłów na biznes
Trwa nabór do „Platform startowych dla nowych pomysłów” finansowany z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej 2021–2027. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości wybrała sześć partnerskich ośrodków innowacji, które będą oferować start-upom bezpłatne programy inkubacji. Platformy pomogą rozwinąć technologicznie produkt i zapewnić mu przewagę konkurencyjną, umożliwią dostęp do najlepszych menedżerów i rynkowych praktyków, ale też finansowanie innowacyjnych przedsięwzięć. Każdy z partnerów przyjmuje zgłoszenia ze wszystkich branż, ale także specjalizuje się w konkretnej dziedzinie. Jest więc oferta m.in. dla sektora motoryzacyjnego, rolno-spożywczego, metalowo-maszynowego czy sporttech.
Transport
Kolej pozostaje piętą achillesową polskich portów. Zarządy liczą na przyspieszenie inwestycji w tym obszarze
Nazywane polskim oknem na Skandynawię oraz będące ważnym węzłem logistycznym między południem i północą Europy Porty Szczecin–Świnoujście dynamicznie się rozwijają. W kwietniu 2024 roku wydano decyzję lokalizacyjną dotycząca terminalu kontenerowego w Świnoujściu, który ma szansę powstać do końca 2028 roku. Zdaniem ekspertów szczególnie ważnym elementem rozwoju portów, podobnie jak w przypadku innych portów w Polsce, jest transport kolejowy i w tym zakresie inwestycje są szczególnie potrzebne. – To nasza pięta achillesowa – przyznaje Rafał Zahorski, pełnomocnik zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście ds. rozwoju.
Polityka
Projekt UE zyskuje wymiar militarny. Wojna w Ukrainie na nowo rozbudziła dyskusję o wspólnej europejskiej armii
Wspólna europejska armia na razie nie istnieje, a w praktyce obronność to wyłączna odpowiedzialność państw członkowskich UE. Jednak wybuch wojny w Ukrainie, tuż za wschodnią granicą, na nowo rozbudził europejską dyskusję o potrzebie posiadania własnego potencjału militarnego. Jak niedawno wskazał wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, Europa powinna mieć własne siły szybkiego reagowania i powołać komisarza ds. obronności, ponieważ stoi obecnie w obliczu największych wyzwań od czasu zakończenia II wojny światowej. – Musimy zdobyć własną siłę odstraszania i zwiększać wydatki na obronność – podkreśla europoseł Janusz Lewandowski.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.