Rozdanie nagród DesignEuropa Awards
KOMUNIKAT PRASOWY
19 października 2021 r.
System oświetleniowy Relio² i monitor pacjenta Philips IntelliVue X3 zwycięzcami w konkursie DesignEuropa Awards
● Włoski system oświetleniowy Relio², który imituje światło słoneczne, zdobył nagrodę w kategorii małych i nowo utworzonych przedsiębiorstw
● Nagrodę w kategorii „Przemysł” przyznano innowacyjnemu przenośnemu monitorowi zdrowia pacjentów Philips IntelliVue X3.
● Zdobywcą nagrody za całokształt osiągnięć jest André Ricard znany z zaprojektowania pochodni na Igrzyska Olimpijskie w Barcelonie w 1992 r.
EINDHOVEN. W trzeciej edycji DesignEuropa Awards uhonorowano dzisiaj dwa wybitne wzory. Stworzony przez włoskiego projektanta Marca Bozzolę system profesjonalnego oświetlenia Relio² emitujący światło porównywalne ze światłem słonecznym zdobył nagrodę przyznawaną małym i nowo utworzonym przedsiębiorstwom. Nagrodę w kategorii „Przemysł” otrzymał przenośny monitor pacjenta Philips IntelliVue X3, zaprojektowany przez Fabiana Benediktera i Ceren Bagatar. Ten kompaktowy monitor umożliwia stały nadzór nad pacjentami oraz bezpieczne przemieszczanie się w szpitalach.
Konkurs DesignEuropa Awards organizuje Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO), aby wyrazić uznanie dla wzorów chronionych jako zarejestrowane wzory wspólnotowe (ZWW) oraz czołowych postaci z dziedziny wzornictwa przemysłowego.
Podczas uroczystości wręczenia nagród, która odbyła się w centrum konferencyjnym Evoluon w Eindhoven (Holandia) nagrodę za całokształt osiągnięć przyznano André Ricardowi. Pionier wzornictwa hiszpańskiego i europejskiego, Ricard jest jednym z najbardziej wpływowych projektantów przemysłowych naszych czasów i zawsze kojarzony będzie z pochodnią olimpijską, którą zaprojektował na igrzyska w Barcelonie w 1992 r..
Przewodnicząca jury, znana fińska projektantka Päivi Tahkokallio, powiedziała:
Wybór zwycięzcy spośród ponad 750 zgłoszeń ze wszystkich państw UE i spoza niej nie był łatwy. Zwycięzcy tej edycji reprezentują doskonale europejskie wzornictwo przemysłowe. Są oni świetnym przykładem tego, w jaki sposób wzornictwo jest silnym narzędziem wspierania wzrostu gospodarczego, przyciągania inwestycji i przyciągania inwestycji i tworzenia miejsc pracy, zarówno wśród dużych przedsiębiorstw, jak i MŚP.
Christian Archambeau, dyrektor wykonawczy EUIPO, powiedział:
DesignEuropa Awards prezentuje kreatywność i innowacyjność w najlepszym wydaniu. Mamy dwóch wspaniałych zwycięzców, którzy dowodzą znaczenia wzoru jako siły napędzającej wzrost gospodarczy i tworzenie miejsc pracy, nawet w czasach zawirowań gospodarczych. Zdobywca nagrody za całokształt osiągnięć, André Ricard, jest mistrzem wzornictwa przemysłowego, którego słynne dzieła od dziesięcioleci są częścią naszego codziennego życia.
UE jest światowym liderem w dziedzinie wzornictwa przemysłowego. Sektory intensywnie korzystające ze wzorów zapewniają bezpośrednio 30,7 mln miejsc pracy, a ich łączny wkład w PKB Unii Europejskiej kształtuje się na poziomie 16,2%. EUIPO otrzymuje co roku około 100 000 zgłoszeń wzorów, co pokazuje, że zarejestrowane wzory wspólnotowe nadal cieszą się ogromną popularnością wśród przedsiębiorstw. EUIPO otrzymał 1,5 mln zgłoszeń wzorów od 2003 r., kiedy to zaczął zarządzać tym prawem własności intelektualnej obowiązującym w całej UE.
Dwa zwycięskie wzory wybrano z listy 8 finalistów, którą ogłoszono we wrześniu.
Zwycięzcy w kategorii „Małe i nowo utworzone przedsiębiorstwa”: Relio²
Relio² jest profesjonalną lampą, która imituje światło słoneczne i zwiększa wyrazistość kolorów, sprawiając, że subtelne różnice chromatyczne są bardziej zauważalne dla aparatów fotograficznych i gołego oka. Przenośna, łatwa do przekształcenia i modułowa lampa jest produkowana i w pełni ręcznie składana we Włoszech, z przeznaczeniem do użytku zarówno na potrzeby nauki i sztuki.
Zwycięzcy konkursu w kategorii „Przemysł”, to: Philips IntelliVue X3
Philips IntelliVue X3 to przenośny, kompaktowy monitor pacjenta zaprojektowany w celu umożliwienia personelowi szpitala stałego monitorowania pacjentów i bezpiecznego poruszania się po szpitalach. Po podłączeniu do monitora przyłóżkowego urządzenie działa jako moduł wieloparametrowy, a po odłączeniu zamienia się w monitor przenośny.
Laureat nagrody za całokształt osiągnięć: André Ricard
Nagrodę za całokształt osiągnięć przyznano André Ricardowi, który w wieku 92 lat nadal pracuje i tworzy. Zaprojektowana przez niego kopenhaska popielniczka jest symbolem lat 60. ubiegłego wieku. Stworzona przez niego w 1968 r. butelka na perfumy jest nadal produkowana i sprzedawana na całym świecie. Zaprojektowana w 1972 r. lampa Tatu prezentuje się obecnie równie nowocześnie jak przed laty. Jego majestatyczne lampy już od dziesięcioleci zdobią Muzeum Narodowe Centrum Sztuki Królowej Zofii w Madrycie. W 1992 r. pochodnia olimpijska zaprojektowana przez Ricarda, oświetlała jego rodzinną Barcelonę i jeszcze bardziej rozsławiła jego nazwisko.
O KONKURSIE DESIGNEUROPA AWARDS
W organizowanym co dwa lata konkursie DesignEuropa Awards nagrody przyznawane są w dwóch kategoriach otwartych do zgłaszania kandydatur i nominacji: małe i nowo utworzone przedsiębiorstwa oraz przemysł. Nagroda za całokształt osiągnięć jest zarezerwowana dla projektantów ze znacznym dorobkiem zgromadzonym przez okres całej kariery i który to dorobek miał istotny wpływ na dziedzinę wzornictwa.
Wręczenie nagród w konkursie DesignEuropa Awards 2021 zostało zorganizowane we współpracy z holenderskim Ministerstwem Gospodarki i Polityki Klimatycznej oraz Urzędem Własności Intelektualnej państw Beneluksu i zbiegł się z Holenders kim Tygo dniem Designu.
O EUIPO
EUIPO jest zdecentralizowaną agencją UE z siedzibą w Alicante (Hiszpania). Zarządza rejestracją znaku towarowego Unii Europejskiej (ZTUE) i zarejestrowanego wzoru wspólnotowego (ZWW); oba zapewniają ochronę własności intelektualnej we wszystkich państwach członkowskich UE.
Kontakt z mediami
Ewelina Kawczynska
Tel.: +34 644134336
ewelina@marco.agency

