Premiera „Nie ma” Mariusza Szczygła w warszawskim Teatrze Żydowskim
iPublicity
Saturna 9
05-509 Józefosław
edyta.bach|ipublicity.pl| |edyta.bach|ipublicity.pl
501232302
www.ipublicity.pl
Głośna wielogłosowa rozprawa reporterska o kondycji człowieka i zagadnieniu utraty „Nie ma” wielokrotnie nagradzanego Mariusza Szczygła, jest kanwą najnowszej produkcji Teatru Żydowskiego, której premiera zaplanowana jest na 14 sierpnia na specjalnej platformie internetowej. Teatr planuje również premierę na scenie jeszcze w tym roku. W spektaklu, obok aktorów Teatru Żydowskiego, wystąpi sam autor książki. Spektakl powstaje w ramach obchodów 70. rocznicy istnienia Teatru Żydowskiego w Polsce.
Wyprodukowany przez Teatr Żydowski spektakl „Nie ma” w reżyserii Agnieszki Lipiec-Wróblewskiejjest prawdopodobnie pierwszą premierą internetową – projektem skrojonym na miarę sieci i wykorzystującym w pełni to medium.
Cały spektakl jest pomyślany jako struktura interaktywna. Toczy się kilka równoległych wątków, w które można wchodzić po kolei lub równolegle. Poszczególne wątki można odtwarzać według przedstawionego porządku
i wtedy tworzy się klasyczny spektakl, bądź też przestawiać poszczególne okna, które stworzą za każdym razem inną wersję. Tak jak książka Mariusza Szczygła pozwala nam przemieszczać się w różnych kierunkach, wielokrotnie powracać do wydarzeń, czytać od końca do początku i odwrotnie, tak widz będzie mógł tworzyć własną strukturę spektaklu.
„Nie ma” to spektakl o pamięci, wpisujący się w intymność własnych wspomnień i dotkliwego braku czegoś, co kiedyś było, co mieliśmy, co istniało.
- Spektakl jest o lekturze książki i o tym jak tekst bierze nas „w posiadanie”; o jego widmologicznej mocy wdzierania się w nas. Jak zaczynają żyć w nas postaci o których czytamy, co w nas uruchamiają, jak stają się nami. Jest też
o autorze, w którego pamięci zamieszkują ci, których już nie ma. Myślę, że tak jest z każdym z nas - umarli mieszkają teraz u nas – mówi reżyserka i współautorka adaptacji, Agnieszka Lipiec-Wróblewska.
Spektakl „Nie ma” będzie miał też swoją wyjątkową odsłonę na festiwalu Łódź Czterech Kultur we wrześniu 2020 roku. Tam zostanie pokazany w przestrzeni miejskiej. Będzie to symboliczne wyjście na otwartą przestrzeń ze sztuką, po miesiącach pandemicznego zamknięcia w naszych domach.
Twórcy:
Adaptacja – Agnieszka Lipiec-Wróblewska, Agnieszka Zawadowska
Reżyseria – Agnieszka Lipiec-Wróblewska
Reżyseria światła i zdjęcia – Jacqueline Sobiszewski
Kostiumy i scenografia – Agnieszka Zawadowska
Muzyka – Jan Miklaszewski
Choreografia – Magdalena Fejdasz, Weronika Pelczyńska
Kierowniczka produkcji – Justyna Pankiewicz
Projekt i budowa platformy internetowej: MB/MH – Marcin Benedek, Maksymilian Herbst
Obsada:
Małgorzata Majewska – Viola Fischerova, Ludka Woźnicka, K1
Joanna Przybyłowska – Zofia Woźnicka, Matka, K2
Jerzy Walczak – Ojciec, M1
Daniel Czacza Antoniewicz – Pavel Buksa, M2
Mariusz Szczygieł (gościnnie)

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Farmacja

Zbrojeniówka i farmacja kluczowe dla bezpieczeństwa kraju. Polskie firmy walczą o pozycję w obu tych sektorach
Polska gospodarka stoi przed wieloma wyzwaniami – od inflacji i zmian legislacyjnych po dynamiczny rozwój technologii. W tym kontekście kluczową rolę odgrywają przedsiębiorcy, którzy nie tylko napędzają wzrost gospodarczy, ale również inwestują w innowacje, cyfryzację i zrównoważony rozwój. Z punktu widzenia bezpieczeństwa kraju jednymi z najważniejszych są branże zbrojeniowa i farmaceutyczna.
Konsument
Konsumenci zwracają uwagę na klasę energetyczną sprzętu AGD. To ma wpływ na ich rachunki

Duże AGD ma spory potencjał oszczędności prądu w gospodarstwach domowych i w całym systemie elektroenergetycznym – ocenia APPLiA Polska, związek pracodawców tej branży. Ze względu na postęp technologiczny dziś produkowane urządzenia w najlepszych klasach energetycznych zużywają 10–20 proc. prądu w porównaniu do urządzeń dostępnych 25 lat temu. Do stałego postępu w tym obszarze motywują też wymogi unijne, które z roku na rok się zaostrzają.
Prawo
Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa

Udział kobiet w zarządach i radach nadzorczych 140 największych spółek notowanych na warszawskiej giełdzie na koniec 2024 roku wyniósł 18,4 proc. – wynika z danych 30% Club Poland. Zgodnie z dyrektywą Women on Boards, żeby zapewnić równowagę płci, 33 proc. wszystkich stanowisk zarządczych powinno być zajmowane przez osoby należące do niedostatecznie reprezentowanej płci. Sytuację kobiet powinny poprawić obowiązkowe parytety, transparentność rekrutacji oraz merytoryczne kryteria wyboru kandydata.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.