Rodzinny biznes w duchu wietnamskich wartości
Agencja kreatywna Od kuchni
Chodakowska 12
03-826 Warszawa
anna.szatybelko|odkuchni.co| |anna.szatybelko|odkuchni.co
665113144
www.odkuchni.co
Rodzinny biznes w duchu wietnamskich wartości. Jak razem żyć i prowadzić restaurację?
28 czerwca przypada Wietnamski Dzień Rodziny. To święto, które hołduje rodzinnym wartościom, tradycji i kieruje uwagę na relacje wspólnoty domowników. Właściciele wietnamsko-tajskiej restauracji “Wi-Taj” z Warszawy zdradzają tajemnice swojej działalności i pokazują, że dobre relacje można zachować zarówno w domu jak i we wspólnym biznesie.
Rodzina w wietnamskiej kulturze pełni rolę centralną, jest najważniejsza. Zauważalny jest duży autorytet osób starszych, zaś młodsze pokolenia muszą słuchać się osób starszych. Nawet z bardzo daleką rodziną utrzymuje się bliskie relacje, a członkowie rodziny wpływają nawzajem na siebie i na swoje decyzje, liczą się również ze swoim zdaniem, bo wierzą, że bliscy chcą dla nich jak najlepiej. Jest to kultura kolektywna, a nie indywidualistyczna. Dlatego popularne są biznesy rodzinne, w które zaangażowani są wszyscy domownicy i osoby z nimi spokrewnione. Co druga restauracja na ulicach Hanoi, stolicy Wietnamu prowadzona jest przez całe rodziny. Również w sklepach, firmach handlowych czy innych punktach gastronomicznych każdy członek rodziny jest za coś odpowiedzialny dla dobra wspólnej idei i biznesu.
W samym sercu Placu Konstytucji w Warszawie można skosztować tajskich i wietnamskich smaków w rodzinnej restauracji należącej do państwa Hong Nguyen i Thieu Dinh. W tym miejscu praca przeplata się z życiem prywatnym, a właściciele przenoszą do lokalu przyjazną, gościnną i rodzinną atmosferę.
“Szefowa, moja mama Hong, jest odpowiedzialna za menu, zarządzanie personelem w kuchni, jest też odpowiedzialna za zamówienia produktów azjatyckich, a także za część obowiązków księgowych. Szef, czyli tata Thieu reprezentuje firmę od prawnej strony, podpisuje dokumenty i pilnuje formalności. Ja jestem managerem restauracji, jestem odpowiedzialna za rekrutację, zarządzanie personelem na sali, projektowanie karty drinków, zamówienia, sprawy księgowe, wszystkie inne sprawy operacyjne, kontakt z firmami zewnętrznymi, z którymi współpracujemy. Pracuje z nami również ciocia Van, która jest głównym kelnerem na sali i odpowiada za sprawne działanie prac na sali. W naszej rodzinnej załodze jest również wujek Viet, jest on z kolei odpowiedzialny za zaopatrzenie i zakupy. Poza tym, mamy też pracowników na barze, na sali czy w kuchni, którzy pracują z nami już bardzo długo i są jak członkowie rodziny.” - mówi Linh Ziółkowska, managerka restauracji “Wi-Taj”.
Wietnamski Dzień Rodziny, który przypada 28 czerwca, ma charakter symboliczny i nie jest zbyt hucznie obchodzony przez tamtejszych rodaków w Polsce. To jednak dobra okazja dla mieszkańców Warszawy, aby poznać azjatycką gościnność i kulturę. W restauracji “Wi-Taj” każdy dzień jest dobrym pretekstem, by świętować wspólnie posiłki.
“Rodzina jest ważna na co dzień i jej rolę widać nie tylko podczas takiego święta, ale w codziennym życiu. Wartość rodziny kieruje naszymi decyzjami i sposobem zarządzania biznesem.” - mówi Hong Nguyen, właścicielka restauracji “Wi-Taj”.
Razem w domu i razem w pracy. Znalezienie złotego środka, by mieć dobre relacje zarówno prywatne jak i biznesowe jest sporym wyzwaniem. Szczególnie gdy spędza się ze sobą prawie dobę.
“Oczywiście sprawy biznesowe mieszają się z prywatnymi i na odwrót. Nie jesteśmy dla siebie tylko współpracownikami, ale też rodziną, i to też wpływa na sposób komunikacji, trochę luźniejszą atmosferę w pracy, gdzie nie ma bardzo sztywnych podziałów na rolę, tylko jest jak w rodzinie. Jeśli ktoś jest w potrzebie, to się go wspiera, przejmuje się jego obowiązki. Chyba nie jest możliwe żeby to oddzielić, tylko trzeba nauczyć się z tym funkcjonować, zaakceptować że kultura w firmie rodzinnej jest inna, i wykorzystać jej mocne strony.” - dodaje Linh Ziółkowska.
Restauracja “Wi-Taj” istnieje na kulinarnej mapie Warszawy od pięciu lat. Menu zawiera pozycje inspirowane kuchnią wietnamsko-tajską, a przepisy odwzorowywane są przez kucharzy na bazie książek kucharskich przekazywanych w rodzinie z pokolenia na pokolenie.
Restauracja "Wi-Taj"
ul. Plac Konstytucji 4
00-552 Warszawa (Śródmieście)

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

UE lepiej przygotowana na reagowanie na klęski żywiołowe. Od czasu powodzi w Polsce pojawiło się wiele usprawnień
Na tereny dotknięte ubiegłoroczną powodzią od rządu trafiło ponad 4 mld zł. Pierwsze formy wsparcia, w tym zasiłki, pomoc materialna czy wsparcie dla przedsiębiorców, pojawiły się już w pierwszych dniach od wystąpienia kataklizmu. Do Polski ma też trafić 5 mld euro z Funduszu Spójności UE na likwidację skutków powodzi. Doświadczenia ostatnich lat powodują, że UE jest coraz lepiej przygotowana, by elastycznie reagować na występujące klęski żywiołowe.
Prawo
Rzecznik MŚP: Obniżenie składki zdrowotnej to nie jest szczyt marzeń. Ideałem byłby powrót do tego, co było przed Polskim Ładem

Podczas najbliższego posiedzenia, które odbędzie się 23 i 24 kwietnia, Senat ma się zająć ustawą o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zakłada ona korzystne zmiany w składkach zdrowotnych płaconych przez przedsiębiorców. Rzecznik MŚP apeluje do izby wyższej i prezydenta o przyjęcie i podpisanie nowych przepisów. Pojawiają się jednak głosy, że uprzywilejowują one właścicieli firm względem pracowników, a ponadto nie podlegały uzgodnieniom, konsultacjom i opiniowaniu.
Handel
Konsumpcja jaj w Polsce rośnie. Przy zakupie Polacy zwracają uwagę na to, z jakiego chowu pochodzą

Zarówno spożycie, jak i produkcja jaj w Polsce notują wzrosty. Znacząca większość konsumentów przy zakupie jajek zwraca uwagę na to, czy pochodzą one z chowu klatkowego. Polska jest jednym z liderów w produkcji i eksporcie jajek w UE, ale ma też wśród nich największy udział kur w chowie klatkowym. Oczekiwania konsumentów przyczyniają się powoli do zmiany tych statystyk.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.