Co 7. Polak na pewno kupi książkę pod choinkę

Świąteczny eko-prezent dla mieszkańców Szczecina

Startuje konkurs "Pulsu Biznesu" na Biznesową Książkę Roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Transport

Ryanair w tym roku obsłuży rekordową liczbę pasażerów z polskich lotnisk. Przewoźnik nie planuje otwierać połączeń z Radomia
W 2025 roku Ryanair planuje przewieźć 18,3 mln pasażerów z Polski. Nasz kraj jest w czołówce najszybciej rosnących rynków irlandzkiej linii. Największych przyrostów liczby pasażerów Ryanair spodziewa się w Krakowie czy Katowicach. Jednocześnie linia wyklucza obecnie możliwość uruchomienia połączeń z lotniska w Radomiu. – Jeżeli chodzi o infrastrukturę w centralnej Polsce, to na tę chwilę jesteśmy zaspokojeni – mówi Michał Kaczmarzyk, prezes Buzz, Ryanair Group.
Transport
Europejska motoryzacja gotowa do pełnej elektryfikacji. Możliwe zmiany w unijnym prawie dotyczące zeroemisyjności

Mimo coraz częściej pojawiających się prognoz dotyczących częściowego odejścia Europy od elektromobilności Bruksela nadal pozostaje przy stanowisku, że po 2035 roku motoryzacyjny rynek pierwotny będą stanowiły wyłącznie samochody zeroemisyjne. – Nie będzie całkowitego odwrotu od elektromobilności w Unii Europejskiej. W grę wchodzi jedynie pewne poluzowanie norm i przepisów – uważa Adam Holewa, członek zarządu oraz dyrektor ds. motoryzacji w spółce Boryszew SA. Jego zdaniem przemysł motoryzacyjny na Starym Kontynencie jest gotowy do pełnej elektryfikacji.
Problemy społeczne
Na rynku nieruchomości rośnie popularność rewitalizacji. Odnowa dotyczy nie tylko zabytkowych budynków, ale też dawnych terenów poprzemysłowych

Rewitalizacja byłych terenów przemysłowych i budynków jest kluczowym aspektem zrównoważonego rozwoju miejskiego i szansą na zachowanie dziedzictwa kulturowego. Jak podkreślają eksperci Deloitte’a, prawidłowo przeprowadzona rewitalizacja może pobudzić do życia dany obszar miasta i zwiększyć jego atrakcyjność inwestycyjną. Poprawi też jakość życia mieszkańców.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.