Przyszłość projekcji immersyjnych
Autor: Thomas Vertommen, Business Development Manager for Immersive Experiences and Themed Entertainment – Panasonic Connect Europe
Immersyjne doświadczenia zyskują coraz większą popularność, co potwierdza ekspert Panasonic – Thomas Vertommen – który dokładnie przyjrzał się wpływowi mapowania projekcyjnego na świat sztuki oraz codzienne życie. Brzmi abstrakcyjnie, ale wystarczy wyobrazić sobie zastosowanie tego typu technologii w najnudniejszych aspektach naszego życia. Przykładowo, czy nie byłoby wspaniale widzieć na żywo mapy 3D, które pokazywałyby jeżdżące po mieście autobusy i ich aktualne postępy na trasie, kiedy czekamy na przystanku? Może rzutowanie ubrań na naszą sylwetkę w lustrze w celu sprawdzenia czy do nas pasują, zamiast przymierzać je?
Kilka lat temu projektory Panasonic stworzyły niezwykły pokaz, w trakcie którego restauracja stawała się miejscem nietuzinkowego widowiska. W Polsce tego typu doświadczenie oferuje restauracja Le Petit Chef w warszawskim Hiltonie przy Grzybowskiej. Najmniejszy kucharz świata ma tylko 6 centymetrów wzrostu, ale potrafi połączyć zabawny teatr 3D z wyśmienitymi potrawami. Każdy gość może spodziewać się niezwykłego spektaklu kulinarnego, podczas którego między posiłkami stół niepostrzeżenie zmienia się w ekran, na którym wirtualny szef kuchni bawi i umila czas oczekiwania swoimi popisami i śmiesznymi scenkami. Dziś branża immersyjnych restauracji rozwija się błyskawicznie. Nie jest to już tylko projekcja na talerzu, ale przeniesienie gości w wirtualny świat lokalu o określonej tematyce, kiedy oni delektują się pysznymi potrawami.
Co umożliwia zastosowanie technologii immersyjnej w szerszym zakresie?
Jest kilka czynników, które pozwalają na wzrost liczby zastosowań technologii immersyjnej. Najnowsze projektory są w stanie zapewnić znacznie lepszą jakość wyświetlanych obrazów. Kompaktowa obudowa urządzeń pozwala na ich łatwe umieszczenie w małych przestrzeniach. Innowacje takie jak obiektywy Panasonic Ultra Short Throw, pozwalają również na wyświetlanie obrazu w znacznie mniejszych i niewygodnych pomieszczeniach, w których normalne rzutniki nie dałyby sobie rady. Zastosowanie tego rozwiązania pomogło stworzyć realistyczne oraz pełne głębi i niezwykłych kolorów projekcje, bez zbędnych cieni, które w przeszłości były problemem tego typu pokazów.
W jakich jeszcze obszarach mapowanie projekcyjne może w przyszłości zmienić nasze spojrzenie na świat?
Nie tylko branża restauracyjna korzysta z innowacyjnych możliwości jakie dają projektory Panasonic, rozwiązaniem tym zafascynował się także świat sztuki. Na przestrzeni wieków artyści używali różnych materiałów do eksperymentowania i tworzenia niepowtarzalnych dzieł za pomocą farb, kamienia lub brązu. Dziś porzucają oni klasyczne surowce na rzecz eksperymentowania z projekcjami immersyjnymi i innymi technologiami, w celu stworzenia nowych i unikatowych dzieł sztuki. Przykładem pionierów w tej dziedzinie jest Bart Kresa ze swoją rzeźbą Sviatovid, w której wykorzystał szkło i mapowanie projekcyjne. Ogromną rolę w świecie artystycznym zaczyna odgrywać także sztuczna inteligencja, tworzy ona nowe rodzaje sztuki, które zdobywają coraz większą popularność i trafiają na pierwsze strony gazet! Wyobraźmy sobie połączenie najnowszych technik AI i projekcji immersyjnych z wyobraźnią współczesnego artysty. Efekty będą niesamowite!
Mapowanie immersyjne to zdecydowanie przyszłość nie tylko w branży rozrywkowej, ale też w kulinarnej i w świecie sztuki. Pojawia się coraz więcej ciekawych interaktywnych wystaw, takich jak Frameless w Londynie, gdzie dzięki projektorom Panasonic udało się stworzyć niezwykłe widowisko, które wręcz wciąga odbiorcę do świata sztuki.

Światowe wydarzenie znów w Polsce – Międzynarodowy (Ty)Dzień Archiwów w 37 miastach

Moda w natarciu… ma szansę zmienić nasz świat na lepsze – ciekawe spojrzenie na trendy na konferencji w Osace

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

Trwają dyskusje nad kształtem unijnego budżetu na lata 2028–2034. Mogą być rozbieżności w kwestii Funduszu Spójności czy dopłat dla rolników
Trwają prace nad wieloletnimi unijnymi ramami finansowymi (WRF), które określą priorytety wydatków UE na lata 2028–2034. W maju Parlament Europejski przegłosował rezolucję w sprawie swojego stanowiska w tej sprawie. Postulaty europarlamentarzystów mają zostać uwzględnione we wniosku Komisji Europejskiej w sprawie WRF, który zostanie opublikowany w lipcu 2025 roku. Wciąż jednak nie ma zgody miedzy państwami członkowskimi, m.in. w zakresie Funduszu Spójności czy budżetu na rolnictwo.
Konsument
35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup mieszkania nawet na kredyt. Pomóc może wsparcie budownictwa społecznego i uwolnienie gruntów pod zabudowę

W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone. Jednak większość lokali budują deweloperzy na sprzedaż, a 35 proc. gospodarstw domowych nie stać na zakup nawet za pomocą kredytu. Jednocześnie ta grupa zarabia za dużo, by korzystać z mieszkania socjalnego i komunalnego. Zdaniem prof. Bartłomieja Marony z UEK zmniejszeniu skali problemu zaradzić może wyłącznie większa skala budownictwa społecznego zamiast wspierania kolejnymi programami zaciągania kredytów.
Problemy społeczne
Hejt w sieci dotyka coraz więcej dzieci w wieku szkolnym. Rzadko mówią o tym dorosłym

Coraz większa grupa dzieci zaczyna korzystać z internetu już w wieku siedmiu–ośmiu lat – wynika z raportu NASK „Nastolatki 3.0”. Wtedy też stykają się po raz pierwszy z hejtem, którego jest coraz więcej w mediach społecznościowych. Według raportu NASK ponad 2/3 młodych internautów uważa, że mowa nienawiści jest największym problemem w sieci. Co więcej, dzieci rzadko mówią o takich incydentach dorosłym, dlatego tym istotniejsze są narzędzia technologiczne służące ochronie najmłodszych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.